Wie weet het ? (Techniek Radio/TV)

door jan van eijck, 15.06.2010, 08:51 (5275 dagen geleden)
Bewerkt door jan van eijck, 15.06.2010, 08:57

Hallo Forummers,

Mijn vraag heeft weinig of niets met radio van doen, maar wel met buizen en dan met de THYRATRON en de STROBOTRON. De werking van de thyratron zal de meesten wel bekend zijn, komt ongeveer overeen met die van een thyristor. Bij verhoging van de stuurspanning in POSITIEVE richting gaat de buis plots volledig in geleiding en blijft in deze toestand zolang de anode positief blijft. Een Stobotron doet hetzelfde, geeft daarbij echter een oranjekleurige lichtflits omdat de buis met neongas is gevult. Plaatst men nu in de anodeleiding een weerstand van b.v. 5 Kohm, en een condensator van enkele µF naar massa, dan valt bij doorslag de anodespanning terug naar 0 volt en de flits dooft, de anodespanning loopt weer op, de condensator laad zich, en de buis kan weer doorslaan. De condensator dient om een hoge stroom door de buis te krijgen die tot enkele honderden Amps kan bedragen, wel maar gedurende enkele miliseconden. Dit ritme kan zich, afhankelijk van het type buis en de aangelegde spanningen, herhalen met een maximale frequentie tot 250 perioden/sec, dus geschikt voor toerental controle tot 60x250 is 15000 toeren per minuut. Op een geijkte schaal, die de via een potmeter welke de frequentie van een blokgolfoscillator bepaald en de stuurspanning levert, kan men het toerental aflezen. De buis, ontwikkeld in de 30er jaren en gebruikt tot de 60er jaren, is later vervangen door de met xenon gevulde flitslamp die veel meer en wit licht gaf. Mijn vraag is nu deze; bij een thyratron moet voor de ontsteking een POSIETIEVE puls op de stuurelectrode komen, en bij een strobotron heb ik ontdekt moet deze puls NEGATIEF zijn, tegen alle electronicawetten in dacht ik. WIE WEET HET ANTWOORD ?

Wie weet het ?

door Piet van der Pol @, Alblasserdam, 15.06.2010, 10:32 (5275 dagen geleden) @ jan van eijck

Hallo Jan,

De strobotron heeft 2 roosters. Het "schermrooster" wordt via een weerstand op een positieve spanning gezet. Het "stuurrooster" staat op 0 Volt. Hierdoor zal de schermroosterstroom zo hoog worden, dat de schermroosterspanning nagenoeg 0 Volt wordt. Zodra hetr stuurrooster negatief gestuurd wordt, neemt de schermroosterstroom sterk af, en de schermroosterspanning sterk toe. Door deze schermroosterspanning ontsteekt de buis.
Dat is alles.

m.vr.gr.

Piet

Wie weet het ?

door jan van eijck, 15.06.2010, 14:04 (5275 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Hallo Piet,

Inderdaad zo verloopt het proces, maar dat was niet mijn vraag. Als ik een Thyratron b.v. het type 2050 neem, deze heeft ook een schermrooster, maar deze ontsteekt bij verlaging van het negatief, oftewel verhoging in positieve zin op het eerste rooster, en bij de Strobotron is dit juist andersom. Heeft dit soms vandoen met het soort gas in de buis ?

Wie weet het ?

door fred101 ⌂ @, Waardenburg, 15.06.2010, 14:18 (5275 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Ik heb een apparaat met een strobotron daarin. Er staat -400V op de Katode en +400 op de anode. De grids zitten via een hele aparte capacitieve koppeling aangesloten.
Hier zie je het apparaat, een strobotac 1538 stroboscoop. Ik heb een manual met schema, misschien heb je daar wat aan ivm de werking.

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=87&t=1313

Fred

--
Fred\'s opvangtehuis voor verweesde buizenbakken
http://www.pa4tim.nl

Wie weet het ?

door jan van eijck, 15.06.2010, 19:33 (5275 dagen geleden) @ fred101

Hallo Fred,

Leuk dat je reageerd en zo,n compleet apparaat hebt, de werking is mij wel bekend en daar ging mijn vraag ook niet om. Mijn vraag is waarom een thyratron een positieve puls op zijn stuurrooster moet krijgen om in geleiding te komen, en de scobotron een negatieve. Het zijn beide gasgevulde buizen met een kathode stuurrooster schermrooster en anode. De thyratron heeft alleen een gloeidraad om de kathode warm te stoken, en het gas in beide buizen is niet hetzelfde, maar is dit de reden ? Wie het weet mag het nog steeds zeggen.

Wie weet het ?

door fred101 ⌂ @, Waardenburg, 15.06.2010, 20:11 (5275 dagen geleden) @ jan van eijck

Er wordt een lading op de trigger draden in de buis wordt gezet via "condensators". Er kan dus blijkbaar niet direct DC op de trigger draden. Als die spanning hoog genoeg is slaan die door en ioniseert het xenon gas waardoor er een grote stroom kan gaat lopen tussen kathode en anode en de buis oplicht. Het zijn dus geen roosters ofzo.

Helemaal snappen doe ik het niet want er zitten ook discharge condensators welke de buis de-ioniseren en een condensator die hem gedeïoniseerd houdt. Ik denk dat de polariteit niet zo van belang is als er maar gas geïoniseerd wordt.

Maar ik denk dat jij meer van buizen weet dan ik dus misschien heb je hier wat meer aan:
[image]
[image]

--
Fred\'s opvangtehuis voor verweesde buizenbakken
http://www.pa4tim.nl

Wie weet het ?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 15.06.2010, 23:54 (5275 dagen geleden) @ fred101

Jouw apparaat heeft een moderne xenonbuis, het lijkt me anders dan het apparaat dat bedoeld werd.

Wie weet het ?

door fred101 ⌂ @, Waardenburg, 16.06.2010, 03:25 (5275 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Het buisje wordt wel strobotron genoemd.

--
Fred\'s opvangtehuis voor verweesde buizenbakken
http://www.pa4tim.nl

Wie weet het ?

door jan van eijck, 16.06.2010, 07:52 (5274 dagen geleden) @ fred101

Hallo Fred,

Het buisje in Uw apparaat wordt wel een scobotron genoemd, maar is gevuld met xenongas net als een flitslamp en wordt op een heel andere manier ontstoken dan de buis waarover de vraag gaat. De buis waarover ik de vraag heb gesteld is het type 1D21-SN4 en heeft veel overeenkomsten qua werking met een thyratron. Het licht wat er uit komt tijdens doorslag is oranje, net als bij een neon stabilizatorbuis en veel en veel minder dan bij een met xenon gevulde buis.

Wie weet het ?

door fred101 ⌂ @, Waardenburg, 16.06.2010, 08:57 (5274 dagen geleden) @ jan van eijck

http://blog.modernmechanix.com/2006/04/07/divine-strobotron/?Qwd=./PopularElectronics/7...

Ook een leuk stukje tekst hier over. Sorry dat ik verkeerd gelezen heb maar ik vind het wel interessant, een vriend van mij weet dit vast, die verzamelt buizen en vooral dit soort werk. Hij heeft me ook uitgelegd hoe mijn buis werkt. Je noemde inderdaad het xenon al in je startpost zie ik nu. Nogmaals sorry. Jouw buis is inderdaad iets anders. Maar ik moet zeggen dat ik nu ook wel benieuwd ben. Ik denk dat ik het nu wel snap.

Zomaar wat bedenksels, misschien triggert dat ook weer wat bij jou.

Het is gebaseerd op ionisatie.

Zover ik het zie wordt de buis zo ingesteld qua anode en kathode spanning dat hij niet spontaan kan ontsteken. Ik zag in een datasheet dat hij pas ontsteekt als de vector van de spanningen op het inner grid en outer grid buiten de "niet ontsteek" plot komt. Dat kan met 4 combinaties, maar het eenvoudigst als inner en outer grid verschillend tov elkaar gepolariseerd zijn.
[image]

Iets ioniseert alleen als het electrisch veld hoog genoeg wordt. Net als bij bliksem. De anode is positief de kathode negatief, zou je ze dicht bij elkaar brengen dan ioniseert hij spontaan. Ze zitten echter ver genoeg van elkaar om dat te voorkomen.

Door nu het inner en outer grid een verschillende polariteit tov elkaar te geven maak je een electrisch veld. De ene bv permanent positief en dan de ander pulserend negatief (maar volgens de datasheet lijkt het ook andersom te kunnen)

Als dat veld hoog genoeg is ontstaat er ionisatie tussen de grids. Ionisatie verlaagd de weerstand tussen de kathode en anode. Daardoor gaat de buis in een klap geleiden. Als je nu beide grids negatief zou maken ontstaat er geen ionisatie tussen de grids maar bij genoeg spanning wel tussen anode en grids, Zo kun je ze ook beide positief maken dan ioniseert de buis tussen kathode en grids.

Leuk topic.

--
Fred\'s opvangtehuis voor verweesde buizenbakken
http://www.pa4tim.nl

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum