Wie weet het ? (Techniek Radio/TV)
Hallo Forummers,
Mijn vraag heeft weinig of niets met radio van doen, maar wel met buizen en dan met de THYRATRON en de STROBOTRON. De werking van de thyratron zal de meesten wel bekend zijn, komt ongeveer overeen met die van een thyristor. Bij verhoging van de stuurspanning in POSITIEVE richting gaat de buis plots volledig in geleiding en blijft in deze toestand zolang de anode positief blijft. Een Stobotron doet hetzelfde, geeft daarbij echter een oranjekleurige lichtflits omdat de buis met neongas is gevult. Plaatst men nu in de anodeleiding een weerstand van b.v. 5 Kohm, en een condensator van enkele µF naar massa, dan valt bij doorslag de anodespanning terug naar 0 volt en de flits dooft, de anodespanning loopt weer op, de condensator laad zich, en de buis kan weer doorslaan. De condensator dient om een hoge stroom door de buis te krijgen die tot enkele honderden Amps kan bedragen, wel maar gedurende enkele miliseconden. Dit ritme kan zich, afhankelijk van het type buis en de aangelegde spanningen, herhalen met een maximale frequentie tot 250 perioden/sec, dus geschikt voor toerental controle tot 60x250 is 15000 toeren per minuut. Op een geijkte schaal, die de via een potmeter welke de frequentie van een blokgolfoscillator bepaald en de stuurspanning levert, kan men het toerental aflezen. De buis, ontwikkeld in de 30er jaren en gebruikt tot de 60er jaren, is later vervangen door de met xenon gevulde flitslamp die veel meer en wit licht gaf. Mijn vraag is nu deze; bij een thyratron moet voor de ontsteking een POSIETIEVE puls op de stuurelectrode komen, en bij een strobotron heb ik ontdekt moet deze puls NEGATIEF zijn, tegen alle electronicawetten in dacht ik. WIE WEET HET ANTWOORD ?