Metrix 310BTR buizentester vraag (Techniek Radio/TV)
Hallo
Wat voor een soort tester is mijn Metrix 310BTR nu eigenlijk?
Mag dit een stijlheidsmeter genoemd worden of een anodestroom meter?
Hij werkt volledig met wisselspanning.
Er zit een boek bij met de instel gegevens voor buizen , maar ook buizenboeken en de gegevens bijv. op de site van John Hupse kunnen gebruikt worden om buizen te testen.
De meter geeft de anodestroom aan , maar door de stuurroosterspanning met 1V te varieren kan de steilheid achterhaald worden (staat in het boek aangegeven.
Nu is pas een programma voor de computer uit voor deze tester met een paar handige functies.
Hij geeft een afbeelding weer van de tester , je tikt het buistype in , de knoppen op de afbeelding gaan in de juiste stand staan.
Aan de hand van deze gegevens stel je je tester in (net zoals met het boek)
Je vult in het eerste vakje de anodestroom in en het rendement word berekend(in %)
Je stelt de stuurroosterspanning 0,5V lager in en vult de anodestroom in in het volgende vakje.
Je verhoogd hem weer met 1V en vult de anodestroom in , in het vakje er naast.
Dan berekend hij de stijlheid van de buis
Daarna stel je de buis weer in zoals in het begin aangegeven.
Verlaagd de anodespanning naar 225V (in dit geval bij een EL3N) , en vult de anodestroom in in het volgende vakje.
De inwendige weerstand en versterkings coëfficient(wat dat ook mag zijn) word berekend.
En als laatste de cathode controleren op sluiting (in warme toestand)
Hier volgt een voorbeeld van de zojuist geteste EL3:
Nu is mijn frans niet zo goed , maar goed genoeg om tot zo ver wijs uit het programma te komen.
Het programma is wel makkelijk en bespaart een aantal berekeningen.
Al is hoofdrekenen beter voor je denktank
Gr Bjorn
Metrix 310BTR buizentester vraag
door Matthias Meijer , Dordrecht, 09.08.2010, 11:33 (5220 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Hallo Bjorn,
Heb nog niet alle ins en outs van de tester bekeken, maar als je de steilheid gaat meten met een spanningsvariatie van 1V op het stuurrooster in een bepaald instelpunt van de buis, dan kan dat voor sommige buizen teveel zijn, en krijg je niet de resultaten die je verwacht, omdat je dan ook een stuk van het niet lineaire gebied van de karakterestiek meet.
Pak dus altijd even een datasheet van de buis erbij, en regel dan bijvoorbeeld over 0,5V.
Je kunt dan inderdaad door het verschil in anodestroom te meten een uitspraak doen over de steilheid volgens die instelling van de buis.
Groeten,
Matthias
Metrix 310BTR buizentester vraag
door Bjorn Kusters , 09.08.2010, 11:54 (5220 dagen geleden) @ Matthias Meijer
Hallo Matthias
Ik denk dat ze bij Metrix hier wel rekening mee gehouden hebben.
Als je juist in de kromme de stuurroosterspanning gaat variëren lijkt me dit geen goede steilheidsmeting , omdat dan het gedrag niet liniair is.
Teminste dat is wat ik denk , en als dat inderdaad zo is , lijkt me toch dat ze daar bij Metrix destijds ook rekening mee hebben gehouden bij het maken van het boek.
Maar wat is dit dan voor een tester?
Anodestroom meter , steilheidsmeter , of een anodestroom meter met de mogelijkheid om ook steilheid te meten.
Hoe gaat de steilheids meting in zn werk bij bijvoorbeeld een avo tester?
Ook door de stuurroosterspanning te varieren , of kan deze direct afgelezen worden?
Voor mij voldoet de tester , en denk niet dat het een eerlijke vergelijking is met een AVO.
Maar toch wil ik weten in hoeverre hij minder is als een AVO
Ik vind het wel fijn dat ze dit programma gemaakt hebben.
Stel iemand wil een buis kopen , dan zou ik de testresultaten mee kunnen geven zonder er er veel moeite voor te doen.
Gewoon uitprinten en klaar is kees.
Maarja dit komt bij niet vaak voor , als ik buizen test is dit meetal voor mijn eigen.
Gr Bjorn
Metrix 310BTR buizentester vraag
door Matthias Meijer , Dordrecht, 09.08.2010, 12:33 (5220 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Bjorn,
Inderdaad moet je niet in de kromme van de karakterestiek gaan zitten om de steilheid te bepalen. In het ideale geval bereken je de steilheid door in een bepaald punt de afgeleide van de karakterestiek te berekenen, maar in de praktijk benader je dat door een kleine variatie rondom dat punt te gaan maken.
Hoe kleiner de variatie, hoe beter je de steilheid in dat punt benadert. Nou is het praktisch ook weer onmogelijk om een zeer kleine variatie weer nauwkeurig te meten, dus vandaar dat er bij de Metrix voor 1V gekozen is.
Van welk jaar is de tester + boek? Er zijn nog zeker wel nieuwere buizen ontwikkeld, en met name de laatste jaren hadden die soms een erg grote steilheid en kleine spanning op het rooster nodig om volledig uitgestuurd te worden.
Hoe de AVO precies meet durf ik niet met 100% zekerheid te stellen, dat heb ik nooit gedetailleerd bestudeerd. Zal ook zoiets in zitten dat de roosterspanning met een bepaalde waarde (maar hoeveel?) gevarieerd wordt, en dan de anodestroom afgelezen wordt.
Er wordt bij jouw tester dus zo te zien anodestroom gemeten (wisselstroom en dan een bepaalde correctiefactor toegepast om het op de gelijkstroomwaarde te laten uitkomen), en in die gevallen heb je altijd de mogelijkheid om door de roosterspanning te varieren de steilheid te kunnen bepalen.
Dat kan bijvoorbeeld ook op de Funke testers zo gedaan worden.
Wel ALTIJD rekening houden met de instelling van de buis, of die ook overeenkomt met wat er in de databladen staat. Bij de Funke worden sommige buizen namelijk niet gemeten onder normale bedrijfsomstandigheden (en bij veel andere testers ook niet), dus je kunt niet altijd klakkeloos roepen dat een buis "40mA" meet en DUS goed is, omdat dat ook in de databladen zo staat.
Hetzelfde voor die % waarde op de emissietesters. Leuk als indicatie, maar het is altijd een vergelijking met een gemiddelde van een grote hoeveelheid nieuwe buizen. En daar kan dan best een groot verschil onderling in zitten.
Weet dus wat je meet, hoe je meet, en wat je uit een meting mag verwachten.
Groeten,
Matthias
Metrix 310BTR buizentester vraag
door Bjorn Kusters , 09.08.2010, 13:01 (5220 dagen geleden) @ Matthias Meijer
Hallo Matthias
Van welk jaar is de tester + boek? Er zijn nog zeker wel nieuwere buizen ontwikkeld, en met name de laatste jaren hadden die soms een erg grote steilheid en kleine spanning op het rooster nodig om volledig uitgestuurd te worden.
Het boek is van 1958 , dus de tester zal van hetzelvde jaar zijn of iets ouder.
De jongste buisvoeten op de tester zijn bij mijn weten noval en 7 pins miniatuur
Hoe de AVO precies meet durf ik niet met 100% zekerheid te stellen, dat heb ik nooit gedetailleerd bestudeerd. Zal ook zoiets in zitten dat de roosterspanning met een bepaalde waarde (maar hoeveel?) gevarieerd wordt, en dan de anodestroom afgelezen wordt.
Hoe bedoel je dit?
Er wordt bij jouw tester dus zo te zien anodestroom gemeten (wisselstroom en dan een bepaalde correctiefactor toegepast om het op de gelijkstroomwaarde te laten uitkomen), en in die gevallen heb je altijd de mogelijkheid om door de roosterspanning te varieren de steilheid te kunnen bepalen.
Dat kan bijvoorbeeld ook op de Funke testers zo gedaan worden.
Duidelijk
Wel ALTIJD rekening houden met de instelling van de buis, of die ook overeenkomt met wat er in de databladen staat. Bij de Funke worden sommige buizen namelijk niet gemeten onder normale bedrijfsomstandigheden (en bij veel andere testers ook niet), dus je kunt niet altijd klakkeloos roepen dat een buis "40mA" meet en DUS goed is, omdat dat ook in de databladen zo staat.
Dat vraag ik me ook af waar de instellingen op gebaseerd zijn , want je kan in veel gevallen de buis op zijn maximale anodestroom uit laten komen.
Maar van welke methode Metrix gebruikt maakt weet ik niet.
Hetzelfde voor die % waarde op de emissietesters. Leuk als indicatie, maar het is altijd een vergelijking met een gemiddelde van een grote hoeveelheid nieuwe buizen. En daar kan dan best een groot verschil onderling in zitten.
% waarde moet je bij deze tester zelf berekenen , en dan altijd in je achterhoofd houden dat dat het percentage van de anodestroom is wat door Metrix in het boek is voorgeschreven.
Deze meter heeft geen goed/fout indicatie zoals bij emissietesters.
Gr Bjorn
Metrix 310BTR buizentester vraag
door Philip , ,s-gravenhage, 09.08.2010, 15:31 (5220 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Hallo Beide
Als er zulke vragen zijn kijk ik altijd even op internet en!!!
Zie deze site
http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=nl&sl=fr&u=http://www.tsf...
Verder wordt de vraag gesteld hoe doen andere tester-fabrikanten dat met metingen t.o.v. steilheid ,welnu AVO HICKOK en TAYLOR zullen ieder wel hun eigen oplossing hebben en alle niet gelijk van uitvoering ook hielden zij dat voor hun zelf.
Maar dan waarom wil je dat weten ,of het noet je hobby zijn en geheel gericht.
Elke buis heeft zijn caracteristics en daar mee de aangelegde spanningen ook
zijn dat de afspraken om de kwaliteit van een buis te meten,maar dat hoeven toch niet de waardes en/of de spanningen te zijn die nodig zijn om een bepaalde buis in een schakeling op te nemen,dat is wat anders en de keuze van de man die de schakeling ontwerpt en beziet wat hij nodig heeft en welke buis.
Hier komt ook de kreet vandaan dat de buis het beste te meten is in zijn schakeling en niet op een buizentester die hem misschien al had afgekeurd.
Met groet Philip.
Metrix 310BTR buizentester vraag
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 10.08.2010, 11:44 (5219 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Hallo Bjorn
Jouw tester is een anodestroom meter, je stelt de buis in volgens een tabel en leest daarbij de bijbehorende waardes af.
Door deze instellingen te variëren met behulp van de aangegeven instellingen uit het computer programma kun je inderdaad zaken als steilheid, versterking e.d. bepalen wat de mogelijkheden ervan vergroot, dit hadden de makers destijds ervan nooit kunnen vermoeden.
Een roosterspanning variatie van 1 V is prima voor een stevige eindbuis zoals b.v. een 6L6 maar kan ook veel te veel zijn, vooral voor “moderne” steile (spanrooster)buizen, maar ook voor een ECC83 b.v.
De latere testers gebruiken vaak een 100 mV signaal om mee te meten.
Zeer uitgebreid meten aan buizen gaat echter alleen met een buiskarakteristieken meter. Die maakte Metrix ook, dat was de U61(B).
Kijk maar eens hier:
http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/Roe-Pruefer/Metrix_U61/Metrix-U...
Wel even sparen, wordt tegenwoordig net zo(te)veel voor gegeven als bijvoorbeeld een AVO VCM 163.
m.vr.gr.
Anton van den Oever
Metrix 310BTR buizentester vraag
door Bjorn Kusters , 10.08.2010, 12:32 (5219 dagen geleden) @ Anton van den Oever
Hallo
Iedereen die gereageerd heeft hartelijk bedankt voor de info.
De tester die Anton opnoemde is kwa stijl het zelvde , alleen de vorm en de opbouw inwendig is heel anders.
En natuurlijk "wat" uitgebreider.
Voor mij voldoet de 310BTR heel goed , makkelijk te bedienen , niet afhankelijk van kaarten , redelijk wat verschillende buisvoeten.
En heb ik een buis die niet direct op de tester past dan neem ik gewoon een buisvoet waar ie wel in past , kabeltjes er aan , en aansluiten op het klembordje waar je bijv. de EY51 enz op test.
Een tester met kaarten (cartomatic , Funke enz.) zijn wel makkelijk als de kaarten er bij zijn die je nodig hebt , maar als ze weg zijn......uitzoek en knutselplezier.
Maar als je ze ook eenmaal compleet hebt is het geen knopjes draaien meer zoals bij o.a. deze tester.
Dan werkt het een stuk sneller.
Maar ookal wil ik graag een Cartomatic 3 voor bij de GM aparatuur , deze tester houd ik ook want ben er zeer tevreden over.
Wat is deze tester ongeveer waard , niet om te verkopen maar om er achter te komen of ik niet te gek veel heb betaald hahahaha.
Vorig jaar aangeschaft met 400 nieuwe buizen (veel bruikbare types) en ongeveer 250 gebruikte.
Deze laatse heb ik inmiddels allemaal getest en gesorteerd.
p.s. na 2 dagen van testen (6 uur per dag en zeer weinig pauze) kreeg ik een cadeautje van de metrix.
Een zeer prikkend welkom zal ik het maar noemen.
Het kwam dus door de vermoeidheid , ik wilde kijken of de buis gloeide en zag dit niet goed , dus even de hand om de buis heen houden.
Ik raakte toen het aansluitblokje met mijn hand aan , deze zat naast de te testen buis , en de andere hand boven op de tester.
Heerlijk gevoel , het moest net zo zijn dat de klem die ik aanraakte de anode aansluiting was , stond ingesteld op 250V.
Heeft lekker geprikt en kon de hele avond de pink niet meer bewegen door de kramp.
Gelukkig is het goed afgelopen.
Gr Bjorn