Reparatie / restauratie van autoradio uit 1941 (Techniek Radio/TV)

door Gidi Verheijen ⌂ @, Buchten, 16.08.2010, 09:11 (5214 dagen geleden)
Bewerkt door Gidi Verheijen, 16.08.2010, 09:43

Door alle activiteiten rond mijn onderzoek naar de geschiedenis van het radiotoestel, heb ik de afgelopen jaren nauwelijks tijd gehad voor mijn oude liefde: het repareren en restaureren van radio's. Een familielid is in het bezit van een Buick uit 1941 met een originele Sonomatic radio. De restauratie van de auto is kortgeleden afgerond. De reparatie en restauratie van de autoradio had ik grotendeels een paar jaar geleden al uitgevoerd, maar de laatste stappen heb ik heel recent gezet.

De Sonomatic radio werkt op de boordaccu van 6 Volt met de plus aan de massa. Met die accuspanning worden de gloeidraden van de 6 buizen gevoed, maar ook een trilleromvormer die de benodigde anodespanning moet opwekken. Die trilleromvormer was helaas afwezig (zie lege 6-pens connector, links boven) en enkele condensatoren en weerstanden zagen er niet meer patent uit.
De eigenaar wilde graag een goed werkende radio terug en hechtte niet sterk aan het gebruik van originele componenten. Condensatoren en weerstanden die defect of al te sterk van waarde verlopen waren heb ik daarom vervangen door goede nieuwe exemplaren, zonder ze te verhullen.

[image]

In plaats van de trilleromvormer heb ik een electronische omvormer ontworpen, die net als de mechanische versie bij ongeveer 300 Hz werkt. Een IC 4047 levert een astabiele multivibrator voor deze frequentie en de signalen van het IC worden gevoerd naar twee takken van een darlingtonschakeling die elk weer aangesloten is op de secundaire wikkeling van een gewone nettrafo. Aan de van oorsprong primaire kant van de trafo kan een spanning van ongeveer 150 Volt afgenomen worden, voldoende om de radio luid en duidelijk te laten spelen.

[image]
[image]

Hoewel de nettrafo is ontworpen voor 50 Hz, blijkt hij bij 300 Hz ook nog prima bruikbaar te zijn. Met de kennis van de huidige omvormerschakelingen zou ik wellicht voor een ander ontwerp gekozen hebben, maar de hier getoonde schakeling voldoet, zonder hinderlijke en storende geluiden van de omvormer.

[image]

De originele knoppen van de radio ontbreken nog (links met dubbele functie volume en toon, rechts voor de afstemming).

[image]

De accuspanning wordt via een speciale connector ingevoerd. Voor het kabeldeel zoek ik nog een geschikt exemplaar.

[image]

De radio beschikt over een middengolfbereik, continue afstembaar of met 6 voorkeurkeuzetoetsen die voorzien zijn van de 5 letters van het woord "BUICK". Het mechaniek van de voorkeuzetoetsen had, na jaren niet gebruikt te zijn, wel wat zorg nodig om het weer onberispelijk te laten werken.

[image]

De kast van de radio ziet er niet fraai uit. Maar omdat veel delen van de kast blank moesten blijven voor contacten (trimmertjes en massacontacten) is besloten de kast niet te stralen en te behandelen met een afwerklaag, maar te volstaan met een oppervlakkige schoonmaakbeurt. Het grootste deel van de kast gaat bovendien schuil achter het dashboard.

Reparatie / restauratie van autoradio uit 1941

door ivan @, tongeren, 16.08.2010, 09:51 (5214 dagen geleden) @ Gidi Verheijen

Gidi,

Vraag : Heb je op Google al gekeken ?

Ik vind er veel nuttige info's die U verder kunnen helpen. Ik denk zelfs dat ge enkele Uren nodig hebt om alles te lezen over sonomatic autoradio . Ook van de BUICK types.

Ik heb ingeklopt ( Flinstones h-i ) op google : Sonomatic autoradio


Groeten en succes


Ivan

Reparatie / restauratie van autoradio uit 1941

door Armand @, 16.08.2010, 11:33 (5213 dagen geleden) @ Gidi Verheijen

Hallo Gidi,

Dat heb je goed opgelost met een electronische omvormer.:OK:
Het typische gebrom/gezoem van de mechanische triller is hiermee (spijtig?) ook weg.
Heb hetzelfde probleem gehad met een SBR PV8 van '55 en heb toen gekozen voor een solid state versie verkrijgbaar bij Radio Daze om de autoradio qua uitzicht zo origineel mogelijk te houden.
Radio Daze heeft trouwens voor bijna alle merken een Solid State versie voorradig,zoniet kunnen ze besteld(gemaakt) worden.
Hier een afbeelding van zo'n Solid State trillervervanger [image]en hier een foto van de SBR PV8 [image]

Reparatie / restauratie van autoradio uit 1941

door Pieter Vos @, 16.08.2010, 14:59 (5213 dagen geleden) @ Gidi Verheijen

In plaats van de trilleromvormer heb ik een electronische omvormer ontworpen, die net als de mechanische versie bij ongeveer 300 Hz werkt. Een IC 4047 levert een astabiele multivibrator voor deze frequentie en de signalen van het IC worden gevoerd naar twee takken van een darlingtonschakeling die elk weer aangesloten is op de secundaire wikkeling van een gewone nettrafo. Aan de van oorsprong primaire kant van de trafo kan een spanning van ongeveer 150 Volt afgenomen worden, voldoende om de radio luid en duidelijk te laten spelen.

[image]
[image]

Hoewel de nettrafo is ontworpen voor 50 Hz, blijkt hij bij 300 Hz ook nog prima bruikbaar te zijn. Met de kennis van de huidige omvormerschakelingen zou ik wellicht voor een ander ontwerp gekozen hebben, maar de hier getoonde schakeling voldoet, zonder hinderlijke en storende geluiden van de omvormer.

Hallo Gidi,

Het is beter de gelijkrichting aan secundaire zijde van de omvormer trafo uit te voeren met een volle brug. Op deze manier worden beide power torren even zwaar belast in plaats van dat een er van het zware werk moet doen. Als je primair ´push pull´ gaat dan ook secundair ´full wave´ gelijkrichting. De DC/DC omvormer zeker ook primair goed afzekeren want als een power tor het begeeft...

mvg, Pieter.

Reparatie / restauratie van autoradio uit 1941

door Gidi Verheijen ⌂ @, Buchten, 16.08.2010, 20:03 (5213 dagen geleden) @ Pieter Vos

Hallo Pieter,

Heel goed gezien: aan de secundaire kant van de omvormerschakeling zit natuurlijk een brugcel voor tweefasige gelijkrichting.
En uiteraard is de omvormer gezekerd.

Gidi

Reparatie / restauratie van autoradio uit 1941

door Evert de Keijzer @, Zutphen, 16.08.2010, 20:59 (5213 dagen geleden) @ Pieter Vos

Ik zie niet een ongelijke belasting bij enkelfasige gelijkrichter die dan een defect zou veroorzaken
wel een verbetering met dubbelfazige gelijkrichter beteffende de effective gelijkspanning

Vriendelijke groet,

Evert de Keijzer

Reparatie / restauratie van autoradio uit 1941

door Frans @, Bredene (België), 16.08.2010, 16:41 (5213 dagen geleden) @ Gidi Verheijen

[image][image][image][image]

Hallo Gidi,

Zoo heb ik er ook al meerdere hersteld maar dan alles terug in de originele
bus van de oude trillingomvormer.
Het is niet gemakelijk om alles er terug in te krijgen maar het lukt wel.

Foto 1:oude trillingsomvormer met inhoud
Foto 2:printje met multivibrator +/- 100Hz
Foto 3:darlington vermogen trap op koelblok gemaakt volgens allu afsluitbus
foto 4:de complete transistor versie

Groeten Frans,

Reparatie / restauratie van autoradio uit 1941

door Jan Terranea @, Utrecht 3553 EH, 20.08.2010, 10:17 (5209 dagen geleden) @ Frans

Zelf ben ik ook gaan experimenteren met een multivibrator ca 120 Hz.
De collectors van de BC547C sturen, via een 100 ohm 1/8 watt weerstand, de gate van een schakel-mosfet aan.
Het voordeel van de Mosfets is dat ze zo goed als geen dissipatie hebben, waardoor de solid-state-vibrator bijna geen warmte veroorzaakt.
In een kleine ruimte is dat wel zo fijn.
Tot 14 volts voedingsspanning zijn geen extra voorzieningen nodig.

Jan Terranea.

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum