Reparatie / restauratie van autoradio uit 1941 (Techniek Radio/TV)
Door alle activiteiten rond mijn onderzoek naar de geschiedenis van het radiotoestel, heb ik de afgelopen jaren nauwelijks tijd gehad voor mijn oude liefde: het repareren en restaureren van radio's. Een familielid is in het bezit van een Buick uit 1941 met een originele Sonomatic radio. De restauratie van de auto is kortgeleden afgerond. De reparatie en restauratie van de autoradio had ik grotendeels een paar jaar geleden al uitgevoerd, maar de laatste stappen heb ik heel recent gezet.
De Sonomatic radio werkt op de boordaccu van 6 Volt met de plus aan de massa. Met die accuspanning worden de gloeidraden van de 6 buizen gevoed, maar ook een trilleromvormer die de benodigde anodespanning moet opwekken. Die trilleromvormer was helaas afwezig (zie lege 6-pens connector, links boven) en enkele condensatoren en weerstanden zagen er niet meer patent uit.
De eigenaar wilde graag een goed werkende radio terug en hechtte niet sterk aan het gebruik van originele componenten. Condensatoren en weerstanden die defect of al te sterk van waarde verlopen waren heb ik daarom vervangen door goede nieuwe exemplaren, zonder ze te verhullen.
In plaats van de trilleromvormer heb ik een electronische omvormer ontworpen, die net als de mechanische versie bij ongeveer 300 Hz werkt. Een IC 4047 levert een astabiele multivibrator voor deze frequentie en de signalen van het IC worden gevoerd naar twee takken van een darlingtonschakeling die elk weer aangesloten is op de secundaire wikkeling van een gewone nettrafo. Aan de van oorsprong primaire kant van de trafo kan een spanning van ongeveer 150 Volt afgenomen worden, voldoende om de radio luid en duidelijk te laten spelen.
Hoewel de nettrafo is ontworpen voor 50 Hz, blijkt hij bij 300 Hz ook nog prima bruikbaar te zijn. Met de kennis van de huidige omvormerschakelingen zou ik wellicht voor een ander ontwerp gekozen hebben, maar de hier getoonde schakeling voldoet, zonder hinderlijke en storende geluiden van de omvormer.
De originele knoppen van de radio ontbreken nog (links met dubbele functie volume en toon, rechts voor de afstemming).
De accuspanning wordt via een speciale connector ingevoerd. Voor het kabeldeel zoek ik nog een geschikt exemplaar.
De radio beschikt over een middengolfbereik, continue afstembaar of met 6 voorkeurkeuzetoetsen die voorzien zijn van de 5 letters van het woord "BUICK". Het mechaniek van de voorkeuzetoetsen had, na jaren niet gebruikt te zijn, wel wat zorg nodig om het weer onberispelijk te laten werken.
De kast van de radio ziet er niet fraai uit. Maar omdat veel delen van de kast blank moesten blijven voor contacten (trimmertjes en massacontacten) is besloten de kast niet te stralen en te behandelen met een afwerklaag, maar te volstaan met een oppervlakkige schoonmaakbeurt. Het grootste deel van de kast gaat bovendien schuil achter het dashboard.