Reparatie / restauratie van autoradio uit 1941 (Techniek Radio/TV)
In plaats van de trilleromvormer heb ik een electronische omvormer ontworpen, die net als de mechanische versie bij ongeveer 300 Hz werkt. Een IC 4047 levert een astabiele multivibrator voor deze frequentie en de signalen van het IC worden gevoerd naar twee takken van een darlingtonschakeling die elk weer aangesloten is op de secundaire wikkeling van een gewone nettrafo. Aan de van oorsprong primaire kant van de trafo kan een spanning van ongeveer 150 Volt afgenomen worden, voldoende om de radio luid en duidelijk te laten spelen.
Hoewel de nettrafo is ontworpen voor 50 Hz, blijkt hij bij 300 Hz ook nog prima bruikbaar te zijn. Met de kennis van de huidige omvormerschakelingen zou ik wellicht voor een ander ontwerp gekozen hebben, maar de hier getoonde schakeling voldoet, zonder hinderlijke en storende geluiden van de omvormer.
Hallo Gidi,
Het is beter de gelijkrichting aan secundaire zijde van de omvormer trafo uit te voeren met een volle brug. Op deze manier worden beide power torren even zwaar belast in plaats van dat een er van het zware werk moet doen. Als je primair ´push pull´ gaat dan ook secundair ´full wave´ gelijkrichting. De DC/DC omvormer zeker ook primair goed afzekeren want als een power tor het begeeft...
mvg, Pieter.
Berichten in deze thread:
- Reparatie / restauratie van autoradio uit 1941 -
Gidi Verheijen,
16.08.2010, 09:11
- Reparatie / restauratie van autoradio uit 1941 - ivan, 16.08.2010, 09:51
- Reparatie / restauratie van autoradio uit 1941 - Armand, 16.08.2010, 11:33
- Reparatie / restauratie van autoradio uit 1941 -
Pieter Vos,
16.08.2010, 14:59
- Reparatie / restauratie van autoradio uit 1941 - Gidi Verheijen, 16.08.2010, 20:03
- Reparatie / restauratie van autoradio uit 1941 - Evert de Keijzer, 16.08.2010, 20:59
- Reparatie / restauratie van autoradio uit 1941 -
Frans,
16.08.2010, 16:41
- Reparatie / restauratie van autoradio uit 1941 - Jan Terranea, 20.08.2010, 10:17