Te langzaam draaien Philips AG4356 pickup (Techniek Radio/TV)
door Andre van der Griend , Vianen (Ut), 07.09.2010, 17:58 (5191 dagen geleden)
Beste mede-forummers,
Ik heb een philips pickup met ingebouwde buizenversterker, die te langzaam gaat draaien zodra de pickup arm op de plaat gezet wordt. Vooral op 33 toeren is dit goed te merken.
Ik heb het mechanisme schoon gemaakt, oud vet verwijderd en opnieuw gesmeerd.
Ook het tussenwiel, draaitafel en aandrijfas van de moter zijn zorgvuldig schoongemaakt en ontvet.
Mijn vragen: moet ik het veertje waarmee het tussenwiel aangedrukt wordt strakker zetten of zal dit euvel door de moter veroorzaakt worden? Moet hier ook het oude vet verwijdert worden en opnieuw gesmeerd? Hoe kan ik dat doen zonder de motor uit elkaar te halen? WD40?
Ter illustratie een foto van voor de schoonmaakbeurt.
Alvast bedankt,
Andre
Te langzaam draaien Philips AG4356 pickup
door Maurice , Dordrecht, 07.09.2010, 18:03 (5191 dagen geleden) @ Andre van der Griend
Andre,
Maak eerst goed de binnenzijde loopvlak van het plateau goed schoon.
Bekijk ook of het tussen wiel niet vet is, cq vuil.
Motor goed soepel lopen.
anders
Haal het plateau er eens af en bekijk of aan de pen boven op zich een kuiltje bevind.
Dit ontstaan door de stalen kogel van het plateau.
Dit geeft ook wrijving.
Indien zich hier een echt kuiltje bevind iets afvijlen.
Te langzaam draaien Philips AG4356 pickup
door Rene Daemen, 07.09.2010, 18:39 (5191 dagen geleden) @ Andre van der Griend
Andre
kijk eens of het motortje blijft tollen tussen duim en wijsvinger
zonder spanning erop zonee dan even met een soldeer bout flink verwarmen
pas op met aandrijfwiel even verwijderen.
dan even de lagers met WD 40 behandelen pas op poelie mag niet vet worden
rubberwieltje even met fijnproof schuurpapiertje ruw maken
het veertje ook ietsje strakker zetten plateau moet kracht geven en niet
met een pink stil zetten
asje hoef je niet te kijken het plateau heeft een nylon kogeltje
zet ook de naald druk niet te hoog remt ook af anders veertje onder arm verzetten
laat de Pickup goed warm draaien dan wordt ook alles weer soepel en regelmatig gebruiken
de rest goed ontvetten plateau binnen rand aandrijfwiel
Dan moet het wel weer goedkomen
Succes
Mvg Rene Daemen TC.mech
Te langzaam draaien Philips AG4356 pickup
door jan van eijck, 08.09.2010, 10:52 (5190 dagen geleden) @ Rene Daemen
Als je het rubber tussenwieltje en de pulley goed ontvet hebt en het euvel is niet over, zit er niets anders op dan de motor er onderuit halen en demonteren. De asjes en lagerbusjes goed schoonmaken en de viltjes rond de lagerbusjes doordrenken, (enkele druppels) met dunne maschineolie, ook iets op de asjes doen voor het opnieuw monteren.Goed oppassen dat er geen olie op pulley of tussenwieltje komt, het geringste is funest.
Te langzaam draaien Philips AG4356 pickup
door Rene Daemen, 08.09.2010, 13:08 (5190 dagen geleden) @ jan van eijck
Hallo Jan
Dat gaat bij deze grammofoon niet op
de motor zit geklonken en niet elkaar te halen
wel bij de grammofoon uit de 50er jaren
je kan de motor wel uit de pickup nemen
en met een boutje verwarmen of een microbrandertje heet stoken
zodat de taaie vet eruit loopt dan tussen as en lager met naaimachine olie
veertje tussen wiel ook ietsje aanspannen.
maar het moet op telossen zijn lijkt mij
MVG Rene D
Te langzaam draaien Philips AG4356 pickup
door doeve , Borgercompagnie, 08.09.2010, 15:39 (5190 dagen geleden) @ jan van eijck
We gebruikte in die tijd speciale Sinterlagerolie, dat olie zijn die tussen sinters van het lager bevinden en daar door levenslange smering mogelijk maakte.
Altans zo heb ik dat begrepen. wat de eigenschappen weet ik niet Philips maakte dat niet bekend. Als een van jullie dat weet hoor ik dat graag. Ik heb de ervaring de werking duidelijk anders was als bv maaimachiene olie of de eveneens door Philips geleverde Allpurpusolie.
Henk
--
HJD
Te langzaam draaien Philips AG4356 pickup
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 08.09.2010, 16:46 (5190 dagen geleden) @ doeve
Ik weet dat Koenig (König) ook sinterlagerolie leverde. Ik heb nog een half flesje staan waar ik zuinig op ben. Helaas heeft het Nedis behaagd om Koenig de nek om te draaien en te gebruiken om grotendeels goedkope troep (accesoires, computerzooi, enz.) in de markt te drukken, maar wellicht zijn er ook nog andere fabrikanten/leveranciers van.
Te langzaam draaien Philips AG4356 pickup
door John Hupse † , Schoonhoven, 08.09.2010, 18:12 (5190 dagen geleden) @ doeve
voor zover ik weet legde Philips nieuwe sinterlagers (voor grammofoons) in een bak met smeerolie die op een vrij hoge temperatuur was gebracht. Ergens tussen de 150 en 180 graden lijkt me goed mogelijk. Het proces duurde een tijdje omdat de olie zoveel mogelijk in het lager moest trekken.
De hiervoor gebruikte "sinterolie" moet dus een voldoend hoog vlampunt hebben gehad i.v.m. de veiligheid. Verder zal er een conserverende stof aan zijn toegevoegd, de olie moest immers "levenslang" mee gaan en mocht dus niet na een jaar of tien verhard zijn.
Wat betreft het smeren van historische sinterlagers, het is vrij lastig (maar niet onmogelijk) om alle oude olie er uit te krijgen en de oorspronkelijke behandeling te herhalen. Maar dit is niet echt nodig. Voldoende is om het lager eerst te reinigen m.b.v. wasbenzine. Er zit immers vaak wat stof en ander vuil op. Na het drogen (evt. met een haarföhn) licht smeren met dunne motorolie, deze voldoet tegenwoordig aan zeer hoge eisen.
Te langzaam draaien Philips AG4356 pickup
door Maurice , Dordrecht, 08.09.2010, 18:34 (5190 dagen geleden) @ John Hupse †
Handig is om dat lager warm in die dunne olie te leggen, de olie is dan dunner indien deze warm wordt en trekt zo beter in het lager.
Na reiniging verhit ik dus nogmaals en dan leg ik het in de dunne olie.
Even laten intrekken en heb je weer genoeg olie voor jaren plezier.
Verder,
Zoals bij vele pick-up's zijn er delen die juist niet gesmeerd moeten worden.
Dit bv het afslag mechaniek dat juist op wrijving werkt.
Let dus op waar reeds olie/wet zit, dat opnieuw de rest niet.
Dan zijn er delen die eigenlijk grafiet vet moeten hebben maar gezien het relatief weinige gebruik kies ik voor standaard kogellager vet op alle delen die vet moeten hebben.
Enkel indien je gaat voor weer vol continu bedrijf van de pu dan ook gebruik maken van de voorgeschreven smeermiddelen.
Meeste Philips manuals geven wel aan , of bekijk gewoon wat er nu reeds op zit en vervang dat.
voorbeeld smeerschema Philips pickup
door Maurice , Dordrecht, 08.09.2010, 18:38 (5190 dagen geleden) @ Maurice
Hier een voorbeeld van een smeerschema.
Te langzaam draaien Philips AG4356 pickup
door Armand , 08.09.2010, 19:42 (5190 dagen geleden) @ doeve
Bewerkt door Armand, 08.09.2010, 20:03
Gesinterde lagers (ook veel toegepast in de autoindustrie) worden gemaakt door het mengen van metaalpoeder in de gewenste samenstelling en worden daarna samengeperst tot een vast deel.Door toepassing van metaalpoeder is ongeveer 30% van het volume van het gesinterde materiaal poreus en wordt met olie geïmpregneerd.Deze olie is voldoende voor duizenden draaiuren.
Door capillaire werking is, waar de as in het lager rust, altijd een oliefilm aanwezig.Bij het draaien van de as wordt er door de zuigende werking op die oliefilm meer olie uit de poriën aangevoerd en hierdoor ontstaat er bij een hoger toerental van de as een hydrodynamische smering (te vergelijken met aquaplanning).Bij stilstaan van de as trekt de olie weer in de poriën van het lager.Daarom zijn sinterlagers ook zelfsmerend.
Bij regelmatig gebruik is meestal geen extra smering nodig.
Sinterlagerolie is speciaal voor dit doel geschikt.
Voor het smeren van de sinterlagers van draaitafels zal dunne machineolie voor naaimachines ook wel voldoen.
Mvgr, Armand
Te langzaam draaien Philips AG4356 pickup
door Andre van der Griend , Vianen (Ut), 14.09.2010, 17:41 (5184 dagen geleden) @ Rene Daemen
Heren, bedankt voor alle reakties!
Ik heb er heel wat van opgestoken, ook van lagers waar ik nog nooit eerder van gehoord had, sinterlagers.
De pickup draait weer, zonder toerenverlies bij het opzetten van een plaat.
Wat ik gedaan heb:
1) De motor is geklonken dus uit elkaar halen was geen optie. Ik heb de as goed warm gemaakt met een soldeerbout. De as tolde wel, maar stopte te snel. Lagers met een beetje WD40 ingespoten, nogmaals de as verwarmd en de as tolde keurig na.
2) Nog steeds zakte het toerental. De motor loopt continue en met de hand de poelie laten stoppen is niet goed mogelijk, veel te sterk. Mijn conclusie: de motor is sterk genoeg, het moet het tussenwiel zijn.
3) Het tussenwiel een beetje opgeruwd, zorgvuldig onvet en de draaiplateau aan de binnekant goed schoongemaakt.
Situatie is wel beter maar nog niet helemaal zoals het wezen moet.
4) veertje waarmee het tussenwiel aangedrukt wordt wat meer gespannen.
De pickup draait perfekt! Mijn dochter is er blij mee, ze wilde graag een jaren 50/60 pickup en ze was verrast door het geluid dat er uit komt.
Herrie zat met maar twee watt.
Bedankt voor alle bijdragen!
Andre