Raar E442 probleem (Techniek Radio/TV)

door Michiel @, 12.09.2010, 05:13 (5187 dagen geleden)

Ik ben bezig met een 2511 met de 2 originele E442 er nog in.
Beide E442 heb ik getest op de AVO CT160 en beide waren meer dan 80% (ook qua stijlheid)
Als je G1 varieert dan varieert ook de steilheid, dus de werking van de buis lijkt OK.
Echter in het toestel laten ze beide niets door.
Ik dacht, de buizen meten goed, dus het zal wel het contact met de pennen zijn.
Maar helaas, de buizen met krokodillen bekjes aangesloten en nog steeds 0,0 doorlaat.
Als ik de 2 E442 vervang door andere E442 speelt het toestel prima.
Beide buizen hebben hetzelfde probleem (Getest in een 2531).

Raar dat beide buizen uit hetzelfde toestel hetzelfde probleem hebben. :-(
De rest van de buizen in deze 2511 was niet veel soeps meer, maar dat terzijde.
Wie kent dit probleem? En weet misschien wat er mis is met de buizen?

Raar E442 probleem

door Achim @, Stadskanaal, 12.09.2010, 06:46 (5187 dagen geleden) @ Michiel
Bewerkt door Achim, 12.09.2010, 06:57

Probeer eens een andere tester AVO slaat wel eens vaker de plank mis zie de veeeeele draden op dit forum over correctie,s en fouten in AVO testers en ze blijven komen tot in treuren,s toe :-( :-( :-(

Raar E442 probleem

door Michiel @, 12.09.2010, 15:55 (5186 dagen geleden) @ Achim

Beste Achim,
Het zou kunnen, maar het zou de eerste keer zijn dat de AVO mij in de steek laat.
We gaan dat eens proberen,
Bedankt voor de Tip

Michiel

Raar E442 probleem

door Hans van der Marel ⌂ @, Hilversum, 12.09.2010, 07:02 (5187 dagen geleden) @ Michiel

Als je de buis toch aan draadjes hebt hangen kun je de instellingen controleren.
Als die goed zijn moet er bij een echt goede buis stroom lopen.

Raar E442 probleem

door Michiel @, 12.09.2010, 15:58 (5186 dagen geleden) @ Hans van der Marel

Beste Hans,

In het toestel heb ik de anode stroom nog niet gemeten.
Op de tester wel, daar is ie op de tester gelijk wat het AVO boek aangeeft en dit heb ik tevens gechecked met een universeel meter.
Ik zal inderdaad ook de Anode stroom meten in het toestel.
Bedankt voor de Tip

Michiel

Raar E442 probleem

door Maarten Gudde @, Randwijk, 12.09.2010, 08:43 (5187 dagen geleden) @ Michiel

Heeft het ook niet te maken met de eindbuis, deze is ook erg belangrijk in een 2511. Deze verzorgt indirect nl. het negatief.

--
Maarten Gudde

Raar E442 probleem

door Marc Patricia, 12.09.2010, 08:59 (5187 dagen geleden) @ Maarten Gudde

Goedenmiddag ,
Ik heb hier 3 spelende 2511'S staan en 1 ervan is een 110 volts toestel en daar zitten E455 buizen en de radio speelt als nieuw , het probleem met de E442 blijft raar maar neem het advies aan en test de buizen op een ander test apparaat .
Mijn andere 2511 speelt met 2 maal de Tungsram Barium Tube + AS4100.
Grt Marc

Raar E442 probleem

door Michiel @, 12.09.2010, 16:01 (5186 dagen geleden) @ Marc Patricia

Beste Maarten en Marc,

Dat klopt inderdaad, maar met een goede set E442 speelt ie prima.
Dus het ligt echt aan de buizen.
Echter op de AVO tester is de anode stroom en steilheid tussen de 80-100%


Groeten,

Michiel

Raar E442 probleem

door Philip @, ,s-gravenhage, 12.09.2010, 09:39 (5187 dagen geleden) @ Michiel

Hallo Michiel

Echter in het toestel laten ze beide niets door.
Ik dacht, de buizen meten goed, dus het zal wel het contact met de pennen zijn.
Maar helaas, de buizen met krokodillen bekjes aangesloten en nog steeds 0,0 doorlaat.
Als ik de 2 E442 vervang door andere E442 speelt het toestel prima.
Beide buizen hebben hetzelfde probleem (Getest in een 2531).

Als ik de 2 E442 vervang door andere E442 speelt het toestel prima.

Dit klopt wel want de tweede E442 versterkt en staat gekopeld aan de eerste buis

en bij het trekken van de eerste of de tweede buis heb je geen hoogfrequent meer

Maar nu beide buizen hebben het zelfde probleem in een 2531 ,dat is zeker raar en zou niet plaats vinden normaliter.

Mogelijk hebben de buizen een of meerdere slecht doorgesoldeerde pennen en kan zelfs bij de buizen de gloeidraad niet meer heet worden

Verder en dat deed ik dan weleens nam ik een E 462 maar het vorlume is dan niet meer regelbaar ,maar spelen als de beste

Groet Philip.

Raar E442 probleem

door gert.van.wee @, Achterveld, 12.09.2010, 10:35 (5187 dagen geleden) @ Michiel

Hoi michiel,

Heb je de roosterspanning waarbij de buis wordt afgeknepen vergeleken? Wellicht zit daar het probleem.

groet,

gert

Raar E442 probleem

door Philip @, ,s-gravenhage, 12.09.2010, 10:48 (5187 dagen geleden) @ gert.van.wee

Hallo Gert

Wat je schrijft heb ik ook aangedacht ,maar Michiel schijft zelf dit:

Als ik de 2 E442 vervang door andere E442 speelt het toestel prima.

Dus negatief moet aanwezig zijn .

Groet Philip.

Raar E442 probleem

door Michiel @, 12.09.2010, 16:05 (5186 dagen geleden) @ Philip

Beste Gert en Philip,

Het toestel speelt 100% met goede E442, dus met het toestel is niets mis.
Dus het moet echt aan de buizen liggen.
Maar die testen tussen de 80-100% (Anodestroom en steilheid)
De buisvoeten zijn al doorgesoldeerd en de gloeidraden gloeien netjes.
Dus vandaar snap ik nog niet waar het probleem in zit.
Het lijken wel spook E442.

Groeten,

Michiel

Raar E442 probleem

door Philip @, ,s-gravenhage, 12.09.2010, 18:13 (5186 dagen geleden) @ Michiel

Hallo Michiel :

Beste Gert en Philip,
Het toestel speelt 100% met goede E442, dus met het toestel is niets mis.
Dus het moet echt aan de buizen liggen.
Maar die testen tussen de 80-100% (Anodestroom en steilheid)
De buisvoeten zijn al doorgesoldeerd en de gloeidraden gloeien netjes.
Dus vandaar snap ik nog niet waar het probleem in zit.
Het lijken wel spook E442
.

Kijk de spanningen in het toestel is goed anders speeld deze niet op andere
en ook goede buizen,verder zijn de buizen getest en dan denk ik aan alle vier de E 442 in het totaal de eerste twee en de laatste twee buizen is daar veel verschil in te bemerken want om het nu in een tester te zoeken van welk merk dan ook ,ligt ook niet voor de hand.

Een raar iets wat ik nog nooit heb meegemaakt en zo-als ik al aangaf juist bij deze radio de 2511 hoeven nou niet de beste buizen worden gebruikt.

Groet Philip.

Raar E442 probleem

door Nico den Haak, 12.09.2010, 11:01 (5187 dagen geleden) @ Michiel
Bewerkt door Nico den Haak, 12.09.2010, 11:08

Hoi Michiel,

Ik zat nog even met Henk te brainstormen over dit probleem.
Deze 127V radio heeft waarschijnlijk toch op 220V gestaan, wat wij al vermoedden.
Hierdoor is wellicht door overbelasting van de gloeidraad vermoedelijk op het stuurrooster een ongewenste bariumlaag onstaan, in combinatie met de hoge roosterlekweerstand in de 2511 wordt het stuurrooster nu veel te positief, dit heeft tot gevolg dat de anodestroom veel te hoog oplopen kan. De kringen worden op die manier ook nogal gedempt dachten wij.
Kortom, malaise alom (volgens Henk:-D ).
De AVO heeft zelf een lage roosterlekweerstand van 20K, daarom heeft die er minder last van. In de 2511 is die megaohms groot.

Door het stuurrooster tijdelijk als kathode aan te sluiten, en de rest wel normaal in een Avo buizentester, (Kathode zelf loslaten!), kan je de bariumlaag op het stuurrooster weer opstoken, tot de ongewenste onstane laag op dit stuurrooster weer is weggestookt.

De buis zou het dan weer moeten doen. Het is theorie van mij en Henk,

Aanvullende info welkom ;-)

Groet,

Nico den Haak.

Raar E442 probleem

door Philip @, ,s-gravenhage, 12.09.2010, 11:10 (5187 dagen geleden) @ Nico den Haak

Beste Nico

Wie is Henk ?????

Dan als je de boel opstookt PFFFFFFFF dan krijg je nog meer stroom in de buis zelf ,dan zo hij weer en beter gaan werken.

Nou zet hem dan maar terug op 127 volt. dan werkt de radio volgens jullie weer .

Maar ook heb je buizen regenereren een vak appart en persoonlijk heb ik
nimmer een E 442 kunnen opknappen oppeppen of wat dan ook eenmaal zijn staat
dan is hier geen verschil meer in te verkrijgen en ik praat hier enkel over het merk Philips

Philip.

Raar E442 probleem

door Nico den Haak, 13.09.2010, 05:41 (5186 dagen geleden) @ Philip

Hoi Philip,

Niet meteen mijn kop eraf hakken, ik heb het uiteraard NIET over regenereren van de buis :-(
Als zoiets al lukt, doe je dat niet op een dergelijke manier.
In het geval dat er eventueel een laagje barium op het stuurrooster terecht zou zijn gekomen, kan dat heel vreemd gedrag veroorzaken, dus moet dat eraf. En niks meer. Dat zou je kunnen bereiken op de manier die Henk en ik hadden beredeneerd, zo dachten wij. We laten ons graag vebeteren, maar dan wel in een normale tekstvorm aub.

Henk K is trouwens iemand die meer van techniek is vergeten, dat de meeste stervelingen onder ons ooit zullen weten, mijzelf inbegrepen en ha ha dat rijmt :-D
Uiteraard is Michiel niet iemand die zomaar van alles wat gaat proberen, maar heus eerst nog wel vooraf meer metingen gaat doen. Daarom is het redelijk veilig om mogelijke suggesties te doen die wellicht niet 100% zonder risico zijn, hij is intelligent genoeg om daar met zijn ervaring op een veilige manier verder mee te kunnen.

Uiteraard is vooraf meten en dingen uitsluiten de eerste stap, ik heb dat echter niet extra genoemd omdat ik weet dat dit soort handelingen bij topicstarter automatisch eerst gebeurd voordat al te krasse acties worden ondernomen. Ik heb ook al met hem over dit geval nagedacht, en we waren gewoon allebei nieuwsgierig geworden door dit rare geval...


Groet,

Nico.

Raar E442 probleem

door Philip @, ,s-gravenhage, 13.09.2010, 08:23 (5186 dagen geleden) @ Nico den Haak

Beste Nico

Ik leg je niet op de schachtbank maar Barium de laag die op een gloeidraad of kathode door verhitting emmisie doet geven ,kan moeilijk op een eerste rooster komen n.m.i..

Verder als de buis omdat de radio inplaatst van 117 volt aangesloten op 220 volt dubbele spanning hebt verkregen dan heeft de gloeidraad zeg 7,5 volt gehad de plaatspanning en het schermroosterspanning zijn zeg verdubbeld geweest .

Nou dan ben je al aardig bij het regenereren opzich bezig ,vandaar mijn opmerking.

Vraag eens aan Henk K wat hij van deze opmerking vindt ,daar ben ik wel benieuwd naar .

Philip.

Raar E442 probleem

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 13.09.2010, 09:19 (5186 dagen geleden) @ Nico den Haak

Hoi Nico,

er kan inderdaad kathodemateriaal op het stuurrooster terecht komen door oververhitting van een indirect verhitte kathode. Of dat hier het geval is weten we (nog) niet. Je merkt zoiets direct wanneer je de roosterstroom van zo'n buis meet m.b.v. een buizentester. De roosterstroom is initieel laag, maar wordt hoger naarmate de buis langer aan staat. Een ingewikkelde of dure tester is hier niet voor nodig, soms moet je wel wat geduld hebben.

Dit verschijnsel komt redelijk vaak voor bij compacte eindpentodes, b.v. EL84. Ook zonder buizentester kan je dit vrij eenvoudig vaststellen door met een multimeter de anodestroom te meten. Wanneer het stuurrooster vervuild is zie je dat de anodestroom te hoog is en langzaam maar zeker steeds hoger wordt.

Natuurlijk kan een te hoge anodestroom ook nog andere oorzaken hebben, waarvan een lekke roostercondensator de meest voorkomende is. Maar het bovenstaande weet je volgens mij allemaal al.

Als het nodig zou zijn om kathodemateriaal van een rooster te verwijderen dan is niet risicovrij. Maar er valt meestal niets te verliezen. Het komt er op neer dat je het desbetreffende rooster verhit door het te gebruiken als anode. Zo'n E442 rooster is vrij ruim opgezet, en het zal nog enige moeite kosten om het heet te stoken. Er zijn twee risico's, ten eerste kan het rooster (gedeeltelijk) smelten door een te hoge temperatuur, het andere risico is dat er door het gebruik van een te hoge spanning overslag optreed tussen de kathode en het rooster. In beide gevallen is de kans op een kathode-roostersluiting aanzienlijk.

--
http://www.hupse.eu/radio

Raar E442 probleem

door Philip @, ,s-gravenhage, 13.09.2010, 10:06 (5186 dagen geleden) @ John Hupse †
Bewerkt door Philip, 13.09.2010, 10:15

Hallo John

Hier kan ik me nog het meeste in vinden:

Als het nodig zou zijn om kathodemateriaal van een rooster te verwijderen dan is niet risicovrij. Maar er valt meestal niets te verliezen. Het komt er op neer dat je het desbetreffende rooster verhit door het te gebruiken als anode. Zo'n E442 rooster is vrij ruim opgezet, en het zal nog enige moeite kosten om het heet te stoken. Er zijn twee risico's, ten eerste kan het rooster (gedeeltelijk) smelten door een te hoge temperatuur, het andere risico is dat er door het gebruik van een te hoge spanning overslag optreed tussen de kathode en het rooster. In beide gevallen is de kans op een kathode-roostersluiting aanzienlijk.
---

Dan zo-als we redeneren is het eerste rooster en kathode van barium voorzien zie het schrijven van Nico ,daarna gaan we toepassen het heet stoken van het eerste rooster maar krijgen we dan niet meer barium op het eerste rooster en hoe komt het daar eigenlijk ,natuurlijk moet de bij normale werking het eerste rooster negatief staan t.o,v. de kathode anders werkt deze niet is deze positief van pas is er roosterstroom anders kan ook niet .
Gaan wij alle spanningen verdubbelen en niet het negatief voor de negatieve voorspanning bijft deze toch negatief en heb je dan een ideale situatie om te gaan genereren .
Zie zelfs NVHR uitgave van de jaren 1987 en 1988 door de Heer Mostart ook een hagenaar.Die daar veel vuldig artikelen over heeft doen publiceren.

Verder om dit verschijnsel waarvan ik vermoed dat dit meer aan een E 442 is toe te schrijven kunnen we beter andere buizen hier buiten houden zo-als de EL 84 die dan een en wat ook nog kan vervuiling heeft vanuit de getter en de 35 amerikaanse buis waar heel andere gloeidraad-emmissie samenstellingen zijn toegepast.

Philip.

Raar E442 probleem

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 13.09.2010, 11:10 (5186 dagen geleden) @ Philip

het heet stoken van het eerste rooster maar krijgen we dan niet meer barium op het eerste rooster en hoe komt het daar eigenlijk

Normaal zit er alleen kathodemateriaal op de kathode. Wanneer zo'n kathode te heet wordt kan dit materiaal gaan verdampen. Het verandert dan gedeeltelijk in damp, die vervolgens neerslaat op de koelere delen van de buis. Omdat het stuurrooster dichtbij de kathode zit kan de damp daar neerslaan. Men noemt dit meestal "vervuiling" van het stuurrooster. Dit komt vrij veel voor bij de eerder genoemde eindbuizen.

Wanneer je vervolgens het vervuilde rooster sterk verhit gebeurt er eigenlijk precies hetzelfde. Het neergeslagen materiaal verdampt door de hitte, en slaat verderop in de buis weer neer. Het zal deels (terug) op de kathode terecht komen, en deels op het schermrooster en de anode. Dat kan niet veel kwaad.

--
http://www.hupse.eu/radio

Raar E442 probleem

door Philip @, ,s-gravenhage, 13.09.2010, 13:01 (5185 dagen geleden) @ John Hupse †

Beste John

Wat ik zie nu en met deze zeg eerste buis uit de radiowereld dat en dan vele
lang aanwezige mensen hun vizie daarop geven .

Ik zelf juig dit enkel maar toe en vind het zelfs pretig om hieraan mee te doen.
Verder bij verdamping intern in de buis zijn daar alle elektrode,s aanwezig
zijn kan elke elektode vervuilen ,daar kan ik zeker niet omheen.

Ook geef ik het feit aan bij regenereren dat is iets waar de werking eigenlijk
omgekeerd is dan wordt de buitenste laag door de elektonen eigenlijk gebommerdeerd en geeft dit een zandstraal-effect hierdoor is de vervuiling van de kathode en kan de buis weer gebruikt worden als daarvoor.

Om dit te bereiken moet je de gloeidraad spanning verhogen 1,5 maal zo hoog en de
plaat- en scherm-rooster-spanning verhogen zo-danig dat er ruimvoldoende stroom gaat lopen om de anode kersrood te kleuren.

Als je een radio op dubbele spanning zet kom je al aardig in de buurt ,zet je deze terug dan zullen de buizen die eerst opgepept lijken niet meer die stroom leveren om de radio te doen spelen.

Volgens mij is dit nu ook mogelijk aan de orde.

Philip.

Raar E442 probleem

door Nico den Haak, 16.09.2010, 19:41 (5182 dagen geleden) @ John Hupse †

Hoi John,

Ik denk toch dat we niet helemaal hetzelfde bedoelen. Een stuurrooster als anode schakelen om ze schoon te branden leek mij vrij risicovol, al heb ik daar wel even aan gedacht.

Als kathode schakelen leek me minder risicovol, omdat er geen hoge spanning verder op dat eerste rooster wordt gezet, het risico op eventuele overslag is zo klein. Het ging er mij om, een stroompje door het stuurrooster te sturen, zodat de eventuele niet gewenste bariumlaag zou verdwijnen, uiteraard met een mA meter in serie om te zien wat er gebeurd, en óf er uberhaubt iets gebeurd. Niet mijn bedoeling dus om het stuurrooster bloedheet op te stoken, met alle risico's die daarmee gepaard gaan.

Het extra opstoken van de gloeidraad, daarvan ben ik juist helemaal niet zo'n fan, de kans dat je daarmee juist de kathode zelf weer veel te heet stookt lijkt me erg groot. dan is het: dag E442...
Bleef in onze theorie over, het schakelen van het stuurrooster als kathode.
Mogelijkheid bestaat natuurlijk dat het aldus onstane stroompje bij lange na niet groot genoeg is om de ongewenste laag weg te halen. Het is in eerste instantie ook maar een theorie van ons.

Er natuurlijk even vanuitgaande, dat dit ook de oorzaak is van het vreemd functioneren van de buis...

Michiel gaat zowieso eerst nog het e.e.a. meten, voor tot al te drastische maatregelen wordt overgegaan, ik ben benieuwd ;-)

Groet,

Nico den Haak.

Raar E442 probleem

door Achim @, Stadskanaal, 17.09.2010, 03:44 (5182 dagen geleden) @ Nico den Haak
Bewerkt door Achim, 17.09.2010, 04:28

Hoezo risico heren de buis is toch al bijna kliko materiaal dus waaarom voorzichtig zijn lekker opstoken en wie weet ....:-D
En als de buis instort zijn er critici die ze weer ombouwen met een modern buisje :-D

Raar E442 probleem

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 12.09.2010, 11:36 (5187 dagen geleden) @ Nico den Haak

het heetstoken van een rooster is goed te doen, maar niet op de aangegeven manier. Het rooster wordt alleen heet wanneer je het als anode gebruikt.

Maar eerst zou ik liever een paar eenvoudige metingen doen. Met een multimeter in serie met de topaansluiting kan je b.v. snel de anodestroom meten. Je kan dit doen voor zowel de eerste E442 als voor de tweede. Je weet dan tenminste in welke richting je het moet zoeken.

--
http://www.hupse.eu/radio

Raar E442 probleem

door Philip @, ,s-gravenhage, 12.09.2010, 11:55 (5187 dagen geleden) @ John Hupse †

Hallo John

Helemaal mee eens een simpele univerceelmeter zou hier al een oplossing kunnen geven .

Ook zelfs met het meten van het negatief op het rooster van de eerste en zelfs de tweede lamp ( E 442 )

Verder moet je ook plaat en schermrooster-spanning moeten hebben,maar de jongens die dit hebben opgezet, deze tread moeten en zullen dat toch ook weten is mijn vermoeden

Philip.

Raar E442 probleem

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 12.09.2010, 13:10 (5186 dagen geleden) @ Philip

maar de jongens die dit hebben opgezet, deze tread moeten en zullen dat toch ook weten

Tja, zo lust ik er nog wel een.

Als je al weet wat er mis is hoef je de vraag niet te stellen op dit forum. Ik mag toch aannemen dat Michiel zich gewoon afvraagt wat hij het beste kan doen om de oorzaak van zijn probleem te vinden.

Wat je meestal ziet is dat er op dit forum allerlei veronderstellingen worden geuit over de oorzaak van een bepaald probleem. In deze thread lees ik ook een aantal van dit soort veronderstellingen: de buispennen zouden soms geen kontakt maken, de pennen zouden niet goed zijn doorgesoldeerd, de AVO tester zou niet deugen, er zou zich een laagje barium op het rooster kunnen bevinden. Ik kan er nog wel een aantal aan toevoegen (b.v. dat de buizen staan afgeknepen door een wat lage NRS, of dat de gloeispanning te laag is, of dat ...), maar het netto resultaat is dat je nog geen stap verder bent.

Meestal kan je met een op het probleem gerichte waarneming of meting, in dit geval het meten van de anodestroom, een stap(je) zetten in de goede richting. Wanneer de anodestroom b.v. nul is kan je direct een aantal van de mogelijke foutoorzaken uitsluiten. Wanneer deze te laag is, of normaal is, dan wel te hoog is kan je ook mogelijke oorzaken wegstrepen. Op die manier werkt foutzoeken toch?

--
http://www.hupse.eu/radio

Raar E442 probleem

door Philip @, ,s-gravenhage, 12.09.2010, 14:13 (5186 dagen geleden) @ John Hupse †

Ho Ho John

Meestal kan je met een op het probleem gerichte waarneming of meting, in dit geval het meten van de anodestroom, een stap(je) zetten in de goede richting. Wanneer de anodestroom b.v. nul is kan je direct een aantal van de mogelijke foutoorzaken uitsluiten. Wanneer deze te laag is, of normaal is, dan wel te hoog is kan je ook mogelijke oorzaken wegstrepen. Op die manier werkt foutzoeken toch?

Natuurlijk wel ,maar mij deed de vraagstelling dit vermoeden te niet te doen .
Ook eenmaal twee andere E 442 deed de radio doen spelen,ook lijken mij dan alle
spanningen aanwezig.

Dat geeft Michiel ook aan en wat andere roepen en of mede aangeven kan daar ook verder buiten staan.

Als ik de 2 E442 vervang door andere E442 speelt het toestel prima.
Philip.

Raar E442 probleem

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 12.09.2010, 15:09 (5186 dagen geleden) @ Philip

Ook eenmaal twee andere E 442 deed de radio doen spelen

ik begrijp wat je bedoelt.

Maar, E442 buizen zijn geruime tijd achtereen gemaakt. De roosterspanning waarbij deze buis gaat sperren bij een gegeven anode- en schermroosterspanning was aanvankelijk een stuk hoger dan dat dit bij latere buizen het geval is. Hetzelfde verschijnsel zie je bij buizen zoals de Amerikaanse 35 (die overigens een heel andere constructie heeft).

We weten dat de twee buizen waar het hier om gaat vroege exemplaren zijn. Michiel schrijft hier immers over "Ik ben bezig met een 2511 met de 2 originele E442 er nog in". Je kan dus veronderstellen dat deze vroege buizen eerder vastlopen dan de "andere" E442 buizen die ook in dit toestel zijn uitgeprobeerd.

In de praktijk is het effect van het gebruik van latere E442 buizen dat hiermee de volumeregeling wat soepeler verloopt. Ook leidt een te lage NRS of een te lage voedingsspanning minder vaak tot dit soort problemen.

Maar dat de twee "andere" buizen werkelijk later (of misschien juist wel vroeger zijn) dan de twee "originele" buizen is ook maar een veronderstelling. Het lijkt mij dus handig om een en ander even na te meten, dat kost weinig tijd en je weet dan tenminste in welke richting je verder moet zoeken.

Michiel noemt het probleem "raar" omdat de aanwijzingen die hij heeft gevonden elkaar lijken tegen te spreken. Maar juist in zo'n geval moet je bij het zoeken naar een fout gewoon het volgende stapje zetten (of het probleem eerst een weekje laten rusten en dan pas het volgende stapje zetten).

--
http://www.hupse.eu/radio

Raar E442 probleem

door Philip @, ,s-gravenhage, 12.09.2010, 15:23 (5186 dagen geleden) @ John Hupse †
Bewerkt door Philip, 12.09.2010, 15:51

Hallo John

Maar dat de twee "andere" buizen werkelijk later (of misschien juist wel vroeger zijn) dan de twee "originele" buizen is ook maar een veronderstelling. Het lijkt mij dus handig om een en ander even na te meten, dat kost weinig tijd en je weet dan tenminste in welke richting je verder moet zoeken.
Michiel noemt het probleem "raar" omdat de aanwijzingen die hij heeft gevonden elkaar lijken tegen te spreken. Maar juist in zo'n geval moet je bij het zoeken naar een fout gewoon het volgende stapje zetten (of het probleem eerst een weekje laten rusten en dan pas het volgende stapje zetten).

Als je hiervan uit gaat heb ik zelfs E 442 met instelingen t.a.v. de karakeristiek met en eerlijk met een anodestroom van 0,35 mA normaal spelend gehad in een 2531 tot en met 2537 ook deze buizen in duo zo-als de 2511 daarin werkte deze buizen nog gewoon naar behoren een specifiek verschijnsel die ik echter alleen maar bij deze buis heb meegemaakt.

Als je het zo beziet dan zijn de wonderen nog niet de wereld uit, wat wel en zeker wenselijk is dat alle spanningen naar behoren aanwezig zijn.

Philip.

Raar E442 probleem

door Michiel @, 12.09.2010, 16:08 (5186 dagen geleden) @ Nico den Haak

Beste Nico en Henk,

Hmmm, dat zou best wel eens kunnen.
Het toestel is inderdaad 127V en heeft vrijwel zeker op 220V gestaan.
De andere 3 buizen zijn totaal uitgeput, enkel de E442 niet (Volgens de tester)
Ik ga gewoon meten in het toestel zelf, kijken wat ie in de schakeling gaat doen.
Het blijft een raar geval.:-(
Bedankt

Michiel

Raar E442 probleem

door Marc Patricia, 13.09.2010, 11:46 (5186 dagen geleden) @ Michiel

Kan iemand ons dan eens vertellen waarom onze 2511 speelt met 2 maal een E455 en alles gewoon werkt en geregeld kan worden ???
Ook hebben wij nog een 2511 waarin originele E442 buizen zitten en deze vinden wij iets lastiger te regelen (volume) het geluid is vrij hard en als ik de speaker in speaker uitgang 2 doe is het geluid erg zacht maar wel regelbaar net als in speaker uitgang 1 .
Is dit een probleem met een buis of ..................
Dan hebben wij nog een derde 2511 en die doet eigenlijk hetzelfde mooi spelen maar vind het geluid een beetje wazig/vervomt wat kan hier de oorzaak van zijn ??

Raar E442 probleem

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 13.09.2010, 13:27 (5185 dagen geleden) @ Marc Patricia

Kan iemand ons dan eens vertellen waarom onze 2511 speelt met 2 maal een E455 en alles gewoon werkt en geregeld kan worden ???

De Philips E455 is een wat latere h.f. tetrode met een wat ruimere regelkarakteristiek vergeleken met de E452T en de E442. De volumeregeling werkt dus soepeler met een E455. Ook is de versterking wat hoger. Je kan dergelijke buizen dus, technisch gesproken, eventueel als vervanger gebruiken in toestellen waarin oorspronkelijk een E442 werd gebruikt.

Er kunnen zich wel een paar probleempjes voordoen, zo zijn deze buizen wat minder kompakt en passen ze dus niet altijd in het toestel.

en als ik de speaker in speaker uitgang 2 doe is het geluid erg zacht

De ene uitgang is bedoeld voor hoogohmige speakers, de andere is geschikt voor laagohmige speakers. Als je hier geen rekening mee houdt is het geluid erg zacht.

Een vervormd geluid kan een aantal verschillende oorzaken hebben (versleten eindbuis, te lage voedingsspanning, lekke condensator enz. Je kan dus wel een hele lijst met mogelijke defecten gaan afwerken maar het is beter en in elk geval sneller om via de gebruikelijke foutzoekprocedure te werk te gaan.

Begin dus bij de voeding en meet eerst de verschillende voedingsspanningen.

--
http://www.hupse.eu/radio

Raar E442 probleem

door Marc Patricia, 13.09.2010, 13:16 (5185 dagen geleden) @ Michiel

Kan iemand ons dan eens vertellen waarom onze 2511 speelt met 2 maal een E455 en alles gewoon werkt en geregeld kan worden ???
Ook hebben wij nog een 2511 waarin originele E442 buizen zitten en deze vinden wij iets lastiger te regelen (volume) het geluid is vrij hard en als ik de speaker in speaker uitgang 2 doe is het geluid erg zacht maar wel regelbaar net als in speaker uitgang 1 .
Is dit een probleem met een buis of ..................
Dan hebben wij nog een derde 2511 en die doet eigenlijk hetzelfde mooi spelen maar vind het geluid een beetje wazig/vervomt wat kan hier de oorzaak van zijn ??

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum