Raar E442 probleem (Techniek Radio/TV)

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 13.09.2010, 09:19 (5186 dagen geleden) @ Nico den Haak

Hoi Nico,

er kan inderdaad kathodemateriaal op het stuurrooster terecht komen door oververhitting van een indirect verhitte kathode. Of dat hier het geval is weten we (nog) niet. Je merkt zoiets direct wanneer je de roosterstroom van zo'n buis meet m.b.v. een buizentester. De roosterstroom is initieel laag, maar wordt hoger naarmate de buis langer aan staat. Een ingewikkelde of dure tester is hier niet voor nodig, soms moet je wel wat geduld hebben.

Dit verschijnsel komt redelijk vaak voor bij compacte eindpentodes, b.v. EL84. Ook zonder buizentester kan je dit vrij eenvoudig vaststellen door met een multimeter de anodestroom te meten. Wanneer het stuurrooster vervuild is zie je dat de anodestroom te hoog is en langzaam maar zeker steeds hoger wordt.

Natuurlijk kan een te hoge anodestroom ook nog andere oorzaken hebben, waarvan een lekke roostercondensator de meest voorkomende is. Maar het bovenstaande weet je volgens mij allemaal al.

Als het nodig zou zijn om kathodemateriaal van een rooster te verwijderen dan is niet risicovrij. Maar er valt meestal niets te verliezen. Het komt er op neer dat je het desbetreffende rooster verhit door het te gebruiken als anode. Zo'n E442 rooster is vrij ruim opgezet, en het zal nog enige moeite kosten om het heet te stoken. Er zijn twee risico's, ten eerste kan het rooster (gedeeltelijk) smelten door een te hoge temperatuur, het andere risico is dat er door het gebruik van een te hoge spanning overslag optreed tussen de kathode en het rooster. In beide gevallen is de kans op een kathode-roostersluiting aanzienlijk.

--
http://www.hupse.eu/radio


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum