Raar E442 probleem (Techniek Radio/TV)

door Nico den Haak, 16.09.2010, 19:41 (5182 dagen geleden) @ John Hupse †

Hoi John,

Ik denk toch dat we niet helemaal hetzelfde bedoelen. Een stuurrooster als anode schakelen om ze schoon te branden leek mij vrij risicovol, al heb ik daar wel even aan gedacht.

Als kathode schakelen leek me minder risicovol, omdat er geen hoge spanning verder op dat eerste rooster wordt gezet, het risico op eventuele overslag is zo klein. Het ging er mij om, een stroompje door het stuurrooster te sturen, zodat de eventuele niet gewenste bariumlaag zou verdwijnen, uiteraard met een mA meter in serie om te zien wat er gebeurd, en óf er uberhaubt iets gebeurd. Niet mijn bedoeling dus om het stuurrooster bloedheet op te stoken, met alle risico's die daarmee gepaard gaan.

Het extra opstoken van de gloeidraad, daarvan ben ik juist helemaal niet zo'n fan, de kans dat je daarmee juist de kathode zelf weer veel te heet stookt lijkt me erg groot. dan is het: dag E442...
Bleef in onze theorie over, het schakelen van het stuurrooster als kathode.
Mogelijkheid bestaat natuurlijk dat het aldus onstane stroompje bij lange na niet groot genoeg is om de ongewenste laag weg te halen. Het is in eerste instantie ook maar een theorie van ons.

Er natuurlijk even vanuitgaande, dat dit ook de oorzaak is van het vreemd functioneren van de buis...

Michiel gaat zowieso eerst nog het e.e.a. meten, voor tot al te drastische maatregelen wordt overgegaan, ik ben benieuwd ;-)

Groet,

Nico den Haak.


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum