BX360a problemen - motorboten. (Techniek Radio/TV)
door Laurens , Zaandam, 10.10.2010, 12:46 (5158 dagen geleden)
Situatie: Het toestel was nog helemaal in originele staat (op de ratelcondensator na, die is losgeknipt, en er zit een nieuwe geleidende laklaag op de ECH buizen), het heeft zo enkele uren prima gespeeld. De laklaag was nodig, zonder de laklaag begon het toestel te motorboten of op 'n andere manier te oscilleren als ik het me nog goed herinner. Het probleem leek echter opgelost te zijn met het lakken van de buizen.
Het toestel heeft echter een probleem ontwikkeld: motorboten, zodra er meer dan 20cm draad in de antennebus zit.
Nieuwe ratelcondensator geplaatst - geen effect.
Onder het chassis gekeken: de aansluiting van één van de voedingselco's bleek losgecorrodeerd te zijn. Ik denk dat het toestel daar goed mee gespeeld heeft...
Elco vervangen (één maatje kleiner, 33 ipv 47µ). Motorboten weg maar veel brom.
Elco weg: motorboten terug, brom blijft.
Grammofoonweergave gaat prima, iets meer brom dan normaal, waarschijnlijk te wijten aan de nu loshangende 2e voedingselco. Ik verwacht dat die brom weg is als ik die elco weer vastsoldeer.
Het toestel heeft niet altijd zo gebromd als het nu doet. Ik kan me moeilijk voorstellend dat de oude elco nog gewerkt heeft, want het aansluitinkje was helemaal losgerot van het binnenwerk.
Is dit het punt om te besluiten het hele ding te ontdoen van teerknollen? Het ding speelt op grammofoon verbazingwekkend goed, en produceert een flink volume zonder te vervormen.
--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.
BX360a problemen - motorboten.
door Ed van der Weele † , Zeist, 10.10.2010, 12:56 (5158 dagen geleden) @ Laurens
Hoe is het gesteld met de ontkoppelelco van de negatieve roosterspanning C3? In de meeste gevallen zal die zijn verdroogd.
Controleer verder de mantels van de verschillende afgeschermde leidingen.
En - heel belangrijk - vervang preventief koppelcondensator C27 anders kost het een EBL1.
In mijn eigen BX360 heb ik bijna alle composietweerstanden moeten vervangen omdat deze flink verlopen waren. Teerklonten heb ik toen gelijk maar meegenomen omdat ik wilde weten hoe de BX360 presteerde toen hij de fabriek verliet.
Ondanks zijn eenvoud is het een uitstekende ontvanger.
BX360a problemen - motorboten.
door Paul Brouwer , Haarlem, 10.10.2010, 13:23 (5158 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
In mijn eigen BX360 heb ik bijna alle composietweerstanden moeten vervangen omdat deze flink verlopen waren. Teerklonten heb ik toen gelijk maar meegenomen omdat ik wilde weten hoe de BX360 presteerde toen hij de fabriek verliet.
Volgens mij zit er geen enkele composietweerstand in de BX360A maar allemaal oude vertrouwde rode koolweerstanden. In mijn toestel waren die nog netjes op waarde. Met de teerknollen was het minder gesteld. Die konden er allemaal uit.
Groet,
Paul
--
BX360a problemen - motorboten.
door Ed van der Weele † , Zeist, 10.10.2010, 13:50 (5158 dagen geleden) @ Paul Brouwer
In mijn eigen BX360 heb ik bijna alle composietweerstanden moeten vervangen omdat deze flink verlopen waren. Teerklonten heb ik toen gelijk maar meegenomen omdat ik wilde weten hoe de BX360 presteerde toen hij de fabriek verliet.
Volgens mij zit er geen enkele composietweerstand in de BX360A
Jij weet dus beter wat ik heb gezien dan ikzelf? Zo'n goede glazen bol wil ik ook hebben.
BX360a problemen - motorboten.
door Ben Dijkman , Hellendoorn, 10.10.2010, 14:49 (5158 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Bewerkt door Ben Dijkman, 10.10.2010, 15:24
Daar gaan we weer met ons haantjesgedrag.......
Er zijn diverse soorten weerstanden gebruikt geweest.
Wel en niet met composietweerstanden : That's all folks!
En ja, ik heb minstens 8 van deze toestellen onder handen gehad.
--
Als het oude op is.....dan maken we toch weer nieuwe?
http://www.bendijkman.nl/
BX360a problemen - motorboten.
door Ed van der Weele † , Zeist, 10.10.2010, 14:57 (5158 dagen geleden) @ Ben Dijkman
Daar gaan we weer met ons haantjesgedrag.......
Er zijn diverse soorten weerstanden gebruikt geweest.
Wel en niet met composietweerstanden : That's all folks!
En ja, ik heb minstend 8 van deze toestellen onder handen gehad
Het is onduidelijk op wie je nu reageert. Paul verkoopt onzin en ik reageer daarop. Mag dat niet meer van meneer Dijkman?
BX360a problemen - motorboten.
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 10.10.2010, 15:09 (5158 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Paul had het kennelijk over de BX360A in het algemeen, maar over zijn exemplaar in het bijzonder. Hij heeft daarmee toch niet ontkend dat jij een andere BX360A hebt, lijkt me.
Dit bevestigt dus wat Ben ook al zegt: er zijn verschillende versies, en op dat moment is het de toon die bepaalt of dat vijandig/haantjesachtig klinkt of dat men op het punt staat samen tot een zinnige conclusie te komen.
Ik denk dat een aardig deel van het gekibbel hier op het forum komt van kleinigheidjes in de communicatie zoals we hier zien ontstaan. Het zou natuurlijk mooi zijn als we inplaats daarvan onze tijd geheel in het praten over radio's en het trekken van zinnige conclusies kunnen steken.
BX360a problemen - motorboten.
door Ed van der Weele † , Zeist, 10.10.2010, 15:14 (5158 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Paul had het kennelijk over de BX360A in het algemeen, en zijn exemplaar in het bijzonder. Dit bevestigt dus wat Ben ook al zegt: er zijn verschillende versies, en op dat moment is het de toon die bepaalt of dat iets met ruziemaken te maken heeft of met samen tot een zinnige conclusie komen. Ik sluit me daar bij aan. Er dienen meer zinnige conclusies op vriendelijke toon getrokken te worden.
Op het moment dat Paul schrijft
Volgens mij zit er geen enkele composietweerstand in de BX360A maar allemaal oude vertrouwde rode koolweerstanden.
maakt hij mij voor leugenaar uit. En dat is onacceptabel. Zo simpel is het.
BX360a problemen - motorboten.
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 10.10.2010, 15:34 (5158 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Schrijvers schrijven niet altijd wat ze bedoelen, maar lezers lezen altijd wat ze begrijpen.
Indien Paul omzichtiger formuleert, en jij tot tien telt en dan begrijpt dat het enige dat je kan doen is de conclusie trekken dat er varianten zijn, was er niets aan de hand, terwijl er op 1 of 2 woorden na precies hetzelfde had gestaan.
"voor leugenaar uitmaken" vind ik in deze context overdreven, dat zou betekenen dat je geen enkele discussie aan kan gaan waarin de partijen verschillende standpunten hebben (minstens een heeft het niet bij het juiste eind, maar dat maakt hem niet tot leugenaar).
Hier wil ik het bij laten want we dwalen af.
On topic: Voorzover ik heb meegekregen komen alle BX360A's uit dezelfde fabriek, en moet het onderscheid dus in iets anders zitten. Wellicht eerder al eens in een discussie langsgekomen, maar wat is de productiedatum van jouw BX360A?
BX360a problemen - motorboten.
door Ed van der Weele † , Zeist, 10.10.2010, 15:39 (5158 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Jij hebt in elk geval kans gezien om de boel flink te laten escaleren Want mijn eerste opmerking was helemaal niet scherp maar ironisch bedoeld. http://www.nfor.nl/archief/index.php?id=83200
Misschien verstandig om je niet overal mee te bemoeien?
BX360a problemen - motorboten.
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 10.10.2010, 15:45 (5158 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Bewerkt door Maarten Bakker, 10.10.2010, 16:04
Ironie komt niet over op een forum, en ik ken jou als droog en terzake. Als ik terugkijk dan ging ik mee in de opmerking van Ben dat er sprake was van haantjesgedrag. Het lijkt mij zonder meer fout om de schuld van je eigen uitspraken bij hem of mij te leggen, hoewel sommige dingen beter niet geschreven kunnen worden, ik tel voortaan wel tot 20. Ik sta achter mijn stelling over communicatie van twee kanten, maar vatte misschien jouw scherpe toon verkeerd op en reageerde juist daarom voordat het zou gaan escaleren.
Mijn excuses ervoor als ik daar juist aan heb bijgedragen.
Wat betreft overal mee bemoeien (overal?): Ik ben soms te enthousiast, en jij bent het misschien niet altijd eens met mijn conclusies, en we vergeten allebei tot 10 of 20 te tellen, maar dat betekent niet dat ik onzin schrijf. Wel geef ik toe dat dit forum niet gaat over communicatie ->
Wat mij betreft knippen de moderatoren deze hele tak onder jouw antwoord van 16:56 uit de thread.
BX360a problemen - weerstanden
door Laurens , Zaandam, 10.10.2010, 16:15 (5158 dagen geleden) @ Maarten Bakker
De discussie heeft in mijn geval helemaal geen waarde gehad
Er zitten namelijk zowel kleurgecodeerde (ik neem aan composiet)weerstanden in, als de wat oudere rode (kool?)weerstanden.
Ik zal eens wat van die composietweerstanden controleren. Ik heb eerder eens een toestel uit elkaar gehaald. De rode weerstanden lijken zich goed te houden.
--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.
BX360a problemen - motorboten.
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 10.10.2010, 16:36 (5158 dagen geleden) @ Maarten Bakker
sluit ik me bij aan...
N.
BX360a problemen - motorboten.
door Paul Brouwer , Haarlem, 10.10.2010, 20:03 (5158 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Ik ben eens in mijn mailarchief gedoken omdat ik ooit enkele foto's van de verkochtte BX360A heb gemaakt en gemaild.
Nu blijkt dat er inderdaad zegge en schrijven 3 composietweerstanden in zitten. (zie onderstaande foto)
Het zijn die lichtbruine weerstanden met kleurcodering.
Groet,
Paul
--
BX360a problemen - motorboten.
door Paul Brouwer , Haarlem, 10.10.2010, 20:36 (5158 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Bewerkt door Paul Brouwer, 10.10.2010, 20:55
Paul had het kennelijk over de BX360A in het algemeen, en zijn exemplaar in het bijzonder. Dit bevestigt dus wat Ben ook al zegt: er zijn verschillende versies, en op dat moment is het de toon die bepaalt of dat iets met ruziemaken te maken heeft of met samen tot een zinnige conclusie komen. Ik sluit me daar bij aan. Er dienen meer zinnige conclusies op vriendelijke toon getrokken te worden.
Op het moment dat Paul schrijft
Volgens mij zit er geen enkele composietweerstand in de BX360A maar allemaal oude vertrouwde rode koolweerstanden.
maakt hij mij voor leugenaar uit. En dat is onacceptabel. Zo simpel is het.
Ik vind deze reactie behoorlijk "over the top". Naar nu blijkt, hebben er zegge en schrijven 3 composietweerstanden in gezeten die bij mijn beste weten nog niet eens van zo'n beroerde kwaliteit waren als hun kleinere opvolgers.
Wat ik uit jouw eerste reactie begreep, is dat er allemaal composietweerstanden in zaten omdat jij van "alle composietweerstanden" sprak. Vandaar mijn reactie als bovenstaand waarbij ik de 3 toegepaste composietweerstanden mij niet kon herinneren. Dat kwam pas bij het terugzien van de foto.
Het betreft dan R4, R10 en R11 die geen van allen aan hoge spanningen zijn blootgesteld en "verlopen" mijns inziens nog wel mee zal vallen.
Maar goed; 3 van de 23 weerstanden is toch 13% vervangen.
Groet,
Paul
--
BX360a problemen - motorboten.
door Paul Brouwer , Haarlem, 10.10.2010, 19:44 (5158 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Onder composietweerstanden versta ik die kleine bruine weerstandjes van ± 1CM lang en met een diameter van ± 3,5MM die in 9 van de 10 gevallen zwaar verlopen zijn.
Ik heb 2 BX360A's onderhanden gehad en daar zat dat type weerstand (zoals vaak in Philips toestellen vanaf 1949 gebruikt zijn) niet in.
Als die "oude vertrouwde rode" weerstanden ook compesietweerstanden zijn, heb ik niets gezegd maar bij mijn beste weten zijn dat koolsweerstanden.
Groet,
Paul
--
BX360a problemen - motorboten.
door Paul Brouwer , Haarlem, 10.10.2010, 20:20 (5158 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Onder de kreet "compesietweerstanden" versta ik kwablijkelijk net iets anders dan jij. Onder deze naam ken ik de beruchte (donker-)bruine weerstandjes van ± 1CM lang en ± 3MM in diameter die vanaf 1949 in practisch elk Philips toestel te vinden zijn en in de meeste gevallen ook zwaar verlopen zijn.
Ik heb uit mijn mailarchief een foto van de onderzijde van de BX360A teruggevonden en nu blijkt dat daar 3 composietweerstanden in zitten. (zie onderstaande foto)
Het zijn die lichtbruine weerstanden met kleurringen van 820K. Met deze weerstanden heb ik geen slechte ervaringen. Sterker nog; als ik ze uit een slooptoestel haal meten ze doorgaans correct en bewaar ik ze ook, net als die rode koolweerstanden.
Die latere donkerbruine kleine weerstanden meten in 99 van de 100 gevallen slecht en gaan linea recta de vuilnisbak in.
Groet,
Paul
--
BX360a problemen - motorboten.
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 10.10.2010, 16:50 (5158 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Absoluut....
Die C3 heeft invloed op het functioneren van het héle toestel. Dat is altijd zo bij toestellen waar alle kathoden direkt aan aarde zitten. De negatieve voorspanning wordt dan tot stand gebracht door een aparte serieweerstand(in dit geval twee stuks) in de retour van de voeding.
Als de eindbuis van belang signaal te verwerken krijgt, en C3 deugt niet ben je rijp voor een héleboel ellende. Er ontstaat een soort meekoppeling via andere buizen die hun negatieve roosterspanning opeens zien variëren in het ritme van de AF.
Vervangen die C3, door een echt gòède elco waarvan je de waarde niet gauw te groot kiest. 150 uF is naar mijn idee wel het minste....
Nico
BX360a problemen - motorboten.
door Paul Brouwer , Haarlem, 10.10.2010, 19:50 (5158 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Vervangen die C3, door een echt gòède elco waarvan je de waarde niet gauw te groot kiest. 150 uF is naar mijn idee wel het minste....
100uF / 12,5V. + aan massa. Standaard voor Philipsen uit deze tijd.
Groet,
Paul
--
BX360a problemen - motorboten.
door Paul Brouwer , Haarlem, 10.10.2010, 13:19 (5158 dagen geleden) @ Laurens
Ik zou om te beginnen beide voedingselco's vervangen alsmede C3, zoals Ed al aangaf.
Als de laklaag van B1 weg is, zou de radio moeten gaan gillen in plaats van moterboten.
Ik heb destijds met mijn BX360A hetzelfde meegemaakt. Nieuwe ECH4 erin en probleem opgelost.
Groet,
Paul
--
BX360a problemen - motorboten.
door Laurens , Zaandam, 10.10.2010, 16:12 (5158 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Ik zal de elco's eens controleren en vervangen.
--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.
BX360a problemen - motorboten.
door Willem.H.N , Enschede, 10.10.2010, 15:33 (5158 dagen geleden) @ Laurens
Is dit het punt om te besluiten het hele ding te ontdoen van teerknollen? Het >ding speelt op grammofoon verbazingwekkend goed, en produceert een flink >volume zonder te vervormen.
En toch kan het de klankweergave beinvloeden als er nog slechte teerknollen
inzitten, vooral in de versterker gedeelte.
Ik heb ze alle in iedergeval vervangen.
Onderhand 3 stuks in reparatie gehad en allemaal rode weerstanden die nog goed waren.
Oscilatie was er ook bij 1 lamp die wat afscherming los had gelaten, deze met Graphit33 ingespoten/behandeld en probleem was verholpen.
BX360a problemen - motorboten.
door Forumbeheer , 11.10.2010, 18:32 (5157 dagen geleden) @ Laurens
Wij verzoeken hierbij de leden om op de vraagstelling te reageren en om het onderlinge, niets terzake doende, gesteggel te staken. Hier zit werkelijk niemand op te wachten.
Forumbeheer
BX360a problemen - motorboten.
door Huub , 11.10.2010, 22:25 (5157 dagen geleden) @ Forumbeheer
zo ongeveer 22 uur na het laatste bericht in deze post lijkt me dit een gedegen overwogen ter zake spelende conclusie
leve het zelf regulerende forum (QED)
Welk zijns mogelijk bestaansrecht middels dit experiment zeker bewees , MOOI , m vr gr Huub