Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder (Techniek Radio/TV)

door David Roussel, 30.10.2010, 07:57 (5139 dagen geleden)

Hallo,

Ik ben met een rastauratie van een Grundig radio model 4010TB bezig, nu dacht ik eenvoudig de bandrecorder opnieuw tot leven te brengen maar dit blijkt nu net niet het geval te zijn:-D

Na een groot aantal uren te hebben besteed aan het schoonmaken van alle draaiende delen en vervangen van verlopen "Ero" C'tjes plus electrolitysche condensator 50 + 50uF dacht ik nu nog een nieuwe rubber snaar en weg zijn we...

Jammer genoeg is de aanloop condensator van 5uF stuk en wil de motor niet draaien:-(

Ik dacht gewoon even een andere te plaatsen maar de zware motor zit volledig in de weg en ik kan nergens bij...
De motor uitbouwen lijkt me niet te lukken dus vraag ik (shreeuw:-( ) ik hier even om hulp want wie weet heeft iemand hier ooit hetzelfde probleem gehad...

Groeten,
David.
[image]
[image]
[image]
[image]

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door A.Roose, 30.10.2010, 09:11 (5139 dagen geleden) @ David Roussel

Zit de motor vast of wil hij niet draaien ?

Alard.

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door Willem.H.N @, Enschede, 30.10.2010, 09:42 (5139 dagen geleden) @ David Roussel

Het ziet er al weer veel belovend uit maar kan nog schoner om de
capstanas.:-D
Zoals reeds gevraagt , draait de motor wel licht met de hand?
er zou nog wat resten rubber in/onder de snaarwieltje/lagering kunnen zitten.
grt. willem.

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door David Roussel, 30.10.2010, 13:42 (5138 dagen geleden) @ Willem.H.N

De motor draaidt vlotjes los en wil wel starten maar valt snel weer stil, ook heeft hij erg weinig kracht...
Ik kon met een lange pin tot bij de condensaror en deze meet volledig slecht.

Ik kijk even of ik pinnen kan vinden in de as maar ik heb reeds een clips verwijderd en er is geen beweging in te krijgen:-(

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door Willem.H.N @, Enschede, 30.10.2010, 15:14 (5138 dagen geleden) @ David Roussel

Op de motoras zit zo te zien de capstanpoelie die eraf moet.
Mogelijk zitten daar onder enkele schroeven die de beugel van de motor
vast houd.
[image]
[image]

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door David Roussel, 30.10.2010, 16:56 (5138 dagen geleden) @ Willem.H.N

Ik kan de poulie maar max 3mm omhoog krijgen, dan zit ie vast en kan ik dus niet zien of daar nog schroeven zijn, ik vrees dat de poulie muurvast zit en deze het onmogelijk maakt om de motor los te maken.

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door Willem.H.N @, Enschede, 30.10.2010, 19:15 (5138 dagen geleden) @ David Roussel

Zie de eerste foto met omcirkelde gedeelte , zit daar niet een schroefje?
[image]
net boven het snaarwieltje.

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door David Roussel, 31.10.2010, 07:29 (5138 dagen geleden) @ Willem.H.N

Hoi Willem,

Er zit daar niks anders dan gleufjes in, ik heb nog eens een detail foto gemaakt.
Nu heb ik even met een schroevendraaier de gleufjes voorzichtig opgengetild en heb ik alles met kruipolie ingespuit.

Mvg,
David.[image]

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door Sieme @, Niekerk, 31.10.2010, 08:07 (5138 dagen geleden) @ David Roussel

Het lijkt op een conische klemkoppeling.
De schijf naar beneden drukken om te lossen.
Wel voordat je er kracht op gaat loslaten controleren
of de de overgang bus naar schijf inderdaad door
smurrie aan het oog onttrokken is of
dat er toch een verbinding(soldering?)is.
Sieme

--
het experiment heeft altijd gelijk

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door Armand @, 31.10.2010, 08:11 (5138 dagen geleden) @ David Roussel

Hallo David,

Geen schroefjes, geen pennetjes ... het zou me verwonderen maar ik begin aan een perspassing te denken en kun je alleen maar voorzichtig verwijderen met een klein poelietrekkertje.

Vriendelijke groeten,;-) Armand

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door Willem.H.N @, Enschede, 31.10.2010, 08:25 (5138 dagen geleden) @ Armand

Een pas persing geloof ik niet in anders is het veel te moeilijk om reparatie te verichten.
De poelie moet makkelijk van de as te halen zijn anders kan de motor er niet uit.
Jammer, had dat wel even van dichter bij willen bekijken.:-D
() heb je de recorder uit het meubel kunnen halen?
grt. willem.

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door David Roussel, 31.10.2010, 09:01 (5138 dagen geleden) @ Willem.H.N

Bedankt voor alle reacties alvast,
Wat ik erg stom vind is dat Grundig destijds op deze plaats een toch wel belangrijk onderdeel plaatste:-(
En er is op het chassis nog plaats om deze condecer te plaatsen:-(

Als ik dit toestel weer tot leven wil krijgen moet de motor eruit maar tot op heden heb ik weingig hoop.

Er zijn geen schroeven op pinnen te bespeuren helaas.
Het toestel heb ik uiteraard uit het meubel kunnen halen, niet vergeten dat dit hele meubelstuk met radio en Philips platenspeler (die doet het intussen weer, Philips heeft de dingen dan wel weer parktischer bedacht:-D ) en radio chassis zo ongeveer 40Kg weegt!

Een poulie trekker heb ik niet dus zal ik even bij vrienden moeten vragen, wel is het poulie erg broos, zo heb ik al een stukje af door even met een schroevendraaier te prutsen:-(

Groeten,
David.

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door Willem.H.N @, Enschede, 31.10.2010, 09:08 (5138 dagen geleden) @ David Roussel

Ja ,zon dun randje van de poelie breekt makkelijk af, oppassen dus.
Toch geloof ik dat als je het wat beter schoonmaakt rondom dat het beter te zien is waar het los kan.
Succes en pasop voor meer ongewenste breuken en dat je er een poelitrekker bij nodig hebt geloof ik niet in.

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door Armand @, 31.10.2010, 09:08 (5138 dagen geleden) @ Willem.H.N

Hallo Willem,

Zou ook een lichte perpassing kunnen zijn met spietje : [image]

Kan wat gecorrodeerd zijn.Is er na inwerking van bv.kruipolie wel af te krijgen desnoods heel voorzichtig met poelietrekkertje en zorgen voor raakvlakken zo dicht mogelijk tegen de as.Past er nadien weer gemakkelijk op of met enkele tikjes.

Vriendelijke groeten,;-) Armand

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door Willem.H.N @, Enschede, 31.10.2010, 09:11 (5138 dagen geleden) @ Armand

Als er een spietje inzit dan zit er ook een schroefje die de poelie
op de plaats houd.
Met een poelietrekker breekt er misschien nog meer af van het randje
voor de snaar geleiding.
Heeft de recorder opzich ook een type nr.?

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door Armand @, 31.10.2010, 09:25 (5138 dagen geleden) @ Willem.H.N
Bewerkt door Armand, 31.10.2010, 09:37

Als de poelie met spietje onderaan op een verbreding op de as rust en bovenaan tegengehouden wordt door een clips in de groef (foto David,meen te verstaan dat David de clips reeds verwijderd had) dan is er geen schroefje nodig.

Vriendelijke groeten,;-) Armand

De recorder is een TK700 chassis denk ik.

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door Willem.H.N @, Enschede, 31.10.2010, 09:39 (5138 dagen geleden) @ Armand

Als de poelie met spietje onderaan op een verbreding op de as rust en bovenaan tegengehouden wordt door een clips in de groef (foto David,meen te verstaan dat David de clips reeds verwijderd had) dan is er geen schroefje nodig.

Vriendelijke groeten,;-) Armand

De recorder is een TK700 chassis denk ik.

Ja dat klopt , mogelijk aan de bovenzijde een dun verend ringetje wat je ook wel
tegenkomt bij de volume regelaars voor blokkering.

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door David Roussel, 31.10.2010, 10:04 (5138 dagen geleden) @ Armand

Klopt Armand,
Clips heb ik reeds verwijderd maar ik kan niet onder de poulie kijken omdat hij amper 2mm speling vrijgeeft en onder het chassis plaat kun je ook nergens bij:-(
Is inderdaad een model 700 einbauw chassis bijna (op enkele details na) hetzelfde toestel als de "Reporter".

Het lijkt er stilaan op dat een een sloop toestel zal nodig hebben:-(

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 31.10.2010, 12:09 (5137 dagen geleden) @ David Roussel

Ik begrijp dat je van deze poelie ook een clip hebt verwijderd?

Eronder kijken is niet persee nodig, soms kan je met een touwtje voelen of daar nog een clip zit. Voor het afhalen van raamslingers in auto's zou dat ook een geeeigende truuk zijn.

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door Armand @, 31.10.2010, 12:34 (5137 dagen geleden) @ David Roussel

Hallo David,

Dit alles in de veronderstelling dat de poelie op deze manier vastzit.

Ik zou eerst enkele dagen afwachten tot de kruipolie zijn werk gedaan heeft/desnoods regelmatig wat bijspuiten maar niet te veel.Schuif een stukje stof onder de poelie om te vermijden dat de kruipolie in de motor terecht komt.Ververs dik doekje of koffiefilterpapier regelmatig.
Komt de poelie er dan niet af zeker niet met een schroevendraaiertje wringen : de rand van de poelie is broos en kan afbreken.Deze poelies bestaan uit de één of andere legering zoals bv.Zamac of iets dergelijks.
Blaas de as en de hals van de poelie warm met bv. een electrische verfafbrander/-stripper op zijn hoogste stand.Voorzichtig te werk gaan!!!!En niet te heet blazen in 1 keer / beter enkele keren en telkens wat laten afkoelen.
Daar de as en de poelie van verschillend materiaal zijn,is de uitzettingscoëfficiënt ook anders en zal het gecorrodeerd deel uiteindelijk lossen.Desnoods volledig laten afkoelen,nogmaals kruipolie een dag of zo laten inwerken en de handeling herhalen.Je kan hierbij niet voorzichtig genoeg zijn!!!!Zorg dat de meeste kruipolie weg is want dit kan enorm stinken bij verwarmen!
Ik heb op deze manier al verschillende gelijkaardige problemen kunnen oplossen.

Lukt het toch niet, dan poelietrekkertje.Er bestaan trouwens speciale trekkertjes voor situaties waarbij er weinig plaats is maar deze zijn wel heel duur.Waarschijnlijk had men bij Grundig zoiets.Het probleem is dat je met de raakvlakken van de armpjes(liefst 3) van de trekker zo dicht mogelijk bij de as zou moeten geraken en liefst een groot raakvlak.

Vriendelijke groeten,;-) Armand

As-warm stoken

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31.10.2010, 10:14 (5138 dagen geleden) @ David Roussel

David,

Er zit dan niets anders op dan de zaak warm te stoken.
De dunne as is de werkelijk motor as.

Te zien ook het kuiltje in de as wat wijst op het gebruik van een poelie trekker om het wieltje af te schuiven.

Dan eerst gehele wieltje met stuk verdikking warm stoken.

- edit: Met een drevel die past IN dat kuiltje kun je na verwarming de boel naar beneden tikken.
Voorzichtig dat je wieltje niet krom tikt, dus zorgen dat wieltje echt plat horizontaal ligt.

Zal niet de eerste keer zijn dat de zaak op de as gekrompen zit.


Maar zou toch eerst alles op alles zetten om op een andere manier bij die condensator te komen.

Met een dun lang tangetje de draden door bewegen vermoeien en afbreken, dan pogen er een nieuwe draad op te zetten.

As-warm stoken

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 31.10.2010, 12:11 (5137 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

Dit was ook de oplossing waar ik al aan zat te denken, maar toch eerst even gekeken of er anderen ook al mee kwamen ;)

Wat het warmstoken betreft, dit hoeft niet eens heel erg heet te zijn vaak. Gewoon gelijkmatig even stoken en dan proberen. Te heet geeft het risico dat de as ook heet wordt en de boel alsnog blijft klemmen.

As-warm stoken

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31.10.2010, 12:37 (5137 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Klopt,

Op de zaak gebruiken we daarvoor een föhn met smalle uitgang die ook zo heet wordt dat soldeer smelt.


Op een verfföhn dus iets knutselen dat het zo smal mogelijk is en dan eerst opwarmen föhn dan er op zetten, vervolgens met drevel de motor naar beneden tikken.

Terug plaatsen wordt ook weer een kunst.

Motor eerst weer vastzetten en onderaan!! goed steunen - dus niet op het bracket verwachten dat dat goed gaat.

Dan op wieltje een busje plaatsen lang genoeg natuurlijk en precies passend.
Dan wieltje warm stoken en weer er op tikken.

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door David Roussel, 30.10.2010, 13:46 (5138 dagen geleden) @ Willem.H.N

Hoi Willem,

Het was erg moeilijk om de as weer zo te krijgen, ik doe er later nog wat werk aan om hem nog beter te krijgen.
Alles is opgeschoond rond de draaiende delen, dus vermoedelijk is het enkel nog de condensator die de spelbreker is, hopelijk krijg ik die motor weg:-(

Groeten,
David.

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30.10.2010, 10:49 (5139 dagen geleden) @ David Roussel

Onder de kop zit ook nog een schroef,
en dien je de schijf nog te verwijderen.
Zal een pennetje in zitten die je met een dreveltje er uit dient te tikken.
Kijk maar eens goed en maak de as even schoon zul je een 2 tal gaatjes vinden.

Kan zijn een schroefje om het schijfje vast te houden maar denk eerder een pennetje.

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door David Roussel, 30.10.2010, 14:40 (5138 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

Ik kan onder de kop geen extra schroef vinden, in totaal heb ik 3 schroeven verwijderd.
Ook kan ik in de as bij het aandrijf wiel op de as geen pinnen vinden:-(

Is toch wel een slechte plaats die ze hebben gekozen bij Grundig dertijd om deze condecer te plaatsen:BAD:

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door hein, 31.10.2010, 09:12 (5138 dagen geleden) @ David Roussel

Hoi David

ga eerst proberen om in het bezit te komen van het correcte servicemanual over de bandrecorder daarna kom je terug

goeten
:-) Hein

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door Hans Steenman @, 31.10.2010, 09:22 (5138 dagen geleden) @ hein

David,
heb je al eens geprobeerd om een goede aanloop C even "buitenboord" aan te sluiten op de motor?
Als de motor dan goed werkt kun je die C toch wel ergens kwijt en hoeft de motor er helemaal niet uit?
Of vind je dat dat niet origineel genoeg is?

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door David Roussel, 31.10.2010, 10:00 (5138 dagen geleden) @ Hans Steenman

Hoi Hans,

Ik kan niet bij de draden van de oorspronkelijke cond. om ze los te knippen.
Het moet niet origineel zijn als het maar werkt, is mijn motto.
Mvg,
David.

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door David Roussel, 31.10.2010, 10:01 (5138 dagen geleden) @ hein

Hoi Hein,

Ik heb er eerst een gezocht maar kon er geen vinden.
Mvg,
David.

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door johanvisser @, Nuenen, 31.10.2010, 10:08 (5138 dagen geleden) @ David Roussel

hallo David, die motorconstructie lijkt veel op die van de TK5. Ik heb er 1 uit elkaar gehaald en opnieuw gewikkeld. (20-polig)
De poelie moet er met een poelietrekker af, maar dan kan de capstan krom worden, dus pas op.
Ik vraag me alleen af waarom die er af moet. Als ie met een goede aanloop-C niet draait kan een wikkeling verbrand zijn, maar dat kun je op de uitlopers meten. Dus laat die poelie maar zitten en pak een AVO.
Beide wikkelingen wijken niet zo veel van elkaar af.

johan v

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door henkk @, Alkmaar, 31.10.2010, 11:30 (5138 dagen geleden) @ David Roussel

Dag David,

ik heb er ook wel eens een uit elkaar gehaald,deze poelie zat klemmend om de as,
misschien zit deze nu vastgerot :-( ...

Succes,Henk

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 31.10.2010, 12:13 (5137 dagen geleden) @ henkk

In dat geval, zie boven voor de oplossing van Maurice. Zeker in geval van 'vastgerot' is verwarmen iets dat werkt. Het risico op een kromme as wordt dan ook opeens veel kleiner omdat je weinig kracht meer nodig hebt.

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door David Roussel, 31.10.2010, 17:38 (5137 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Bedankt aan allen om mee te denken, ik had ook gedacht aan warmen want dit doe ik vaak bij werken aan auto's maar ik ben bang dat dingen te warm zouden krijgen. De tip om via een buis gericht te warmen is dan ook weer goud waard:OK:

De motor is nog goed, wikkelingen zijn gemeten.
Ik wacht nog even tot de kruipolie haar werk kan doen en breng jullie op de hooghte van de evolutie;-)

Groeten,
David.

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 31.10.2010, 22:37 (5137 dagen geleden) @ David Roussel

Dat is grappig, de eerste keer dat ik echt met verwarmen aan de slag ben gegaan was ook bij een klus aan een auto (conische klempassing in distributie), en dat werkte zo goed dat ik het sindsdien vaker ben gaan doen.

Succes!

Hulp gevraagd bij uitbouw motor buizen bandrecorder

door David Roussel, 04.11.2010, 05:52 (5134 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Bewerkt door David Roussel, 04.11.2010, 06:22

De motor is er uit:OK:
Nieuwe condesator gemonteerd en alles weer op zijn plaats, testen en de motor heeft geen kracht en draaid bijna niet:-(

Ik had nochthans voor montage de motor aangesloten en alles bleek prima.
Nu weet ik het niet meer:-( :-( :-(

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum