beste forumlezers.
In de servicedoc van de Philips 630A staat te lezen dat de spoelen preciese spullen zijn en dat je daarom het chassis nooit op zijn kop mag zetten zodat het op de spoelbussen rust. Er staat zelfs een houten steuntje beschreven nodig om het chassis om te keren. Uitwendig lijken die koperkleurige bussen ijzersterk. Ik kan me niet voorstellen dat het gewicht van het chassis die kan vervormen.
Kent iemand de achtergrond van dit eigenaardige voorschrift.
vriendelijke groeten,
Eduard
Lentebode 630A Spoelbussen
door Armand , 04.11.2010, 20:33 (5133 dagen geleden) @ Eduard
Hallo Eduard,
't Is een halve gok :
De koperbussen zelf zijn inderdaad sterk en zullen niet vervormen bij normale handelingen.
Wat ik begrepen heb en gezien op foto's, is dat deze bussen groot zijn en "halfzwevend" bevestigd zijn met 2 kleine hoeksteuntjes.Als je het chassis op deze bussen laat rusten en tijdens een reparatie kan het zijn dat deze zich wat verplaatsen t.o.v. de oorspronkelijke stand en dit zou volgens de servicedocumentatie een verandering van de zelfinductie van de spoelen tot gevolg kunnen hebben.Hierdoor kunnen dan weer de afstemkringen verlopen.
Dit toestel eist een zeer preciese afregeling.
Een andere reden kan ik niet zo direct bedenken.
Vriendelijke groeten, Armand
Lentebode 630A Spoelbussen
door freddy vercruyce , 04.11.2010, 20:41 (5133 dagen geleden) @ Armand
Klopt als een bus wat je schrijft Armand.Meen dat dit ook in de service dok zo staat.Wat je zeker niet moet doen is als het chassis uit gekast is deze bij de spoelbussen beet nemen om bijvb où te draaien.Kan je zo een lelijke deuk in de spoelbus duwen Groeten Freddy
Lentebode 630A Spoelbussen
door Jaap B, 04.11.2010, 20:47 (5133 dagen geleden) @ freddy vercruyce
Geldt deze gevoeligheid voor ontregeling voor alle 30-er jaren radio's van Philips, of alleen de rechtuitontvangers bijvoorbeeld?
Lentebode 630A Spoelbussen
door Maurice , Dordrecht, 04.11.2010, 20:55 (5133 dagen geleden) @ Jaap B
Zoals beschreven in de documentatie is de 630A een precisie instrument en ja de bussen zijn secuur afgeregeld.
De mate van het op de kop zetten, de een is wat voorzichtiger dan de ander en geef daar maar eens een maat aan in "G".
Zo stata bv op hardeschijven dat ze een G van bv 2,5 kunnen hebben, betekend je kunt ze laten vallen,
maar ja weet ik niet wanneer het fout gaat.
Bedoel, uit de documentatie 630A blijkt zeer omzichtig omgaan met die spoelbussen.
Denk niet dat de radio direct tot zwijgen gaat maar zeker zal het de ontvangst gevoeligheid beïnvloeden.
Lentebode 630A Spoelbussen
door John Hupse † , Schoonhoven, 05.11.2010, 11:43 (5132 dagen geleden) @ Jaap B
Bewerkt door John Hupse †, 05.11.2010, 12:18
Geldt deze gevoeligheid voor ontregeling voor alle 30-er jaren radio's van Philips, of alleen de rechtuitontvangers bijvoorbeeld?
Het meest gevoelig voor een dergelijke ontregeling zijn de Philips rechtuitontvangers met vier afgestemde kringen. Het feit dat deze spoelen niet nageregeld kunnen worden en een zeer hoge kwaliteitsfaktor hebben maakt de waarschuwing van Philips nog begrijpelijker. De spoelbussen zelf zijn van een zacht materiaal gemaakt (roodkoper) en vervormen relatief gemakkelijk waardoor de zelfinductie van de spoel verandert en het toestel z'n gevoeligheid verliest.
De bevestigingshoekjes zijn van ijzer, daar zit het probleem niet.
Lentebode 630A Spoelbussen
door Eduard , 05.11.2010, 11:51 (5132 dagen geleden) @ Eduard
Bedankt Armand, Freddy, Jaap en Maurice.
De soep zal wel niet zo heet worden gegeten als ze wordt opgediend.
Handleidingen wijzen graag naar wat je allemaal niet mag doen, kwestie van de aansprakelijkheid van de fabrikant in te dijken.
De bussen zijn best stoer maar de hoekjes waarmee ze bevestigd zijn minder.
Op het schema is te zien dat de filters gebouwd met deze spoelen best ingewikkeld zijn.
Zachtaardige behandeling van de spoelen is dus de boodschap.
Vriendelijke groeten,
Eduard
Lentebode 630A Spoelbussen
door AvanDam , Vinkeveen, 05.11.2010, 18:17 (5132 dagen geleden) @ Eduard
Ik ben in het bezit van de handleiding "Wetenswaardigheden over super inductie apparaten, die voor den service-man onmisbaar zijn", 11 blz.
Hier wordt ook de spoelen beschreven.
Als er belangstelling kan ik het wel scannen.
Lentebode 630A Spoelbussen
door Eduard , 06.11.2010, 06:28 (5132 dagen geleden) @ AvanDam
Beste,
De originele service documentatie heb ik zelf vorige week gescand.
Als u nog verdere info heeft, heel graag een scan.
Ik blijf het een streng voorschrift vinden.
Toen we voor enige tijd een lentebode repareerden heeft die zeker op zijn kop gestaan. Toch speelt hij de pannen van het dak.
Graag had ik meer begrepen over de achtergrond van die superinductance spoelen.
Op voorhand bedankt voor het scannen.
Vriendelijke groeten,
Eduard
Lentebode 630A Spoelbussen
door AvanDam , Vinkeveen, 06.11.2010, 08:03 (5132 dagen geleden) @ Eduard
Dag Eduard,
De spoelen zijn eenmalig afgeregeld dmv een koper plaatje wat door Philips
"De Cent" werdt genoemd. Deze cent zit bevestigd in het midden van de bovenzijde van de spoelbus, plaats waar je een moertje en tin zit zitten.
Vervorming (indeuken) van deze bovenplaat heeft verstemming tot gevolg.
Adrie
Lentebode 630A Spoelbussen
door Eduard , 07.11.2010, 16:51 (5130 dagen geleden) @ AvanDam
Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Als ik u goed begrijp werd de L van de spoel eenmalig bijgeregeld door een koperen cent in de spoelkoker te draaien. Koper heeft een µ kleiner dan 1. De zelfinductie zal bij indraaien wat dalen. Dat systeem werd destijds ook toegepast bij de afstemming van VHF tuners.
Weet u soms ook hoe de bijzondere trimmers, de porcelijnen staafjes, werden bijgetrimd? Met een schroevendraaier gebruikt zoals een beiteltje kon je die voorzichtig omlaag tikken. Uiteraard op gevaar van breken. Wellicht bestaat er een betere methode.
vriendelijke groeten,
Eduard
Lentebode 630A Spoelbussen
door John Hupse † , Schoonhoven, 07.11.2010, 17:03 (5130 dagen geleden) @ Eduard
De spoelen verstemmen uiteraard ook wanneer de zijkanten van de koperen bussen worden vervormd.
De trimmers van dergelijke Philips toestellen worden versteld m.b.v. het daarvoor bedoelde gereedschap, zie onderstaande tekening:
De onderplaat van het chassis dient hiervoor aanwezig te zijn, wanneer deze niet is gemonteerd heeft de afregeling weinig zin.
Lentebode 630A Spoelbussen
door AvanDam , Vinkeveen, 07.11.2010, 17:54 (5130 dagen geleden) @ John Hupse †
Dag John,
De spoelen verstemmen uiteraard ook wanneer de zijkanten van de koperen bussen worden vervormd.>
Dat klopt, als de zijwanden vervormen veranderd ook de zelfinductie.
Maar het gaat hier om het op zijn kop zetten van het chassis.
De bevestigingpunten voor de cent steken uit boven de randen van de zijwand van de spoelbussen. Als je een 630A op zijn kop zet is het enige waar het hele chassis op komt te rusten nu net deze vier centbevestigingpunten.
Ook is het een zwaar chassis, het gewicht alleen zal niet voldoende zijn op de bovenplaat van de bussen in te drukken, maar als je aan het toestel gaat werken, kracht zetten om iets los te krijgen of er op leunen kan er wel een beschadiging ontstaan.
Met vriendelijke groet,
Adrie
Lentebode 630A Spoelbussen
door AvanDam , Vinkeveen, 07.11.2010, 17:09 (5130 dagen geleden) @ Eduard
Dag Eduard,
Voor het trimmen werden speciale hulpstukken, hefbomen gebruikt,
zie afbeelding van de 634A.
Voor sommige modellen was ok een speciale onderplaat beschikbaar.
Als je me een mailtje stuurt kan een mailje terugsturen met de eerder genoemde handleiding hieraan gekoppeld. Hier staat ook iets in over het afregelen.
Met vriendelijke groet,
Adrie
Zie dat in post hierboven de afbeelding al is geplaatst.