Eeen kennis van mij schoof een heel mooie Philips 461A bij mij binnen met de vraag dit apparaat betrouwbaar te maken.Aangezien deze radio buiten mijn interessegebied valt en dit de eerste keer was dat ik deze radio onder ogen kreeg heb ik daar totaal geen ervaring mee en nu is mijn vraag :Waar moet ik op letten en wat moet preventief vervangen worden.
De radio speelt goed op alle golflengtes en een eerste inspectie wijst uit dat de bedrading op sommige plaatsen vervangen moet worden.
m.vr.gr henk
461 A
door Antoine , Diepenbeek, 13.11.2010, 09:20 (5125 dagen geleden) @ henk43
zie de rubriek 'tips en trucs'. succes.
461 A
door Jeroen Landman. , Hollands Kroon, 13.11.2010, 10:29 (5125 dagen geleden) @ henk43
Hallo Henk,
Als een toestel van die leeftijd erg goed speelt zou ik het origineel laten.
Een eventueel nog aanwezige "natte" elco van nieuwe inhoud voorzien om lekkage of sluiting te voorkomen, en de bedrading met rust laten, want hier aan rommelen resulteert in onmiddelijk eraf brokkelen van de isolatie.
Het is net als sporten bij de mens, blijf je in beweging dan gaat alles goed, dus oude radio's die goed spelen in de originele toestand, regelmatig gebruiken
De 461A is op zijn aardigst gezegd nou niet een bepaald service-vriendelijk toestel met zijn 3 losse chassis...
Groet, Jeroen.
461 A
door Laurens , Zaandam, 13.11.2010, 11:05 (5125 dagen geleden) @ henk43
Ik raad aan om er zo veel mogelijk van af te blijven.
Mijn 461a werkte ook prima met de originele elco's en condensators. (inmiddels verkocht).
Desondanks heb ik de voedingselco's en de koppelcondensator vervangen.
Er was erg weinig werkruimte door de chassis die niet ver naarvoren konden worden gehaald door de broze draden...
Dat resulteerde in een brandblaar
Ik raad aan om de elco's 24 uur te laten formeren via een grote weerstand en dan nog eens op lek te controleren op de volle werkspanning.
Als het toestel verder ook nog goed klinkt (en blijft klinken na een uur spelen) dan zal het wel goed zitten.
Zet wél een extra zekeringetje secundair van 100mA ofzo. Mocht de elco onverhoopt doorslaan, dan zal het zekeringetje doorbranden.
Ik ben zelf tegen het vervangen van de inhoud van die elco's, omdat het toestel dan onherroepelijk aan originaliteit inboet. Ik vind het beter als er onder het chassis een nieuwe elco geplaatst wordt.
--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.
461 A
door henkk , Alkmaar, 13.11.2010, 13:45 (5125 dagen geleden) @ Laurens
Dag Laurens,
jij heb zeker nog nooit met een toestel in je handen gestaan waarin net zo'n
vies barrel van een elco net leeg was gaan lopen of een chassis hebben moeten repareren
waar die zooi allemaal tussen de bedrading was gaan lopen,laat staan hoe je chassis
er dan uit ziet.
Mooie orginele smurrie bende!(Veel plezier ).
Henk
461 A
door Laurens , Zaandam, 13.11.2010, 14:52 (5124 dagen geleden) @ henkk
Klopt. Daarom benadruk ik ook om in de gaten te houden of die elco niet lek is en om een zekeringetje te plaatsen.
Ik heb wel al eens een radio gehad waarbij de natte elco 't nog prima deed. Dat toestel heeft uren prima gespeeld.
--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.
461 A
door Matthias Meijer , Dordrecht, 13.11.2010, 15:01 (5124 dagen geleden) @ Laurens
Toch oppassen.
Die troep kan er spontaan, ook via de bovenkant bij (vrijwel) rechtop bewaren van de elco, uitlopen.
Ik had er een paar in een plastic bakje staan, en afgelopen week bij het opruimen dat bakje weer gevonden. Stond mooi flinke druppel rommel bovenop de elco, en een spoor langs de zijkant waar het langs gelopen was.
Helemaal dit soort toestellen nooit op hun kant neerzetten (bijvoorbeeld in de opslag), want dat is helemaal vragen om problemen. Ook al eens meegemaakt met een toestel dat ik kocht.
Groeten,
Matthias
461 A
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 13.11.2010, 19:38 (5124 dagen geleden) @ Matthias Meijer
Het is maar een idee.
Stel je wil uiterlijke originalteit zoveel mogelijk behouden; dan kun je kiezen voor verwijderen van elco inhoud en het vervolgens in de bus plaatsen van moderne elco's.
Verder is het mogelijk om te kiezen voor het uit het cirquit knippen van de elco en de inhoud erin laten zitten (risico lek en invreten chassis etc...)maar wel op het chassis laten zitten en daar waar ruimte is een vervanger plaatsen.
Ik weet niet of dit veel gedaan wordt. Het voorgaande combineren met alleen het aftappen van de elco (klein gaatje boren)en de elektrode laten zitten.
Let wel in natte elco's zit elektroliet meestal boorzuur en dat is erg smerig zelfs gevaarlijk.
groet Sander
--
groet Sander
461 A
door henk43 , Bovensmilde, 13.11.2010, 20:20 (5124 dagen geleden) @ S.Leunissen
Voor alle adviezen wil ik iedereen harteljk bedanken en als ik het goed samenvat wordt geadviseerd om zo wie zo de elko,s van een nieuwe inhoud te voorzien (c1 en c2)ondanks dat de radio goed speelt Ik heb reeds vaker een andere elko in de huls gezet dus daar heb ik wel enige ervaring in maar dat waren elko,s van na 1946 die werkelijk defekt waren.Maar ik heb totaal geen ervaring met natte elko,s dus ik ben erg blij met de goede adviezen.
gr. henk