Elektronische vervanger voor triller uit buizen autoradio's (Techniek Radio/TV)
door Leo Snoeren , Dongen, 02.12.2010, 08:28 (5106 dagen geleden)
Beste forumlezer,
Enkele jaren geleden heb ik een elektronische variant bedacht voor de triller uit buizen autoradio's. Dit omdat de mechanische exemplaren vaak defect zijn, of op hun laatste benen lopen. De toen bedachte variant werkte prima, maar werd flink warm en moest voor de verschillende voedingsspanningen apart worden aangesloten. Tevens was er een omvormer bedacht voor Amerikaanse radio's, die weer afwijkend was dan die voor Philips, of andere Europese merken.
Inmiddels heb ik een omvormer bedacht die bruikbaar is voor alle spanningen, voor alle radio's en die niet warm wordt. Bovendien maakt deze elektronische omvormer ook het karakteristieke triller geluid. Hiervoor is een printplaatje beschikbaar met een onderdelenset. Het printplaatje is klein genoeg om gemakkelijk in de behuizing van de originele triller te worden ondergebracht.
Mijn vraag is nu: is er belangstelling voor een dergelijk bouwpakket?
Als richtprijs kom ik op 30 euro, waarbij het printje als bouwpakket wordt geleverd, of 45 euro waarbij het om een gebouwde en geteste print gaat.
Indien er voldoende belangstelling is, wil ik een aantal van deze bouwpakketten samenstellen en/of bouwen.
Ik ben erg benieuwd naar de reacties, graag via mail (klik op envelopje) Of de bouwsets klaar zijn voor de komende NVHR beurs weet ik nog niet, ik verwacht van wel.
Leo Snoeren
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Elektronische vervanger voor triller uit buizen autoradio's
door Marc Van De Voorde , Lievegem België, 02.12.2010, 09:42 (5106 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Hallo Leo,
Zie Mail
Groeten,
Marc
Elektronische vervanger voor triller uit buizen autoradio's
door soundman2 , Wouw, 02.12.2010, 17:06 (5105 dagen geleden) @ Leo Snoeren
istie net zo eenvoudig als deze?
soundman2
Elektronische vervanger voor triller uit buizen autoradio's
door Leo Snoeren , Dongen, 02.12.2010, 17:42 (5105 dagen geleden) @ soundman2
Hallo Henk,
Nee, zo simpel is het niet:
- de frequentie moet stabiel blijven om te zorgen dat de transformator niet te warm wordt.
- Met transistoren wordt de schakeling gauw te warm, de spanning tussen collector en emitter is snel te hoog; bij een FET (mits de goede) is de Rds on hooguit 30 milliohm.
- voor verschillende voedingsspanningen zijn andere weerstanden nodig; bij mijn ontwerpje niet.
- Bij Philips radio's wordt de gelijkrichting ook door de triller verzorgd; dat doet mijn ontwerpje ook.
- bij de door jou aangegeven transistor variant, ontbreekt het authentieke "trillergeluid"; mijn ontwerpje geeft wel het bekende zoemende geluid.
Kortom, nee, wat jij laat zien werkt ook, maar is erg gedateerd. Met mijn variant is de efficiency een stuk hoger en de warmte een stuk lager (eigenlijk niets)
Ik zal eens een foto plaatsen.....
Leo
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Elektronische vervanger voor triller uit buizen autoradio's
door soundman2 , Wouw, 02.12.2010, 19:23 (5105 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Bewerkt door soundman2, 02.12.2010, 19:31
Hallo Henk,
Nee, zo simpel is het niet:
- de frequentie moet stabiel blijven om te zorgen dat de transformator niet
te warm wordt.
De frequentie van de mechanische triller was ook niet erg constant. Meestal ergens tussen de 70 en 100Hz, althans voor autoradio. De trafo kon daardoor ook wat kleiner zijn. Een wat oplopende frequentie is niet direct een probleem.
- Met transistoren wordt de schakeling gauw te warm, de spanning tussen >collector en emitter is snel te hoog; bij een FET (mits de goede) is de Rds on >hooguit 30 milliohm.
Het is een kwestie van de transistoren goed in verzadiging sturen. Bij een resterende spanning van één volt over de transistor, wordt er bij 6 ampère (bij 12 volt ca 3 amp)nog maar 6 (3) watt gedissipeerd.
- voor verschillende voedingsspanningen zijn andere weerstanden nodig; bij >mijn ontwerpje niet.
Dat was bij de originele trillers niet anders
- Bij Philips radio's wordt de gelijkrichting ook door de triller verzorgd; dat doet mijn ontwerpje ook.
De kontakten van de triller werkten in een omgeving van stikstof of een ander inert gas. Dat was om inbranden van de kontakten te voorkomen. In een zuurstof atmosfeer zullen ze vrij snel inbranden.
Het gebruik van twee diodes lijkt me een betere oplossing.
Het spaarde vroeger een buisje uit, maar mechanische gelijkrichting geeft ook blokgolven met vervelende pieken. Daar is weer extra filtering voor nodig.
- bij de door jou aangegeven transistor variant, ontbreekt het authentieke "trillergeluid"; mijn ontwerpje geeft wel het bekende zoemende geluid.
Dat is waar. kwestie van smaak. Je zou op de trafo een stalen bladveertje kunnen lijmen tegenover het middenbeen. Trilt lekker mee
Kortom, nee, wat jij laat zien werkt ook, maar is erg gedateerd. Met mijn variant is de efficiency een stuk hoger en de warmte een stuk lager (eigenlijk niets)
Waarschijnlijk kan de schakeling ook nog wel aangepast worden naar het gebruik van fets. Eenvoud kenmerkt dit soort inmiddels "verouderde" kanteelomvormers
Soundman2
Nu een foto van het ontwerp (prototype)
door Leo Snoeren , Dongen, 02.12.2010, 17:49 (5105 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Hierbij een foto van de achterkant:
En een foto van de voorkant:
Er zit wel wat SMD materiaal op, maar het resultaat is een printje van 27 bij 66 millimeter, een formaat wat zeker in alle bestaande trillerbehuizingen past. Uiteraard is het trillergeluid ook uit te schakelen. Mijn ontwerpje is bruikbaar voor alle varianten van trillers, zolang de min maar aan de massa zit (en dat is gelukkig bij bijna alle auto's het geval, zeker na restauratie)
Leo
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Nu een foto van het ontwerp (prototype)
door John Hupse † , Schoonhoven, 03.12.2010, 12:56 (5105 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Leuk ontwerp! Iets dergelijks is een paar jaar geleden ook door Tony Maher ontworpen. In jouw ontwerp zit een synchrone gelijkrichter met 2 mosfets, dat kan natuurlijk wat simpeler. Ook de stabilisator is te vermijden door een standaard cmos timer IC toe te passen zoals in het schema.
De triller is in dit geval beschermd tegen (externe) sluiting en verkeerde polariteit d.m.v. een zekering op het printje.
Nu een foto van het ontwerp (prototype)
door Leo Snoeren , Dongen, 03.12.2010, 14:46 (5104 dagen geleden) @ John Hupse †
Hallo John,
Ik vermoed dat wereldwijd al vele oplossingen voor dit probleem bedacht zijn. Nieuwe trillers worden niet meer gemaakt en wat er nog aan oude voorraad is, heeft vaak last van geoxideerde contacten (ondanks de stikstof vulling waar Henk het over had)
Uiteraard zijn er diodes te gebruiken voor de gelijkrichting, maar in de originele triller zaten ook contacten.....
Merkwaardig genoeg heeft Philips dit principe erg lang volgehouden, terwijl in radio's van andere merken een gelijkrichtbuis aanwezig was, of gewoon een seleencel (vooral Duitse radio merken hebben dit gebruikt)
Leuk om eens een andere oplossing te zien!
Ik wil voor het komende nummer dan het RHT een artikel schrijven, waarin de omvormer uitvoering wordt beschreven, inc. schema's, plaatjes, et cetera.
Leo
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Nu een foto van het ontwerp (prototype)
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 03.12.2010, 23:57 (5104 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Merkwaardig genoeg heeft Philips dit principe erg lang volgehouden, terwijl in radio's van andere merken een gelijkrichtbuis aanwezig was, of gewoon een seleencel (vooral Duitse radio merken hebben dit gebruikt)
Heel erg off-topic (hoewel voor historisch besef wel degelijk relevant: "What's old is new again" ), maar om diodeverliezen te vermijden wordt synchrone gelijkrichting tegenwoordig weer veel gebruikt, bijvoorbeeld in referentieontwerpen van NXP voor 80+ computervoedingen. In zekere zin houdt Philips het principe dus nog steeds vast
Nu een foto van het ontwerp (prototype)
door soundman2 , Wouw, 04.12.2010, 10:03 (5104 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Merkwaardig genoeg heeft Philips dit principe erg lang volgehouden, terwijl in radio's van andere merken een gelijkrichtbuis aanwezig was, of gewoon een seleencel (vooral Duitse radio merken hebben dit gebruikt)
Heel erg off-topic (hoewel voor historisch besef wel degelijk relevant: "What's old is new again" ), maar om diodeverliezen te vermijden wordt synchrone gelijkrichting tegenwoordig weer veel gebruikt, bijvoorbeeld in referentieontwerpen van NXP voor 80+ computervoedingen. In zekere zin houdt Philips het principe dus nog steeds vast
Synchrone geljkrichting, met bijvoorbeeld fet's levert wel winst op als de gelijk te richten spanning laag is en de stroom groot. Dat is hier niet het geval. De spanning bedraagt doorgaans meer dan 200 volt en de stroom minder dan 100mA. Het is in dit geval, dus handiger om gewoon twee diodes te gebruiken.
Soundman2
Nu een foto van het ontwerp (prototype)
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 04.12.2010, 18:27 (5103 dagen geleden) @ soundman2
Goed punt. Buiten het principe heeft het niet echt nut: Als er 0,7V over de diodes valt bij 100mA is het al veel. Dat kan er bij zo'n spanning makkelijk af.
Nu een foto van het ontwerp (prototype)
door soundman2 , Wouw, 03.12.2010, 15:33 (5104 dagen geleden) @ John Hupse †
In het schema van Tony, zit volgens mij nog een tekenfoutje. Zoals ik het zie, zit pootje 11 van het IC aan massa. Gaat niet werken.
Volgens mij is het bij dit soort IC's met oscillatoren en poorten aan boord ook geen overbodige luxe om de voedingsspanning te ontkoppelen.
Het schema heeft veel mogelijkheden, maar dan moet je wel weten hoe de radio origineel gevoed werd.
Niet "effe nabouwen" dus
Sondman2
Elektronische vervanger voor triller uit buizen autoradio's
door Pentode3, 05.12.2010, 11:02 (5103 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Op zich wel een leuk projectje maar of er nou belangstelling voor zal zijn?
Op deze website (in het menu links, bij Radio Vibrators) worden professioneel gemaakte repro vibrators aangeboden.
Er bestaan ook verschillende uitvoeringen. Niet enkel een 6 en 12 volt uitvoering met plus of min aan massa, maar ook nog eens verschillende sockets.
Als jij je project op een zelfde professionele manier kan aanbieden, wordt het misschien wel wat. Met een printje alleen kom je er niet.
p.s.: Op die web site worden ook door hen gebouwde repro radio's aangeboden. Wie toevallig een Amerikaanse old timer aan het restaureren is, vindt hier misschien wel wat.