ech 4 geen emissie maar toch goed (Algemeen)
door r van herwaarden , den haag, 17.05.2008, 14:44 (6034 dagen geleden)
heb een plankradio met 2 ech 4 erin gaven geen emissie en heb nu twee andere werkt nu goed maar als ik de nieuwe buizen test geeft de meter ook niks aan .werkt wel met andere buizen bevoorbeeld 1805,e442alvast bedankt
ech 4 geen emissie maar toch goed
door Leo Snoeren , Dongen, 17.05.2008, 14:52 (6034 dagen geleden) @ r van herwaarden
Euuu, Ruud,
Moet je de topaansluiting niet aansluiten (G1)?
Ik weet niet hoe je tester werkt, maar hoe test je een buis zonder G1 aan te sluiten?
Succes, Leo
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
ech 4 geen emissie maar toch goed
door r van herwaarden , den haag, 17.05.2008, 14:55 (6034 dagen geleden) @ Leo Snoeren
heb ik ook gedaan maar helpt niks groeten ruud
ech 4 geen emissie maar toch goed
door Martin Deubel , 17.05.2008, 14:58 (6034 dagen geleden) @ r van herwaarden
soldeer het voetje eens door...soms zitten de solderingen los waardoor het lijkt dat je buis kassie weilen is.
vergeet de topaansluiting ook niet.
dit gebeurt ook wel eens met P voet buizen.
MArtin
--
Past het niet? Pak een hamer!
ech 4 geen emissie maar toch goed
door r van herwaarden , den haag, 17.05.2008, 15:03 (6034 dagen geleden) @ Martin Deubel
hallo martin ,had dus twee andere en deze meten ook geen emissie radio speelt er goed op als ik 1 voor 1 de twee oude in de radio zet begint hij omwijs te fluiten .zullen dus wel stuk zijn.als de p voeten van de nieuwe niet goed gesoldeerd meer zijn kan hij er ook niet goed op spelen lijkt mij groeten ruud
ech 4 geen emissie maar toch goed
door Ben Dijkman , Hellendoorn, 17.05.2008, 15:10 (6034 dagen geleden) @ r van herwaarden
Als de radio dan begint te fluiten is er 100% zeker een massa contactje van die buis los gebroken ,of maakt het massadraadje geen contact meer met de rode gelijdende verf om die buis.
Met alle respect Ruud:
Een buizentester hebben is 1 ,doch ermee om kunnen gaan,en de meetgegevens op juiste wijze weten te interpreteren is echt een heeel ander verhaal,zoals je nu ook ziet.
Er is al heel erg vaak en veel over geschreven op dit forum over dit onderwerp.
Wellicht kun je dus ook bij tips en truuks nog veel info ophalen.
Succes
ech 4 geen emissie maar toch goed
door r van herwaarden , den haag, 17.05.2008, 15:20 (6034 dagen geleden) @ Ben Dijkman
geloof het gelijk ben zal kijken bij tips en trucs.maar begrijpt het nog steeds niet dat hij bij de goede buizen ook geen emissie geeft.en in de zelfde voet met een ander type buis doet hij het wel kan dus ook niet aan de meter liggen.
ech 4 geen emissie maar toch goed
door Ben Dijkman , Hellendoorn, 17.05.2008, 15:36 (6034 dagen geleden) @ r van herwaarden
Een buizentester heb ik niet en ook nooit gehad Ruud.
Ik heb daar dan ook totaal geen verstand van.
Een tester is leuk als je getallen/meetgegevens wilt zien.
Een buis werkt (bij mij althans)in een toestel :of goed ,of slechts nog matig of niet meer...simpel toch?.
Ik heb de luxe om meestal genoeg buisexemplaren uit te kunnen wisselen.Dat bespaart mij dus de ruimte en het gemier met zo'n meter uit. :-P
Een prima ding dus, zo'n tester,alleen aan mij niet besteed ...zeg maar
Zoals gezegd:
De buisvoeten met een flink hete bout doorsolderen doet heel erg vaak al wonderen bij dit type rode/goudkleurige buizen.
Het contact van het massadraadje(net boven de buisvoet en onderaan de ballon) naar de verf op de ballon hetstellen.
Bijna altijd zijn dan de grootste problemen al opgelost.
ech 4 geen emissie maar toch goed
door Henk Geurds , Wijchen, 17.05.2008, 17:39 (6034 dagen geleden) @ Ben Dijkman
Hallo Ben, de rode verf op de buizen is niet geleidend maar de metaalcoating die er onder zit. Dit is wel belangrijk om te weten als je de verbinding wilt controleren of herstellen. Groet, Henk Geurds.
ech 4 geen emissie maar toch goed
door Ben Dijkman , Hellendoorn, 17.05.2008, 17:47 (6034 dagen geleden) @ Henk Geurds
Jaaa daar zeg je zowat.....kijk, weer wat geleerd.
Goeie tip, want daar had ik i.d.d. nog nooit zo bij stilgestaan.
Groeten Ben Dijkman
ech 4 geen emissie maar toch goed
door Paul Brouwer , Haarlem, 17.05.2008, 18:15 (6034 dagen geleden) @ Henk Geurds
Hallo Ben, de rode verf op de buizen is niet geleidend maar de metaalcoating die er onder zit. Dit is wel belangrijk om te weten als je de verbinding wilt controleren of herstellen. Groet, Henk Geurds.
Hallo Henk,
Was het niet zo dat juiste die rode, zilverkleurige of goudkleurige verf een dusdanige metaalconcentratie bevatte
waardoor deze verf die "metaalcoating" en dus afscherming vormde?
Volgens mij namelijk wel.
Groet,
Paul
--
ech 4 geen emissie maar toch goed
door John Hupse † , Schoonhoven, 17.05.2008, 18:23 (6034 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Paul,
de Philips buizen hebben een afscherming die bestaat uit een opgedampt laagje koper. Daaroverheen zit een laagje verf, dit is meestal goudkleurig of rood, een enkele keer zilver. De verf geleidt niet, het koper eronder geleidt wel.
Je kan dit uittesten met een ohmmeter. De verf is gemakkelijk te verwijderen met thinner, het koper wordt dan zichtbaar.
ech 4 geen emissie maar toch goed
door freddy vercruyce , 17.05.2008, 18:34 (6034 dagen geleden) @ John Hupse †
de Philips buizen hebben een afscherming die bestaat uit een opgedampt laagje koper
Hallo John Bedoel je dan dat het koper zodanig verhit werdt dat het dan via damp ''overgezet '' werd op het glas van de buis?
ech 4 geen emissie maar toch goed
door John Hupse † , Schoonhoven, 17.05.2008, 19:07 (6034 dagen geleden) @ freddy vercruyce
dat het koper zodanig verhit werdt dat het dan via damp ''overgezet '' werd op het glas van de buis?
Nou, dat kan b.v. plaatsvinden in een opdampklok. De produktieprocessen bij Philips zijn lang niet allemaal terug te vinden, maar men had natuurlijk veel ervaring met vacuum. Onder zeer lage druk kan je vele metalen door verhitting "aan de kook" brengen, dit geldt ook voor koper.
Je kan ook galvanisch verkoperen, maar dat duurt langer.
Een derde manier is sputteren, op deze wijze maakt men b.v. het zilverachtige aluminium laagje op CD's. Dit proces vindt ook onder vacuum plaats, met toevoeging van wat Argon. In dit geval wordt het metaal niet verhit maar wordt er een elektrische spanning aangebracht waardoor het Argon ioniseert en er een stroom van metaaldeeltjes ontstaat die neerslaan op het te verkoperen oppervlak. In het geval van een isolerend oppervlak, zoals een glazen buis, gebruikt men een H.F. spanning, tegenwoordig vaak 13,56 MHz. Ik vermoed dat Philips het op deze manier deed.
ech 4 geen emissie maar toch goed
door Henk Geurds , Wijchen, 18.05.2008, 12:55 (6033 dagen geleden) @ John Hupse †
John, is galvaniseren op glas ook mogenlijk??? ik dacht van niet. Henk Geurds.
ech 4 geen emissie maar toch goed
door Achim , Stadskanaal, 18.05.2008, 13:18 (6033 dagen geleden) @ Henk Geurds
Potje zink-compound halen opsmeren en klaar
Achim
ech 4 geen emissie maar toch goed
door John Hupse † , Schoonhoven, 18.05.2008, 14:09 (6033 dagen geleden) @ Henk Geurds
Om de koperlaag galvanisch te kunnen opbrengen wordt het glasoppervlak eerst ietwat geleidend gemaakt. Dit wordt het "activeren" genoemd. Men is bij fabrikanten altijd wat huiverig om dergelijke procedés te beschrijven, in een Universiteitsbibliotheek (scheikunde) is er wel wat over te vinden.
ech 4 geen emissie maar toch goed
door Henk Geurds , Wijchen, 18.05.2008, 14:52 (6033 dagen geleden) @ John Hupse †
John bedankt, ik ben nog niet te oud om wat te leren, lijkt me inderdaad niet zo'n eenvoudig procedee om glas elektrisch geleidend te maken. Henk Geurds.
ech 4 geen emissie maar toch goed
door Paul Brouwer , Haarlem, 17.05.2008, 18:56 (6034 dagen geleden) @ John Hupse †
Bewerkt door Paul Brouwer, 17.05.2008, 19:11
Hallo John,
Oke! Weer wijzer geworden. Ik toch echt altijd gedacht dat het die verf was die voor die afscherming zorgde.
Neem b.v. de verf die de Duitsers gebruikte bij de fabricage van de Zeppelins.
Die was sterk magnesium-houdend, wat in combinatie met het waterstofgas tot de Hindenburg-ramp heeft geleid.
Ik vraag mij dan wel af waarom men dat draadje wat met die afscherming contact moet maken zoveel van die rode,
gouden of zilveren verf smeerden. Vaak tot op de voet aan toe. Ik mag aannemen dat die verf meer functies had
dan bescherming van die opgedampte afscherming en de cosmetische fucntie. Waarom is die verf vaak zo korrelig?
Groeten,
Paul
--
ech 4 geen emissie maar toch goed
door Matthias Meijer , Dordrecht, 17.05.2008, 19:05 (6034 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Met Helium was er niks gebeurd.....
Het koperdraadje naar de voet toe zit eerst op de metaalcoating. Daarna is er voor de bescherming rode verf overheen gespoten. Dat het vaak ook op de voet zit zal wel te maken hebben dat de verf voor bescherming van de coating + draadje moet zorgen. Althans, dat vermoed ik.
Groeten,
Matthias
ech 4 geen emissie maar toch goed
door Paul Brouwer , Haarlem, 17.05.2008, 19:12 (6034 dagen geleden) @ Matthias Meijer
Met Helium was er niks gebeurd.....
Sorry, moet zijn waterstofgas. (is gecorrigeerd)
Groeten,
Paul
--
ech 4 geen emissie maar toch goed
door John Hupse † , Schoonhoven, 17.05.2008, 19:22 (6034 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Het draadje werd er strak omgelegd voordat de buis werd geverfd. De verf heeft in elk geval 2 functies:
- marketing, aan de kleur werden bepaalde eigenschappen toegeschreven ("Gouden Serie", "Hart van Goud", etc)
- en wat Matthias al zei, de verflaag zorgt er voor dat het draadje op z'n plaats blijft zitten, en zorgt er voor dat het kontakt niet oxideert.
De Duitsers en Britten werkten wel met geleidende verfsoorten, meestal grijze zinkverf. Deze hebben als nadeel dat het sneller afbladdert.
ech 4 geen emissie maar toch goed
door Paul Brouwer , Haarlem, 17.05.2008, 19:32 (6034 dagen geleden) @ John Hupse †
Hallo John,
Dan is dat ook weer duidelijk. Zo blijven we leren...
Dank voor de uitleg.
Groet,
Paul
--
ech 4 geen emissie maar toch goed
door Henk Geurds , Wijchen, 18.05.2008, 07:47 (6033 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Hallo Paul,
Onder die rode verf zit echt een andere laag (goudkleurig metaalcoating).
Je moet met de meetpennen door de rode verflaag heen prikken om kontakt te kunnen maken. Groet, Henk Geurds.
ech 4 fluiten
door Pieter Vos , 17.05.2008, 15:18 (6034 dagen geleden) @ r van herwaarden
Bewerkt door Pieter Vos, 17.05.2008, 15:25
> hallo martin ,had dus twee andere en deze meten ook geen emissie radio speelt er goed op als ik 1 voor 1 de twee oude in de radio zet begint hij omwijs te fluiten .zullen dus wel stuk zijn.als de p voeten van de nieuwe niet goed gesoldeerd meer zijn kan hij er ook niet goed op spelen lijkt mij groeten ruud
Dat fluiten betekent dat de zaak staat te oscilleren. Vaak betekent dat dat de afscherming van de ECH4 niet goed meer is. Bij deze buizen uit de "roode serie", d.w.z. ook buizen als de ECH3, de EF 9, is er een rode verflaag aan de buitenkant die tevens geleidend is en die ook als zodanig als afscherming dient. Maar de verbinding van deze verflaag met de aansluiting in de buisvoet kan gemakkelijk losraken. Weg is dan de afscherming. Heb ik ook meegemaakt met de EF9 in mijn Waldorp radio. Daarvan stond de middenfrequent te oscilleren.
Kontroleer dus of de verflaag nog in contact staat met de afschermingsaansluiting in de buisvoet. Bij "tips en trucs" staat dit euvel ook vermeld en hoe dit te repareren. Zie bij "tips en trucs" onder "buizen", dan "defecten", dan "afscherming".
Pieter
ech 4 fluiten
door r van herwaarden , den haag, 17.05.2008, 15:28 (6034 dagen geleden) @ Pieter Vos
dank je wel ,weet weer iets meer ervan zal nog bij tips en trucs kijken groeten ruud
ech 4 geen emissie maar toch goed
door John Hupse † , Schoonhoven, 17.05.2008, 15:19 (6034 dagen geleden) @ r van herwaarden
Bewerkt door John Hupse †, 17.05.2008, 15:26
Ruud,
Met een ECH4 in de P-voet van deze tester moet je eigenlijk al de emissie van het triodedeel van de ECH4 meten. De meter slaat dan licht uit.
Wanneer je het bijgeleverde aansluitsnoertje in het stekkerbusje steekt dat het dichtst bij de P-voet zit, en het andere einde van het snoertje verbindt met de topaansluiting van de buis, dan meet je de emissie van de buis. Deze moet in het groene gebied uitkomen.
Voor buizen zoals de EF3, EF6 enz. geldt dezelfde procedure.
Deze tester is een ETRA Lampenmeter type LM14. Etra was een Rotterdams bedrijf (Oostzeedijk 218) dat b.v. geluidsfilm apparatuur maakte. Ik gebruik deze tester zeer veel, je kan er vrijwel alle buizen mee doormeten wanneer je een paar testsnoertjes hebt. De tester werd geleverd in een houten koffer met een opbergvak voor snoertjes, soldeerbout etc.
Het ETRA logo ziet er zo uit:
ech 4 geen emissie maar toch goed
door r van herwaarden , den haag, 17.05.2008, 15:26 (6034 dagen geleden) @ John Hupse †
hallo john weet wel hoe hij werkt heb er ook de buizen van mijn 2511 mee getest geen problemen daar.vind het een makkelijke tester en werkt goed maar vond dit raar kistje zat er ooit bij maar was opgevreten door de houtworm .scoopje ooit nog werkend gekregen ? groeten ruud
ech 4 geen emissie maar toch goed
door John Hupse † , Schoonhoven, 17.05.2008, 15:35 (6034 dagen geleden) @ r van herwaarden
Hoi Ruud,
Mijn LM14 koffer was ook behoorlijk opgevreten door de houtworm. Ik heb de gaatjes gestopt en de koffer bijgewerkt, het ziet er nu weer zeer toonbaar uit.
Het scoopje werkt, maar je moet snel zijn want na een paar minuten dooft het beeld. Ik moet er nog eens goed naar kijken, er verloopt iets bij het opwarmen.
ech 4 geen emissie maar toch goed
door John Hupse † , Schoonhoven, 17.05.2008, 15:52 (6034 dagen geleden) @ John Hupse †
Bewerkt door John Hupse †, 17.05.2008, 15:58
Heb er even een ECH4 ingestoken, de meter slaat dan uit tot 40 mA:
hallo john weet wel hoe hij werkt heb er ook de buizen van mijn 2511 mee getest geen problemen
Bij de E442 hoef je de top niet apart te verbinden bij een emissie meting. Dat moet alleen wanneer de top is verbonden met het eerste rooster.
ech 4 geen emissie maar toch goed
door Matthias Meijer , Dordrecht, 17.05.2008, 15:57 (6034 dagen geleden) @ John Hupse †
Als ik het dan goed begrijp meet deze tester de emissie naar het stuurrooster, in plaats van naar de anode?
Kan op zich voldoende zijn, immers als je rooster(aansluiting) defect is, dan heb je ook niks meer aan de buis, omdat die dan ook niet meer gestuurd kan worden.
EDIT:
Blijkbaar lees ik niet helemaal goed, en trek ik te gauw conclusies. Zie zojuist dat John's bericht het wel uitlegt.
Groeten,
Matthias
ech 4 geen emissie maar toch goed
door John Hupse † , Schoonhoven, 17.05.2008, 16:09 (6034 dagen geleden) @ Matthias Meijer
Als ik het dan goed begrijp meet deze tester de emissie naar het stuurrooster, in plaats van naar de anode?
Emissietesters meten in principe ten opzichte van het element dat het dichtst bij de kathode zit. Dat is bij een radiobuis het eerste rooster, bij een gelijkrichtbuis is dat de anode. De emissiemeting geeft de beste informatie over de conditie van de kathode.
Wanneer je wilt weten of het tweede rooster (b.v. bij het doormeten van een tetrode) nog werkt, dan verbind je dit rooster met de meetspanning. De meteruitslag is nu veel minder omdat het tweede rooster verder van de kathode zit dan het eerste. Maar je krijgt nu tenminste informatie over de werking van rooster 2. Op die manier kan je alle roosters en anodes in een buis afzonderlijk testen.
ech 4 geen emissie maar toch goed
door Henk Geurds , Wijchen, 17.05.2008, 17:48 (6034 dagen geleden) @ John Hupse †
Hallo John, dan vind ik het toch beter om met een AVO-buizentester te werken dan krijg je tenminste de juiste meetgegevens. Groet, Henk Geurds.
ech 4 geen emissie maar toch goed
door John Hupse † , Schoonhoven, 17.05.2008, 18:52 (6034 dagen geleden) @ Henk Geurds
Hangt er van af wat je wenst te meten. Als je de steilheid van een buis wilt weten kan je b.v. een AVO VCM gebruiken.
Wanneer je nieuwsgierig bent naar de emissie heb je een emissietester nodig.
Is net zoiets als een spanningsmeter en een stroommeter. Dit zijn nu eenmaal twee verschillende metingen. Er is wel een verband tussen steilheid en emissie. Net zoals er een verband bestaat tussen spanning en stroom. Maar het is niet dezelfde meting.
ech 4 geen emissie maar toch goed
door Matthias Meijer , Dordrecht, 17.05.2008, 19:09 (6034 dagen geleden) @ John Hupse †
Maar dan moeten testers die de emissie via het rooster meten (en dus niet de anode aangesloten hebben) in het geval dat ze toch iets in mA aangeven voor de kwaliteit van de buis een slimme omrekenmethode op het aanwijsinstrument gebruiken. De stroom via het rooster zal toch vele malen kleiner zijn dan die normaal gesproken via de anode loopt?
Groeten,
Matthias
ech 4 geen emissie maar toch goed
door John Hupse † , Schoonhoven, 17.05.2008, 19:48 (6034 dagen geleden) @ Matthias Meijer
De stroom via het rooster zal toch vele malen kleiner zijn dan die normaal gesproken via de anode loopt?
Nee, dat hoeft niet. De emissiestroom die je meet kan veel groter zijn dan de anodestroom bij normaal gebruik in een radio.
Op deze foto loopt er precies 40 mA via het rooster van de ECH4. Bij normaal gebruik in een radio is de anodestroom slechts 3 mA.
Het meetinstrument van deze Etra LM14 is een weekijzermeter met een gevoeligheid van 50 mA. Er is in dit geval geen shunt aanwezig. De meeste moderne emissiemeters hebben een gevoeliger meter gecombineerd met een instelbare shuntweerstand. De instelling van de shuntweerstand wordt bij de meeste merken "Load" genoemd.
Wat betreft de "slimme omrekenmethode", deze is niet aanwezig. Je meet slechts de emissiestroom, dat is echt alles. De gebruikte onderdelen in het meetcircuit van deze LM14 bestaan slechts uit de genoemde weekijzermeter, een Philips draadweerstand met een waarde van 1000 ohm en een nettrafo die 100 volt wisselspanning afgeeft.
ech 4 geen emissie maar toch goed
door Henk Geurds , Wijchen, 18.05.2008, 08:03 (6033 dagen geleden) @ John Hupse †
Maar john dan zegt deze afgelezen waarde toch niet veel over het functioneren van een buis? (nou ja hij is niet dood).
ech 4 geen emissie maar toch goed
door Henk Geurds , Wijchen, 18.05.2008, 07:58 (6033 dagen geleden) @ John Hupse †
Hallo John, Met de AVO Mk3 test je niet alleen de steilheid maar ook de emissie en nog wat andere zaken zoals gedeeltelijke of gehele sluitingen tussen de diverse elektroden in koude of warme toestand. Groet, Henk Geurds.
ech 4 geen emissie maar toch goed
door John Hupse † , Schoonhoven, 18.05.2008, 10:35 (6033 dagen geleden) @ Henk Geurds
Met de AVO Mk3 test je niet alleen de steilheid maar ook de emissie
Volgens de gebruiksaanwijzing van deze AVO tester (blz. 7 en 8) berust de werking op 2 verschillende meetprincipes:
1. bij radiobuizen wordt de steilheid gemeten, via directe uitlezing
2. bij gelijkrichtbuizen wordt de "efficiency" gemeten, ook via directe uitlezing.
Emissietesten worden niet ondersteund door de AVO MkIII. Hoe gaat dit dan in z'n werk?
Ik zou dit fraaie, maar vrij kostbare instrument te kort doen wanneer ik er niet bij zeg dat dit een van de weinige testers is waarmee je metingen kunt doen onder de condities zoals deze zijn vermeld op de datasheets van de buizenfabrikant. In dit opzicht is het eerder een laboratorium instrument dan een service toestel.
en nog wat andere zaken zoals gedeeltelijke of gehele sluitingen tussen de diverse elektroden in koude of warme toestand
Kortsluittesten worden door vrijwel alle merken buizentesters ondersteund, ook door zeer eenvoudige testers zoals de eerder genoemde LM14 emissietester en de populaire TE50 tester.
Lektesten worden door veel testers ondersteund, soms d.m.v. een ingebouwd neonlampje, soms via een gevoelig meetinstrument.
Over de vraag wat je aan een emissiemeting hebt lopen de meningen uiteen. Het is een eenvoudige meting, daar is iedereen het wel over eens. Je ziet op een meter of de kathode van de buis al dan niet is versleten, meer is het eigenlijk niet.
AVO VCM Mk3/4
door Ben Koehorst , Maartensdijk, 18.05.2008, 11:05 (6033 dagen geleden) @ John Hupse †
Emissietesten worden niet ondersteund door de AVO MkIII. Hoe gaat dit dan in z'n werk?
Hallo John,
Misschien is de gebruiksaanwijzing op dit punt niet erg duidelijk, maar met een VCM Mk3/4 kan je complete buiskarakteristieken opnemen. Je stelt Va, Vg2 en -Vg1 in volgens de gegevens zoals die in een buizenboek voor het te onderzoeken buistype zijn gegeven en je meet vervolgens de daarbij behorende Ia en Ig2. Eventueel herhaal je die metingen voor verschillende punten van de te bepalen karakteristiek. Dat lijkt mij een reeks van emissiemetingen, of interpreteer ik dat begrip nu verkeerd?
Als je steilheid in een bepaald punt van die karakteristiek wilt bepalen stel je het instrument in op dat punt. Vervolgens kan met de backoff regeling de Ia-aanwijzing van het meetinstrument naar 0 worden geneutraliseerd zonder dat de werkelijk lopende anodestroom daarbij wordt veranderd. Door nu -Vg1 volgens een voorgeschreven procedure te wijzigen geeft de meter de steilheid van de karakteristiek in dat punt aan.
Op die manier kan je zowel emissie als steilheid in ieder punt van de karakteristiek meten. Mooi apparaat. Ik gebruik hem zelden, maar het blijft een prachtig stuk speelgoed.
AVO VCM Mk3/4
door hein, 18.05.2008, 11:19 (6033 dagen geleden) @ Ben Koehorst
Dag Ben
ik heb mijn bedenkingen over wat je zei over de anodestroom d.m.v. de backing-off regelaars, de anodespanning wordt afgeknepen door toevoeren van een spanning met een fazeverdraaing van 180 graden en loopt er daarna geen anodestroom meer of zit ik er nu helemaal naast?
groeten
Hein :-P
AVO VCM Mk3/4
door Ben Koehorst , Maartensdijk, 18.05.2008, 11:42 (6033 dagen geleden) @ hein
Hallo Hein,
Mogelijk herinner je je dat ik de afgelopen winter op zoek was naar een AVO-8 omdat ik de z.g. RMS-aanwijzing van mijn DMM niet vertrouwde. Ik heb toen de A1-link op de VCM opengemaakt en de AVO-8 daar vervolgens tussen gekoppeld. Zo kon ik Ia blijven meten bij alle standen van de schakelaars op het bedieningspaneel van de VCM. De multimeter geeft dan slechts ongeveer de helft van de waarde aan die de VCM zelf aangeeft.
Als ik dan de door de VCM aangegeven waarde van Ia met de backing off regelaars naar 0 terugbreng verandert de aanwijzing van de AVO-8 niet. De RMS-waarde van de anodestroom blijft daabij dus gelijk. Dat kan m.i. ook niet anders, want zonder anodestroom zou je geen steilheid kunnen bepalen. Wat er precies gebeurt met de fase weet ik niet, omdat ik daarbij geen scoop heb gebruikt. Als ik de servicemanual goed heb begrepen wordt middels het in serie schakelen van het backing off circuit alleen de fase van de stroom die door de meter van de VCM loopt aangetast, maar niet de totale RMS-waarde van de anodestroom zelf. Als ik er aan toe kom zal ik daar de komende week eens dieper induiken. Je hoort nog.
AVO VCM Mk3/4
door hein, 18.05.2008, 11:51 (6033 dagen geleden) @ Ben Koehorst
Hej Ben
bedankt is zeker het geval, het is altijd moeilijk om te komen met de juiste werkwijze vanwege ontbreken van een AVO-tester en ondanks bereidwillige hulp van enige mensen zijn mij een aantal dingen nog niet helemaal duidelijk vooral wat betreft het model VCM Mk.II volgens beschrijving beveiliging op zowel anode- als schermroosterspanning maar volgens schema slechts van toepassing op de anodespanning, nevermind kan ik altijd nog wat leren.
groeten
Hein :-P
AVO VCM Mk3/4
door John Hupse † , Schoonhoven, 18.05.2008, 12:29 (6033 dagen geleden) @ Ben Koehorst
Ja, je kan er de complete buiskarakteristieken mee opnemen, precies zoals je beschrijft. Duurt even, maar het kan wel. Daarom heet het apparaat ook een VCM (Valve Characteristic Meter).
Wanneer je dat hebt gedaan heb kan je de gemeten karakteristieken vergelijken met de karakteristieken zoals deze in de datasheet van de buisfabrikant staan. Als die overeenkomen weet je dat de karakteristieken in orde zijn.
Hier is niets mee mis, maar dit is geen emissie meting. Ik zal proberen dit met een voorbeeld duidelijk te maken. Stel je steekt de ECH4 van Ruud in een AVO tester en je neemt de buiskarakteristieken op. Dat zal er ongeveer zo uit zien, ik beperk me hier even tot de triode sectie van deze buis om de zaak eenvoudig te houden (het plaatje is van een ECH41, een buis met dezelfde karakteristieken):
De vraag is nu: hoeveel is de emissie van de kathode van deze buis? 20 mA, 30 mA, 40 mA?
Deze vraag kan je zo niet beantwoorden. Het lijkt een beetje op het raadsel waarin je allerlei gegevens van een stoomboot opsomt (lengte, gewicht, snelheid, etc) en vervolgens vraagt hoe oud de kapitein is.
AVO VCM Mk3/4
door Ben Koehorst , Maartensdijk, 18.05.2008, 12:53 (6033 dagen geleden) @ John Hupse †
Ah, ik snap wat je bedoelt. De anodestroom die bij een willekeurige instelling hoort is in die grafieken eenvoudig af te lezen, maar die stroom mogen we niet aanzien voor de emissiewaarde. Het begrip "emissie" is dus een soort substituutwaarde om op eenvoudige wijze tot een indicatie van de kwaliteit van de buis te komen. Maar eenmaal met een VCM gemeten resultaten maken die "emissie" tot een begrip van uitsluitend academische waarde.
Net als de leeftijd van die kapitein trouwens....
Bedankt voor de uitleg John!
AVO VCM Mk3/4
door John Hupse † , Schoonhoven, 18.05.2008, 13:23 (6033 dagen geleden) @ Ben Koehorst
Maar eenmaal met een VCM gemeten resultaten maken die "emissie" tot een begrip van uitsluitend academische waarde.
Ben, je kan het ook praktisch bekijken. Wanneer ik na 45 seconden al zie dat de kathode van een oude buis nog in orde is (of juist niet in orde is), dan ga ik in het algemeen gesproken niet meer alle buiskarakteristieken nameten. Aspecten zoals tijd en geld spelen bij een hobby slechts een ondergeschikte rol, maar de verschillen zijn in dit geval wel erg groot
AVO VCM Mk3/4
door Ton Mijnster, 18.05.2008, 13:17 (6033 dagen geleden) @ John Hupse †
Hallo John,
Waar haal de 20 30 40mA vandaan? lijkt mij tamelijk veel voor een triode ech41
Als je praktisch alle data bladen van buizen bekijkt komen deze meestal overeen met de AVO methode!
Ook de gegevens van het MK buizenboek zijn zo!
Groet Ton
AVO VCM Mk3/4
door Henk Geurds , Wijchen, 18.05.2008, 13:32 (6033 dagen geleden) @ Ton Mijnster
Ton, ik denk dat hier bedoeld word de max. emissie bij een Vg1 van 0 volt en een max. toelaatbare anodespanning, Henk.
AVO VCM Mk3/4
door Ton Mijnster, 18.05.2008, 14:31 (6033 dagen geleden) @ Henk Geurds
Henk,
het lijkt mij niet verstandig op deze manier buizen te testen!
Of de buis moet opgeblazen worden,dat gaat dan prima!
Ik hou het toch maar bij de AVO.
Groet Ton
AVO VCM Mk3/4
door Henk Geurds , Wijchen, 18.05.2008, 14:55 (6033 dagen geleden) @ Ton Mijnster
Ton, dat lijkt mij ook niet, maar kortstondig lijkt me dat niet veel kwaad te kunnen. Ik houdt het ook liever bij m'n AVO-Mk3. Groet, Henk Geurds.
AVO VCM Mk3/4
door John Hupse † , Schoonhoven, 18.05.2008, 15:11 (6033 dagen geleden) @ Ton Mijnster
Als je praktisch alle data bladen van buizen bekijkt komen deze meestal overeen met de AVO methode!
Is natuurlijk net andersom, de AVO VCM meet de karakteristieken zoals deze worden opgegeven door de fabrikant van de buis. Nogmaals, hier is niets mis mee.
De 20-30-40 mA komt overeen met de slijtagegraad van de kathode (versleten-grensgeval-in goede staat). Alle fabrikanten van emissiemeters (er zijn er heel wat geweest) hanteren vrijwel dezelfde norm voor indirect verhitte radiobuizen. Deze waarden staat niet op het specificatieblad van de buizenfabrikant. De reden hiervoor is simpel, de buizenfabrikant levert een nieuwe buis af waarvan de kathode in goede staat is. Wanneer een buis is versleten wordt meestal niet vermeld. In sommige gevallen wordt wel de verzadigingsstroom opgegeven, deze is echter vrij lastig meetbaar omdat je hiervoor speciale meetapparatuur nodig hebt (pulsmeting).
AVO VCM Mk3/4
door Maurice , Dordrecht, 18.05.2008, 13:24 (6033 dagen geleden) @ John Hupse †
Deze vraag kan je zo niet beantwoorden.
Hoezo dat zie ik even niet.
Emmissie is de mate van los komen elektronen.
Versleten komt er bijna niets meer los.
Gegeven 150V anode en een Vg van -4 moet er een stroom van 6mA Iat gaan lopen.
Is de emissie laag dan zal die 6mA niet gehaald worden maar veel lager zijn.
ech 4 geen emissie maar toch goed
door Paul Brouwer , Haarlem, 17.05.2008, 18:19 (6034 dagen geleden) @ John Hupse †
Wanneer je het bijgeleverde aansluitsnoertje in het stekkerbusje steekt dat het dichtst bij de P-voet zit, en het andere einde van het snoertje verbindt met de topaansluiting van de buis, dan meet je de emissie van de buis. Deze moet in het groene gebied uitkomen.
Voor buizen zoals de EF3, EF6 enz. geldt dezelfde procedure.
Zoals ik al dacht....
Groet,
Paul
--
ech 4 geen emissie maar toch goed
door Paul Brouwer , Haarlem, 17.05.2008, 18:17 (6034 dagen geleden) @ r van herwaarden
Hallo Ruud,
Ik heb weinig tot geen verstand van buizentesters. Ik heb er namelijk geen.
Maar volgens mij moet de topaansluiting met het stekkerbusje naast de buisvoet verbonden worden.
Groet,
Paul
--
ech 4 geen emissie maar toch goed
door Henk Geurds , Wijchen, 18.05.2008, 08:08 (6033 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Paul, bij alleen puur emissie testen doet de topaansluiting niet mee omdat de anode nu eenmaal het verst van de kathode verwijderd is, zoals, ik meen John,al eerder geopperd is.