Laagfrequent trafo 830A (Techniek Radio/TV)

door Hans Op den Camp @, Leusden, 19.12.2010, 15:16 (5088 dagen geleden)

Hallo allemaal,

Mijn 10 jaar geleden spelend weggezette 830A speelt niet meer, slechts een lichte bromtoon klinkt uit de luidspreker.
Vandaag heb ik vlug wat metingen gedaan. Met alleen de 1823 gelijkrichtbuis in het toestel meet ik extreem hoge anodespanningen, behalve bij de E428.

Die verrassing heb ik eerder bij de hand gehad met een Erres KY136 en heeft meen ik te maken met de kwaliteit van de eindbuis (de eindbuis zit er nu niet in, dus vandaar die hoge spanning).
Bij mijn goedwerkende 820A is de anodespanning aan de buisvoet van de eindbuis dan ca. 320 volt. De uitgangssmoorspoel is dus niet onderbroken en dat scheelt gelukkig een hele discussie ;-) .

Bij de nietwerkende 830A is de anodespanning ruim 600 volt, gemeten met een digitale meter. Een andere gelijkrichtbuis geeft geen verschil.

Aan de anode van de E428 meet ik 0 volt dus ik ben bang dat de laagfrequenttrafo S13-S14 helaas is onderbroken. Om dat te meten moet het chassis uit de kast en daar ben ik nog niet aan toegekomen.

Maar wat me verbaast die die extreem hoge anodespanning van de overige buizen. De gloeispanning is overigens netjes 4,1 volt. Het toetel is ingesteld op 220 volt.
Dit wordt dus nog een zoekplaatje !

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Laagfrequent trafo 830A

door Matthias Meijer @, Dordrecht, 19.12.2010, 15:32 (5088 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Bewerkt door Matthias Meijer, 19.12.2010, 15:38

Hans,

Als eerste een waarschuwing: NOOIT een radio met alleen de gelijkrichter op zijn plaats op de volle netspanning zetten en dan spanningen gaan meten. De kans is dan aanwezig dat je op diverse plaatsen veel te hoge spanningen op condensatoren krijgt als die wat krap bemeten zijn, en zou tevens trafo's en spoelen de kop kunnen kosten als zo'n condensator dan doorslaat.

Altijd dit testje met een variac doen en ondertussen stromen en spanningen meten.

In normaal bedrijf nemen de buizen stroom op, waardoor diverse spanningen afnemen.

Verder beginnen te meten met ALLE buizen uit het toestel en via de variac + eventueel gloeilamp in serie.

Wat is de hoogspanning direct vanaf de voedingstrafo?
Zitten de aansluitingen naar de gelijkrichter wel goed?
Massa aansluitingen in orde?

Groeten,

Matthias

EDIT: je kunt ook zonder het chassis uit de kast te nemen controleren of de LF trafo primair nog goed is. Verwijder B3 en meet tussen de aansluiting van de anode en gloeistroomwikkeling van de gelijkrichtbuis. Dan zou je R4 en S13 in serie hebben staan. Dan zou het nog één van de twee kunnen zijn.

Evenzo voor S14: meten tussen de aansluiting van het stuurrooster van B4 en een andere wel bereikbare plaats bovenop het chassis (bijvoorbeeld één van de anodeaansluitingen van de gelijkrichter). Ook hier dan wel weer enkele onderdelen in serie, maar een onderbreking ergens vind je dan in ieder geval.

Laagfrequent trafo 830A

door Philip @, ,s-gravenhage, 19.12.2010, 15:42 (5088 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Hallo Matthias.

Die 830 ,s ze blijven aandacht vragen.

Dit ben ik geheel met je eens :

Als eerste een waarschuwing: NOOIT een radio met alleen de gelijkrichter op zijn plaats op de volle netspanning zetten en dan spanningen gaan meten. De kans is dan aanwezig dat je op diverse plaatsen veel te hoge spanningen op condensatoren krijgt als die wat krap bemeten zijn, en zou tevens trafo's en spoelen de kop kunnen kosten als zo'n condensator dan doorslaat.

Maar dat weet je nooit van te voren,nu moet ik toe-geven dat ikzelf dit ook eens heb meegemaakt en mijn opnieuw gevulde paddestoelelko ging stinken naar een rot eitje.

Wat toen de fout was een onderbreking in S 5 deze zit in het voedings-cirquit
en daardoor zat de gelijkrichter enkel op de eerste condensator.

Natuurlijk dat wat bij mij was hoeft geen leidraad te zijn voor een ander
zie het als opmerking.

Met vriendelijke groet Philip.;-) :-D :OK:

Laagfrequent trafo 830A

door Raphaël @, 19.12.2010, 16:05 (5088 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Hoezo met een variac, tot welke spanning of geleidelijk aan ...?
Raphaël

Laagfrequent trafo 830A

door Matthias Meijer @, Dordrecht, 19.12.2010, 17:14 (5088 dagen geleden) @ Raphaël

Geleidelijk aan, en ondertussen meten.

Begin vanaf 0V via de variac. Verder houd je in de gaten of het toestel in zijn geheel niet teveel stroom trekt (primair een gloeilamp in serie, of via een goede verbruiksmeter aansluiten).
Als eerste zorgen dat je op de juiste plaatsen waar je spanning vanuit de voedingstrafo moet hebben, daar ook daadwerkelijk spanning hebt. Dus alle buizen eruit. (dit gaat uiteraard niet helemaal op voor een gelijk/wisselstroom toestel waar de gloeidraden van de buizen in serie staan). Dan voorzichtig opregelen tot de opgegeven netspanning voor dat apparaat en meten of de secundaire spanningen kloppen. Zo niet. Eerst die fout eruit halen.

Vervolgens hetzelfde doen met alleen de gelijkrichter. In het geval van een buis als gelijkrichter moet je toch bij 100V uit de variac (voor een toestel dat normaal op 220V werkt) toch wel al gelijkspanning op de kathode van de gelijkrichter gaan zien. Is dat het geval, dan draai ik de spanning wat verder op, en ondertussen blijven meten. Zorg er in ieder geval voor dat de aangegeven spanningen in het schema op die plaatsen niet overschreden worden.
Dat kan in sommige gevallen als de rest van de buizen niet gemonteerd zitten nogal rap oplopen.

Verder staat er over dit onderwerp vast nog wel e.e.a. in tips en truuks, en is het aan de eigen creativiteit en inzichten van de reparateur om gebruik te maken van de opbouw van een toestel om niet teveel los te hoeven maken om een indruk te krijgen van wat er loos is. Zoals in het geval dat er een schema beschikbaar is, dit eens goed te bestuderen, en zeker ook na te denken of wat er staat wel klopt. Ook schema's niet klakkeloos geloven.

Groeten,

Matthias

Laagfrequent trafo 830A

door Hans Op den Camp @, Leusden, 19.12.2010, 17:03 (5088 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Matthias en anderen,

De bedrading is correct aangesloten; de radio heeft tenslotte 10 jaar geleden goed gespeeld.
Bij het meten van de spanningen ben ik uitgegaan van een verhaal in Tips & trucs, waar wordt beschreven dat je alle buizen,
behalve de gelijkrichter uit het toestel moet nemen http://www.philipsradios.nl/tips-en-trucs/netspanning/#opstarten .

Vervolgens het toestel aan de variac aansluiten en langzaam de spanning opvoeren. Zo zie je maar dat je de tips & trucs niet altijd klakkeloos
kunt opvolgen ! Aldoende leert met elke dag weer. Komende week ben ik een aantal dagen vrij en gaat de 830A hopelijk weer spelen.
Gelukkig heb ik er een goed-spelende 820A als voorbeeld naast staan ;-) .

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Laagfrequent trafo 830A

door Matthias Meijer @, Dordrecht, 19.12.2010, 17:20 (5088 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Klakkeloos iets opvolgen moet je natuurlijk nooit, het is altijd beter er zelf nog even bij na te denken of wat je doet wel juist is.

Wat er in tips en truuks staat is op zich niet verkeerd, echter in bepaalde gevallen zou ik dus beginnen zonder gelijkrichter gemonteerd. Zeker in jouw geval zou ik graag willen weten hoe het komt dat je dik 600V meet. Dat is zeker niet goed voor de afvlakcondensatoren, en als het inderdaad echt 600V is (en geen meetfout, batterijtje van de meter nog wel in orde?) kom je daar gauw genoeg achter door bij het begin te beginnen.
Wat ook zou (ik zeg zou, want ik heb geen kristallen bol) is dat de afvlakcondensator inderdaad kapot is, en dat je een gelijkgerichte hoogspanning ziet zonder afvlakking. Veel (digitale) multimeters kunnen ook niet overweg met dit soort pulserende spanningen en slaan dan op tilt.

Groeten,

Matthias

Laagfrequent trafo 830A-kleine tip

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19.12.2010, 20:39 (5088 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Bewerkt door Maurice, 19.12.2010, 20:44

Hans,

Toestellen die lang hebben uit gestaan altijd even opstarten met een gloeilamp in serie.
220V 60W/100W
Dat bespaart een hoop ellende.


Indien je behalve B5 alle buizen er uit haalt zal door de lage stroom opname de voedingsspanning oplopen.
Indien de beide elko's C1 en C2 slecht zijn in capaciteit door te lange stilstand een flinke rimpel op staan.

Beste is die C's even een tijd aan wat hoge spanning hangen bv 70Vdc.
Of makkelijker met een gloeilamp in serie de boel opstarten.
Tevens een variac er tussen kan ook. Ieder geval de gloeilamp zorgt er voor dat de stromen in de voeding nooit hoog op kunnen lopen.

Dan middels variac en enkel die B5 buis de zaak zo opdraaien dat je in het toestel een redelijke voedingsspanning hebt (hoeft echt niet de voorgescherven waarde te hebben, liever zelfs lager).

Kijkend naar het schema
[image]

En is duidelijk te zien waar je allemaal, zonder buizen, exact de spanning moet meten die je ook op C2 meet.
Immers er loopt geen stroom door de buizen.
Dan ook geen stromen door weerstanden en dus ook geen spanningsval over een weerstand!

Enkel R1 R2 (samen 150K)staan dan naar massa vanaf C2.
Indien je bv 150Vdc voeding op C2 zet dan is de enige stroom die er kan lopen de 1mA als gevolg van R1 R2.
Op B1 G3 meet je dan 100V. Immers R2 is 100k.

Als je nu spanningen gaat meten over de weerstanden R3,R4 mag je daar geen spanningsval over meten.
Indien wel loopt er stiekem toch een ongewenste stroom.


S13 kun je ook meten door even Ohms van Anode B3 naar anode B2 te meten.
Let wel R4 zit dan in serie dus betreft waarde daar rekening mee houden.
Vervolgens meet je Ohms even tussen Anode B2 en G3 B2 om te bepalen of R4 niet defect is.

Door even het schema in te kleuren, werkt voor mij althans, het snel om te bepalen hoe de schakeling zich voorstelt.

Ter controle C's meet je dus overal na die betreffende C's aan de voeding of je er achter zorgwekkende spanningen meet.

Maurice

Edit:
Houd rekening dat de gelijkricht buis ook een eigen inwendige weerstand heeft.
Door alle buizen uit te nemen , significant lagere stroom en dus ook een kleinere spanningsval over de gelijkrichter.
Verklaard ook weer een hogere gemeten voedingsspanning.

Door de meter op AC te zetten en C2 te meten kun je de rimpelspanning bekijken.
Je bekijkt dan immers enkel het wisselspannings component.

Laagfrequent trafo 830A

door Piet Kralt @, Rotterdam, 19.12.2010, 23:43 (5088 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Een bijna twee keer zo hoge spanning is wel erg hoog. Gemeten in een buizenradio met een digitale meter. Ik heb dat eerder gezien en kon mijn ogen niet geloven. Toen de spanning eens met een analoge meter gemeten met een heel wat lager meetresultaat. Daarna een scoop er aan gehangen en jawel, de gelijkrichting was niet geweldig maar de afvlakking ongeveer afwezig. Sindsdien gebruik ik bij voorkeur mijn oude vertrouwde analoge meter voor het meten in buizenradio's.

Pieter Kralt

Laagfrequent trafo 830A

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 20.12.2010, 09:43 (5088 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hans,

Dit wordt dus nog een zoekplaatje !

je zou de spanning kunnen meten op het schermrooster van B2. Wanneer deze nul volt is dan zit het probleem in R4-C5. Wanneer er wel spanning staat op dit schermrooster dan zit het probleem in S13 (dat is de primaire wikkeling van de l.f. koppeltrafo).

--
http://www.hupse.eu/radio

Laagfrequent trafo 830A

door Hans Op den Camp @, Leusden, 21.12.2010, 13:08 (5087 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Met behulp van jullie tips ben ik er achter dat je de meeste componenten in een 830A eenvoudig kunt doormeten
zonder het chassis uit de kast te halen. Gewoon alle buizen er uit en met de universeelmeter aan de buisvoeten meten.

Bijvoorbeeld: meetpennen tussen anode B3 en schermrooster B2 : geen onderbreking dus koppeltrafo-wikkeling S13 is niet onderbroken.
Meetpennen tussen stuurrooster B4 en anode B5 : onderbreking! De onderbreking kan veroorzaakt worden door koppeltrafo-wikkeling S14, of door
weerstand R8 of smoorspoel S5. Maar tussen Anode B5 en chassis zit geen onderbreking. Dus S5 kunnen we uitsluiten evenals R6 en R7.
Dan blijft alleen S14 of R8 nog over, maar daarvoor moet het chassis er uit.

Enzovoorts, enzovoorts. Op deze manier ben ik er achter dat R4 defect moet zijn omdat er een onderbreking is tussen anode B3 en gloeidraad B5.

En als het chassis er toch uit is kunnen de condensatoren gemeten worden, maar dat komt volgend weekend. Voorlopig bedankt voor de goede adviezen!

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum