Laagfrequent trafo 830A (Techniek Radio/TV)
Met behulp van jullie tips ben ik er achter dat je de meeste componenten in een 830A eenvoudig kunt doormeten
zonder het chassis uit de kast te halen. Gewoon alle buizen er uit en met de universeelmeter aan de buisvoeten meten.
Bijvoorbeeld: meetpennen tussen anode B3 en schermrooster B2 : geen onderbreking dus koppeltrafo-wikkeling S13 is niet onderbroken.
Meetpennen tussen stuurrooster B4 en anode B5 : onderbreking! De onderbreking kan veroorzaakt worden door koppeltrafo-wikkeling S14, of door
weerstand R8 of smoorspoel S5. Maar tussen Anode B5 en chassis zit geen onderbreking. Dus S5 kunnen we uitsluiten evenals R6 en R7.
Dan blijft alleen S14 of R8 nog over, maar daarvoor moet het chassis er uit.
Enzovoorts, enzovoorts. Op deze manier ben ik er achter dat R4 defect moet zijn omdat er een onderbreking is tussen anode B3 en gloeidraad B5.
En als het chassis er toch uit is kunnen de condensatoren gemeten worden, maar dat komt volgend weekend. Voorlopig bedankt voor de goede adviezen!
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
Berichten in deze thread:
- Laagfrequent trafo 830A -
Hans Op den Camp,
19.12.2010, 15:16
- Laagfrequent trafo 830A -
Matthias Meijer,
19.12.2010, 15:32
- Laagfrequent trafo 830A - Philip, 19.12.2010, 15:42
- Laagfrequent trafo 830A -
Raphaël,
19.12.2010, 16:05
- Laagfrequent trafo 830A - Matthias Meijer, 19.12.2010, 17:14
- Laagfrequent trafo 830A -
Hans Op den Camp,
19.12.2010, 17:03
- Laagfrequent trafo 830A - Matthias Meijer, 19.12.2010, 17:20
- Laagfrequent trafo 830A-kleine tip - Maurice, 19.12.2010, 20:39
- Laagfrequent trafo 830A - Piet Kralt, 19.12.2010, 23:43
- Laagfrequent trafo 830A - John Hupse †, 20.12.2010, 09:43
- Laagfrequent trafo 830A - Hans Op den Camp, 21.12.2010, 13:08
- Laagfrequent trafo 830A -
Matthias Meijer,
19.12.2010, 15:32