Antenne : ingang en sperkring Philips 834AS (Techniek Radio/TV)

door Armand @, 23.02.2011, 12:45 (5023 dagen geleden)

Hallo,

Weer wat verder gevorderd met de herstelling/restauratie van deze Philips.
1 antenne-ingang is niet verbonden.Dit is ook op het schema te zien (rode pijl).
Wat is de bedoeling hiervan?

Wat een sperkring is,had ik al achterhaald dankzij berichten op dit forum.
Maar wat is de bedoeling van de 3 antenne-ingangen?
De ontvangst maakt geen verschil uit als ik de antenne verbind met A,B of C.
Enkel wat bijdraaien van de schijf via de opening is nodig om dezelfde ontvangstkwaliteit te krijgen (groene pijl).
De 3 ingangen zullen wel een doel hebben.Weet iemand er het fijne van?

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,:-) Armand

[image][image]

Antenne : ingang en sperkring Philips 834AS

door Hans Op den Camp @, Leusden, 23.02.2011, 15:16 (5023 dagen geleden) @ Armand

Dag Armand,

Het toestel waar ik momenteel mee aan het stoeien ben, een Philips 932A heeft zelfs 4 antennebussen, waarvan de eerste niet doorverbonden is.
Volgens de service documentatie is die eerste antennebus bedoeld voor sterke zenders vlak in de buurt van de ontvanger en heeft die antennebus
voldoende capaciteit met de overige delen van de radio om een te sterke ontvangst te voorkomen.

Wat de letters A B C op de zeefkring betekenen? Misschien dat het schema of de gebruiksaanwijzing van de radio meer duidelijkheid geeft. Er zal op internet
vast een (Franse) beschrijving van dit toestel bestaan. Succes !

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Antenne : ingang en sperkring Philips 834AS

door Armand @, 23.02.2011, 16:43 (5023 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hallo Hans,

Die niet verbonden antennebus verwondert me wel een beetje maar het zal wel zo zijn als dit in de servicedocumentatie staat van de 932A.;-)
Dat is het nu net : geen uitleg te vinden over de sperkring in het schema.
Ook niets gevonden van een gebruiksaanwijzing op het net maar misschien zoek ik niet goed.Momenteel nergens iets gevonden over het verschil tussen de bussen A,B en C.Maar we zoeken verder.

Vriendelijke groeten,:-) Armand

Antenne : ingang en sperkring Philips 834AS

door Armand @, 24.02.2011, 07:34 (5022 dagen geleden) @ Armand

In verband met de niet verbonden antennebus vond ik dit nog :
"Bij gebruik van zeer kleine antennes kan het gewenst zijn om een extra capaciteit tussen antenne en aarde aan te brengen."
Is dit misschien de bedoeling van die antennebus?
Over de sperkring ingangen A,B,C kan ik niets vinden.

[image]

Antenne : ingang en sperkring Philips 834AS

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 24.02.2011, 09:39 (5022 dagen geleden) @ Armand

Antennebus 1 heeft een kleine capaciteit t.o.v. antennebus 2. Deze capaciteit is niet ingetekend op het Philips schema, maar is natuurlijk wel aanwezig. Antennebus 1 wordt gebruikt voor de ontvangst van sterke zenders. Het is niet de bedoeling om een condensator aan te brengen tussen antennebus 1 en antennebus 2.

Bij gebruik van zeer kleine antennes kan het gewenst zijn om een extra capaciteit tussen antenne en aarde aan te brengen

De reden hiervoor wordt genoemd in de service doc, de extra capaciteit dient om de gelijkloop tussen de beide afstemkringen te verbeteren. Dit is dus alleen nodig wanneer je zwakke zenders zou willen ontvangen met een zeer kleine antenne. Deze extra capaciteit ligt tussen de 10 en de 40 pF

Hoe de drie aansluitbussen (A, B en C) van het 834AS sperfilter precies zijn aangesloten weet ik niet. Wanneer je een schemaatje tekent van de schakeling van het sperfilter komen we hier vast wel uit.

Het ligt het meest voor de hand dat er verschilende aftakkingen op de spoel van de sperkring worden gebruikt om de antenne op aan te sluiten. Hiermee kan je een gunstig compromis vinden tussen de sterkte van ontvangst van de gewenste zender en die van de ongewenste zender. Het sperfilter wordt altijd afgestemd op de ongewenste zender, je stelt het filter dus zo in dat de ongewenste zender zo zwak mogelijk doorkomt.

--
http://www.hupse.eu/radio

Antenne : ingang en sperkring Philips 834AS

door Armand @, 24.02.2011, 11:15 (5022 dagen geleden) @ John Hupse †

Hallo John,

Ik zal vandaag of morgen een schemaatje maken van het sperfilter met de 3 aansluitbussen.
Nog eens bedankt voor de uitleg.:OK:

Vriendelijke groeten,:-) Armand

Antenne : ingang en sperkring Philips 834AS

door Armand @, 24.02.2011, 14:30 (5022 dagen geleden) @ John Hupse †

Hallo John,

Hier dan het schema van het sperfilter met de 3 aansluitbussen A,B en C voor de antenne.;-)

Vriendelijke groeten,:-) Armand

[image]

Antenne : ingang en sperkring Philips 834AS

door Armand @, 25.02.2011, 03:23 (5021 dagen geleden) @ John Hupse †
Bewerkt door Armand, 25.02.2011, 03:34

De varco heeft een capaciteit van ca. 500 pF
Deze zit in een metalen doosje dat dichtgesoldeerd is.Ik veronderstel dat daar alleen de varco inzit.
Hier het verbeterde schema.

[image]

Antenne : ingang en sperkring Philips 834AS

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 26.02.2011, 10:36 (5020 dagen geleden) @ Armand

een duidelijk schema!

Zoals je ziet is het sperfilter tussen de antenne en de antenne-ingang van de radio aangebracht. Wanneer je het filter afstemt op de ongewenste zender is de impedantie van het filter erg hoog, en wordt de ongewenste zender dus onderdrukt.

Op de bussen A, B of C sluit je de antenne aan. Voor bus A geldt dat de gewenste zender het minste wordt verzwakt, maar dat de demping op het filter het grootst is en de ongewenste zender dus ook het minste wordt verzwakt. Voor bus C geldt precies het tegenovergestelde, zowel de gewenste zender als de ongewenste zender worden het meest verzwakt. Bus B zit hier tussenin.

In de praktijk zal je naar het beste compromis zoeken en bus A gebruiken bij de ontvangst van zwakke zenders. Terwijl bus B wordt gebruikt bij de ontvangst van wat sterkere zenders, en bus C bij sterke zenders.

--
http://www.hupse.eu/radio

Antenne : ingang en sperkring Philips 834AS

door Armand @, 26.02.2011, 12:32 (5020 dagen geleden) @ John Hupse †

Bedankt,John.De werking van het sperfilter is me nu heel duidelijk.:OK: :OK:
Ik had het één en ander al uitgeprobeerd met het aansluiten van de antenne aan de 3 verschillende antennebussen en het klopt volledig met je uitleg.

Vriendelijke groeten,;-) Armand

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum