Natte elco's vullen (Mullard MAS225) (Techniek Radio/TV)

door Otto Tuil ⌂ @, Drenthe, 11.03.2011, 19:02 (5007 dagen geleden)

Beste lezers,

Sinds kort staat er een Mullard MAS225 op mijn werkbank. Het is een herkenbaar Philips chassis, met een paar typische Engelse kenmerken. Hoewel de radio van na de oorlog is, bevat hij toch twee natte elco's van 47 uF. Eén van de elco's was bijna doorgerot, terwijl de andere reeds schimmelsporen aan de onderkant vertoonde. Onbetrouwbaar dus, en het besluit om ze te openen was snel genomen:

[image]

Nu wilde ik echter zo onzichtbaar mogelijk de elco's reviseren. Na een inspectie had ik het idee dat het kapje er af te halen moest zijn. Dus een schroevendraaier er tegenaan gezet en voorzichtig gaan duwen:

[image]

Het kapje liet inderdaad makkelijk los. Onder het kapje bevond zich het ventiel:

[image]

De prut en het ventiel (elastiekje vergelijkbaar met een fietsventiel) verwijderd.

[image]

Vervolgens het zuur boven een chemisch afvalvat er zo veel mogelijk uitgeschud. Daarna met een Dremel met slijpschijf de bovenkant geopend:

[image]

Hiermee kwamen de condensatorplaten in beeld. Met een punttang de platen uit de behuizing gepulkt:

[image]

De basis van de condensator bleef echter onderin het huis zitten. Echter, nadat ik de klink aan de onderkant had uitgeboord kwam de basis ook los te zitten. Omdat de basis groter was dan de opening, moest ik de opening nog wat met een vijl vergroten:

[image]

Daarna kon de basis door de opening naar buiten en was de condensator leeg. Enkele minuten naspoelen om de laatste restjes zuur te verwijderen, en de huls was klaar voor het plaatsen van de nieuwe inhoud. Hiervan heb ik geen foto's gemaakt, maar het stelt ook niet zoveel voor. De plusdraad van de nieuwe elco gaat door het gat van de oude plusdraad, terwijl de mindraad door een klein nieuw geboord gaatje vlak naast de rand naar buiten komt. Deze mindraad kan dan uit het zicht aan de juiste soldeerlip worden gesoldeerd. Daarna de loze ruimte met proppen keukenpapier opgevuld (tegen rammelen), waarna de kap weer op de huls kon worden gedrukt. Het resultaat was een onzichtbare reparatie. Alleen een geoefend oog zou het kunnen zien aan de mindraad.

Tot zo ver mijn eerste ervaring met natte elco's. Ik wilde het toch even delen met jullie :)

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum