Fasedraaier voor balansversterker (Techniek Radio/TV)

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 13.03.2011, 19:25 (5005 dagen geleden) @ Emile van de Kerkhof

Hoe is dan de versterking in de stuurtrap een frequentiegerelateerde?

de versterking zal boven een bepaalde frequentie afnemen. Met een fatsoenlijke stuurtrafo kan je 10 tot 15 kHz nog prima halen, met een betere trafo kom je zelfs aan 20 kHz of meer. Ruim voldoende dus voor de meeste audio toepassingen.

Welke impedantie heeft de drivertrafo (primair en secundair)

dergelijke trafo's zijn vrijwel altijd aangepast op een primaire impedantie van circa 10 Khz. Secondair rekent men meestal op een belasting van ongeveer 100 Kohm.

en waarom?

primair gebruikt men vaak een ECC40 o.i.d., deze heeft, inclusief de anodeweerstand, een inwendige weerstand van circa 10 kOhm. Secondair bestaat de belasting uit de ingangscapaciteit van de eindbuizen. Probeer dus niet om eindtriodes aan te sturen met een drivertrafo die bedoeld is voor pentodes, dat gaat meestal niet.

Is er schematiek met theorie voorhanden?

In de schematheek vind je praktische schema's, b.v. onder Amroh MK50A en Unitran 10A10. Dergelijke ingangstrafo's worden, ook primair, stroomloos geschakeld, dus via een koppelcondensator. De Unitran trafo haalt met de standaard schakeling (dus zonder tegenkoppeling) al 15 kHz binnen 1 dB.

Voor klasse AB2, klasse B en triode eindversterkers moet de drivertrafo uiteraard vermogen kunnen leveren. Daar voldoet de stroomloze schakeling niet en heb je een drivertrafo nodig die wat meer op een gewone balans-uitgangstrafo lijkt. Je moet dus, zoals meestal, eerst bepalen hoe de eindtrap er uit ziet, en dan pas de drivertrap ontwerpen.

--
http://www.hupse.eu/radio


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum