de verbrande Tesla''s.... weet U nog (Techniek Radio/TV)
door John, 22.03.2011, 12:15 (4996 dagen geleden)
op 26-10-2010 heb ik een topic gestart n.a.v. de aankoop van 4 verbrande tesla''s(in een pand gestaan waar brand geweest is)
ik heb nu het chassis van een 307u schoongemaakt, en er langzaam spanning opgezet.
wat valt op:
bij 150V branden de schaallampjes al zo fel, dat dit (volgens mij)niet normaal is.
hij geeft op geen van de golfbereiken geluid.
ik heb eerst bij de tips gekeken.
iemand heeft hetzelfde probleem gehad met een philipsje.
buizen verwisselt>> helpt niet.
heeft iemand (eenvoudig te lezen)tips.
ik ben helaas nog geen technicus(ga in september met de cursus starten!!)
graag jullie hulp.
m.vr.gr.John
foto1 VOOR de schoonmaak, foto 2 na de schoonmaak met 150V
de verbrande Tesla''s.... weet U nog
door Matthias Meijer , Dordrecht, 22.03.2011, 12:39 (4996 dagen geleden) @ John
Er zijn heus wel eenvoudige metingen te doen om je vermoedens van te hoge spanning te bevestigen of te weerleggen.
Als eerste kun je bijvoorbeeld eens gaan meten op de gloeiaansluitingen van de buizen. Een UCH21 hoort onder normale omstandigheden een gloeispanning X bij gloeistroom Y te hebben. Zoek dat op in een buizenboek of de datasheets die op internet te vinden zijn.
Verder zie ik op de UGT nog een oude condensator zitten. Zit het hele ding daar nog vol mee? En hoe is het met de elco voor afvlakking van de hoogspanning?
Heb je hoogspanning? En zo ja, hoeveel?
Zijn de gloeilampjes ooit eens vervangen door exemplaren die er niet in horen?
De manier waarop de gloeilampjes geschakeld zijn (zie het schema) betekent dat ALLE stroom die de radio opneemt, ook door de gloeilampjes moet. Trekt de radio om wat voor reden ook (lekke elco, rotte eindbuis, lekke koppel-C naar eindbuis, sluiting: roet is een prima geleider) teveel stroom, dan gaan die lampjes ook harder branden.
Mogelijkheden genoeg om e.e.a. te testen dus. Zie ook de tips en truuks, en ik neem aan dat je VEILIG aan dit toestel werkt, het is immers een U-tje.
Groeten,
Matthias
de verbrande Tesla''s.... weet U nog
door John, 22.03.2011, 12:51 (4996 dagen geleden) @ Matthias Meijer
Hallo Matthias,
ik heb nog geen condensatoren vervangen.
bedankt voor je tips, ik zal eens kijken of ik hier wat mee kan.
in een andere tesla,branden de lampjes wel''normaal''
op de fot0 is de spanning 150V, ik durf niet hoger te gaan,omdat ik bang ben dat ze dan doorbranden.
ik heb al vele uren roet zitten wegpoetsen.
sommige stukjes(de pertinax plaat met spoeltjes aan de zijkant,)daar kom je moeilijk bij He...........
helaas werkt een andere ook nog niet.
maar eerst deze maar eens proberen aan de praat te krijgen.
het ''U'' verhaal, is mij bekend,maar bedankt voor de tip.
m.vr.gr. john
ps wat is de ugt?
sorry, maar een aantal dingen gaan al boven mijn pet.
misschien moet ik wachten tot de cursus...................
had eerst de schaallampjes uit een andre tesla geprobeerd, toen deed de radio helemal niets, conclusie 1,schaallampje(of 2) zijn stuk.
dat weet ik inmiddels dan wel, er is nog veel te leren!!
de verbrande Tesla''s.... weet U nog
door Matthias Meijer , Dordrecht, 22.03.2011, 13:13 (4996 dagen geleden) @ John
Hallo John,
ik heb nog geen condensatoren vervangen.
Dan extra voorzichtig zijn. Ik zou in ieder geval preventief C43 en C40 vervangen voordat je ook maar ergens mee verder gaat en het toestel langer dan zeer kort aan laat staan.
ps wat is de ugt?
uitgangstrafo
had eerst de schaallampjes uit een andre tesla geprobeerd, toen deed de radio helemal niets, conclusie 1,schaallampje(of 2) zijn stuk.
dat weet ik inmiddels dan wel, er is nog veel te leren!!
Op die schaallampjes staat vaak voor welke spanning en stroom ze zijn. In dit toestel zouden lampjes horen van 6,7V 300mA, maar 7V 300mA of 6,3V 300mA zal ook prima werken.
Zoals Jac ook al zegt: eerst eens bij één van de buizen meten welke gloeispanning daar op staat, en dan vergelijken met wat er op die buis hoort te staan. Is de gemeten spanning hoger dan wat er in het buizenboek staat, dan staat je spanningskeuzeschakelaar fout en is de 150V waarop je de radio nu aangesloten hebt te hoog. Is de gemeten spanning te laag, dan is er wat anders aan de hand. Let op dat je je meter op wisselspanning zet om de gloeispanning te meten.
Groeten,
Matthias
de verbrande Tesla''s.... weet U nog
door Franc , 22.03.2011, 13:26 (4996 dagen geleden) @ John
Hoi John,
Je kunt ook eerst weer de stekker eruit trekken en het toestel spanningsloos maken door de voedingselko's te ontladen. Dit kun je doen door een weerstand van 10 k via een meetsnoertje met aan het uiteinde krokodillenklemmen en de meetpennen even aan de voedingselko houden, 1 pen aan de aluminium huls en de andere aan de aansluitingen onder de elko. Even beide aansluitingen ontladen en zorg dat je je handen aan het geisoleerde deel van de meetpen houdt.
Houdt daarna even een batterijtje aan de condensator die op de uitgangstrafo zit. Hoor je een tik uit de speaker?
Zo ja dan is deze trafo in orde.
Deze willen wel eens onderbroken zijn.
gr Frank
de verbrande Tesla''s.... weet U nog
door Jac Janssen , Eindhoven, 22.03.2011, 12:53 (4996 dagen geleden) @ John
John, een misschien domme opmerking van mij, maar is het toevallig geen 110/120V apparaat?
Of kan dat niet bij deze radio's?
Je zou eens de gloeispanning van een van de buizen kunnen meten en de hoogspanning.
Succes!
Jac Janssen
de verbrande Tesla''s.... weet U nog
door John, 22.03.2011, 12:57 (4996 dagen geleden) @ Jac Janssen
Hallo Jac.
domme vragen bestaan niet he, ik ben maar een leek, ik heb echter achterop gekeken, en de radio staat op 220V(de schakelaar)dus dat staat goed
bedankt voor het meedenken.
m.vr.gr.John
de verbrande Tesla''s.... weet U nog
door Franc , 22.03.2011, 13:08 (4996 dagen geleden) @ John
Hoi John,
Ik zie een verbogen plaatje aan het eind van de sectie in de afstemcondensator, maakt deze misschien sluiting?
Kijk daar even naar.
gr Frank
de verbrande Tesla''s.... weet U nog
door Matthias Meijer , Dordrecht, 22.03.2011, 13:15 (4996 dagen geleden) @ Franc
Ik zie een verbogen plaatje aan het eind van de sectie in de afstemcondensator, maakt deze misschien sluiting?
Kijk daar even naar.
Scherp opgemerkt.
Echter hierbij ook een daarmee samenhangende waarschuwing: soms zijn die plaatjes met opzet verbogen (naar buiten toe dan) om de gelijkloop van de condensator in orde te maken.
Terugbuigen kan dan nadelige gevolgen hebben voor de ontvangst van het toestel.
Groeten,
Matthias
de verbrande Tesla''s.... weet U nog
door Maurice , Dordrecht, 22.03.2011, 13:24 (4996 dagen geleden) @ Matthias Meijer
Voor de schoonmaak zit dat plaatje nog recht! foto1
Zo scheef zitten ze nooit en inderdaad zeker niet naar binnen.
de verbrande Tesla''s.... weet U nog
door John, 22.03.2011, 13:25 (4996 dagen geleden) @ Franc
Hallo franc.
ook jij bedankt voor je reactie.
voorzichtig rechtgebogen, geen verschil.
zal dus eerst onderdelen moeten bestellen en meten.
ik ben echt een leek, dus sommige voorstellen zijn nu al abacadabra, maar al doende leert men he.......
m.vr.gr.John
de verbrande Tesla''s.... weet U nog
door Franc , 22.03.2011, 17:22 (4996 dagen geleden) @ John
Bewerkt door Franc, 22.03.2011, 17:31
Hoi John,
Helemaal niet erg dat je nog aan het begin bent van de hobby.
Alleen maar leuk dat je wel degelijk interesse hebt en er ook aan begonnen bent.
Wat ik je kan aanraden is het bouwen van een eenvoudeige middengolf ontvanger zonder buizen, dus evt met transistors.
die weerken met enkele volts en je leert de eigenschappen van de onderdelen goed kennen.
Er is genoeg te vinden op internet, anders worden er zat boekjes aangeboden op de div forums.
Een volgende stap kan het repareren onder begeleiding van een kenner. Maar dit was terecht al eerder gemeld.
Meet eens wat met een universeelmeter aan losse onderdelen.
Ik stuur je nog een mailtje.
Succes, groetjes Frank
de verbrande Tesla''s.... weet U nog
door Maurice , Dordrecht, 22.03.2011, 13:19 (4996 dagen geleden) @ John
Schaallampjes 6,7V-300mA
Als eerste controleer je ook werkelijk of de 220V instellingen kloppen.
STaat dan wel 220V op maar klopt dat ook.
Banden ze fel en zijn ze volgens opgave dan ga je net zo lang door tot je met je meter die 6-7V meet.
vervolgens loop je de gloeispanningen na van de buizen.
Kan zijn dat er 1 of 2 niet goed zijn.
Lampjes staan geheel in serie met complete toestel in stand 220V.
Haal anode en C34 los (geen hoogspanning meer) en probeer dan nog eens.
Als bv de elko's lek zijn dan neemt de stroom toe en gevolg ook fel branden lampjes.
Zoals gezegd zitten er teerknollen in en heb je de elko C1 en C2 niet eerst gecontroleerd is verder proberen zinloos bezigheid.
Schoonmaken.
Kijk naar de tip met ovenreiniger - schuim versie.
Werkt perfect
Daarna zeer zorgvuldig toestel drogen.
zie hier
http://www.nfor.nl/archief/index.php?id=44789
de verbrande Tesla''s.... weet U nog
door John, 22.03.2011, 13:27 (4996 dagen geleden) @ Maurice
zo, dat ziet er weer als nieuw uit inderdaad!!
bedankt voor de tips.
m.vr.gr. john
de verbrande Tesla''s.... weet U nog
door Piet Kralt , Rotterdam, 22.03.2011, 13:25 (4996 dagen geleden) @ John
Mijn eerste gedachte is: "Staat hij wel op de juiste netspanning?"
Meet de (wissel)spanning over de lampjes eens. Die lampjes moeten 6,7V/300mA zijn. Hogere spanning betekent veel sneller versleten.
Meet de gelijkspanningen op de dikke afvlakelco eens. C20 en C19 in het schema. Die moeten 145V resp. 190V zijn.
Als de spanningen over de lampjes te hoog en die over de elco's te laag zijn, is er ergens een flinke sluiting in het toestel. Draai in elk geval je voedingsspanning zo ver terug dat de spanning over de lampjes goed is. Kans is wel dat dan de gloeidraden niet genoeg stroom meer krijgen en dus niet heet genoeg worden. Met dit in het achterhoofd kun je dan uit gaan zoeken waar de stroom blijft. Een sterke aanwijzing is altijd een component die te heet wordt.
Als je wat metingen hebt gedaan, kun je die hier vermelden. Dan kunnen we verder kijken.
Pieter Kralt
de verbrande Tesla''s.... weet U nog
door John, 22.03.2011, 13:30 (4996 dagen geleden) @ Piet Kralt
Heren allemaal bedankt voor het reageren.
Ik ben te snel geweest met het plaatsen.
ik heb bij het merendeel van jullie tips totaal GEEN idee waar het over gaat.
ik denk dat ik moet wachten tot ik aan de cursus begin.
het is voor jullie misschien al simpel uitgelegd, maar voor mij is het totaal onbegrijpbaar.
sorry!!
m.vr.gr. john
de verbrande Tesla''s.... weet U nog
door Hans Op den Camp , Leusden, 22.03.2011, 14:38 (4996 dagen geleden) @ John
John,
Dat je het niet weet is niet erg. Zo zijn we allemaal begonnen.
Misschien is het daarom een beter idee de radio onder begeleiding van iemand met meer ervaring eens na te lopen.
Daar leer je een hoop van in afwachting van de cursus in september.
Aan een U-toestelletje repareren zonder ervaring is erg gevaarlijk omdat het metalen chassis onder (net)spanning van 230 volt staat.
Als je laat weten waar je woont biedt iemand zich mogelijk aan om je even verder te helpen.
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
de verbrande Tesla''s.... weet U nog
door John, 22.03.2011, 14:41 (4996 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
hallo Hans.
de woonplaats is (nog steeds ) Doorn.
m.vr.gr John
ps ik weet dat het niet erg is, alleen wel frustrerend!!
maar goed. je bent nooit te oud om te leren he!
vandaar de aanvang van de cursus in September.
m.vr.gr
de verbrande Tesla''s.... weet U nog
door John, 23.03.2011, 05:56 (4995 dagen geleden) @ John
Ik heb inmiddel een aanbod van een forumlid om langs te komen met een tesla.
een ander forumlid bied een doos onderdelen aan zodat ik kan expirimenteren.
GROTE klasse de hulpvaardigheid op dit forum.
Hopenlijk kom ik ook nog eens zo ver dat ik een beginner enthousiast kan maken voor deze leuke hobby!
BEDANKT allemaal.
m.vr.gr. john
de verbrande Tesla''s.... weet U nog
door Hans Op den Camp , Leusden, 23.03.2011, 08:23 (4995 dagen geleden) @ John
John,
Mocht je op 3 april naar Driebergen gaan is het denk ik een aanrader om uit te kijken naar het eenvoudig en plezierig leesbare boekje "Zo werkt de radio" van E. Aisberg.
Dat heb ik meer dan 20 jaar geleden ook gedaan en heb er enorm veel van opgestoken. Zo kom je als de cursus radiotechniek in september begint "beslagen ten ijs" en
komen veel van de te behandelen onderwerpen al enigszins bekend bij je over.
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans