17tx180 u -04 horen zien en zwijgen (Techniek Radio/TV)
door r van herwaarden , den haag, 24.03.2011, 15:19 (4994 dagen geleden)
Doet niks behalve mooi gloeien ,hoogspannings kooi ziet er nog mooi uit .Had begrepen dat als ik 6,3 volt op de beeldbuis meet de gloeispanning in ieder geval goed moet zijn klopt dit .Totaal geen geluid waarschijnlijk een buis of buizen .Ziet er nog redelijk uit wil hem anders ook wel ruilen voor een buizen radio als iemand er intresse in heeft .Sorry voor het ontbreken van de vraagtekens maar werkt even niet . Lijkt wel iets feller te branden dan normaal . foto,s eventueel beschikbaar .Alvast bedankt groeten ruud
17tx180 u -04 horen zien en zwijgen
door hein, 24.03.2011, 16:07 (4994 dagen geleden) @ r van herwaarden
begin met de plug van het afbuigjuk los te maken uit de hoogspanningskooi om deze reden verbreek je de schermroosterspanning van de lijneindbuis B14 (PL81), TV via scheidingstrafo aansluiten en meet je de stuurspanning op het rooster van de lijneindbuis B14 (pen 2) en dient een negatieve spanning aanwezig te zijn van 30 Volt plus minus 20% is deze spanning aanwezig vervang je de buizen B14, B15 en B16 alsmede de boostercondensator C105 van 27k en nogmaals proberen
groeten
Hein
17tx180 u -04 horen zien en zwijgen
door Nico den Haak, 24.03.2011, 17:06 (4994 dagen geleden) @ hein
Kijk, da's kort, krachtig en duidelijk
Daar moet topicstarter wat mee kunnen lijkt me.
Buiten dat is dit een erg leuk tvtje...
Groet,
Nico.
17tx180 u -04 horen zien en zwijgen
door ruudtx , 24.03.2011, 17:12 (4994 dagen geleden) @ Nico den Haak
Even wachten, de OP stelt dat hij nog geen snippertje geluid hoort.
Er zijn ook geen roodgloeiende lijneindbuizen te zien, er zijn ook geen geurtjes van te warm gelopen g2 weertsnd vd lijneindbuis waargenomen.
Bij het begin beginnen, eerst eens kijken of er wel voedingsspanning is.
Om schade te voorkomen kan de afbuigplug worden losgehaald, op een pootje van de doorverbinding moet de voedingsspanning staan, mar er zijn nog veel andere mogelijke meetpunten.
17tx180 u -04 horen zien en zwijgen
door Martin Deubel , 25.03.2011, 06:26 (4993 dagen geleden) @ r van herwaarden
Je voeding lijkt dood.
controleer alle voedingen en zekeringen
controleer de anodespanning van B18 en 19
niet aanwezig?
Controleer R2 en R3 (47ohm/10W) (anodes PY82)
vervang eventueel de PY82 buizen.
Martin
--
Past het niet? Pak een hamer!
Oh ja..vervang alle teerbommen in dit ding!
door Martin Deubel , 25.03.2011, 08:24 (4993 dagen geleden) @ Martin Deubel
Deze tv zal vol met teerbommen zitten...
Vervang ze allemaal!
Martin
--
Past het niet? Pak een hamer!
Oh ja..vervang alle teerbommen in dit ding!
door hein, 25.03.2011, 08:50 (4993 dagen geleden) @ Martin Deubel
Bewerkt door hein, 25.03.2011, 09:27
Hoi Martin
een oud TV-tje ga je met beleid onder handen nemen en nooit huks fluks de teerknollen gaan vervangen, na gekomen te zijn met wat info ga ik verder. Staat er geen negatieve spanning op het stuurrooster van de lijneindbuis B14 is het tijd de diverse voedingsspanningen te checken na losknippen van de z.g. ratelcondensator C1 en condensator C7, een veel voorkomende fout zijn versleten gelijkrichterbuizen B18 en B19 (PY82) en kunnen met succes vervangen worden door een enkele siliciumdiode 1N4007 voorafgegaan door een stootweerstand (draadgewonden weerstand 47 Ohm 10W), de grootste stroomtrekker is de voedingslijn +2 die de LF geluidseindtrap en de lijneindtrap voorzien van spanning af en toe de smoorspoel S1 onderbroken of kortsluiting, check of er spanning aanwezig is achter de gelijkrichters (elco C2) daarna de voedingslijn +2 (elco's C3-C4-C5) en alles met losgenomen stekker van het afbuigjuk, de zekering Z1 is heel anders branden de buizen niet dwz geen gloeispanning
groeten
Hein
Oh ja..vervang alle teerbommen in dit ding!
door Maurice , Dordrecht, 25.03.2011, 11:50 (4993 dagen geleden) @ hein
Hein,
naast altijd je goede juiste info hier toch een manker.
Teerknollen ga je ten alle tijden vervangen.
Ok indien je hobby is lang zinloos zoeken naar problemen mag je ze laten zitten en na dagen zoeken kom je er op uit dat knollen defect zijn, gevolg kan nog eens zijn dat je meer omzeep geholpen hebt ook nog.
Enkel die die weten wat ze doen en weten welke lek als mandje zijnde knollen je kunt laten zitten om welk toestel dan ook veilig te laten functioneren.
Voor een knutselaar die niet thuis is is technieken van Tv is 1 juiste opmerking, start met uithalen teerknollen, voorkomt eenvoudig boel ellende.
Ook de knollen in gloeidraad keten daar een vergiet als knol gloeidraden laat verbranden en blijf je buizen wisselen.
Krijg je van mij een fles wijn als je mij toestuurt een knol die niet lek is.
Oh ja..vervang alle teerbommen in dit ding!
door hein, 25.03.2011, 12:12 (4993 dagen geleden) @ Maurice
Hej Maurice
gelijk vervangen van alle teerknollen (de welbekende 06-jes) zie ik niet zitten ongeacht zijnde beginner of ervaren op dit gebied en kosten gaan maken om naderhand te ondervinden dat de lijntrafo is overleden zet geen zoden aan de dijk let wel wie is in het bezit van een incircuit lijntrafotester eens beschreven in RHT toch zeker niemand? Dan is mijn wijze van werken juist met inachtname van uitschakeling van het HS-circuit door losmaken van het afbuigjuk of schermrooster-weerstand van de lijneindbuis en kan je verder gaan zoeken naar de oorzaak en even goede vrienden
groeten
Hein
Oh ja..vervang alle teerbommen in dit ding!
door Maurice , Dordrecht, 25.03.2011, 14:14 (4993 dagen geleden) @ hein
Hein,
ergens ook wel met je eens, maar zeker de grote boosdoeners er eerst uitvissen dan zoals in gloedraadketen en over de netschakelaar.
AL vaker meegemaakt met even testen van toestel op werking, dan blij opkomend ratser zowaar de boel binnen seconden weer doof en blind door die lekkende dingen, gesprongen gloeidraden en gesprongen zekeringen door enkel die zwarte knollen.
Oh ja..vervang alle teerbommen in dit ding!
door hein, 25.03.2011, 10:46 (4993 dagen geleden) @ Martin Deubel
Bewerkt door hein, 25.03.2011, 11:37
nog wat info, met doorknippen van de condensatoren (C1 en C7) bedoel ik losmaken van de aansluitingen die aan het chassis (aarde) liggen en C7 een onding en radicaal verwijderen omdat bij doorslag de buis B15 (PY81) zijnde boosterdiode defect raakt, bij vervangen van de gelijkrichterbuizen B18 en B19 (PY82) door een diode 1N4007 de buizen laten zitten om niet het gloeidraadcircuit te onderbreken en toch (bijna) origineel uiteraard dient deze verandering te worden uitgevoerd met kennis van zaken en hiervoor de hulp inroepen van mensen met ruime ervaring plenty aanwezig onder ons maar niet de z.g. pseudo-reparateurs die alsmaar komen met antwoorden zeg maar nevermind info
groeten
Hein
17tx180 u bedankt voor de reacties tot dus ver
door r van herwaarden , den haag, 25.03.2011, 15:41 (4993 dagen geleden) @ r van herwaarden
zal ze uitprinten en als ik tijd heb even kijken of ik er wat mee kan . meer info altijd welkom prettig weekend groeten ruud