Avonturen met een AVO VCM Mk3 (Techniek Radio/TV)
Ik restaureer radio's,tv's en andere buizenapparatuur en dan is een buizentester af en toe wel eens handig,maar niet zo'n "bulky" knoppenmonster.
Toen kon ik een defekt AVO CT160 koffertje overnemen,daar waren 3 dingen mee:
1: De bandkabeltjes tussen onder en bovenkant waren door een rommelig bosje draad vervangen.
2: De potmeter voor negatieve roosterspanning was uitgefikt.
3: Bij deze kwaliteit hoort natuurlijk ook een defekte meter(werking onbekend ).
De bandkabeltjes heb ik heel mooi nagemaakt maar dan in rood/zwart.
De orginele potmeter (nieuw) heb ik in Engeland voor 2 tientjes opgedoken.
De meter had ik aanvankelijk met een 15 uA instrumentje uit een universeelmeter gerepareerd,de aanpassingen om het 30 uA en 3250 Ohm te maken had ik bij de meter zelf ingebouwd.
Hierna werkte de tester al redelijk maar het was een beetje mis met de negatieve roosterspanning en de steilheidsmeting.
Met het vervangen van de 2 EAA91 buisjes was dit geheel verdwenen en aangezien deze buisjes nog ruimschoots te vinden zijn ga ik dat niet ombouwen.
De buisjes die er uit kwamen meetten nog wel goed,dus was eea wel vrij raadselachtig.
Later kreeg (jawel,die mensen bestaan) ik nog een orginele meter waarmee het instrument weer helemaal orgineel was,voor de werking maakte dit niets uit en mijn zelfgemaakte meter zit nu bij iemand anders in de AVO .
Deze koffertester werkt nu uitstekend terwijl hij dus helemaal orgineel is dus waren de ontwerpers niet op hun achterhoofd gevallen .
Wel wemelt het bijbehorende boek met instellingen van de fouten,dus hiermee is het oppassen geblazen ,het beste is om er een echt buizenboek naast te leggen.
Voorbeeldje: Ik kreeg een AL5 voor de Fuga waar ik mee bezig ben en deze zou nog 60 tot 70 % zijn (Ook op een CT160 gemeten).
Later vond ik op de beurs in Beekbergen nog een nieuwe 4688,deze is gelijk aan een AL5.
Dus ik thuis eens het verschil tussen deze 2 gemeten,dat was er niet,ze waren gelijk aan elkaar .
Na diepgaand onderzoek bleken 4688,AL5,4689 en EL5 op de gloeispanning na aan elkaar gelijk maar er waren nauwelijks datasheets van te vinden maar uiteindelijk toch wat gevonden,toen bleek ook de gekregen AL 5 vrijwel 100 %.
(Dus nu heb ik er 2.)
Henk
Berichten in deze thread:
- Avonturen met een AVO VCM Mk3 -
Ben Koehorst,
18.11.2009, 11:00
- Avonturen met een AVO VCM Mk3 -
Philip,
18.11.2009, 12:15
- Avonturen met een AVO VCM Mk3 -
Andre van der Griend,
18.11.2009, 18:53
- Avonturen met een AVO VCM Mk3 - Ben Koehorst, 18.11.2009, 21:07
- Avonturen met een AVO VCM Mk3 -
Andre van der Griend,
18.11.2009, 18:53
- Avonturen met een AVO VCM Mk3 - Jan Terranea, 20.11.2009, 12:00
- Avonturen met een AVO VCM Mk3 -
Arie1111,
05.12.2009, 19:44
- Avonturen met een AVO VCM Mk3 -
onbekend,
05.12.2009, 20:21
- Avonturen met een AVO VCM Mk3 -
henkk,
18.06.2011, 03:22
- Avonturen met een AVO VCM Mk3 -
Ben Koehorst,
18.06.2011, 06:41
- Avonturen met een AVO VCM Mk3 -
Achim,
18.06.2011, 09:25
- Avonturen met een AVO VCM Mk3 -
henkk,
19.06.2011, 03:40
- Avonturen met een AVO VCM Mk3 - Achim, 19.06.2011, 06:47
- Avonturen met een AVO VCM Mk3 -
henkk,
19.06.2011, 03:40
- Avonturen met een AVO VCM Mk3 -
Achim,
18.06.2011, 09:25
- Avonturen met een AVO VCM Mk3 -
Ben Koehorst,
18.06.2011, 06:41
- Avonturen met een AVO VCM Mk3 -
henkk,
18.06.2011, 03:22
- Avonturen met een AVO VCM Mk3 -
onbekend,
05.12.2009, 20:21
- Avonturen met een AVO VCM Mk3 -
hessel,
17.06.2011, 19:15
- Avonturen met een AVO VCM Mk3 - Ben Koehorst, 17.06.2011, 21:59
- Avonturen met een AVO VCM Mk3 -
Philip,
18.11.2009, 12:15