Harde brom in radio (Techniek Radio/TV)
door Scheltes, 25.06.2011, 15:48 (4901 dagen geleden)
Beste mensen,
Verwijzende naar mijn vorige topic over het verwijderen van de potmeter van een Erres KY505 merk ik op, dat ik uiteindelijk toch maar heb besloten te potmeter te laten zitten waarmee ik eigenlijk de suggestie van Maurice heb gevolgd. Hij zei, dat ik, indien nu 1 zijde van de schakelaar nog prima werkt, het daarbij zou kunnen laten.
Ik heb inmiddels de radio weer in elkaar gezet. Toen ik hem, ook weer in serie met de 75 Watts lamp, op het elektrisch net had aangesloten en de radio aan deed kreeg ik inderdaad contact met diverse stations op de Lange-, Korte- en Middengolf maar vermengd met een enorme harde brom.
Wat zegt mij dat? Een defecte elco? Of zijn er nog meer mogelijkheden die de brom veroorzaken?
Het is me ook wel duidelijk geworden, dat ik de potmeter toch moet vervangen want als ik er aan draai dan hoor ik een enorm gekraak. Zijn deze potmeters, zoals die in deze Erres zit, nog ergens te koop?
Ik zie jullie berichten graag tegemoet.
Harde brom in radio
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 25.06.2011, 16:46 (4901 dagen geleden) @ Scheltes
Het meest voor de hand liggend is uiteraard het voedingsgedeelte. Daar kun je uitzoeken of het bijschakelen van een extra elco iets helpt; eerst van alles kontroleer je of de - pool van de elco wel goed aan aarde ligt. Puntje om op te letten is natuurlijk de mogelijkheid dat die elco niet direkt aan aarde ligt, maar via een weerstand (met laagspannings- elco parallel) Die schakeling werd veel toegepast, want dan konden de kathoden van alle buizen direkt aan aarde. De negatieve roosterspanningen werden dan van deze weerstand betrokken.
Om mee te beginnen....
Nico
Harde brom in radio
door Scheltes, 25.06.2011, 19:08 (4901 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Hartelijk dank voor je reactie. Ik weet van radio's nog te weinig af om te begrijpen wat je adviseert. Maar zoals ik al in mijn vorige topic over de potmeter zei heb ik hulp van een ander NVHR lid, die vlak bij mij woont. Hij is nu echter voor een paar weken op vakantie.
Wat ik me wel afvraag is of de betrokken elco die is die vlak voor de voedingstrafo op het chassis staat. Zie: http://www.radiomuseum.org/r/erres_ky505ky_50.html
Ergens las ik, dat je daarvan de verbindingen kan los maken en hem voor de "sier" kan laten staan en daarvoor in de plaats er onder een moderne elco kan monteren. Als dat zo is welke elco moet ik dan aanschaffen?
Harde brom in radio
door Laurens , Zaandam, 25.06.2011, 19:51 (4901 dagen geleden) @ Scheltes
De grote elco die op het chassis staat is vaak de boosdoener. Bij mijn ky505 moest ie ook vervangen worden. Onder het chassis is voldoende ruimte om twee nieuwe elco's te plaatsen. Bij het inschakelen is de piekspanning die er op komt te staan zo'n 390v, met twee stuks (de originele elco is 2 stuks in één behuizing) van 47µF 400v zit je wel goed. Kan ook 32µF zijn, ik ben de exacte waarde even vergeten. Een kleinere waarde toepassen resulteert in wat meer brom, maar een te grote waarde is schadelijk voor de gelijkrichtbuis.
Je kan ze bij de beter gesorteerde elektronicazaken kopen, of bij webwinkels zoals Jukebox Revival: http://jukebox-revival.eu/
(low order fee onder de 20 euro als ik me niet vergis!)
--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.
Harde brom in radio
door Scheltes, 26.06.2011, 06:39 (4900 dagen geleden) @ Laurens
Beste Laurens,
Moet ik de elco's, die jij noemt, dan paralel of in serie solderen? Kun je me ook nog uitleggen hoe ik dan rekening moet houden met plus en min?
Ik zie je bericht graag tegemoet.
Hartelijke groet,
Jan
Harde brom in radio
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 26.06.2011, 07:28 (4900 dagen geleden) @ Scheltes
Zou je dat nu wel op die manier aanpakken Jan?
Trouble- shooten komt eerst!
Onderdelen vervangen waarvan je niet eens zeker weet of ze stuk zijn? Als je auto een raar geluid maakt gaan ze toch óók eerst uitzoeken waar dat door komt? Gelijk de hele uitlaat vervangen, terwijl er misschien alleen maar een boutje van een bumper los zit is toch onzin?
Bezint eer ge begint....
Nico
Harde brom in radio
door Scheltes, 26.06.2011, 07:53 (4900 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Hallo Nico,
Van de potmeter weet ik in ieder geval dat hij defect is. Eén van de soldeeroogjes draaide, zat dus niet vast wat tot oorzaak had, dat er geen spanning in de radio gemeten kon worden.
Hartelijke groet.
Jan
Harde brom in radio
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 26.06.2011, 02:13 (4900 dagen geleden) @ Scheltes
Goed idee van Maurice om het schema te plaatsen ( thanks) Nu kun je zien dat C39 en C40 samen de afvlak- elco's zijn. Dat is inderdaad de aluminium bus naast de trafo. Maar het is nog helemaal niet gezegd dta die stuk zou zijn. De buitenhuls is de - pool en zit dus inderdaad niet regelrecht aan aarde. De weerstanden R12 en R13, parallel aan C4 zitten daar tussen. Als C4 stuk is krijg je ook brom
Nico
Harde brom in radio
door Maurice , Dordrecht, 26.06.2011, 08:38 (4900 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Nico,
Inderdaad anders leer je er weinig van.
Het snel even vervangen van de elko's 39-40 door er onder te plaatsen weet je of dat de oorzaak is.
Goed kijken waar het min draadje van de c39-40 heen loopt , er zal aan de boven kant chassis een soldeerlip zitten onder de beker, dat is die min.
Verder kun je inderdaad gaan meten en onderzoeken, maar loop ik al wat langer mee en bespaar me de moeite.
Die zwarte knollen zijn lek.
Neem ik graag 2 juli nog goede van je over indien je die vind.
Capaciteit meten heeft geen zin of ohm metingen, gaat allemaal met laagspanning.
Dingen op 280V testen cq Meggeren (500V) en vallen ze allen door de mand, als een lek visnet.
Ook met mijn Neon-C tester, de mogelijk nog "goede-bruikbare- gewaande staan na enige tijd onder test vrolijk nog te spetteren bij tijd en wijle.
Gevolg bekende spetter -tik indien je enige tijd gaat luisteren naar toestel.
Je wilt weer plezier aan toestel beleven en niet maandelijks de boel open.
Ook tests uitgevoerd om terug te brengen op waarde leidde tot niets.
Opstoken, uitroken etc.
Ivm mogelijk gedachte vocht probleem.
Harde brom in radio
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 26.06.2011, 10:23 (4900 dagen geleden) @ Maurice
Over de vraag of teerballen moeten vervangen worden hoor je mij niet Maurice.....
Ik ben ook niet gisteren met radio's begonnen
Maar een 350 volts- elco van behoorlijk fabrikaat laat zich nog weleens "terug bij de mensen helpen" en dat kleine elco'tje C4, tussen aarde en de - pool van C39+C40 zou ik óók zonder omhaal vervangen. Pikant detail om op te letten is, dat die met zijn + pool aan aarde moet. Geloof het of niet, daar heb ik mensen mee voor schut zien gaan
Nico
Harde brom in radio
door MarcelvdG , 25.06.2011, 18:14 (4901 dagen geleden) @ Scheltes
Wat betreft het hard kraken van de volumepotmeter: naast het vervangen van de potmeter kun je ook proberen om de contacten schoon te maken (hoe dat kan staat vast onder tips & trucs).
Afhankelijk van de schakeling van de radio (ik weet niet precies hoe jouw model in elkaar steekt) kan het ook zijn dat de spanning op het rooster van de eindbuis niet goed vastligt wanneer het sleepcontact van de potmeter even geen contact maakt. In dat geval kun je de kraak veel zachter maken door een weerstandje van 1 Mohm toe te voegen. Dat moet je dan aansluiten tussen het sleepcontact van de potmeter en het vaste contact waar je het sleepcontact naar toe draait als je hem zachter zet.
Harde brom in radio
door Scheltes, 25.06.2011, 19:25 (4901 dagen geleden) @ MarcelvdG
Hallo,
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp niet goed watje bedoelt met het sleepcontact van de potmeter. Ik zie een potmeter die helemaal dicht is en waaruit aan de buitenkant van het chassis een asje steekt en aan de andere kant 4 soldeerlippen waaraan een aantal draden zijn gesoldeert.
Wat het schoonmaken van de contacten betreft zal ik nagaan of daar wat over in de tips & trucs staat vermeld.
Harde brom in radio
door Maurice , Dordrecht, 25.06.2011, 21:34 (4900 dagen geleden) @ Scheltes
Bewerkt door Maurice, 25.06.2011, 22:32
vlak langs de lippen van de aansluitingen kun je wat vloeistof in spuiten.
Ik heb goede ervaringen met Potmeter spray, perfect spul.
KONTAKT PRF 7-78
Dat heeft zo te zien Condrad.nl niet meer
Dat is kennelijk nu Kontakt WL 200ml 7,00
Ook geschikt voor o.a. Sproeiwasmiddel dat de meest gebruikte materialen niet aantast. Geschikt voor elektronische componenten en elektrische contacten, steekverbindingen, glij- en schuifcontacten, commutatoren en elektrische motoren, relais, enz. Verontreiniging door vuil, harsen en andere stoffen wordt gemakkelijk verwijderd.
En let op bij andere middelen bij gebruik op schakelcontacten buizentoestellen.
Altijd spul gebruiken wat geheel droog opdroogt.
Bv Tunerspay is dat bv perfect voor.
Lees de bijsluiters.
Waarom, de schakelbank schakelt vaak ook de hoogspanning ca 280V dc.
Daar de zaak nat blijft en intrekt in het bruine pertinacs is dat enig geleidend en vervolgens gaat dat stroom lekken, lekstromen veroorzaken en uiteindelijk uitbranden van geheel.
Oppassen dus.
Eerst maar eens de potmeter reinigen, insprayen , flink heen en weer halen, nog eens spoelen.
Even laten drogen en nogmaals kijken of de kraak weg is.
Loper is het systeempje dat de weerstandbaan aftast. Klein vuiltje en spul kraakt al.
Waarom dat vertellen we nog wel eens later.
Brom,
eerst die 2 voedings elko's loshalen en inderdaad er onder 2 nieuwe plaatsen.
VRAAG:
Wat heb je reeds vervangen en nagezien in het toestel.
Kunnen we je beter helpen.
Lees in Tips en truuks over lekkende condensatoren.
Even gezocht en eigenlijk alle die ik vind zijn magere verhalen.
Klopt wel, niet duidelijk genoeg voor een beginner.
Condensator is niet meer dan 2 stukken metaal met een isolator er tussen, dat opgerold.
Hoeveelheid oppervlakte metaal bepaald de waarde.
Dikte isolatie de maximale Voltage.
Met de tijd wordt die isolatie slecht en gaat als weerstand werken.
Gelijkstroom , plaat ijzer de plus dan isolatie en weer een plaat ijzer met min, snap je kan geen gelijkstroom lopen.
Wordt die isolatie slecht-wordt een weerstand- er snap je dat indien je er flink spanning op zet er stoom kan gaan lopen.
Beetje slecht is een hoge weerstand 10 M Ohm, heel slecht is het een lage weerstand 20 k Ohm bv.
In een toestel zitten enkele kritische condensatoren die absoluut lek vrij moeten zijn, De genoemde koppelcondensatoren.
Die moeten 100% de gelijkstroom tegen houden.
Of op plaatsen waar het door gelijkstromen componenten doet doorbranden bv de uitgangstrafo bv.
Netvoeding sluiting geven, de ratelcondensator.
Secondair de voedingstrafo /gelijkrichter doorbranden indien de elko lek is.
Andere plaats bv toonregeling, ach is dat een beetje minder toon en doet geen kwaad verder.
Ik hou van kleuren zie je wat er bedoeld wordt.
Is niet volledig maar je komt er verder zelf uit.
KY505
C24,C30,C33,C34,C35,C36,C39, C40 Zijn belangrijke en absoluut lek vrij.
[ C39 en 40 daar elko's lekken altijd iets mag maar binnen de perken]
Uitgangs trafo bv.
Spoel is hele lage weerstand voor gelijkstroom (opgewikkeld stuk koperdraad)
Hoogspanning loopt primair daar door heen.
Staat ook C35 Hoogspanning , andere zijde aan massa = 0V potentiaal.
Is C35 Lek gaat er grote stroom lopen door spoel S51 en S52, gevolg die brand door.
Ervaring:
Oud toestel, zwarte teerBOM C35, direct vervangen, niet twijfelen, denken zal wel, -> vervangen.
Zo ook met de andere omcircelden. Indien die zwarte teer condensatoren -> Lek zijn ze allemaal, niet 1 uitgezonderd.
Waarom C44 dan niet?
Zie staat over R44, indien C14 nog maar 1 M Ohm is dan nog geen paniek.
Rparallel = Rc // R14 = (Rc x R14) / ( Rc + R14)
R parallel = 1M x 100k / 1M + 100k = 91k Ohm ipv gewenste 100 K Ohm
- dat valt nog in de 10% regeling van afwijking die is toe gestaan.
Indien C35 nog maar 20 k Ohm als lekweerstand heeft.
stroom door de spoel???
U = I x R
I = U / R
I = 280 V / 20 k = 14 mA
Er loopt nu dus 14mA extra bij de gemiddelde normaal 35mA.
C34
R16 is je volume potmeter.
Loper - = pijltje naar de rooster van de L4 eindbuis.
Rooster loopt bijna geen stroom - orde micro Ameperes.
Andere zijde C34 staat Hoogspanning - ca 260V !
Rooster moet 0V zijn.
R16 is potmeter van 500K Ohm
Indien C34 nog maar 1 M Ohm is geworden staat er nu wel stroom lopen
bijna 200uA
En daar gaat oa. instelling buis L4 versteld worden = slechter geluid.
Harde brom in radio
door Scheltes, 26.06.2011, 06:52 (4900 dagen geleden) @ Maurice
Beste Maurice,
Ik ben heel blij met je uitvoerige uitleg. Ik ga dat allemaal rustig op me in laten werken en je adviezen zien op te volgen.
Het enige wat ik tot nu toe heb gedaan is een verbinding maken tussen 2 soldeeroogjes van de potmeter. Eén van de soldeeroogjes waaraan een netdraad was gesoldeerd draaide - er zat beweging in. Ik kon geen spanning meten en na de doorverbinding wel. De schaalverlichting begon ook te branden en eerst niet.
Voor contactspray gebruik ik Holts Contactspray. Gekocht bij Halfords. Is dat OK?
Graag nog even je bericht.
Met vriendelijke groet,
Jan.
Harde brom in radio
door Maurice , Dordrecht, 26.06.2011, 08:09 (4900 dagen geleden) @ Scheltes
Die bus ken ik niet.
Spuit op een A4 blaadje en kijk of na minuten blaadje nog nat is.
Dan niet gebruiken op de schakelaars, buishouders indien nat blijft.
Wel nat blijvend kan het voor de potmeter.
Indien voor potmeter de opdrogende wordt gebruikt is in korte tijd de potmeter weer stuk.
Bedoel er loopt iets over wat anders en dient ook gesmeerd te zijn.
Harde brom in radio
door Scheltes, 26.06.2011, 11:43 (4900 dagen geleden) @ Maurice
Hallo Maurice,
De Holts Contact Spray droogt inderdaad helemaal op.
Welke spray is volgens jou geschikt voor de potmeter en is dus nat blijvend?
Groet,
Jan
Harde brom in radio
door Paul Brouwer , Haarlem, 26.06.2011, 19:47 (4900 dagen geleden) @ Scheltes
Die "oogjes" waar het netsnoer aan gesoldeerd zitten is de schakelaar waar je nooit en te nimmer contactspay mag gebruiken. De kans op sluiting en dat de stoppen doorslaan, is levensgroot.
Maak eens een foto van die schakelaar/potmeter en plaats die hier eens. Dat weten wij (de niet Erres-kenners) tenminste waar jij het over hebt.
Groeten,
Paul
--
Harde brom in radio
door Scheltes, 27.06.2011, 10:39 (4899 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Hallo Paul,
Hierbij 3 foto's van de betrokken potmeter:
Ik hoop, dat het zo duidelijk is wat voor potmeter het is
Met vriendelijke groet,
Jan
Harde brom in radio
door MarcelvdG , 26.06.2011, 11:45 (4900 dagen geleden) @ Scheltes
Een draaipotmeter bestaat uit een weerstandsbaan die de vorm van driekwart cirkel heeft. Op die weerstandsbaan zit een contact dat je kunt verdraaien door aan het asje te draaien. Dit contact is bekend als het sleepcontact oftewel de loper. (In jouw geval is er ook nog een schakelaar ingebouwd die mechanisch gekoppeld is aan de potmeter, maar ik heb het over de potmeter zelf, dus niet over de schakelaar.)
Aan de buitenkant zie je meestal ergens drie aansluitingen op een rijtje zitten. Het sleepcontact is gewoonlijk verbonden met de middelste van deze aansluitingen. De linker en rechter aansluiting zitten aan de uiteinden van de weerstandsbaan. Het extra weerstandje waar ik het over had moet dan dus tussen de middelste en de linker aansluiting.
Harde brom in radio
door Scheltes, 26.06.2011, 19:35 (4900 dagen geleden) @ MarcelvdG
Beste Marcel,
Ik ga proberen de potmeter los te maken (te demonteren) en zal er dan een foto van maken en die hier op het forum tonen. Ik denk n.l., dat hij toch vervangen moet worden. Zoals hij nu in het chassis zit herken ik hem niet uit jouw beschrijving van de potmeter. Je hebt het over 3 aansluitingen op een rijtje. Ik zie 4 aansluitingen die tegenover elkaar zitten. Vandaar.
Harde brom in radio
door Paul Brouwer , Haarlem, 26.06.2011, 19:50 (4900 dagen geleden) @ Scheltes
4 aansluitingen zou met het schema kloppen. Het is immers een potmeter met aftakking (100K+400K).
Groeten,
Paul
--
Harde brom in radio
door Scheltes, 27.06.2011, 13:28 (4899 dagen geleden) @ Scheltes
Beste Marcel,
Zoals beloofd hierbij foto's van de gedemonteerde potmeter en van de plek waar hij zat:
Ik hoop, dat je hier wat aan hebt. Als ik de potmeter ooit weer moet monteren hoop ik, dat ik de draden op de juist plek gesoldeerd krijg. Ik heb vreselijke moeite om een schema te lezen. Ik neem aan, dat als ik dat zou beheersen, ik de draden en hun aansluitingen wel goed kan identificeren.
Ik begrijp nu wat je bedoelde met de de 3 aansluitingoogjes naast elkaar.
Ik vraag me af of deze schakelaar uit elkaar te halen is en eventueel te herstellen. Zo neen, dan hoop ik, dat er onder forumleden iemand is die zo'n schakelaar heeft en die bereid is hem te koop aan te bieden.
Je kunt nu aan de foto van de plek waar de potmeter zat zien hoe e.e.a. in dat deel van het chassis er uit ziet. Lijkt me redelijk origineel. Wat adviseer je te vernieuwen om de radio weer goed aan de praat te krijgen? Ik zou ook alle condensatoren en weerstanden door kunnen meten om na te gaan welke nog goed zijn. Van wat ik er op internet over heb gelezen moet ik de onderdelen aan één kant lossolderen en daarna pas te meten.
Ik hoor graag van je wat het beste is wat ik kan doen.
Met vriendelijke groet,
Jan
Wat jammer nou
door Scheltes, 29.06.2011, 06:03 (4897 dagen geleden) @ Scheltes
Beste mensen,
Wat jammer nou, dat niemand meer reageert. Ik heb veel geleerd van jullie adviezen en steun. En als ik iets verkeerds gezegd heb waardoor niemand meer reageert, dan hoor ik dat graag.
Ik dank jullie allen in ieder geval voor de jullie bijdragen.
1 Oktober a.s. - ik kan helaas 7 juli en 21 augustus niet - hoop ik in Driebergen een goede potmeter te vinden en misschien kan ik ook een "gezocht"-topic starten.
Misschien wel aardig om te vermelden; ik heb de potmeter voor een deel uit elkaar liggen. Ik moet alleen nog het zwarte kapje los zien te maken zodat ik kan zien waarom er op één van de aansluitingen geen spanning zat als dat al te zien is.
Met vriendelijke groet,
Jan.
Nix aan de hand Jan
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 29.06.2011, 07:08 (4897 dagen geleden) @ Scheltes
Niks persoonlijks Jan...!
Maar je hebt inmiddels al heel wat aanwijzingen gekregen; vermoedelijk wordt er nu afgewacht wat je daarmee gaat doen. Over dat voedingsgedeelte hebben we nix meer gehoord, waarschijnlijk omdat je met die volumeregelaar bent begonnen.
Niet alles tegelijk, eerst resultaten laten zien (ben je al mee bezig) en dan stap voor stap verder. Het is voor je adviseurs ook ietwat lastig als je vermoedelijk geen schema's kunt lezen; misschien de praktijk éven laten rusten totdat je dat onder de knie hebt
Nico
Harde brom in radio
door Ed van der Weele † , Zeist, 29.06.2011, 08:33 (4897 dagen geleden) @ Scheltes
Jan, de fotootjes die je hebt geplaatst zijn véél te klein. Zo is onmogelijk te zien wat je ermee bedoelt. Zet de foto's er nog eens op maar dan 4 keer zo groot. Ze kunnen gewoon onder elkaar in het bericht worden gezet.
Ik ben wat gaan snuffelen in verschillende boeken naar afbeeldingen van potentiometers, maar de oogst is mager. In een boek wordt verondersteld dat je bij een defect even snel naar de elektronicawinkel op de hoek huppelt om een nieuwe te kopen, en niet zelf gaat proberen het ding te repareren.
1 tekening heb ik gevonden die een duidelijk beeld geeft van de constructie van een potentiometer. Weliswaar een draadgewonden i.p.v. een met een koolbaan, maar het principe blijft hetzelfde.
De loper is elektrisch verbonden met het aansluitpunt a
Bij de potmeter in jouw radio is op 1/3 van de afstand tussen b en c een 4de aansluiting aanwezig. Deze dient voor de toonregeling bij laag volume (fysiologische sterkteregeling).
Het bovenstaande plaatje komt uit het voortreffelijke boek voor beginners "Van het Electron tot de Super", dat gratis is te downloaden van de website van Matthias Meijer (klik).
De werking van de schakelaar wijst zich vanzelf als je hem eenmaal hebt gedemonteerd.
Het is ook aan te bevelen zoveel mogelijk foto's te maken van de situatie vóórdat de boel wordt gedemonteerd, dan heb je altijd nog een aanwijzing hoe een en ander heeft gezeten.
Harde brom in radio
door Scheltes, 29.06.2011, 15:59 (4897 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Beste Ed,
Hartelijk dank voor je reaktie en voor je uitleg over de potentiometer. Toen ik de grootte van de foto's wijzigde bleek mij pas hoe onscherp deze blijken te zijn. Dus om ze 4x groter te maken heeft geen zin. Ik zal zien de foto's nogmaals te maken maar dan wat scherper.
Om in te gaan op hetgeen Ouwe Schipper opmerkte moet ik erkennen, dat ik als beginner misschien te hard van stapel ben gelopen. Ik zal een stapje terug moeten doen. Ik heb inmiddels 5 oude buizenradio's waarvan er 3 het niet doen. Inmiddels heb ik van die 3 de chassis uit de kast gehaald en ben met een ander NVHR-lid enthousiast aan het doormeten gegaan zonder, dat ik eigenlijk wist hoe het moest en hoe een radio in elkaar steekt.
Ik geloof, dat ik de 3 radio's maar even met rust moet laten. Ik hoop, dat ik tegen de tijd, dat ik met mijn kleinzoon aan de slag kan(zie mijn even voorstellen-topic)ik zoveel van radio's weet, dat ik hem ook enthousiast kan maken voor het verzamelen en restaureren van oude buizenradio's.
Harde brom in radio
door Maurice , Dordrecht, 30.06.2011, 15:21 (4896 dagen geleden) @ Scheltes
Precies even stap voor stap.
Bedenk ook dat een radio opgebouwd is in blokken.
Voeding - diverse aftakkingen voor div spanningen
Tuner deel
versterker deel
en kun je een en ander weer opdelen in
Tuner - antennekring, oscillator, afstemming, filters, demodulatie(is naar audio brengen)
Daar in weer een FM deel en een AM/LG/KG deel
FM werkt anders dan de overige banden kun je zien als 2 tuners in 1 toestel
Versterker -> voorversterker ,toonregeling, eindversterker
Meeste toestellen zijn logisch opgebouwd van links naar rechts.
Enige is dat bij meer banden je meer spoelen hebt en schakelaars.
Ingewikkelde toonregelingen met div knoppen en zelfs extra buis of eenvoudig 1 knop.
Grote eindtrappen met meerdere buizen, afzonderlijke versterkers voor hoog en lage tonen of 1 klein eindtrapje met 1 buisje.
Principe is allemaal eender.
Denk ook in die blokken.
Wel geluid via de tape of grammofoon ingang en niet op AM en FM dan is in ieder geval je versterker goed.
Wel AM.LG en KG ontvangst geen FM dan zoeken in je FM tuner
enz.
Radio in het kort:
Vervolgens heb je 2 systemen in je Radio.
Een voeding gelijkspannings deel voor alle instellingen van diverse buizen
Zeg maar dat is alle basis ingrediënten om spul aan de gang te brengen.
Dan een wisselspannings geluids systeem onder verdeeld in hoge frequenties (ontvangerdeel) en lage frequenties (audiodeel)
Hoge frequenties (HF) echt ontvangen en afstemmen
Midden frequent (MF) om je gekozen HF-zender te filteren en omzetten(=demodulatie) naar audio (LF)
Lage frequent (LF) je toonregeling en eindversterking
Je hebt een hoge frequentie zender waarin de op een maniertje de lage frequentie
(geluid) bij stoppen.
Je pikt uit de lucht een zender op door een band te kiezen en de knop te verdraaien, dan het maniertje toepassen om het audio er uit te vissen, dat versterk je weer zodat je het ook goed kunt horen.
En dat maniertje geluid verstoppen in de hoge frequentie doen we bij onze radio's dus of op AM ( Amplitude modulatie = wisselende versterking)
Of FM (frequentie modulatie = de frequentie klein beetje wisselen)
Dat zijn 2 totaal verschillende manieren vandaar eigenlijk 2 tuners in je toestel gebouwd dan.
KG-MG-LG banden, gewoon omdat handiger is de boel in stukjes onder te verdelen.
Print het schema groot uit.
Probeer te vinden de voedingen, FM tuner, AM-tuner, toonregeling, versterker
Dat aan de hand van je diverse aangeleverde cursusboeken.
3 basis begrippen als laatste
weerstand - stroom door een weerstand - gaat er een spanning over staan in een verhouding spanning = stroom x weerstand -
U = I x R (ook wel I = U/R en R = U/I)
Begin van de weerstand 25V, door stroom en waarde een spanning van 5V Over die weerstand, achter die weerstand staat dan 25-5 = 20V.
Weerstand gaat ook wisselspanning door heen.
Condensator = blokkade voor gelijkstroom (laat enkel de wisselspanning door) De waarde daarvan vermoeien we je later nog wel eens mee.
Spoel laat gelijkspanning door en blokkeert in mate de wisselspanning
Pak inderdaad 1 toestel en ga daar aan rommelen.
Zo leer je je radio goed kennen.
als je snapt hoe in het schema de nodige blokken kunt terug vinden kun ja dat ook in de andere 3 toestellen weer terug vinden.
Harde brom in radio
door Scheltes, 30.06.2011, 19:18 (4896 dagen geleden) @ Maurice
Hartelijk dank Maurice voor je zeer duidelijke uitleg.
Ik begin er steeds meer van te begrijpen vooral door je praktische uitleg.
Ik ben zeer visueel ingesteld. Door de radio in te delen in blokken spreekt mij zeer aan.
Nogmaals, hartelijk dank.
Groet,
Jan.
Harde brom in radio
door MarcelvdG , 30.06.2011, 08:41 (4896 dagen geleden) @ Scheltes
Hallo Jan,
Ik zit niet elke dag op dit forum, vandaar mijn trage antwoord. Die drie aansluitlipjes die dicht bij elkaar zitten zijn inderdaad de drie waar ik het over had, maar als ik het schema zie, merk ik dat mijn tip niet van toepassing is. Er is namelijk altijd al een pad dat het rooster ingesteld houdt, ook als de loper even geen contact maakt.
Wat betreft de leesbaarheid van het schema: ik werk zelf al zeventien jaar in de elektronica en ik heb er ook moeite mee, met name met uitvogelen hoe de toonregeling werkt. Ze waren vroeger heel creatief met toonregelingen. Het is me ook niet helemaal duidelijk of R9 of die andere potmeter nu de volumepotmeter is.
De waarschijnlijkste reden voor harde brom is een uitgedroogde voedingselco, zoals andere forumleden je al uitgelegd hebben. Een andere mogelijkheid is bijvoorbeeld een loszittende voedingstransformator of een loszittend stuk blik van de voedingstransformator, dan hoor je de trafo brommen en niet de luidspreker. Als de loper van de volumepotmeter net geen contact maakt, kan het ook gebeuren dat er nog wel signaal doorheen komt, maar met veel minder laag en hardere brom dan normaal. Als je dan de volumeknop wat heen en weer draait tot hij wel contact maakt, komt het laag terug en verdwijnt de harde brom. Als er iemand in het verleden heeft zitten prutsen aan de radio, kan het ook zijn dat de bekabeling onhandig gelegd is, bijvoorbeeld signaaldraden vlak naast de draden voor de gloeispanning.
Groeten,
Marcel
Harde brom in radio
door Scheltes, 30.06.2011, 09:05 (4896 dagen geleden) @ MarcelvdG
Beste Marcel,
Hartelijk dank voor je duidelijke uitleg.
Volgens Maurice is de R16 in het schema de volume potmeter.
Zoals ik al eerder in een reactie van mij op het bericht van Ouwe Schipper heb opgemerkt ben ik, als beginner, wat al te voortvarend geweest in het willen opknappen van oude radio's. Ik weet er nog te weinig van en moet me eerst maar eens verdiepen in de theorie van de radiotechniek. Het zal me moeilijk vallen want ik ben in alles meer op de praktijk gericht. In mijn enthousiasme ben ik dan ook meteen begonnen de oude buizenradio's die ik heb en die het niet doen uit elkaar te halen in de verwachting, dat ik wel in het forum geholpen zou worden. Maar zo als ik nu heb ervaren komt er wel meer bij kijken.
Ik heb nu 3 radio's die ik uit hun kast heb gehaald en waar ik even niets mee kan beginnen. Komt wel weer.
Ik ben nog wel op zoek naar een goede volume potmeter voor mijn Erres KY505 buizenradio en 2 elco's van 47µF 400v (volgens Laurens moet ik die plaatsen i.p.v. de bestaande elco) zodat ik dit "hoofdstuk" kan afsluiten.
Weet jij overigens of er een cursus, specifiek voor het lezen van schema's, ergens beschikbaar is?
Hartelijke groet,
Jan.
Harde brom in radio
door Ben Dijkman , Hellendoorn, 30.06.2011, 09:19 (4896 dagen geleden) @ Scheltes
De cursus van MAXWELL is een hele goeie als je wat meer praktijkgericht bent.
Geen forumules maar meer praktische onderzoeks methoden .
(Je hoeft/wilt immers niet zelf een nieuw toestel onwikkelen en te berekenen)
Dat werkt prima zolang er in het toestel maar niet door een "Handige Harry".
in gerommeld is geweest.
Met deze cursus krijg je gewoon inzicht in :
wat, waar , waarvoor, en hoe te herkennen en onderzoeken is
Antenne/hoogfreq/middenfreq/ laagfreq/ gedeelten.
Hoe te onderzoeken in welk gedeelte de mogelijke storing zit.
Voor het normaal weer op gang helpen van een oud toestel doorgaans meer dan genoeg.
Deze cursus zal her en der nog wel ergens te koop zijn bij verzamelaars.
--
Als het oude op is.....dan maken we toch weer nieuwe?
http://www.bendijkman.nl/
Harde brom in radio
door Scheltes, 30.06.2011, 10:04 (4896 dagen geleden) @ Ben Dijkman
Hallo Ben,
Bedankt voor de tip. Ik vond op Internet de radiocursus A (29 lessen) van Maxwell (Zie: http://www.radiodatabase.nl/). Is dat de cursus die jij bedoelt?
Met vriendelijke groet,
Jan.
Harde brom in radio
door Ed van der Weele † , Zeist, 30.06.2011, 10:51 (4896 dagen geleden) @ Scheltes
Een paar berichten hierboven heb ik aangeraden om het boek "Van het Electron tot de Super" te downloaden. Dit boek is een cursus, gegeven door Philips, voor beginnende radioreparateurs. In de tijd dat het boek is geschreven waren dat vaak van oorsprong fietsenmakers die naast de handel in rijwielen de opkomende nering in radiotoestellen erbij deden.
Het boek behandelt - zoals de naam al aangeeft - de hele materie van het begin, het elektron, via magnetisme tot aan de superheterodyne-radio. Enige kennis van de radiotechniek is gewoon noodzakelijk om de werking van een radiotoestel te kunnen begrijpen. Zonder enige basiskennis is het opvolgen van aanwijzingen via het forum een lastige zaak. Een advies als "kijk eens of de oscillator het doet" zal weinig effect hebben als je niet weet wat een oscillator is.
Het boek is niet helemaal zonder formules, want dat is in de techniek -elke techniek- nu eenmaal onmogelijk. De formules zijn echter beperkt tot het minimum.
De Erres KY505 waar je nu mee bezig bent is dubbel lastig omdat in de documentatie alleen het principeschema aanwezig is en geen tekening van de opstelling van de verschillende componenten. Je moet al goed thuis zijn in het lezen van een principeschema om te kunnen ontdekken waar weerstand X of condensator Y in het chassis is geplaatst. Het beste is om hierbij hulp te vragen aan je dorpsgenoot waar je al contact mee had gezocht.
Harde brom in radio
door Scheltes, 30.06.2011, 11:35 (4896 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Beste Ed,
Naar aanleiding van jouw eerdere tip heb ik inderdaad de cursus "Van het Electron tot de Super" gedownload. 42 Lessen! 702 Bladzijden + vragen en antwoorden!
Inmiddels heb ik ook de Radiocursus A van Maxwell gedownload.
Hartelijke groet,
Jan.
Harde brom in radio
door Ed van der Weele † , Zeist, 30.06.2011, 12:11 (4896 dagen geleden) @ Scheltes
Naar aanleiding van jouw eerdere tip heb ik inderdaad de cursus "Van het Electron tot de Super" gedownload. 42 Lessen! 702 Bladzijden + vragen en antwoorden!
En dan worden daarin alleen de basisbegrippen behandeld. Een opleiding tot gediplomeerd radiotechnicus duurt niet voor niets 3 jaar.
Inmiddels heb ik ook de Radiocursus A van Maxwell gedownload.
Die cursus ken ik niet, maar die zal meer op de hobbyist zijn gericht neem ik aan.
Veel plezier met de studie
Harde brom in radio
door Hugo Sneyers , Tongeren Belgie, 30.06.2011, 12:49 (4896 dagen geleden) @ Scheltes
Hallo Jan .... een boek dat zeer goed te lezen is en zonder ingewikkelde formules formules : zo ... werkt de radio.
Dit boek wordt hier en daar regelmatig aangeboden, ik heb even gegoogeld en vond dit: http://boeken.marktplaza.nl/hobby_techniek/1956-Zo-werkt-de-RADIO-Aisberg-Kluwer-1959-1...
Beste groeten ... Hugo Sneyers
Harde brom in radio
door Ed van der Weele † , Zeist, 30.06.2011, 13:57 (4896 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
.... een boek dat zeer goed te lezen is en zonder ingewikkelde formules formules : zo ... werkt de radio.
Inderdaad een goede suggestie om met dit boek te starten. Ik heb er totaal niet aan gedacht terwijl ik daar op 12- of 13-jarige leeftijd ook mee ben begonnen.
zeer goed te lezen
is een kwestie van smaak. Toen ik het boek 9 jaar geleden in een kringloopwinkel uit nostalgische overwegingen opnieuw aanschafte beviel de stijl van de schrijver mij totaal niet. Maar voor de 45 cent die ik er toen voor betaalde was het toch de moeite waard.
Harde brom in radio
door Scheltes, 30.06.2011, 19:09 (4896 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Beste Hugo,
Bedankt voor de tip.
Hartelijke groet,
Jan.