Restauratie verslag van Philips type LX301 (Algemeen)

door Loek @, Exloo, 31.05.2008, 14:49 (5818 dagen geleden)

Restauratie verslag Portable radio van Philips type LX301


Een mede radio hobbyist vroeg aan mij of ik een radiokast van een LX301 voor hem zou willen opknappen. Hij had op het radioforum diverse reparaties gezien van mij en had goede hoop dat het mij zou lukken om de kast van zijn radio weer in redelijke staat te brengen.

Ik had nog nooit dergelijke werkzaamheden voor anderen uitgevoerd en door deze ervaring kan ik nu wel zeggen dat het eigenlijk wel eng is om voor een ander werk uit te voeren. Stel dat er iets grandioos mis gaat (ik denk dat jullie allemaal wel een ervaring hebben) als het voor je zelf is dan heb je gewoon pech. Maar met een totale mislukking aankomen bij je “opdracht gever” dat is toch anders!

De radiokast zag er slecht uit ik denk dat de radio gevallen is. Alléén bij de achterkant zaten geen barsten in het bakeliet. In de voorkant zaten diverse barsten welke geen van alle totaal door waren gebroken. Dus alles zat nog wel aan elkaar ook waren de delen van de kast die niet bedrukt waren met een krokodilprint zeer slordig met de hand overgeschilderd (met druipers en rimpels).

Dus eerst maar de verf verwijderd met verfafbijtmiddel op onderstaande foto’s zie je alle barsten
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Bij sommige barsten was het mogelijk om de barst wat open te trekken zodat er lijm tussen gebracht kon worden. Ook heb ik lijm met een stevige (ijzergaren)draad tussen de lijm naden getrokken. Maar op sommige plaatsen was het niet mogelijk om lijm tussen de naden te krijgen. Ik heb nog even gedacht om sommige stukken er helemaal af te breken maar uiteindelijk durfde ik dit toch niet.

Omdat op de voorkant veel schroefverbindingen zitten van het chassis en schakelaars, vond ik het toch beter als iedere scheur aan de binnenkant te voorzien van extra versteviging.

De keuze van de lijm heb ik gemaakt nadat ik eerst gekeken had bij “tips & trucs”. Het zou “Combipower” van bison moeten worden .

Nadat ik één scheur met deze lijm had behandeld en ik na 4 uur weer ging kijken bleek dat de lijm nog niet droog was. Dit was niet mijn ervaring met gewone twee componentenlijm deze is na een half uur al hard.

Ook na 3 dagen was de lijm nog niet hard en heb ik de tubes terug gebracht naar de lokale winkel met de mededeling dat de lijm waarschijnlijk te oud was.

Bij een bouwmarkt heb ik dezelfde lijm gekocht en deze eerst uitgeprobeerd op een proefstukje. Ook dit was na drie dagen niet hard. Ook deze lijm heb ik terug gebracht, je zag de verkoper wel raar kijken maar ja hij kon zelf ook waarnemen dat de lijm nog niet droog was. En ik vroeg hem zeg maar wat ik verkeerd doe?


Uit eindelijk heb ik na vele proefstukjes gekozen voor Kombi Metaal van bizon. Deze lijm was na een uur al droog en ijzersterk. Ik denk dat het geheim zat in de eigenschap “opvullend” Dit stond niet bij de specificatie van de Combipower van Bizon. Na eerst met veel moeite alle oude lijm verwijderd te hebben ziet het resultaat er nu zo uit:

[image]
[image]
[image]
[image]
Hierna heb ik de kast delen geschuurd (1000 papier) en naar een auto spuiter gebracht. Ik heb zelf wel eens een paar kasten gespoten, maar was dan toch niet altijd tevreden met het resultaat. Ook is het lastig om zelf precies de juiste kleur te krijgen. Ook heb ik het doorzichtbare schaaltje vervangen, de oude was erg vergeeld en was gekrompen waardoor het niet meer vast bleef zitten.
Het eindresultaat ziet er zo uit:

[image]
[image]
Er ontbrak ook een messing sierschroef, deze heb ik nagemaakt op de draaibank.

Het origineel zag er zo uit:
[image]
En de replica ziet er zo uit:

[image]
Het Elektrisch gedeelte:

De radio speelde niet, er zat een sluiting in de afstemcondensator en de buis DK40 had in eerste instantie een sluiting maar na wat tikken verdween dit. Alles stond wel wat scheef in deze buis. Je moet veel demonteren om bij de onderdelen te kunnen komen. Ik had voor de zekerheid de afstemschaal beschermd met een plastic zak.

Ook was één teercondensator lek (koppelcondensator naar rooster eindbuis) en een weerstand defect. Op onderstaande foto’s zie je de nieuwe (namaak) teercondensator zitten. Uiteraard is de DK40 ook vervangen de radio speelt weer goed.

[image]
[image]
Ik heb de teercondensator nagemaakt door eerst een kartonnen koker te maken met een diameter die ongeveer 6 mm kleiner was dan het origineel. Hierin is de nieuwe condensator geschoven en de zijkanten opgevuld met kaarsvet. Daarna heb ik de teer van de oude condensator geplamuurd met een soldeerboud om het kartonnen kokertje. Het resultaat is niet zo strak als bij gieten (zie tips en trucs) echter het resultaat is niet slecht zie foto hierna:

[image]

Wat een verhaal hé met vriendelijke groet,

Loek


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum