Ahroh MK4350 (MK4355/-56) (vervolg) (Techniek Radio/TV)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 08.10.2011, 19:46 (4606 dagen geleden)

Hallo allemaal,

Vandaag even een paar uurtjes de tijd gehad om mij verder te verdiepen in die toestel. Na vorige week al de voedingselco's vervangen te hebben om in elk geval de voeding weer op gang te kunnen brengen, was het vandaag de beurt aan de buizen om aan een controle te onderwerpen en de ontkoppel elco.

Na uiteindeljk alle buizen door nieuwe exemplaren te vervangen en de ontkoppel elco te vervangen bleek dat ik nagenoeg niets opgeschoten was. Dus de ogenschijnlijk goed ogende C's maar eens aan een wat kritischer onderzoek onderworpen waar de eerste gang naar de koppel-C ging. Dit was gelijk bingo. Deze 20nF C (volgens schema) meette slechts 12nF wat opzich nog niet zo schokkend is. Schokkender was het dat de gemonteerde 1500V-C zo lek was als een mandje. Dus daar eerst maar eens een 22nF C gemonteerd en we hadden weer normaal geluid uit het toestel op alle banden.

Het laat zich raden wat er met de rest van de soortgelijke C's gaat gebeuren. Na ook de C op de UGT gecontroleerd en vervangen te hebben, blijken deze 'CDC condensatoren' dus allemaal lek te vertonen en moeten derhalve vervangen worden.

Een vraag heb ik wel. In dit toestel zitten MF-trafo's 51 en 52 gemonteerd waar met pen een MF van 467KHz is opgeschreven. Bij mijn weten was dit geen regulier MF zo rond de 1950's in Nederland. Was dit misschien wel redelijk standaard voor deze Amroh MF-trafo's?

Groeten,
Paul

--
[image]

Ahroh MK4350 (MK4355/-56) (vervolg)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08.10.2011, 19:50 (4606 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Paul,

is ergens een lijst van weet ik wat gebruikelijk was in welke landen.
Denk dat ze op die freq zijn afgeregeld om de een of andere reden.

Ahroh MK4350 (MK4355/-56) (vervolg)

door Ton Mijnster, 08.10.2011, 20:04 (4606 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Paul,

De MF trafo,s moeten op 467,5 Khz afgeregeld worden!

Groet Ton

Ahroh MK4350 (MK4355/-56) (vervolg)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 08.10.2011, 20:10 (4606 dagen geleden) @ Ton Mijnster

Hallo Ton,

Dus die ",5" was hetgene wat onleesbaar was. ;-)

Rest de vraag waarom men dit voor Nederland toch ongebruikelijke MF gekozen heeft. Export?

Groeten,
Paul

--
[image]

Ahroh MK4350 (MK4355/-56) (vervolg)

door Ton Mijnster, 08.10.2011, 20:27 (4606 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Paul,

Dit werdt gedaan i.v.m. Radio Scheveningen.

Philips had om dezelfde reden 452Khz,in Duitsland is 472Khz gebruikelijk.

De 472Khz gaf hinderlijke interferentie in het westen van Nederland,veroorzaakt door Radio Scheveningen.
vandaar de afwijkende MF.

Groet Ton

Ahroh MK4350 (MK4355/-56) (vervolg)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 08.10.2011, 20:57 (4606 dagen geleden) @ Ton Mijnster

Hallo Ton,

Het ging al even door mijn hoofd, maar dus toch Radio Scheveningen.

Dank voor de info. :OK:

Groeten,
Paul

--
[image]

Ahroh MK4350 (MK4355/-56) (vervolg)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 08.10.2011, 22:37 (4606 dagen geleden) @ Ton Mijnster

Dit werdt gedaan i.v.m. Radio Scheveningen.

Philips had om dezelfde reden 452Khz,in Duitsland is 472Khz gebruikelijk.

De 472Khz gaf hinderlijke interferentie in het westen van Nederland,veroorzaakt door Radio Scheveningen.
vandaar de afwijkende MF.

De keuze van de middenfrequentie had weinig of niets te maken met Scheveningen Radio (NIET: Radio Scheveningen), maar met de mengproducten en interferenties die daardoor ontstaan van de reguliere omroepzenders in de nabijheid. 467 kHz is daarbij de gunstigste keuze gebleken.
In het oktobernummer 1950 van Radio Bulletin is hierover een uitgebreid artikel verschenen. Indien hiervoor interesse bestaat wil ik het artikel wel in zijn geheel scannen en opsturen.

[image]

Ahroh MK4350 (MK4355/-56) (vervolg)

door Herman Wolters @, Middelburg, 09.10.2011, 05:36 (4606 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Hallo Paul,

Even de puntjes op de I. Kuststations voor maritieme communicatie worden aangeduid als Scheveningen Radio en niet als Radio Scheveningen .....Dat zijn omroepstations

Een oude marconist PA3ALX Herman

Ahroh MK4350 (MK4355/-56) (vervolg) met foto's

door Paul Brouwer @, Haarlem, 09.10.2011, 11:14 (4606 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Om te beginnen de aan Tony Ouwehand eloofde foto's.
[image]

[image]

Vandaag eerst maar eens de vervanging van de gare CDC-condensatoren afgerond. Ongeacht welke je ook op de Heathkit C-tester zette, ze vertoonde allen een aanzienlijke afwijking in capaciteit en erger nog de waren allen zo lek als een mandje.

De vervangen C's
[image]

Ook de volumepotmeter bleek defect en is door een nieuw exemplaar vervangen. Zo ziet het er nu uit en speelt de radio weer.

[image]

Groeten,
Paul

--
[image]

Ahroh MK4350 (MK4355/-56) (vervolg)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 09.10.2011, 11:20 (4606 dagen geleden) @ Ton Mijnster

Ik heb vandaag eens gekeken op welk MF deze trafo's zijn afgesteld. Dit blijkt het af fabriek ingestelde MF van 471KHz te zijn. Echter wil het afregelen niet echt lukken omdat de kernen moervast zitten. Om schade aan de MF-trafo's te voorkomen heb ik dit vooralsnog ongewijzigd gelaten.

Groeten,
Paul

--
[image]

Ahroh MK4350 (MK4355/-56) (vervolg)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 09.10.2011, 11:33 (4606 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Ik heb vandaag eens gekeken op welk MF deze trafo's zijn afgesteld. Dit blijkt het af fabriek ingestelde MF van 471KHz te zijn. Echter wil het afregelen niet echt lukken omdat de kernen moervast zitten. Om schade aan de MF-trafo's te voorkomen heb ik dit vooralsnog ongewijzigd gelaten.

Vooral lekker laten zitten als de kernen niet meer willen draaien. Zoveel verschil maakt het niet uit dat er een andere middenfrequentie wordt gebruikt.
De keuze van de MF wordt voornamelijk bepaald door het optreden van ongewenste interferentiefluitjes op bepaalde plaatsen van de afstemming. Om die interferentie te verschuiven wordt een andere middenfrequentie gekozen.
De gelijkloop tussen de hoogfrequent- en oscillatorafstemming is weer bij te trekken met de paddercondensatoren. En het verschil tussen 471 en 467 kHz is zo klein dat dit geen probleem op zal leveren.

Ahroh MK4350 (MK4355/-56) (vervolg)

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 09.10.2011, 12:12 (4606 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

In het oktobernummer 1950 van Radio Bulletin is hierover een uitgebreid artikel verschenen. Indien hiervoor interesse bestaat wil ik het artikel wel in zijn geheel scannen en opsturen.

Mij graag een scan Ed. Helaas mis ik het oktobernummer van 1950.

Alvast bedankt voor de moeite.

Groeten,

Piet.

--
Groeten,

Piet.

[image]

Ahroh MK4350 (MK4355/-56) (vervolg)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 09.10.2011, 12:16 (4606 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Hallo Ed,

Dit was precies mijn gedachte hierover. Ik ga eerst de rest van de afregeling eens nalopen. Pas daarna zie ik verder.

Groeten,
Paul

--
[image]

Ahroh MK4350 (MK4355/-56) (vervolg) met foto's

door Fredo @, Nootdorp(ZH), 09.10.2011, 12:40 (4606 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Paul,
In mijn prille jeugd, toen ik nog één- en tweepitters bouwde werd er altijd aangeraden i.v.m. brom, de draden voor de gloeispanning in elkaar te draaien, is men daar van terug gekomen, op jouw foto's zie ik dat ook niet.
Heb ook nog een project liggen voor een MK4349, zie mijn posting van 26-07-11.
Groet,
Fred

--
F.K.Bakker

Amroh MK4350 (MK4355/-56) (vervolg) met foto's

door Paul Brouwer @, Haarlem, 09.10.2011, 19:18 (4605 dagen geleden) @ Fredo
Bewerkt door Paul Brouwer, 09.10.2011, 19:34

Hallo Fred,

Ik doe dat ook altijd maar de bouwer van dit toestel vond dat kennerlijk niet nodig, echter de bouwtekening toont de gloeispanningbedrading niet.
Ik kan dus niet beoordelen of dit opzettelijk of toevallig zo gedaan is.

Groeten,
Paul


Edit
Het bedradingsschema nader bestuderend, toont niet in elkaar gedraaide gloeispanningdraden. Niets weerhoudt jou om het wel te doen. ;-)

--
[image]

Amroh MK4350 (MK4355/-56) (vervolg) met foto's

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09.10.2011, 22:20 (4605 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Kijk op de foto en zie je dat de gloeidraden helemaal keurig in de vouw van het chassis lopen en niet dwars door de radio.
Dat maakt veel uit.

Zo heb je ook keurig afscherming als de draden zo netjes in de vouw liggen en tevens strak tégen het chassis.

In een cursus EM techniek gezien hoe dat werkt met veldlijnen die lopen in dergelijke chassis.

Ahroh MK4350 (MK4355/-56) (vervolg)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 10.10.2011, 08:08 (4605 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Philips koos vaak 468kHz, maar ik meen dat 472 ook wel eens voorkwam. Luistert dus inderdaad niet supernauw.

Tegenwoordig is het sowieso allemaal 455kHz, wereldwijd zelfs.

Ahroh MK4350 (MK4355/-56) (vervolg)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 10.10.2011, 11:06 (4605 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Philips koos vaak 468kHz, maar ik meen dat 472 ook wel eens voorkwam. Luistert dus inderdaad niet supernauw.

In de Philips radio's die ik hier heb zijn slechts 2 verschillende AM-middenfrequenties gebruikt: 128 kHz (de oudste toestellen) en 452 kHz.

Het artikel in RB beschrijft heel uitgebreid waarom een keuze wordt gemaakt voor een bepaalde middenfrequentie. Onder andere omdat de tweede harmonische van Hilversum II minus de tweede harmonische van de middenfrequentie een interferentiefluittoon veroorzaakt op een Zweedse zender. (slechts een voorbeeld) Door een andere middenfrequentie te kiezen verschuift die interferentie naar bijv. Radio Moskou.

Het is vooral een theoretisch verhaal, want voordat ik dit artikel had gelezen was het me nooit opgevallen dat ik ergens op de band ongewenste fluittonen hoorde. Ná het lezen trouwens ook niet, maar dat komt voornamelijk door de hoeveelheid storing door moderne apparatuur.

Tegenwoordig is het sowieso allemaal 455kHz, wereldwijd zelfs.

Amroh MK4350 (MK4355/-56) (vervolg)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 10.10.2011, 19:02 (4604 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Radio's met een MF van 128KHz of 452KHz heb ik hier ook staan een ook mij is een fluittoon op de MG nooit opgevallen. Ook niet op portables met een ander MF.

Voorlopig maak ik mij ook niet zo druk om het MF van deze radio. Eerst gaan we de composietweerstanden waar nodig vervangen. Daarna ga ik de antenne- en oscillatiekringen afregelen. Dan kan ik altijd nog besluiten het MF aan te passen of toch te laten voor wat het nu is.

Groeten,
Paul

--
[image]

Amroh MK4350 (MK4355/-56) (vervolg)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 10.10.2011, 21:06 (4604 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Radio's met een MF van 128KHz of 452KHz heb ik hier ook staan een ook mij is een fluittoon op de MG nooit opgevallen. Ook niet op portables met een ander MF.

In een vorig leven, toen ik nog niet tot 'de grijze plaag' werd gerekend ;-) , zat ik avonden lang alle golfbereiken af te zoeken naar verafgelegen zenders. Dat kon 40 of 50 jaar geleden ook nog omdat er veel minder storing was dan tegenwoordig. Nooit heb ik me toen gestoord aan vervelende fluittonen, of het moest de Mexicaanse hond van een buurtbewoner zijn. Er waren in die tijd nog mensen met een rechtuitontvanger en zo nu en dan werd de terugkoppeling iets te ver ingedraaid.

Voorlopig maak ik mij ook niet zo druk om het MF van deze radio. Eerst gaan we de composietweerstanden waar nodig vervangen.

Je zegt wat ik dacht. Die enge bruine dingen kunnen voor heel veel ellende zorgen.

Daarna ga ik de antenne- en oscillatiekringen afregelen. Dan kan ik altijd nog besluiten het MF aan te passen of toch te laten voor wat het nu is.

Ik zou het gewoon laten voor wat het is. Het maakt - letterlijk - geen fluit uit welke middenfrequentie je gebruikt zolang de gelijkloop van de antenne- en de oscillatorkringen maar in de pas blijft.

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum