Siemens K32 GWB (Techniek Radio/TV)

door dengerink, 23.08.2008, 15:41 (5748 dagen geleden)

Beste leden,

jaren ervaring in het restaureren van VE,volksontvangers,en nu begonnen met een leger radio Siemes type K32 GWB.
schema heb ik inmiddels via Hans van Kampen.
kijk even bij radio opstarten van lid Dengerink

kast opengemaakt,zeer mooie bouw wijze maar alles zit erg dicht op en in mekaar.

radio opgestart met een gloeilamp in serie,alleen gebrom,verder niets.
wat er wel gebeurd is dat(zie schema) weerstand No 92 erg heet wordt en de buis UY 11 ook.
ook de weerstanden met no 88 en 89 worden zeer warm.
op de gloeidraad van de UY11 moet ik tegen aarde 46 volt meten,en ik zit daar op de 219 volt.

de volksradio die gaat me goed af,maar deze ?????
Gaarne reakties en tips.

Prettig weekend

Frans

Siemens K32 GWB

door dengerink, 23.08.2008, 15:46 (5748 dagen geleden) @ dengerink

[image]

Siemens K32 GWB

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23.08.2008, 16:24 (5748 dagen geleden) @ dengerink

eerst die C=56 verdacht daar beginnen we mee, losknippen.

gloei uy11 =50V dat eens meten.

Dan teken je eerst alles in stand 220V , bedoel ik die schakelaars.
Dus printen en rode stift tekenen, anders kom je er niet uit.

vervolgens alle gloei punten 1 voor 1 meten.

Je gaat dit stap voor stap aanpakken.

Siemens K32 GWB

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24.08.2008, 06:38 (5748 dagen geleden) @ Maurice

per buis even gloei meten.
Let op de 2 elko's 61 en 62 die kunnen ook nog roet in het eten gooien.

[image]

Siemens K32 GWB

door Ed van der Weele † @, Zeist, 24.08.2008, 09:00 (5747 dagen geleden) @ Maurice

Als aanvulling op de Rembrandt :-) van Maurice hier een vereenvoudigd schema van het gloeistroomcircuit.
De aangegeven waarden zijn de spanning op de gloeidraden. Dus niet t.o.v. het chassis.

[image]

Siemens K32 GWB

door dengerink, 25.08.2008, 03:40 (5747 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Goedemorgen Ed,

Heel erg bedankt voor het vereenvoudigde gloeistroom scheme.
Ik zag even door het schema bos de bomen niet meer,vanavond maar eens verder met meten en onderzoeken.

Vriendelijke groet,

Frans

Siemens K32 GWB

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 23.08.2008, 17:09 (5748 dagen geleden) @ dengerink
Bewerkt door John Hupse †, 23.08.2008, 17:39

op de gloeidraad van de UY11 moet ik tegen aarde 46 volt meten,en ik zit daar op de 219 volt.

Dat klopt wel, die 46 volt (wisselspanning) moet je meten over de gloeidraad, dus tussen pen 5 en pen 6 van de UY11.

--
http://www.hupse.eu/radio

Siemens K32 GWB

door Paul Brouwer @, Haarlem, 23.08.2008, 20:34 (5748 dagen geleden) @ dengerink

Ik ben bang dat jij de kathodespanning (pen 2 t.o.v. chassis) gemeten hebt. Deze hoort inderdaad 219V= te zijn.

Dat die weerstand 92 warm wordt kan heel goed. Het moet niet zo zijn dat hij roodgloeiend wordt.
Ook gelijkrichters als de UY11 worden behoorlijk heet.

Dat die weerstanden 88 en 89 zo heet moeten worden zie ik ook niet zo zitten.
Het schema even vluchtig bekeken te hebben, voorzien zij de spanning voor de D-buizen.

Groet,
Paul

--
[image]

Siemens K32 GWB

door dengerink, 24.08.2008, 05:27 (5748 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Goedmorgen

Ja deze weerstanden zijn voor de gloeispanning van de D buizen.
dat alles zo warm/heet wordt vind ik toch wel vreemd,de radio heeft een pertinax chassis en een houten frame,daarom heen een houten kast
zal vandaag alle tips die ik gekregen heb uit proberen,en als ik succes heb meld ik dat

vriendelijke groet,

Frans

k32gwb Siemens

door dengerink, 24.08.2008, 16:24 (5747 dagen geleden) @ dengerink

Goedenavond,

Mijn duitse radio deze middag eens goed doorgemeten.
Alle D buizen eruitgehaald,behalve de UY11
Spanning erop ,toch worden de weerstanden die in het gloeidraad cicuit zitten dan nog erg heet,ik verdenk de afvlak elco,s hiervan,of redeneer ik nu niet juist.
maar hoe kom je aan elco,s met chassis moer bevestiging van 16 en 32 uf 350 volt
ook de 5000 PF condensator is lek (teer)
dit soort onderdelen is nieuw voor mij,altijd gestoeid met volks ontvangers.
en daar zitten deze "moderne " elco,s met chassis bevetiging niet in.
[image]

graag wijze raad.

vriendelijke groet,

Frans

Siemens K32 GWB

door dengerink, 24.08.2008, 16:26 (5747 dagen geleden) @ dengerink

Nog even compleet maken
Het gaat om no 63,64 en 56 op het schema.
Groet,
Frans

Siemens K32 GWB

door Hans van Kampen @, Voorhout, 24.08.2008, 16:49 (5747 dagen geleden) @ dengerink
Bewerkt door Hans van Kampen, 24.08.2008, 16:57

Hallo Dengerink,

Ja, van mij geen technische adviezen omdat ik op dat vlak niet zo onderlegd ben dus aan mij heb je even niets maar nu het ijzer toch heet is (niet de soldeerbout) en even wat anders, ik heb zojuist een radio in de collectie ontvangen die ook Stahrohren uit de 11 serie heeft en ook op een pertinax chassis (geen printplaat) gebaseerd is net als jouw toestel, heel toevallig, niet van Siemens maar van Nora.

[image]
Je schuift het handvat er af om hem te openen.

[image]
Die met stahlrohren is die rode in het midden.

Mijn laatste aanwinst, 4 stuks (nog niet op de eerdere gepubliceerde lijst) heb ik vandaag bij Hans de Seijn opgehaald die een beetje aan het ruimen was waarvoor dank Hans :OK: :OK:
V.l.n.r. Een bakelieten Ferguson, Akkord Transola (hybride), deels bakelieten Telefunken
Ferguson, rood bakelieten Nora, een Australische Philips
Op voorgrond een Zenith waarvan het deksel open staat. Deels uit de collectie van Roland van Dongen.

;-)
Hans

Siemens K32 GWB

door Rudy, 24.08.2008, 18:56 (5747 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Hans


Jouw Zenith trekt byzonder erg op de FADA P-111:-D

[image]

[image]

of zie ik dat niet goed?:-|

Rudy

Siemens K32 GWB

door Hans van Kampen @, Voorhout, 25.08.2008, 14:44 (5746 dagen geleden) @ Rudy

Hallo Rudy,

Nee, jouw Fada klapt aan twee zijde open gelijkende de motorkappen van een oude auto maar mijn Zenith klapt alleen aan de voorkant open, om bij het binnenwerk te komen zit aan de onderzijde een metalen boden wat onderdeel is van het chassis met een deurtje voor de batterijen en het netsnoer.

Heeft er inderdaad wel iets van weg ja.

;-)
Hans

k32gwb Siemens

door Paul Brouwer @, Haarlem, 24.08.2008, 18:21 (5747 dagen geleden) @ dengerink

Hallo Frans,

Mijn duitse radio deze middag eens goed doorgemeten.
Alle D buizen eruitgehaald,behalve de UY11
Spanning erop ,toch worden de weerstanden die in het gloeidraad cicuit zitten dan nog erg heet,ik verdenk de afvlak elco,s hiervan,of redeneer ik nu niet juist.

Zou kunnen, maar dan zal die UY11 het ook niet lang volhouden.

maar hoe kom je aan elco,s met chassis moer bevestiging van 16 en 32 uf 350 volt

Dit zijn zeer gangbare waardes en zijn nog wel te krijgen. Die moerbevestiging wordt een ander verhaal. (oude elco's leeghalen en van nieuwe inhoud voorzien.)

ook de 5000 PF condensator is lek (teer)

Is ook wel aan te komen.

dit soort onderdelen is nieuw voor mij,altijd gestoeid met volks ontvangers.
en daar zitten deze "moderne " elco,s met chassis bevetiging niet in.

Als ik jou was, zou ik het door Ed gemaakte vereenvoudigde schema hierbij gebruiken. Ziet er een stuk overzichtelijker uit dan het schema wat jij er telkens bij plaatst.

Groet,
Paul

--
[image]

k32gwb Siemens

door Ed van der Weele † @, Zeist, 24.08.2008, 18:56 (5747 dagen geleden) @ dengerink
Bewerkt door Forumbeheer, 24.08.2008, 20:03

Eerst even een opmerking.
Het is niet handig om voor elk bericht een nieuwe draad te openen, daardoor raken alle lezers het overzicht kwijt op wat al eerder is geschreven.
Als je een aanvulling op een eerder bericht wil posten doe je dat door op Reageer op dit bericht te klikken.

Inderdaad. Ik heb e.e.a. intussen weer aan elkaar gelijmd.
Ben Koehorst, Forumbeheer

Mijn duitse radio deze middag eens goed doorgemeten.
Alle D buizen eruitgehaald,behalve de UY11

Dat is prima.

Spanning erop ,toch worden de weerstanden die in het gloeidraad cicuit zitten dan nog erg heet,ik verdenk de afvlak elco,s hiervan,of redeneer ik nu niet juist.

Voor de volledigheid: in een ander bericht vulde je deze informatie aan met de nummers van deze condensator en elco's, 56, 64 en 63.

Als we naar het schema van het gloeistroomcircuit kijken

[image]

dan loopt de stroom van PLUS naar MIN in de richting van de rode pijlen.
C56 is de ratelcondensator (deze heb ik later toegevoegd en helaas verkeerd getekend), die zit niet in het gloeistroomcircuit. Deze kan er dus niet voor zorgen dat de weerstanden R90, R89 en R88 warm worden.

C64 is de eerste afvlak elco, deze zit ook vóór de gloeistroomweerstanden. Kan dus ook geen invloed hebben op het overmatig warm worden van de weerstanden.

C63 is de tweede afvlak elco. Deze zit alleen na het eerste segment van weerstand R90. Een defect in deze elco kan er dus alleen voor zorgen dat het eerste segment van R90 (dat heb ik R90a genoemd) te heet wordt.

Elco C62 zit na de beide segmenten van R90 en kan bij een defect er voor zorgen dat de hele weerstand R90 te heet wordt.

Elco C61 zit bijna aan het eind van de keten weerstanden. Alleen weerstand R88b wordt niet beïnvloed door een defect in deze elco. Als C61 defect zou zijn moet het laatste segment van R88 (R88b) koeler blijven dan de rest van de weerstanden.

Het probleem met dit schema is dat geen waarden zijn gegeven bij de weerstanden. Het is dus lastig om vast te stellen hoe hoog de stroom behoort te zijn door de weerstanden.
Het enige houvast dat we hebben zijn de gloeispanningen van de buizen.
Met een voltmeter kan je meten wat de gelijkspanning (DC) is over alle secties van de weerstanden.
Van een aantal weerstanden is het duidelijk wat ~ongeveer~ de spanningsval moet zijn:
R88a = ongeveer 1,2 Volt
R89c = ongeveer 1,2 Volt
R89a = ongeveer 1,2 Volt
Aanvulling:
R88b = ongeveer 1,2 Volt

Verder is het normaal dat dit soort weerstand meer dan handwarm worden. In de weerstanden moet immers de gelijkgerichte wisselspanning van het elektriciteitsnet worden "opgestookt".

maar hoe kom je aan elco,s met chassis moer bevestiging van 16 en 32 uf 350 volt

Deze elco's zijn op een heel enkele plaats nog wel te koop, maar niet in dezelfde vorm en afmetingen als de originele. Een vervanger kan zijn een zogenaamde axiale elco (een bus met aan weerszijden een draad) die je onder het chassis monteert en de defecte oude elco laat zitten voor het "gezicht".
Een andere oplossing is om de bus van de defecte elco leeg te maken en van een nieuwe inhoud te voorzien. Hoe een aantal andere hobbyisten dit hebben opgelost kan je nalezen in Tips&Trucs.

ook de 5000 PF condensator is lek (teer)

De ratelcondensator moet je gewoon vervangen door een nieuw condensator van 4700 pF (= 4,7 nF) 600 Volt. Deze zijn in elektronicaonderdelenwinkels nog wel te koop.

Meet eerst de verschillende spanningen over alle weerstandssecties, daarna kijken we weer verder.

k32gwb Siemens

door Paul Brouwer @, Haarlem, 24.08.2008, 19:18 (5747 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Goed verhaal Ed. :OK: Volgens mij kan je niet duidelijker zijn.

Groet,
Paul

--
[image]

Verbeterd schema

door Ed van der Weele † @, Zeist, 24.08.2008, 19:25 (5747 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

[image]

k32gwb Siemens

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 24.08.2008, 19:47 (5747 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Het probleem met dit schema is dat geen waarden zijn gegeven bij de weerstanden.

[image]

--
http://www.hupse.eu/radio

k32gwb Siemens

door Ed van der Weele † @, Zeist, 24.08.2008, 20:17 (5747 dagen geleden) @ John Hupse †

Ik word op mijn wenken bediend :OK:
Bedankt John, morgen de wet van Ohm er eens op loslaten.

k32gwb Siemens

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24.08.2008, 22:05 (5747 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

beetje puzzelen met de weerstanden, a-b waardes , en de kringstroom gloei is zo'n 110 á 115 mA.
R88b zou dan 14,5 Ohm moeten zijn ipv 145 Ohm.
Anders kan het niet.
hoewel het dan nog niet klopt (132mA zou dat opleveren (IR-88b + IB3+IBg1t),
aangezien voorgaande steeds vanuit de knooppunten 110mA opleveren.
Zit dan nog wel rooster triode DCH11 aan vast maar dat dat nu 20mA trekt?
zal wel in de marges zitten.

Op C62 zou dan 9,64V moeten staan.

[image]

k32gwb Siemens

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 25.08.2008, 07:33 (5746 dagen geleden) @ Maurice

De kathodestroom voor de verschillende buizen loopt ook via deze weerstanden. Als je hier geen rekening mee houdt dan lijkt de gloeistroom te hoog.

--
http://www.hupse.eu/radio

k32gwb Siemens

door dengerink, 25.08.2008, 17:03 (5746 dagen geleden) @ John Hupse †

Hallo allemaal,

Heb twee boefjes gevonden,elco 61 en 62 60UF 15 volt
zijn teer elco,s maar zaten verstopt ver achterin
ga nu eerst deze vervangen door modernere exemplaren en als het dat goed is met de gloeidraad spanningen ze verbouwen tot ouderwetse zoals bij tip en truuks staat
Voor nu allemaal bedankt voor alle tips en schema,s.
Als het allemaal werkt meld ik dat.

Vriendelijke groet,

Frans

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum