Informatie gezocht over Philips Strobophil PR 9102 (Techniek Radio/TV)

door Otto Tuil ⌂ @, Drenthe, 01.10.2008, 16:47 (5709 dagen geleden)

Beste lezers,

Ik heb momenteel een Philips Strobophil PR 9102 bij me staan:

[image]

[image]

[image]

Zoals de naam al zegt gaat het om een stroboscoop. De buizen zijn ECC40 en AZ41. Op het web heb ik vrijwel niets er over kunnen vinden. Wie heeft hier meer gegevens over? En een schema is uiteraard meer dan welkom.

Otto

Informatie gezocht over Philips Strobophil PR 9102

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01.10.2008, 20:21 (5709 dagen geleden) @ Otto Tuil

Otto,

Ik heb ergens eens inderdaad iets gelezen over dit apparaat bedoeld om
natuurlijk zoals het de strobo aangaat bepaalde bewegings gangen te bekijken.

Zet eenvoudig op een pickup draaiplateau een streepje,
laat dat draaien, zet de strobe er op en draai aan de frequentieknop.

Wel als je het goed doet zal bij de bekende toerental ook de streep keurig verschijnen op moment dat de strobelamp aangaat.

Zo stelt men ook bv het tijdmechanisme af van een auto.
Op het vliegwiel staat een streep.
Sluit men een strobelamp aan op het contactpuntje.
Deze triggert de strobelamp.

EN wel juist men ziet de streep op het vliegwiel "stilstaan" en tekens op de motor vertellen of de hoek goed is.
Zoniet verdraai je het ontsteektijdstip.

En zo kun je diverse mechanische repeterende bewegingen bedenken die middels de stroboscope zichtbaar gemaakt kunnen worden door juist die frequentie te kiezen van de strobe die correspondeerd met de repeterende beweging van je te onderzoeken mechanische apparaat.

Grapje; in theorie zou je dus ook de uitslag van een luidspreker kunnen bekijken als je een sinus aanbied.
ALs je dan vervolgens de strobe ook op die frequentie zet en daarna een weinig varieerd zou je dus heel mooi de diverse mate van uitslag kunnen bekijken.
Zo ook bij te veel belasting de vervorming van de conus.

Maurice

Informatie gezocht over Philips Strobophil PR 9102

door Paul Brouwer @, Haarlem, 02.10.2008, 05:47 (5708 dagen geleden) @ Maurice

Maurice,

Zo stelt men ook bv het tijdmechanisme af van een auto.
Op het vliegwiel staat een streep.
Sluit men een strobelamp aan op het contactpuntje.
Deze triggert de strobelamp.

EN wel juist men ziet de streep op het vliegwiel "stilstaan" en tekens op de motor vertellen of de hoek goed is.
Zoniet verdraai je het ontsteektijdstip.

Jij haalt hier 2 verschillende dingen door elkaar, namelijk de contacthoek en het ontstekingstijdstip.

De contacthoek van een set contactpunten stel je af met een contacthoekmeter (angle of dwell) op een bepaald aantal graden door de contactpuntenset ten opzichte van de nokkenas in de verdeler te verdraaien.
Het ontstekingstijdstip en het eventuele aantal graden vooronsteking stel je af met een stroboscooplamp door de gehele verdeler iets linksom of rechtsom te verdraaien en als zodanig de merktekens op het vliegwien en motorblok in lijn te brengen.

Voor het afstellen van deze instellingen gelden nog meer regels en dienen in een strikte volgorde uitgevoerd te worden.

Groet,
Paul

--
[image]

Informatie gezocht over Philips Strobophil PR 9102

door Dave @, Omg. Leiden, 02.10.2008, 10:27 (5708 dagen geleden) @ Otto Tuil

Otto, zelf heb ik de Philips Stroboscoop PR9103 met daarbij de volledige documentatie.
Deze stroboscoop lijkt veel op jouw PR9102 maar de PR9103 is voorzien van een apart aan te koppelen lichtwerper.
Mogelijk is de PR9103 de opvolger van de PR9102 vanwege het grotere bedieningsgemak.
In hoeverre de beide modellen technisch van elkaar verschillen is mij niet bekend maar misschien kun je met de doc. van de PR9103 alvast verder komen?
Als je een scan wilt hoor ik het wel.
De stroboscoop is bedoeld om toerentallen te bepalen.
Een voorbeeld is het instellen van de juiste beeldsnelheid van (smal)filmprojectoren.

Informatie gezocht over Philips Strobophil PR 9102

door Otto Tuil ⌂ @, Drenthe, 02.10.2008, 11:18 (5708 dagen geleden) @ Dave

Otto, zelf heb ik de Philips Stroboscoop PR9103 met daarbij de volledige documentatie.
Deze stroboscoop lijkt veel op jouw PR9102 maar de PR9103 is voorzien van een apart aan te koppelen lichtwerper.
Mogelijk is de PR9103 de opvolger van de PR9102 vanwege het grotere bedieningsgemak.
In hoeverre de beide modellen technisch van elkaar verschillen is mij niet bekend maar misschien kun je met de doc. van de PR9103 alvast verder komen?
Als je een scan wilt hoor ik het wel.

Hallo Dave,

Ik zo graag je scan willen ontvangen! In hoeverre de twee apparaten verschillen zie ik dan wel als ik er mee aan de slag ga.

Alvast bedankt voor het scannen,

Otto

[image]

Informatie gezocht over Philips Strobophil PR 9102

door Jim, 02.10.2008, 12:12 (5708 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Maurice,

Zo stelt men ook bv het tijdmechanisme af van een auto.
Op het vliegwiel staat een streep.
Sluit men een strobelamp aan op het contactpuntje.
Deze triggert de strobelamp.

EN wel juist men ziet de streep op het vliegwiel "stilstaan" en tekens op de motor vertellen of de hoek goed is.
Zoniet verdraai je het ontsteektijdstip.


Jij haalt hier 2 verschillende dingen door elkaar, namelijk de contacthoek en het ontstekingstijdstip.

Dat doet Maurice niet.
Een eenvoudige stroboscoop sluit je aan op accu en contactpunten.
Een meer profesionele stroboscoop sluit je aan op de accu en de bougie kabel vd eerste cilinder.

De contacthoek van een set contactpunten stel je af met een contacthoekmeter (angle of dwell) op een bepaald aantal graden door de contactpuntenset ten opzichte van de nokkenas in de verdeler te verdraaien.

Alleen stel je de opening af tussen de onderbrekerpunten.
Je verdraai dus niet de gehele contactpuntenset, omdat je dan juist het ontsteektijdstip verstel en niet de contacthoek.
Dat doe je ook met het afstellen vd onderbrekerpunten, maar het ontsteektijdstip moet je toch altijd -na- het afstellen vd onderbrekerpunten doen.

Het ontstekingstijdstip en het eventuele aantal graden vooronsteking stel je af met een stroboscooplamp door de gehele verdeler iets linksom of rechtsom te verdraaien en als zodanig de merktekens op het vliegwien en motorblok in lijn te brengen.

Dat is ook precies wat er verteld is.
Waarschijnlijk ben jij op de war gebracht door de term hoek.
We gebruikten ook wel de term ontsteek hoek.
Met de term hoek als zodanig is dus niets mis.

Voor het afstellen van deze instellingen gelden nog meer regels en dienen in een strikte volgorde uitgevoerd te worden.

Dat klopt Paul.

Informatie gezocht over Philips Strobophil PR 9102

door soundman2 @, Wouw, 02.10.2008, 12:49 (5708 dagen geleden) @ Maurice

Otto,

Ik heb ergens eens inderdaad iets gelezen over dit apparaat bedoeld om
natuurlijk zoals het de strobo aangaat bepaalde bewegings gangen te bekijken.

Bij mijn oude werkgever (Philips) zat een dergelijke stroboscoop gekoppeld aan de trilbank. Hij liep daarmee synchoon. Wat je dan te zien krijgt, geloof je niet.
Tv-monitoren op de trilbank, fantastisch. De nek van een beeldbuis kan wel een cm buigen. Je ziet hem zwiepen als een stuk rubber tuinslang.

Henk Roovers

Informatie gezocht over Philips Strobophil PR 9102

door Paul Brouwer @, Haarlem, 02.10.2008, 13:14 (5708 dagen geleden) @ Jim

Maurice,

Zo stelt men ook bv het tijdmechanisme af van een auto.
Op het vliegwiel staat een streep.
Sluit men een strobelamp aan op het contactpuntje.
Deze triggert de strobelamp.

EN wel juist men ziet de streep op het vliegwiel "stilstaan" en tekens op de motor vertellen of de hoek goed is.
Zoniet verdraai je het ontsteektijdstip.


Jij haalt hier 2 verschillende dingen door elkaar, namelijk de contacthoek en het ontstekingstijdstip.

Dat doet Maurice niet.
Een eenvoudige stroboscoop sluit je aan op accu en contactpunten.

Liever gezegd: de negatieve kant van de boubine. Aan de punten is erg lastig als de verdeelkap erop zit.

Een meer profesionele stroboscoop sluit je aan op de accu en de bougie kabel vd eerste cilinder.

Graag met een inductie-klem

De contacthoek van een set contactpunten stel je af met een contacthoekmeter (angle of dwell) op een bepaald aantal graden door de contactpuntenset ten opzichte van de nokkenas in de verdeler te verdraaien.


Alleen stel je de opening af tussen de onderbrekerpunten.
Je verdraai dus niet de gehele contactpuntenset, omdat je dan juist het ontsteektijdstip verstel en niet de contacthoek.
Dat doe je ook met het afstellen vd onderbrekerpunten, maar het ontsteektijdstip moet je toch altijd -na- het afstellen vd onderbrekerpunten doen.

Het is maar hoe je het interpreteert. Je verschuift de puntenset ten opzichte van de verdeleras op de basisplaat van de verdeler. Hierdoor wordt de maximale opening van de punten bepaald wat vervolgens de angle/dwell c.q. het aantal graden contacthoek bepaalt.

Het ontstekingstijdstip en het eventuele aantal graden vooronsteking stel je af met een stroboscooplamp door de gehele verdeler iets linksom of rechtsom te verdraaien en als zodanig de merktekens op het vliegwien en motorblok in lijn te brengen.

Dat is ook precies wat er verteld is.
Waarschijnlijk ben jij op de war gebracht door de term hoek.
We gebruikten ook wel de term ontsteek hoek.
Met de term hoek als zodanig is dus niets mis.

Dat heet contacthoek. Een ontsteekhoek is weer heel wat anders. Die vind je in een bougie en is afhankelijk van de positionering van de electrodes. Deze kan horizontaal, verticaal of zelfs diagonaal zijn.

Voor het afstellen van deze instellingen gelden nog meer regels en dienen in een strikte volgorde uitgevoerd te worden.

Dat klopt Paul.

Voor de goede orde: men hoeft mij niet uit te leggen hoe je een motor afregeld. Men heeft mij dat in mijn diensttijd "verplicht" bijgebracht :-P en heb het jaren als bijbaan in een garage gedaan. ;-)

Ik kan hier nog veel verder op ingaan, doch zou dan erg off topic worden.

Groet,
Paul

--
[image]

Informatie gezocht over Philips Strobophil PR 9102

door Dave @, Omg. Leiden, 02.10.2008, 13:16 (5708 dagen geleden) @ Otto Tuil

Otto, de doc. zit in je mailbox!

Informatie gezocht over Philips Strobophil PR 9102

door Jim, 02.10.2008, 14:42 (5708 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Voor de goede orde: men hoeft mij niet uit te leggen hoe je een motor afregeld. Men heeft mij dat in mijn diensttijd "verplicht" bijgebracht :-P en heb het jaren als bijbaan in een garage gedaan. ;-)

Ik kan hier nog veel verder op ingaan, doch zou dan erg off topic worden.

Dat mooi, ik heb het de afgelopen 20 jaar voor mijn boterham gedaan.
Het wordt ook offtopic.
Uiteindelijk praten we over het gebruik van termen en hoe die uit te leggen.

Laten we hopen dat het voor de kijkertjes uiteindelijk duidelijk is geworden, en anders stuurt men maar een mail.

Informatie gezocht over Philips Strobophil PR 9102

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02.10.2008, 14:44 (5708 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Paul,

Ik heb het nodige gesleuteld aan motoren als ook tot op het laatste schroefje
uit een genomen.
Als dan een 25 jaar oude motor gekeurd wordt door een dealer waarbij de directeur vermeld dat ie beter start dan de nieuwste in de showroom...:))

Maar nog heel even.
Dan stoppen we er mee.

Je koopt bij halforts eenvoudig een komplete set.
Volg de aanwijzing en een volledige leek kan er mee overweg.
Zo eenvoudig is het.
De contact opening in mm is vast bepaald door de grootte van de nok
Enkel slijtage van het puntje,cq loopnokje kan hier wat aan wijzigen.

Tegenwoordig houd ik het bij Diesel en wel een 17L per cylinder type:-D
boring;250 slag 350 => (1/4*pi*b2*s)/106=> L=17,18L/cil
2 cylinders maakt 2x 17.18 = 34,36 Liter totaal bij max 340 omw./min

Zo is het wel genoeg.

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 02.10.2008, 15:14 (5708 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Heren,

Om het kort te houden: de uitleg van Jim is juist. De term "ontsteekhoek" bestaat echter niet, ook niet in relatie tot de stand van bougie-elektroden.

Ik sluit hierbij deze draad.

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum