testen van dubbele triodes op een AVO-buizentester (Techniek Radio/TV)

door hein, 04.11.2008, 15:36 (5663 dagen geleden)

hej,

na nogmaals de schema's van de AVO-buizentesters te hebben doorgenomen met commentaar van een ingenieur, blijkt dat bij testen van dubbele triodes (lees ECC-PCC-UCC serie) de tester (modellen Mk.II, Mk.III, Mk.IV en TYPE160) niet de correcte waarde weergeeft omdat bij testen van deze buizen de niet geteste tweede sectie wordt belast, de oplossing is een modificatie door het aanbrengen van een schakelaartje in de leiding van de belastingsweerstand. TYPE160 (de koffer) geeft nog meer problemen: is de gemeten gelijkspanning over potmeter RV2 niet precies 47 volt kan je een correcte waarde van de steilheid vergeten omdat de schakeling achter instelpotmeter RV3 (lees instelling negatieve roosterspanning) goed wordt belast met een pulserende stroom van 20.4 mA en dan zit een EAA91 op zijn uiterste ook hiervoor zijn oplossingen in vorm van modificaties en weet ik zeker dat alle "koffers" die thans aanwezig worden gebruikt slechte meetresultaten weergeven. Uiteraard verwacht ik reacties en even goed, echter kom wel goed voor de dag en geen gereuterfleut!

groeten
Hein :OK:

testen van dubbele triodes op een AVO-buizentester

door Ton Mijnster, 04.11.2008, 16:10 (5663 dagen geleden) @ hein
Bewerkt door Ton Mijnster, 04.11.2008, 16:17

Hallo Hein,

Als de metingen op de AVO niet zou kloppen.(MK4)

Dan vraag ik mij toch af als ik een ecc83 meet,beide secties toch de juiste waarde meten.

Dit volgens de opgave van Philips data bladen.

Ook wat in de avo bijbel staat,en in het MK buizenboek.

Dit gemeten met een nieuwe NOS buis(Philips)

Waarom zou dit niet deugen,app.is 50jaar oud in gebruik geweest bij de marine.

En dan nu er pas achter komen dat app.altijd fout gemeten heeft?

Groet Ton

testen van dubbele triodes op een AVO-buizentester

door hein, 04.11.2008, 16:20 (5663 dagen geleden) @ Ton Mijnster

Hallo Ton.

hangt ervan af, welke AVO-tester in bezit?


groeten
Hein :-P

testen van dubbele triodes op een AVO-buizentester

door hein, 04.11.2008, 16:52 (5663 dagen geleden) @ Ton Mijnster

Hallo Ton,

nogmaals vanwege even te snel dus model Mk.IV, over de belastingsweerstand is in deze tester parallel hieraan een schakelaartje aangebracht voor andere metingen dan normaal, dit schakelaartje dient in serie te staan met de belastingsweerstand. Zo op het oog mogen de testresultaten OK blijken maar de puntjes op de i weet je, trouwens AVO vermeld het volgende in alle manuals: bij testen van combiebuizen (lees twee verschillende electroden systemen bv een triode-pentode of triode heptode) dient de NIET te testen sectie te worden belast bij testen van een dubbele gelijkrichter (lees EZ80 enz) wordt ook niet de tweede sectie belast, hoort van je.

groeten
Hein :-)

testen van dubbele triodes op een AVO-buizentester

door electronenbuizen ⌂ @, Hellevoetsluis, 04.11.2008, 17:19 (5663 dagen geleden) @ hein

Goedenavond Hein,

Ik heb het gelijk uitgeprobeerd door te meten met de tweede triode aangesloten en zonder de tweede triode aangesloten en dat maakt geen enkel verschil op een CT160 of een MK4. De tweede anode is niet aangesloten door de schakeling van de tester maar het tweede stuurrooster wel maar het maakt geen verschil

testen van dubbele triodes op een AVO-buizentester

door hein, 04.11.2008, 18:32 (5663 dagen geleden) @ electronenbuizen

Hallo maatje

bedankt voor je bericht, het schijnt dat mijn conclusie niet duidelijk is, AVO schrijft in alle manuals dat bij testen van combiebuizen (lees triode-pentode, triode-heptode enz) de NIET te testen sectie dient te worden belast d.w.z. is alleen van toepassing op dit soort buizen terwijl dit niet van toepassing is op combiebuizen met gelijke electrodensystemen (lees gelijkrichters type EZ80 of ECC82 enz), bovendien zijn de gegevens van de codenummers voor de rollerinstelling en gros niet correct vermeld in het Valve Data Manual en staat de eventuele instelling van de naar buiten gevoerde interne afscherming zijnde codecijfer 0 wat moet zijn codenummer 1. En zeg mij eens: heb je de tester wel eens gecalibreerd? Zo niet wordt het hoog tijd en daarna gaan we verder

groeten
Hein :-P

testen van dubbele triodes op een AVO-buizentester

door electronenbuizen ⌂ @, Hellevoetsluis, 04.11.2008, 18:54 (5663 dagen geleden) @ hein
Bewerkt door electronenbuizen, 04.11.2008, 19:12

AVO ct160 en MK4 heb ik gecalibreerd Bij mijn AVO's krijg ik alleen problemen als ik triode/penthode buizen meet Als ik de triode meet is de anode van de penthode uitgeschakeld maar de schermroosterspanning staat er dan nog wel op. Als er dan schermroosterstroom gaat lopen gaat het fout. Ik moet altijd de schermroosterspanning op de laagste stand zetten bij de triodemeting om problemen te voorkomen

testen van dubbele triodes op een AVO-buizentester

door hein, 04.11.2008, 19:18 (5663 dagen geleden) @ electronenbuizen

Hooi

calibratie van AVO-testers komt neer op instellen van de correcte wisselspanningen op de secondaire zijde van de trafo's en slechts te doen bij stabiele netspanning komt bij dat alle AVO-testers wisselstroom-testers zijn en gebruik maken van wisselspanning, wisselstroom, pulserende- spanning en stroom en dien je hiervan op de hoogte te zijn en nooit uitgaan van gelijkspanningen. Meet je de triode sectie van een triode-heptode wordt de heptode sectie belast via een belastingsweerstand uit de anodespanning bij model TYPE160 via de schermroosterspanning, problemen veelal te wijten vanwege foutieve instelling en dien je een nieuwe en correcte calibratie toe te passen volgens de regels

groeten
Hein :OK:

testen van dubbele triodes op een AVO-buizentester

door Ron Kremer ⌂ @, Groningen, 04.11.2008, 18:24 (5663 dagen geleden) @ hein

nogmaals vanwege even te snel dus model Mk.IV, over de belastingsweerstand is in deze tester parallel hieraan een schakelaartje aangebracht voor andere metingen dan normaal, dit schakelaartje dient in serie te staan met de belastingsweerstand. Zo op het oog mogen de testresultaten OK blijken maar de puntjes op de i weet je, trouwens AVO vermeld het volgende in alle manuals: bij testen van combiebuizen (lees twee verschillende electroden systemen bv een triode-pentode of triode heptode) dient de NIET te testen sectie te worden belast

Hallo Hein,

Wat je schrijft klopt niet helemaal. Bij de MK4 is er inderdaad weerstand R38 (24k Ohm) die in serie gezet kan worden met de niet gemeten buishelft. Ook kun je die weerstand overbruggen met de schakelaar 'normal/unlimited'
De anode van de niet gemeten buishelft wordt op deze manier gevoed uit de ingestelde anodespanning maar VOOR het meetcircuit en dat heeft dus geen invloed op de meting.

Bij de CT 160 is het iets anders opgelost, daarin zit ook een weerstand (R11 - 8 kOhm) en die loopt niet naar de anodespanning maar naar de schermroosterspanning. R11 kun je hier niet met een schakelaar overbruggen maar staat altijd in serie met de niet gemeten buishelft.

De weerstand heeft wel degelijk een functie. Als je een comibuis meet met twee ongelijke systemen, bijv. een PCF80, dan moet je de weerstand tussenschakelen om het niet gemeten systeem te beschermen. De crux zit hem in het feit dat beide stuurroosters altijd op dezelfde spanning staan.
De triode van de PCF80 moet met 100V en -2 Volt gemeten worden, de pentode moet met 250 Volt gemeten worden maar ook met -2 Volt. Het laat zich raden wat er met de triode gebeurt als de weerstand niet tussengeschakeld is en de anodespanning naar 250 Volt wordt gezet om de pentode te meten. Als er geen weerstand opgenomen in het anodecircuit van de triode dan kun je de buis maar 1 keer testen en dat is toch jammer....

Slimme boys waren dat toch bij AVO, technisch veel geavanceerder dan het Hunnenkistje van Funke.

Vr. groet,
Ron

testen van dubbele triodes op een AVO-buizentester

door hein, 04.11.2008, 18:51 (5663 dagen geleden) @ Ron Kremer

beste Ron

weer eens bedankt, echter niet juist. In model Mk.IV is de belastingsweerstand bij het testen van b.v. een ECC82 actief en wordt de niet te testen sectie belast wat niet de bedoeling is omdat volgens AVO slechts combiebuizen - buizen met twee verschillende electrodensystemen - de niet te testen sectie moet worden belast, de schakelaar parallel aan de weerstand is voor menigeen niet nodig en zet je in serie met de belastingsweerstand, trouwens tijdens de productie van model Mk.IV werden om de haverklap modificaties toegepast en zeg mij eens: de tester gecalibreerd volgens de regels?

groeten
Hein :-P

testen van dubbele triodes op een AVO-buizentester

door Ron Kremer ⌂ @, Groningen, 04.11.2008, 19:09 (5663 dagen geleden) @ hein

weer eens bedankt, echter niet juist. In model Mk.IV is de belastingsweerstand bij het testen van b.v. een ECC82 actief en wordt de niet te testen sectie belast wat niet de bedoeling is

Dat klopt maar het geeft bij een ECC82 niets dat die buishelft belast is via een weerstand. Het heeft geen invloed op de meting, omdat de voeding van deze niet gemeten helft VOOR het meetcircuit wordt afgetapt.

omdat volgens AVO slechts combiebuizen - buizen met twee verschillende electrodensystemen - de niet te testen sectie moet worden belast, de schakelaar parallel aan de weerstand is voor menigeen niet nodig en zet je in serie met de belastingsweerstand,

Ik zie het nut van die schakelaar ook niet direct, bij de CT 160 is ie weggelaten maar hij moet niet in serie met de weerstand, dat vergroot de kans op ongelukken als de schakelaar open staat. Ga dan maar eens de triode van een PCL82 meten ( 250V -1,5V) met 200V op het schermrooster van pentode en dus GEEN anodespanning. In dat geval gaat de pentode veel te veel schermroosterstroom trekken. Beter dus toch wat anodespanning via de weerstand.

de tester gecalibreerd volgens de regels?

Ja, maar met de regels van "Her Majesties Dockyards", dus niet die van AVO.
Met een scoop gaat het overigens ook uitstekend (roosterspanning instellen).

Vr. groet, Ron

testen van dubbele triodes op een AVO-buizentester

door hein, 04.11.2008, 19:45 (5663 dagen geleden) @ Ron Kremer

waarde Ron,

wat een reacties en ga door. De gebrekken van de AVO-buizentesters komen pas later aan de orde met facit in handen en dan nog eens met de schema's naast elkaar en een portie hulp, ik kan mij niet voorstellen dat een echte ingenieur die zijn leven lang werkte op de ontwikkeligsafdeling van een grote radiofabriek hier ter lande komt met verkeerde info komt bovendien bij dat je weet hoe de AVO-testers werken dus met pulserende- spanning en stroom incl. fazeverdraaïng wat bij menigeen ontbreekt. Bij het testen van de triode-sectie van de buis PCL82 wordt de anode van de pentode sectie belast via de belastingsweerstrand om bij benadering een situatie weer te geven zoals de buis werkt in een schakeling. Het aanbrengen van een schakelaartje in de leiding van de belastingsweerstand heeft als doel om de anodespanning van de tweede sectie van een dubbeltriode die niet wordt getest uit te schakelen en verders niets

groeten
Hein ;-)

testen van dubbele triodes op een AVO-buizentester

door Ton Mijnster, 04.11.2008, 23:16 (5663 dagen geleden) @ hein

Hallo Hein,

Je zal ongetwijfeld gelijk hebben dat er vele modificatie,s voor dit app,zijn.

Ook zulllen er tekortkomingen zijn.

In mijn voormalig beroep TV reparateur bezat geen enkele werkgever een buizentester,je had immers alle buizen op voorraad !

Je kon beter opslag vragen(wat ook zeer bezwaarlijk was)dan over de aanschaf van een buizentester.

De meeste testers zijn nu in gebruik bij hobbyisten,waar meestal teveel voor betaalt is.

En zijn dan de tekortkomingen zo bezwaarlijk?

Groet Ton

testen van dubbele triodes op een AVO-buizentester

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04.11.2008, 17:38 (5663 dagen geleden) @ hein

Was even zoeken waar ik het gelezen had, maar weer gevonden.

In zoverre even het wantrouwende uit het bericht tov testers algemeen even naast je neerleggen.
Kennelijk is de schrijven niet zo'n liefhebber.

Maar begrijp nu wel de contekst ivm de ECC's.
Misschien zou uitmaken dat de kathode en dus gloei omgeschakeld moet worden.
Bedoel bij de ECC83 werkelijk gloei zetten alleen op pen 5 en 9
of alleen op pen 4-9.
en niet op 4-5 en dan maar 1 deel testen.

Anders zou ik het niet snappen en zou dat het geval zijn bij alle gecombineerde buizen waarbij men steeds maar 1 deel test.


"""
FUNKE W19 etc., a overrated piece of junk?

quite possible and it´s fair to say because it does not make too much sense to check a tube's cathode capabilities under random conditions pre-determined by the tube tester maker - but that's exactly what these testers do! The Funke 16, 18, 19 do not provide any grid bias other than zero (grid & cathode strapped together) or -2V approx. to check for connection between grid & base prongs. To get the resulting plate current back within limits, Funke also reduces plate and / or screen voltages. This definitely is too far from real operation - and it does not allow measuring anything else like mutual conductance, hum, etc. In addition, the valves often do not become hot enough on these testers, so there often tubes appearing good on these testers while inserted in the circuit they should operate in, they develop inter-electrode shorts or show floating grid bias due to residual gas.

Mainly originates of the bad Funke design, the heater voltage is not stabilized and always too low or high, DC voltages are superimposed by AC because of too small charging and filter caps and so on. Also important reason of wrong measurements is Funke has changed the test cards again and again! This is why for the same type of tube tester and the same tube exist DIFFERENT test cards. Especially dual triodes like 12AX7, ECC83 that tests good on the „Funke“ in fact are often not good. On the Funke a good ECC83 starts at 1.9 mA, but in fact you can be sure that this tube is junk. In comparisons with other gm testers my view is I would´nt trust any ECC83 that is below 2,5 mA on the Funke = 65 to 70 % on a mutual conductance tester.

Generally I would not trust any tester that is an Emission-only tester. Emission alone does not tell the full story of a tube's condition. Each tester manufacturer established their own test criteria. To get a meaningful result about the "quality" of a tube it should be tested for Gm, (TRUE) mutual conductance, given in mmho, or dynamic mutual conductance in % (there is a difference and it can be a big one for some and not as critical for others, but this is another technical discussion)

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum