Elco's. (Gezocht)
Beste mede forumgenoten,
Ik ben op zoek naar 2 nog goed uitziende paddestoel elco's van 32uF.
Wie kan mij, tegen vergoeding, hieraan helpen?
Groetjes,
Bert
Ellecom.
Elco's.
Bert,
Ik kan je 1 in redelijke uiterlijke staat verkerende (maar wel defecte) paddestoelelco van 32uF / 450 V aanbieden.
Zie bijgaande foto's.
Gidi
Elco's.
Ik heb een tweede voor je. In goede staat. Werking onbekend.
Wouter
Elco's.
Hallo Gidi,
Bedankt voor je reactie en het aanbieden van 1 paddenstoel elco.
Ik ben zeker geïnteresseerd.
Via ...... kunnen we de deal verder afhandelen.
Groetjes,
Bert
Ellecom.
Elco's.
Hallo Wouter,
Bedankt voor jouw reactie en het aanbieden van 1 paddenstoel elco.
Ik ben zeker geïnteresseerd.
Via ........ kunnen we de deal verder afhandelen.
Groetjes,
Bert
Ellecom.
Elco's.
Nu het nog kan zou ik het emailadres verminken of verwijderen ivm spamrobots.
Mail kan evengoed via het envelopje.
Elco's.
Hallo Soundman,
Bedankt voor de tip.
Onwetendheid en te veel vertrouwen.
Hopenlijk is het nu goed gedaan en weer wat geleerd.
Groetjes,
Bert
Ellecom.
Elco's.
Nu het toch over die natte Philips elco's gaat: Philips adviseerde in 1933, toen ze voor het eerst op de markt kwamen, om ze RECHTOP te bewaren.
Een tip voor wie nog dergelijke elco's in originele staat heeft 'liggen': niet doen dus!
Elco's.
Hallo Herm,
Bedankt voor de goede tip!
Groetjes,
Bert
Ellecom.
Elco's.
Waarom is rechtop bewaren beter?
Zo te zien is het onderste deel niet bepaald corrosieproof...
Elco's.
Tot je dienst Bert!
Elco's.
Tja, dat advies werd in 1933 gegeven omdat het ontluchtingsventiel aan de bovenzijde zit. Als de elco ligt kan het elektrolyt naar buiten lekken.
En dat de onderzijde aangetast is zoals op je foto te zien is is natuurlijk niet verbazingwekkend na 85 jaar. Ik neem niet aan dat Philips er indertijd vanuit ging dat deze elco's langer dan, laten we zeggen 25 jaar, mee zouden gaan. Ik heb twee radio's met originele elco's die nog over voldoende capaciteit beschikken om bromvrije ontvangst mogelijk te maken. Een klein wondertje, na al die tijd.
Elco's.
En maakt het voor het voortschrijden van het corrosieproces uit of de radio lange tijd stilstaat of dat de elco’s met regelmaat onder spanning staan?
Elco's.
Ik het je niet kunnen zeggen. Iemand anders een idee hierover?
Elco's.
of de radio lange tijd stilstaat of dat de elco’s met regelmaat onder spanning staan?
Als het oxide is beschadigd (te dun geworden) wordt het vanuit het elektroliet weer aangevuld als er een voldoende hoge spanning op de elco wordt gezet. Dit noemt men het zelfherstellend vermogen van een elco.
Zonder deze elektrische spanning lost het oxide na een tijdje op in het elektroliet, en zal op den duur het aluminium eveneens oplossen (het aluminiumoxide beschermt immers het aluminium tegen inwerking van het aanwezige zuur). Het oplossen van het aluminium is niet eenvoudig terug te draaien, men adviseert dan ook om de toestellen af en toe eens te laten spelen.
Elco's.
Dank je wel John. Helder antwoord.
Elco's.
Ik denk toch dat er wat anders aan de hand is.
Het verhaal van John en de oxidehuid slaat op de positieve elektrode. Daarop vormt zich een hyperdunne oxidehuid, die de rol van isolator vervult tussen de twee elektrodes.
Bij jou is er een gat in de huls, das de kathodekant, en daar vormt zich geen oxide huid, want anders kan het elektrolyt niet meer als geleider werken voor de kathode.
Het elektrolyt tast de de huls normaal gezien niet aan omdat deze reeds verzadigd is. Je kan de huls en het elektrolyt dus zien als een geheel, de negatieve elektrode .
Of daar nu spanning op staat of niet, veranderd niet veel aan de zaak.
Dus, ofwel zat er een fout in het Al van de huls, ofwel is het gat van buiten naar binnen gevormd (door bvb kattepis) of een mechanische beschadiging in het verleden.
Je gaat nu toch geen waarborg of coulance claimen ?
groeten
Kris
Elco's.
Dat lijkt me kansloos want ik heb hem met schade en al in bezit gekregen
Elco's.
Bij jou is er een gat in de huls, das de kathodekant, en daar vormt zich geen oxide huid, want anders kan het elektrolyt niet meer als geleider werken voor de kathode.
Wanneer alles "normaal" is, dus er is voldoende isolerend dielectricum aanwezig, dan heb je natuurlijk gelijk.
Echter, wanneer het dielectricum oplost in het elektroliet dan is het dielektricum niet meer aanwezig en ontstaat een vorm van kortsluiting binnen de elco. Daardoor wordt de kathode (in dit geval de aluminium bus) opgeofferd ten opzichte van de anode. Men zegt ook wel "de anode ligt aan plus en wordt zwaarder, en vreet de kathode op".
De oorzaak is dus het verval van het dielektricum, het gevolg zijn de gaten in de aluminium huls.
Je "kattepis" theorie lijkt me nogal vergezocht
Elco's.
Eigenschap van aluminium is dat bij normale omstandigheden
zich altijd een oxide op aluminium afzet.
Aluminium oxideert reeds.
2e eigenschap is dat de oxide laag van aluminium zo dicht is dat na x-micron
de afdichting zo groot is dat het proces daarna stopt.
Gebruik en wel of geen spanning maakt geheel niet uit.
Hooguit dat de laag dikker wordt.
Bv ijzer daarentegen is de oxide zo poreus dat het proces kan blijven doorgaan
tot er geen ijzer meer is en alles omgezet is naar ijzer-oxide.
Aluminium verliest niet over de tijd de oxide laag.
Heeft daarom ook geen zin aluminium te poetsen, een uur na poetsen zit die oxide laag er weer op.
Tenzij je beschermende maatregelen neemt, bv heldere lak.
Poetsen doe je evt om het vuil er af te halen, niet om het te laten glimmen.
Week later is Alu gewoon weer dof door ontstane oxide laag.
Het gat kan bv ontstaan zijn door mechanische beschadiging - er in prikken.
Of door de bijtende vloeistof en aluminium op die plek bij productie reeds al heel erg dun was.
Of door bv muizen die daar zich in huis gehouden hebben.
Of door bv 2 verschillende metalen die elektrisch potentiaal met elkaar aangaan.
Vandaar dat bv bij schepen op de huis anodes worden aangebracht.
Het minder edele metaal gaat oxideren.
Of door een of ander elektrolyse proces tijdens gebruik door een of ander vuil in aluminium.
Zo zuiver weet ik niet of aluminium is geweest.
Elco's.
Ik voer al vele jaren oorlog tegen muizen, maar een aluminium etende variant ben ik nog niet tegengekomen.
Maar ja, hoe dichter bij Dordt...
Elco's.
Zeg slimpie
Bedoel de uitwerpselen.
Leukste thuis?
Maar ik ken er 1 die ook van ijzer houdt.
Begonnen aan een 5mm dikke stalen drempel toen dat niet lukte de houten deur.
Elco's.
Duidelijk te zien dat er geprobeerd is die rand weg te krijgen
En hier geprobeerd door 4mm staal naar buiten te komen.
Elco's.
Tja, nu begrijp ik er niets meer van. Je geeft 3 redenen waardoor 'het gat' mogelijk ontstaan is. Een daarvan is:
"Of door bv muizen die daar zich in huis gehouden hebben."
Je licht dat later toe door te zeggen dat het door hun uitwerpselen komt. Hoe hebben ze dát dan geflikt? Ik heb wel vaker radio's gezien die door muizen uitgewoond waren. Ook waren oude radio's bij hen erg in trek als nest. Soms kwamen ze er niet meer uit en dan vindt men ze gemummificeerd terug. De ontlasting (kleine droge keuteltjes) van de diertjes kan volgens mij weinig kwaad.
Mogelijk tasten de zouten in hun urine wel bepaalde materialen aan, maar het moet wel een ware circusmuis zijn geweest als hij uitgerekend het onderste deel van de afgebeelde elco meerdere malen heeft weten te treffen.
En wat betreft die ijzeretende muis: maak dat de kat maar wijs Bij het zien van jouw foto's van de deur denk ik overigens eerder aan ratten. (Daar zou ik iets aan doen als ik jou was, ze brengen vervelende ziekten over) Maar wie de boosdoener ook was: de verf die erop zit lustte hij of zij kennelijk wel zo te zien.
Elco's.
Het topic is:
" Ik ben op zoek naar 2 nog goed uitziende paddestoel elco's van 32uF.
Wie kan mij, tegen vergoeding, hieraan helpen? "
Houd u daar s.v.p. aan.
Forumbeheer.