3902-49 hoedendoos (Techniek Overig)

door Will @, Zuidzande, 07.10.2018, 15:06 (16 dagen geleden)

Hallo Leden

Ben een 3902-49 aan het restaureren, het probleem is dat hij in het begin te snel draait en even daarna steeds langzamer gaat draaien tot dat hij stop en niet meer op toeren is te krijgen , wikkelingen worden niet warm de motor zelf loop soepel, wanneer hij een poosje van de spanning af is kun je hem weer op gang gooien met het zelfde resultaat als te voren.
Weet iemand misschien hier de reden van. Heeft iemand duidelijke foto's van de aansluiting van de motor want er is in dit toestel wel wat gerepareerd, en misschien verkeerd aangesloten.Tevens is de naalddruk van deze platen speler 218 gram en het verschuiven van de contra veer heeft geen resultaat.
bij voorbaat dank voor de genomen moeite Will

3902-49 hoedendoos

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07.10.2018, 15:16 (16 dagen geleden) @ Will
Bewerkt door Maurice, 07.10.2018, 15:31

Mogelijk een verkeerd type lamp /defecte weerstand, welke in serie staat met de spoelen motor.
indicatorlampje 6 V, 0,05 A =>Site John Hupse zit er denk ik naast.
Moet zijn 4V , 0,04A /7176-D 07

EDIT:
Is een weerstand van 270 OHM-Geen NTC

[image]

Hoe het in mijn 3902 zit
[image]

3902-49 hoedendoos

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07.10.2018, 15:43 (16 dagen geleden) @ Maurice

Heb even gekeken.
Bij mij zit er een oud lampje in, te zien aan verweerde schroefdraad.
Philips 4-6, 0,04 met grote ronde gloeibol.

Gewicht is bij mij strak 160gr.

3902-49 hoedendoos

door Will @, Zuidzande, 07.10.2018, 18:27 (16 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice
Mijn hoedendoos is een 110/127 volts type , de weerstand is 270 ohm en het lampje is inderdaad 6 volt 0,05 amp, aan de veer instelling is ook geknoeid, het montage plaatje zat direct tegen de veer en niet onder het beugeltje, moet de veer onder of boven het beugeltje zitten, wanneer ik nu de veer in de voorste of achterste stand zet maakt op het gewicht nagenoeg geen verschil.
Gaarne u visie hierop.
vr.gr. Will

3902-49 hoedendoos

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07.10.2018, 19:07 (16 dagen geleden) @ Will

Wil,
Je snapt natuurlijk dat punt veer tegen de arm moet drukken naar boven.

Verder is ding simpel om te bouwen naar 220-240V, zou ik doen.
Voorkomt ongelukken.

Hier detail zoals het bij mij zit.

[image]

3902-49 hoedendoos

door Will @, Zuidzande, 07.10.2018, 19:18 (16 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice
Bedankt voor de duidelijke foto ik heb hem inderdaad zo gemonteerd, waarschijnlijk is de veer die het gewicht van de arm moet verminderen verbogen en daardoor geeft hij niet genoeg druk op de arm, zal daar nog eens mee aan de slag gaan en de veer iets meer kromming geven, de motor zal ik opnieuw aansluiten op de 220 volt's manier en dan maar kijken wat hij doet.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
vr.gr. Will

3902-49 hoedendoos

door Will @, Zuidzande, 08.10.2018, 15:11 (15 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice
Ik heb de motor aan de boven zijde aangesloten volgens foto, maar geen verandering van gedrag dus in het begin te snel draaien en langzaam aan naar stoppen, de onderkant van de motor is overhoeks doorverbonden wil jij misschien bij jouw hoedendoos kijken of dit klopt het kan ook zijn dat de doorverbindingen kruislings moet zijn dus van links naar rechts en van boven naar beneden.Wil je tevens even meten wat de weerstand van de wikkelingen is.
bij voorbaat dank voor de genomen moeite Will

3902-49 hoedendoos

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08.10.2018, 19:43 (15 dagen geleden) @ Will

Ga ik doen.
wacht uit

Geniet alvast van element herstel wat ik uitgevoerd heb.

https://www.nfor.nl/archief/index.php?id=218640

3902-49 hoedendoos

door Sietze Osinga @, Koekange, 07.10.2018, 15:23 (16 dagen geleden) @ Will

Neem het advies van Maurice ter harte en probeer de naalddruk op ong.160 gram te zetten.
Succes ermee.
Groeten,
Sietze.

3902-49 hoedendoos

door Sietze Osinga @, Koekange, 08.10.2018, 16:18 (15 dagen geleden) @ Sietze Osinga

Beste Will.Hierbij twee foto,s van mijn 3902,welke nog steeds prima draait zo af en toe.
Ik hoop dat je verder kan met deze foto,s.
Succes met het herstel.
Groeten,
Sietze.[image]
[image]

3902-49 hoedendoos

door Will @, Zuidzande, 08.10.2018, 17:40 (15 dagen geleden) @ Sietze Osinga

Hallo Sietze
Bedankt voor de genomen moeite om foto's van u hoedendoos te plaatsen.
Ik heb hem op de zelfde wijze aangesloten, de doorverbinding onderzijde overhoeks, maar het probleem blijf dat hij eerst te snel loop en dank vrij vlot daarna afzak in toeren tot hij stop en dan niet meer op gang te krijgen is, mijn vermoeden is dat een van de wikkelingen in koude toestand goed is maar bij iets opwarmen sluiting maak, omdat wanneer hij een poosje uit staat wel weer op gang te krijgen met het zelfde resultaat als daarvoor.

vr.gr. Will

3902-49 hoedendoos

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08.10.2018, 19:42 (15 dagen geleden) @ Will

Wil.

dan kun je gewoon de spanningen per
spoel meten.

daar moet dan bij 1 of 2 een afwijking in zijn.

3902-49 hoedendoos

door Will @, Zuidzande, 09.10.2018, 18:15 (14 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice en Sietze

Na verschillende metingen blijken de spanningen goed te zijn, wat overblijf is het magnetisme van de rotor dat is bijna nihil en mijn mening is dat daar het probleem ligt omdat wanneer de rotor niet magnetisch genoeg is het vermogen van het motortje natuurlijk afneemt en daardoor de belasting van het plateau niet aan kan, wanneer de motor nog helemaal koud is loopt hij nog wel maar als hij een beetje warm wordt neemt het magnetisme nog meer af en daarmee ook het vermogen, dus op zoek naar een andere motor voor mijn Hoedendoos.
Wanneer iemand deze overheeft hoor ik dat graag.

ieder bedankt voor het meedenken Will

3902-49 hoedendoos

door Willy @, Leuven, 09.10.2018, 19:17 (14 dagen geleden) @ Will

In het Olens radio museum magnetiseren ze dat opnieuw.

3902-49 hoedendoos

door Eduard @, 15.10.2018, 09:03 (8 dagen geleden) @ Will
Bewerkt door Eduard, 15.10.2018, 09:10

dag Will,

Het verbaast me dat de motor te langzaam zou draaien. De hoedendozen die ik al onder handen kreeg werken met binnenin de motor een magneet. De spoelen op de stator zorgen voor een magnetisch draaiveld. Die motor is een synchrone motor. Je moet hem via de draaitafel aanzwengelen. Zulke motor draait op het juiste toerental of hij draait helemaal niet. Als de draaitafel te weinig toeren maakt zie ik maar 1 oorzaak; een slippend rubber rolletje. Ik heb zulke rolletjes al vervangen door een stapeltje afdicht rubbers die normaal gebruikt worden als dichting in waterkranen. Na montage wat opruwen met schuurpapier en klaar is Kees.

Ik mag enkel spreken over de hoedendozen die ik al onder handen kreeg. Zover ik op de foto kan zien is uw hoedendoos van dezelfde constructie. De aanwezigheid van een lampje duidt op de noodzaak van aanzwengelen en een synchrone motor.

Iemand spreekt over hermagnetiseren. Dit heeft enkel zin als de motor onvoldoende kracht levert om de plaat rond te draaien. Is die kracht onvoldoende dan valt de motor stil. De sterkte van de magneet heeft geen invloed op het toerental. De snelheid van de motoras wordt enkel bepaald door de frequentie van het lichtnet en het aantal poolparen van de motor.

Vriendelijke groeten,

Eduard

3902-49 hoedendoos

door John Hupse ⌂ @, Schoonhoven, 15.10.2018, 11:07 (8 dagen geleden) @ Eduard

dat hij in het begin te snel draait en even daarna steeds langzamer gaat draaien tot dat hij stop en niet meer op toeren is te krijgen

Het is correct dat het hier om een synchoonmotor gaat. Dat deze motor te snel of juist te langzaam loopt is zeer onwaarschijnlijk.

Ik neem dus aan dat er iets mis is met de aandrijving, een rubberen rol. Controleer eerst vier dingen:

1: is de aandrijfrol gemaakt van rubber?
2: heeft deze rol een diameter van 13,2 mm en is de rol rond?
3: is de rol stevig genoeg bevestigd op de motoras, de rol mag niet doorslippen op de as
4. is de flens van de draaitafel waartegen de rol wordt gedrukt schoongemaakt? Is de druk voldoende, de motor moet soepel kunnen kantelen zodat de rol inderdaad tegen de flens drukt.

Vaak zie je dat men allerhande materialen gebruikt voor de reparatie van een grammofoon, dit leidt meestal tot slip.

--
http://www.hupse.eu/radio

3902-49 hoedendoos

door Hans Op den Camp @, Leusden, 15.10.2018, 12:19 (8 dagen geleden) @ John Hupse


Vaak zie je dat men allerhande materialen gebruikt voor de reparatie van een grammofoon, dit leidt meestal tot slip.

Een aandrijfrolletje dat gegarandeerd een perfect resultaat geeft is bij BD&C te bestellen.

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

3902-49 hoedendoos

door John Hupse ⌂ @, Schoonhoven, 15.10.2018, 12:37 (8 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

klopt, ik heb Ben hierover indertijd mogen adviseren, vandaar dat ik de diameter en het vervangende materiaal ken. De hoogte van de rol is ook nog van belang, anders kan je deze niet goed vastklemmen.

Men gebruikt bij het vastzetten tegenwoordig meestal z.g. superglue, maar dat laat helaas vrij gemakkelijk los. Zorg bij elke reparatie voor het juiste materiaal, wanneer de rol een iets te grote diameter heeft kan je 'm op maat slijpen.

--
http://www.hupse.eu/radio

3902-49 hoedendoos

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15.10.2018, 14:10 (8 dagen geleden) @ John Hupse

Zo te lezen is dit het probleem.

....probleem is dat hij in het begin te snel draait en even daarna steeds langzamer gaat draaien tot dat hij stop en niet meer op toeren te krijgen.....

Met name snel lopen als start is dan vreemd.

3902-49 hoedendoos

door John Hupse ⌂ @, Schoonhoven, 15.10.2018, 14:59 (8 dagen geleden) @ Maurice

te snel of te langzaam lopen doet een synchroonmotor niet. Het is echter wel mogelijk dat de draaitafel te snel of te langzaam loopt. Will maakt hier niet duidelijk of de motor dan wel de draaitafel onregelmatig loopt (of beide).

Vandaar dat ik denk dat het in dit geval ligt aan het rolletje, en niet aan de motor. Of de draaitafel werkelijk sneller draait dan 78 omw/min wordt evenmin duidelijk. De vraag is hier of hij dit heeft gemeten, of dat het gaat om een globale schatting.

Wanneer de draaitafel b.v. met 80 toeren/min zou draaien dan is de diameter van het rolletje hoogstwaarschijnlijk meer dan 13,2 mm. Het beste is in dit geval om even te wachten op de antwoorden van Will op de 4 vragen.

--
http://www.hupse.eu/radio

3902-49 hoedendoos

door Will @, Zuidzande, 15.10.2018, 16:00 (8 dagen geleden) @ John Hupse

Hallo leden

De draai tafel loop na het aan slingeren te snel dit meet ik met een originele schijf waarop 4 snelheden zijn gedrukt t.w 78-45-33- en 16,5 toeren per minuut hij gaat daarna steeds langzamer draaien dus eerst naar 45 dan 33 daarna natuurlijk 16,5 tot dat hij stopt de motor draait dan niet meer en is ook niet meer op gang te krijgen tot dat hij een poosje heeft stil gestaan,de motor is na dit gebeuren niet overdadig warm wat op een sluiting in een stator wikkeling kan duiden, zonder plateau draait de motor na het aan slingeren een langere tijd maar stopt op een gegeven moment toch wel, bij belasting staat de motor gelijk stil dus is mijn conclusie dat hij geen vermogen meer heeft dat kan dus zeker wel komen doordat het anker te weinig magnetisme bezit, de motor en het plateau draaien zeer soepel dus daar komt het niet door.
Ik hoop dat ik dit mankement voldoende heb toegelicht en blijf altijd open staan voor verdere raadgevingen .

vr.gr. Will

3902-49 hoedendoos

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15.10.2018, 16:06 (8 dagen geleden) @ Will

Will

zonder plateau motor spanning zetten.
Voel dan aan wieltje als je zacht draait
de kracht.

als motor stopt. voel dan de kracht weer.

Je kunt de stapjes van veld voelen.

3902-49 hoedendoos

door Will @, Zuidzande, 15.10.2018, 16:59 (8 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice

Proef zojuist uitgevoerd naar mijn mening neemt de kracht van het magnetisch veld af als hij een poosje gedraaid heeft de weerstand wordt dan minder en is ook niet meer op gang te krijgen, het rubber wieltje is precies aan de maat , wat me wel opgevallen is dat het rubberwieltje zwaar tegen het plateau drukt, m.e w het gewicht van de motor vind ik zwaar op het druk punt tegen het plateau dit geef natuurlijk een hoge belasting op de motor maar misschien is dit normaal.
Ik lees het wel op het forum.
vr.gr. Will

3902-49 hoedendoos

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15.10.2018, 20:22 (8 dagen geleden) @ Will

De druk hoort zo.
Is eigen gewicht motor.

Je kunt toch wel voelen of kracht afneemt.
Los moet motor draaien met al klein
beetje swing.

Als je de manual eens gaat lezen staat daar al genoemd de oplossing van vervanging ivm afnemen magnetisme.

Dat staat er niet zomaar.
Kennelijk kwam dat voor.

De gemeten spanning over de spoelen als dat gelijk blijft is de volgende conclusie magneetisme.

Waarom steeds bij start snel draaien en dan afnemen is dan het raadsel.

Als ook los zonder plateau de motor stopt is en blijft de motor einde oefening.

je kunt nog diverse stroom metingen uitvoeren om te bepalen of toch 1 van de spoelen defecg is.

Je startte met 127V en de kans dat een onverlaat er 220Vac op gezet heeft is wel erg groot.

3902-49 hoedendoos

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15.10.2018, 20:30 (8 dagen geleden) @ Maurice

Bij mijn motor zonder spanning voel ik kracht. daar door heen draaien
dan ca 1/2slag vrij van magnetisme
ik kan losjes as draaien zonder enige wrijving 1/2 slag.
tot aan weer de magnetische kracht.

3902-49 hoedendoos

door Will @, Zuidzande, 15.10.2018, 20:50 (8 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice
Bij mijn motor voel je haast geen weerstand meer door het magnetisch veld van de rotor, je kunt hem gewoon een draai geven en dan loopt hij even door normaal moet zo'n motor vrij snel stil staan de polen van de rotor moeten dan reageren op het weekijzer van de stator.

vr.gr. Will

3902-49 hoedendoos

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15.10.2018, 21:36 (8 dagen geleden) @ Will

Dan is echt magnetisme er uit.
Kijk even de draad na hier.
Werd je een oplossing aangeboden
deze te hermagnetiseren.

wie weet lukt dat.

3902-49 hoedendoos

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 15.10.2018, 22:22 (8 dagen geleden) @ Maurice

Dat het magnetisme ver heen is zou mede een verklaring kunnen zijn voor het huidige gedrag, zodra de motor een poosje stilstaat richten de magnetische deeltjes in de rotor zich weer enigszins door het remanent magnetisme.
Echter wanneer de motor weer onder spanning komt wordt deze door het wisselende magnetische veld van de stator weer gedemagnetiseerd en komt hij uiteindelijk tot stilstand.
Just my two cents.

Her-magnetiseren heb ik overigens in mijn jonge jaren eens van dichtbij mogen meemaken, het betrof toen een magneet-onsteking van een bootje welke nog maar een klein vonkje produceerde.
De betreffende magneet werd op de polen van een stevige spoel geplaatst welke aan een 6 V accu gekoppeld was, een nieuw stukje smeltdraad voor 200 A tussen 2 houdertjes geklemd en vervolgens de schakelaar (2 dikke koperen bouten op een scharnieren stuk hout) gesloten. Hatseflats klaar!
Verbazend genoeg werkte het nog ook! :OK:
m.vr.gr.
Anton van den Oever

3902-49 hoedendoos

door John Hupse ⌂ @, Schoonhoven, 15.10.2018, 16:36 (8 dagen geleden) @ Will

dus het plateau draait enige tijd met een hogere snelheid dan 78 toeren per minuut?

heb je de aandrijving gecontroleerd op de eerder genoemde 4 punten?

--
http://www.hupse.eu/radio

3902-49 hoedendoos

door huub.jak @, 15.10.2018, 16:41 (8 dagen geleden) @ John Hupse
Bewerkt door huub.jak, 15.10.2018, 16:53

Ik meen dat is destijds met zo,n tafel goed 11.mm
heeft gebruikt ook met opschuiven zet het rolletje soms uit
met een krap midden gat in het rolletje
en als het rolletje wat bol geworden is danst het ook
naar boven en varieert ook nog op en neer dan is het met het tourental
geheel mis het zal ook regt lijnen met de motor en platou
het zoekt anders op en neer
Wel is het beter om als de motor uitelander geweest is
om rond om een klopje op het blikpaket te geven omede dat
het zelf zoekende lagers zijn gevat in een bollossig koper plaatje
met een klopje gaat het asje in het lager bedtje goed aanleggen
huub

3902-49 hoedendoos

door Will @, Zuidzande, 15.10.2018, 17:24 (8 dagen geleden) @ John Hupse

Hallo John
Ik heb alles gecontroleerd en dat is volgens mijn bescheiden mening in orde, wanneer ik het plateau aanslinger draait hij natuurlijk te hard mede door naar mijn mening te zwakke koppel tussen stator en rotor wordt hij niet snel afgeremd naar 78 toeren maar gaat hij langzaam aan trager draaien met het eerder gemelde effect, ik kan de vier velden wel iets voelen wanneer ik de motor met de hand draait maar vind de koppel erg weinig vandaar mijn idee dat het magnetisme van de rotor is afgenomen en daardoor de klachten optreden, maar ja wie ben ik om die conclusie te trekken, ik heb natuurlijk geen vergelijkings materiaal.Graag u reactie hierop.

vr.gr. Will

3902-49 hoedendoos

door John Hupse ⌂ @, Schoonhoven, 15.10.2018, 19:41 (8 dagen geleden) @ Will

in het geval dat de motor niet meer wil starten kan je de draaitafel van de as nemen en de motor vervolgens starten door de rubberrol tussen duim en wijsvinger te nemen en daarbij een flinke draai te geven.

Als het dan nog niet lukt ligt het inderdaad aan de motor.

--
http://www.hupse.eu/radio

3902-49 hoedendoos

door Will @, Zuidzande, 15.10.2018, 20:01 (8 dagen geleden) @ John Hupse

Hallo John

Dat lukt inderdaad niet, hij is dan met geen mogelijkheid meer aan het draaien te krijgen.
Mijn opinie is dan dat het magnetisch veld niet sterk genoeg is omdat je ook weinig weerstand voelt bij het draaien.De wikkelingen zijn alle vier nagenoeg gelijk in ohmse waarde dit is gemeten met een buisvolt meter de spanningen zijn ook nagenoeg gelijk de weerstand is +_ 270 ohm dus vertel het dan maar wat het euvel is,ik weet het niet het enigste wat ik kan bedenken is dus het magnetisme van de rotor.

vr.gr. Will

3902-49 hoedendoos

door John Hupse ⌂ @, Schoonhoven, 15.10.2018, 22:24 (8 dagen geleden) @ Will

dus vertel het dan maar wat het euvel is

ik ben niet helderziend. Maar wanneer een motor ook zonder enige belasting niet meer wil starten ligt dit in elk geval aan de motor zelf en niet aan iets anders.

Wanneer de rotor op dat moment nog steeds soepel kan draaien (je merkt dat snel wanneer je start zonder draaitafel) blijft inderdaad een magnetisch zwakke rotor over.

Blijft nog de vraag waarom de motor na een tijdje wachten nog wel start. Waarschijnlijk is dit een (tijdelijk) herstel van het magnetisme.

Philips waarschuwt in de servicedocumentatie voor het uitnemen van de rotor zonder dat hierbij een magnetische shunt wordt gebruikt die verlies van magnetisme moet voorkomen. Waarschijnlijk is deze raad door iemand niet opgevolgd.

Bij het opnieuw magnetiseren moet je er voor zorgen dat de rotor 2 noordpolen krijgt en 2 zuidpolen. Hiervoor zijn 2 magnetiseerspoelen nodig waarvan de velden loodrecht op elkaar staan. Het gaat dus niet met een enkele magnetiseerspoel.

--
http://www.hupse.eu/radio

3902-49 hoedendoos

door H.Peek @, 16.10.2018, 11:42 (7 dagen geleden) @ John Hupse

Magnetiseren gaat vrij eenvoudig.
Bestel 4 sterke magneetjes bij (zie foto)[image]

Vervolgens plaats ze op 4 plaatsen met afwisselend noord en zuidpool op de rotor.
Zie foto[image]

Ik heb ze zo een dag laten zitten en toen het motortje weer in elkaar gezet.
Magnetisme was perfect aanwezig en de motor werkt prima.
Let op de magneten zijn heel krachtig, je krijgt ze bijna niet van elkaar en ze kunt er met het vel van je vingers tussen bekneld raken.

Een andere oplossing:

Draai een rotor uit messing of ijzer met 4 kamertjes. Zie foto
Ik had nog wat speelgoedmagneetjes die ik in de kamertjes heb gelijmd. Natuurlijk weer opletten om afwisselend noord en zuidpool goed op volgorde te plaatsen.
Ook deze oplossingen voor zowel een messing als een ijzeren rotor werkte perfect.[image][image]

3902-49 hoedendoos

door John Hupse ⌂ @, Schoonhoven, 16.10.2018, 13:03 (7 dagen geleden) @ H.Peek

magnetiseren met krachtige kleine magneetjes (inderdaad met twee noordpolen en twee zuidpolen) werkt in dit geval goed omdat het materiaal waar de hoedendoos motormagneet van gemaakt is relatief gemakkelijk kan worden gemagnetiseerd. Het nadeel van dit materiaal is dat dit magnetisme niet echt "permanent" is, wanneer je de ringmagneet uit de motor haalt zonder dat je een magnetische shunt gebruikt verdwijnt het magnetisme weer even gemakkelijk.

De voorgestelde oplossing is in elk geval eenvoudig toe te passen, en daar gaat het toch om.

De tweede oplossing die je laat zien is een stuk lastiger te realiseren. Maar met twee magnetiseerspoelen moet het ook lukken.

De manier van magnetiseren die hier wordt toegepast is "meerpolig lateraal over de buitenkant", zie het plaatje midden-onder.

[image]

--
http://www.hupse.eu/radio

3902-49 hoedendoos

door Eduard @, 16.10.2018, 14:10 (7 dagen geleden) @ John Hupse

Dag John,

Ik vind de methodes die H. Peek aangeeft veel beter dan mijn klassieke methode van magnetiseren met spoeltjes gewikkeld omheen de rotor. Dat magnetiseren gebeurt met een stroompuls. Spanning en piekvermogen zijn best groot. Een condensator van 1000 µF opgeladen to 1100 V bevat aardig wat energie. Meer dan genoeg om voortijdig er tussenuit te knijpen.

De methode met permanente magneten is veel veiliger.

Vriendelijke groeten,

Eduard

3902-49 hoedendoos

door Sietze Osinga @, Koekange, 16.10.2018, 14:01 (7 dagen geleden) @ H.Peek

Bedankt voor deze nuttige informatie.Ik ga ook deze magneetjes bestellen.
Groeten,
Sietze.

3902-49 hoedendoos

door soundman2 @, Wouw, 16.10.2018, 18:26 (7 dagen geleden) @ John Hupse

Philips waarschuwt in de servicedocumentatie voor het uitnemen van de rotor zonder dat hierbij een magnetische shunt wordt gebruikt die verlies van magnetisme moet voorkomen. Waarschijnlijk is deze raad door iemand niet opgevolgd.

Dat geldt ook voor het uiteen nemen van het magneetsysteem van luidsprekers, bijv om gebroken bouten te vervangen.

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum