Typenummer van deze buis ? (Gezocht)

door Martin100 @, Dedemsvaart, 28.10.2018, 19:46 (2018 dagen geleden)

Welk type buis zou dit kunnen zijn ?
Weinig meer van te lezen maar in ieder geval is het een Mullard.
Er staat ook nog iets van een patent nummer op maar ook niet goed te lezen.
Totale lengte van de buis inclusief pennen is 15,5cm.

met vriendelijke groet,

Martin
[image]
[image]
[image]

Typenummer van deze buis ?

door Han @, Hulsel, 28.10.2018, 20:13 (2018 dagen geleden) @ Martin100
Bewerkt door Han, 28.10.2018, 20:27

Gok ? Doet erg aan een PX25 denken.

Typenummer van deze buis ?

door Martin100 @, Dedemsvaart, 28.10.2018, 21:40 (2018 dagen geleden) @ Han

Hallo Han,

Bedankt voor je reactie.
Lijkt inderdaad veel op de PX25.
Inmiddels ben ik al een stap verder qua merk en mogelijk ook voor het type.

groeten Martin

Typenummer van deze buis ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28.10.2018, 21:29 (2018 dagen geleden) @ Martin100

Maak nog maar eens wat foto's onder een hoek.

Ik zie al staan ..T5
Volgens mij een Marconi DET5 Gezien anode constructie.
[image]

Typenummer van deze buis ?

door Philip @, ,s-gravenhage, 28.10.2018, 21:34 (2018 dagen geleden) @ Maurice

Hallo

Ik wil zelfs naar WT 5 gaan en mogelijk made in engeland .

Maar daar komt ook misschien een beetje in een glazen bol kijken bij ;-) ;-) ;-)


Met vriendelijke groet Philip.:-D

Typenummer van deze buis ?

door Martin100 @, Dedemsvaart, 28.10.2018, 21:39 (2018 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

Nog eens goed gekeken onder de loep.
Denk nu dat de M die ik nog kan zien de M van Marconi is.
T5 had ik inmiddels al gezien.

groeten Martin

Typenummer van deze buis ?

door Martin100 @, Dedemsvaart, 29.10.2018, 08:49 (2018 dagen geleden) @ Maurice

Maurice.

Bedankt voor je tip.
Het is wel zo goed als zeker dat een Marconi DET5 is.
Nu moet ik de buis nog laten testen, gloeidraad is goed.
Kan dat zelf helaas niet meer, heb bijna 2 jaar geleden mijn Funke W20 verkocht.

groeten Martin

Typenummer van deze buis ?

door Han @, Hulsel, 28.10.2018, 21:44 (2018 dagen geleden) @ Martin100

Typenummer van deze buis ?

door Martin100 @, Dedemsvaart, 28.10.2018, 21:49 (2018 dagen geleden) @ Han

Hallo Han,

Die had ik net al gevonden maar bedankt voor de tip.

groeten Martin

Typenummer van deze buis ?

door Philip @, ,s-gravenhage, 28.10.2018, 21:53 (2018 dagen geleden) @ Martin100

Martin

Als het hem is heb je een hele mooie pit DET 5 zie derde foto in de advertentie op Ebay

Sucses ermee !!

Met vriendelijke groet Philip :OK: :OK:

Typenummer van deze buis ?

door Martin100 @, Dedemsvaart, 29.10.2018, 08:51 (2018 dagen geleden) @ Philip

Dag Philip,

Het is inderdaad zo goed als zeker een Marconi DET5.
Nu de buis nog laten testen, gloeidraad is goed.
Kan dat zelf niet meer, heb 2 jaar geleden mijn Funke W20 verkocht.

met vriendelijke groet,

Martin

Typenummer van deze buis ?

door Philip @, ,s-gravenhage, 29.10.2018, 12:26 (2018 dagen geleden) @ Martin100

Dag Martin

Testen kan ook met een Funke W 19S en dan met kaart 12 als ik het goed heb.

Verder ken ik persoonlijk maar twee testers die deze buis eigenlijk goed zouden kunnen

testen en dat is de AVO CVM 163 en de Russische testers de L3-3 reeks.

Ook is het moeilijk om zo even een goede tester te kunnen vinden de meeste zijn al

zeg 60 jaar oud tevens moeten die ook nog gerepareerd worden.


Een goede tester wordt schaars ,maar sucses met die mooie pit van je .


Met vriendelijke groet Philip.:-D :OK:

Typenummer van deze buis ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29.10.2018, 18:41 (2017 dagen geleden) @ Philip

Equivalent DET5 is de CV1223 of CV384.

Alle AVO's zouden deze buis aan moeten kunnen volgens de manuals.

Maar je zou ook een hand meting kunnen uitvoeren.
Wat voedingen en meters met boel snoeren kom je een heel eind.

4volt Gloei
-30V Negatief rooster
400V Anode
is Anode stroom 62mA
Beetje varieren kom je uit op 7,5 mA/V.

Typenummer van deze buis ?

door Ron Kremer ⌂ @, Groningen, 29.10.2018, 21:31 (2017 dagen geleden) @ Maurice

Alle AVO's zouden deze buis aan moeten kunnen volgens de manuals.

Dat de buis in de AVO manuals opgenomen is hoeft niet te betekenen dat een meting op een AVO tester datgene weer kan geven wat in het boek staat. In een AVO boek zijn gewoon die elektrische gegevens van een buistype weergegeven die je ook in een buizenboek kunt vinden of uit de karakteristieken kunt halen.

Philip heeft in feite gelijk dat alleen een AVO VCM163 dit soort buizen goed kan meten. De oorzaak daarvan is dat het hier om een eindtriode met lage Ri gaat. Bij alle voorgaande AVO's is de inwendige weerstand van het meetsysteem te groot t.o.v. de Ri van de buis. Hierdoor ontstaat zichtbaar een meetfout, je gaat de dynamische steilheid zichtbaar maken in plaats van de als statische steilheid aangegeven waarde in het boek.
Ook buizen als een AD1, 2A3, 6080 etc. zijn daardoor niet goed te meten op een traditionele AVO buizentester.

De VCM163 meet op een andere wijze dan z'n voorgangers, de steilheidsmeting wordt daar uitgevoerd door de versterking van een toon te meten. Bij de Russische L3-3 gebeurt dat ook en die heeft bovendien gestabiliseerde voedingsspanningen, dus een voeding met een zeer lage Ri ten opzichte van de Ri van de te meten buis.

Vr. gr., Ron

Typenummer van deze buis ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30.10.2018, 01:30 (2017 dagen geleden) @ Ron Kremer

DET5
400V bij 62mA, Kathode ligt aan massa.
Dus Ri buis is dan ca 6,45k Ohm

Datasheet geeft aan Ra = 1250 Ohm
Echter dit is de Wisselstroom weerstand!
Ra=dVa/dIa waarbij Vg=constant (Roosterspanning)

EL84 is 250V bij 48mA
Ri buis is dan 5,20 k Ohm

De Ra = 5,2k in Penthode

Ik zie niet zo enorm verschil bij de Anode-stroom meting.

Inderdaad de 163 :Geschreven door Martin Forsberg in 2012.
The Anode Current measurement in the VCM163 has been improved over the method used in the
Mk III, Mk IV and CT160/A; resulting in a substantially lower internal resistance in the Anode circuit.
This means that valves with a low Ra can be measured more accurately in the VCM163.

Dit kan dan wel uitmaken bij de steilheids meting.
Immers daar wordt door varaitie /wisselspanning , de steilheid gemeten.
-En wat is dan bedoeld Lage Ra 500 Ohm? of 2k?

Maar goed,
Eens een dergelijke buis op beide soorten testers zetten zou ik zeggen.

Typenummer van deze buis ?

door Jac Janssen @, Eindhoven, 30.10.2018, 08:09 (2017 dagen geleden) @ Maurice

-En wat is dan bedoeld Lage Ra 500 Ohm? of 2k?

Uit de gebruiksaanwijzing:

[image]

Jac

Typenummer van deze buis ?

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 30.10.2018, 08:48 (2017 dagen geleden) @ Maurice

EL84 is 250V bij 48mA
Ri buis is dan 5,20 k Ohm

De Ra = 5,2k in Penthode

Die 5,2k is de impedantie van de belasting. De Ri ligt dan rond 38k

--
M.v.g.
Ben

Typenummer van deze buis ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30.10.2018, 10:10 (2017 dagen geleden) @ Ben Koehorst

Klopt verkeerde tabel gekeken.

Typenummer van deze buis ?

door Ron Kremer ⌂ @, Groningen, 30.10.2018, 11:52 (2017 dagen geleden) @ Maurice
Bewerkt door Ron Kremer, 30.10.2018, 12:14

DET5
400V bij 62mA, Kathode ligt aan massa.
Dus Ri buis is dan ca 6,45k Ohm

Datasheet geeft aan Ra = 1250 Ohm
Echter dit is de Wisselstroom weerstand!
Ra=dVa/dIa waarbij Vg=constant (Roosterspanning)

De Ri van de buis is niet 6,45kOhm.
Ri, Ra en nog andere terminologie kan verwarrend werken.
Philips houdt consequent aan dat Ri de interne wisselstroomweerstand, dus dVa/dIa is, en Ra de belastingweerstand.

Een PX25/DET5 heeft bij 400V/-31V/62,5mA dan een Ri van 1265 Ohm maar Osram noemt dat dan 'impedance' in z'n datasheet. RCA noemt dat dan weer 'plate resistance' bij de bijv. de 2A3.

De belastingsweerstand, Ra volgens Philips, bij de genoemde PX25 is dan volgens het Osram datablad 3200 Ohm en zij noemen dat 'optimum load resistance', RCA noemt dat 'load resistance'. (en dat doet Philips ook als ze op de Engelse toer gaan). Zie voor de bovenstaand gebruikte PX25 data hier.

EL84 is 250V bij 48mA
Ri buis is dan 5,20 k Ohm

De Ri van een EL84 (penthode !, dus hoge dVa/dIa) is hier 38kOhm.

De Ra = 5,2k in Penthode

Dat klopt, dat is optimale belastingsweerstand bij de gegeven instelling.


Ik zie niet zo enorm verschil bij de Anode-stroom meting.
Eens een dergelijke buis op beide soorten testers zetten zou ik zeggen.

Dat verschil is er wel maar dat komt doordat je Ri verkeerd interpreteert, probeer maar eens een triode met lage Ri te meten op een AVO. Het lijkt dan of de buis flink versleten is omdat je op veel lagere waarden uitkomt dan in de data gegeven staat. Dat geldt voor zowel Ia als S en de oorzaak is de relatief hoge inwendige weerstand van het meetsysteem in de AVO. Bij Hickok-achtige testers speelt hetzelfde probleem.
Ik heb hier bijvoorbeeld ook een Amerikaanse TV2 A-U en daar zie je dat ook.

Ik bezit zelf geen VCM163 maar wel een Russische L3-3 en dat is de enige tester bij mij thuis die goed met dergelijke buizen overweg kan. (Heb ook nog 3 AVO's en een Poolse ELPO P-508, een AVO MK4 kloon, en die kunnen het niet.)

Vr. gr., Ron

Typenummer van deze buis ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30.10.2018, 15:03 (2016 dagen geleden) @ Ron Kremer

Wisselstroom weerstand dVa/dIa bij een constante roosterspanning bepaald de Ra.
DAN nog bij een specifiek instelpunt grafiek.

De penthode is steiler. dus iets minder last van waar je in de grafiek zit.

Gelijkstroom Ri buis is gewoon U=IxR.
Deze is van belang bij anodestroom meting.

Anode stroom meting Avo 1-4 wordt gedaan parallel aan de 200 Ohm Meetweerstand.

Ik zie Niet hoe je dan komt dat een belasting 1k of 5k uit gaat maken tov die 200 Ohm.

Meetcircuit hangt vervolgens parallel aan die 200 ohm om daar verder aan te meten.

Betreft steilheid. zou ik er in moeten duiken opnieuw hoe dat invloed heeft Back off circuit enz.

Typenummer van deze buis ?

door Ron Kremer ⌂ @, Groningen, 30.10.2018, 20:02 (2016 dagen geleden) @ Maurice

Wisselstroom weerstand dVa/dIa bij een constante roosterspanning bepaald de Ra.
DAN nog bij een specifiek instelpunt grafiek.


Nou, je begrijpt er helaas niet veel van.
Onderstaand wat instelgegevens van een EL84 met daarin gemarkeerd Ra en Ri

[image]

De belastingsweerstand Ra, hier dus de primaire impedantie van de uitgangstrafo, kun je voor een penthode in klasse A berekenen door de voedingsspaning Va te delen door de anodestroom Ia. Uit de eerste kolom van bovenstaand plaatje is dat 250V : 48mA en dat is 5208 Ohm. Dat zie ook in de Philips gegevens staan voor Ra.

De anodegelijkspanning delen door de anodegelijkstroom is echter wat anders dan dVa/dIa waarmee de wisselstroomweerstand Ri van de buis berekend wordt.

Onderstaand een set Ia-Va karakteristieken voor de EL84
[image]

Als voorbeeld heb ik in het plaatje de d(elta) anodestroom ten gevolge van een d(elta) anodespanning gemarkeerd bij een constante roosterspanning van -8V.
Als de anodespanning bij die -8V varieert tussen 100 en 250 Volt dan varieert de anodestroom 5mA. Daaruit kun je de wisselstroomweerstand Ri van de buis berekenen bij die instelling. In dit voorbeeld is dat 150V/5mA = 30kOhm.

Deze berekening is een grove benadering omdat de stroomverandering klein is en daardoor niet precies genoeg afleesbaar. De stroomverandering is in ieder geval klein en dat duidt bij een grote anodespanningsverandering op een hoge wisselstroomweerstand Ri.

In de instelgegevens zie je voor Vg1= -7,3V een Ri van 38kOhm genoemd. In de set Ia-Va karakteristieken komt -7,3V niet voor, die moet dus geïnterpoleerd worden en dat heb ik achterwege gelaten omdat er dan nog meer lijnen tussen de karakteristieken komen te staan hetgeen de duidelijkheid in dit voorbeeld er niet beter op maakt.

Onderstaand een set Ia-Va karakteristieken voor de 6080

[image]

In dit voorbeeld, bij een -Vg1 van -40 Volt, is bij een variatie (dVa) van 10V in anodespanning een anodestroomverandering (dIa) van 22 mA het gevolg. Uit het plaatje kun je dan opmaken dat bij een anodespanning van 100V en een roosterspanning van -40V de wisselstroomweerstand Ri van een 6080 ongeveer 10V : 22 mA = 450 Ohm is.

Anode stroom meting Avo 1-4 wordt gedaan parallel aan de 200 Ohm Meetweerstand.

Dat klopt en het moet je nu wel duidelijk zijn dat een Ri van 450 Ohm uit het voorgaande voorbeeld daarop van grote invloed is. Bijv. een EC92 heeft een Ri van ca. 12k en die heeft dus geen merkbare invloed op dit soort metingen.


Ik zie niet hoe je dan komt dat een belasting 1k of 5k uit gaat maken tov die 200 Ohm.

Wellicht heeft bovenstaande je het een en ander wat verduidelijkt.

Vr. gr., Ron

Typenummer van deze buis ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30.10.2018, 22:44 (2016 dagen geleden) @ Ron Kremer
Bewerkt door Maurice, 30.10.2018, 22:50

Beste Ron.

"...Nou, je begrijpt er helaas niet veel van. ..."
Dat is nogal een boute uitspraak die je daar maakt,

Ik heb 3x aangegeven dat er een verschil is in DC en AC,
Misverstand hierin is of je bij de anode stroom meting van een buis
moet uitgaan van de DC of AC weerstand.

Dat is wat anders dan die botte opmerking!

Je geeft niet aan waarom je bij de AVO, cq andere testers, uit moet gaan van de AC
weerstand ipv DC weerstand.

Dat is de discussie vriend.

Daar ik niet zie dat de Anode spanning, cq Anode stroom varieert bij de stroommeting.
zie ik niet in waarom ik uit zal gaan van de wisselstroom weerstand van een buis.

Dat is de puzzel.

Bij de meeting ma/V wordt dat wel gedaan die variatie.
Immers anders kun je die meeting niet uitvoeren.

Wat ik juist lees in de AVO 4 manual.
Is dat men uit gedacht heeft juist die relatie tot die AC-DC Inwendige weerstand.

Ik lees hieruit dat juist de combinatie van deze 50Hz van zowel
Va als!! Vg men juist terug komt op die inwendige gelijkspannings weerstand.
ipv de Ac inwendige weerstand.
De truuk in AVO is dat door de manier van meting het gehele instrument toch uit gaat
van een fictieve gelijkspannings instelling als of je meet met alleen
DC-spanningen.

En daarom ik uitga van de inwendige gelijkstroom weerstand van de buis ipv
de wisselstroom weerstand van de buis.
Juist omdat de wisseling van zowel Va als Vg het wisselspannings component
opheft.

Je kunt bij AVO meeting dus niet dVa/dIa oppakken daar Vg immers niet constant is.

Meningen mogen verschillen mits onderbouwd, hoor ze graag wordt iedereen wijzer van.
Ik lees het zo.
Fout? mag maar geef aan waar.

[image]

Typenummer van deze buis ?

door Ron Kremer ⌂ @, Groningen, 31.10.2018, 02:31 (2016 dagen geleden) @ Maurice

Je geeft niet aan waarom je bij de AVO, cq andere testers, uit moet gaan van de AC
weerstand ipv DC weerstand. Dat is de discussie vriend.

Dat is de discussie helemaal niet, je gooit zelf definities door elkaar m.b.t. Ra en Ri en ik heb je getracht uit te leggen hoe het wel zit en ik ga daar niet opnieuw op in. Ik heb ook niet beweerd dat je van AC waarden moet uitgaan bij wat voor tester dan ook. Op AVO's staan gewoon DC waarden op het frontpaneel en die moet je aanhouden als je hem instelt, hoe die inwendig werkt doet er even niet toe.


Daar ik niet zie dat de Anode spanning, cq Anode stroom varieert bij de
stroommeting.

Waar je aan voorbij gaat is dat ook een AVO geen ideaal meetinstrument is. M.a.w. hij kent o.a. een meetcircuit dat geen inwendige weerstand van 0 Ohm heeft, maar iets van 200 Ohm. Dat meetcicuit kun je zien als anodeweerstand en daar heb je bij veel buizen zoals penthodes en kleine triodes ook helemaal geen last van.

Omdat dat meetcircuit van ca. 200 Ohm altijd aanwezig is meet je bij een steilheidsmeting in feite altijd de dynamische steilheid. Bij meerroosterbuizen en triodes met hoge Ri is dat geen probleem, de weerstand van 200 Ohm heeft dan een verwaarloosbare invloed op de meting en de gemeten steilheid kan als statische steilheid afgelezen worden.

[image]

In bovenstaand plaatje 4.21 kun je zien wat er met een triode gebeurt als daar een anodeweerstand aan toe gevoegd wordt: de steilheid neemt af t.o.v. de statische waarde. Het plaatje heeft, gezien de genoemde anodeweerstanden, betrekking op een relatief kleine triode maar het geeft wel aan wat er gebeurt en dat geldt ook voor een grote triode. Alleen zal het effect al bij veel kleinere weerstandswaarden optreden.

De steilheid die gemeten wordt is als genoemd in werkelijkheid altijd de dynamische steilheid Sd.
De grootte van Sd = S x (Ri/(Ri+Ra)) waarbij Ri de inwendige (wisselstroom) weerstand van de buis is en Ra de anodeweerstand.

Bij een 6080 met een (statische) S van 6mA/V en een Ri van 300 Ohm zul je dus met een meetcircuit van 200 Ohm een steilheid meten van maar 3,6 mA/V.
M.a.w.: dit is het resultaat van een meting die is uitgevoerd met een 'anodeweerstand' van 200 Ohm.
Het betreft een triode, die 'anodeweerstand' heeft dus ook een relatief grote invloed op de anodestroom die gemeten wordt omdat de anodespanning daalt.

Je kunt bij AVO meeting dus niet dVa/dIa oppakken daar Vg immers niet constant is.

Bij vaste Vg1 is dVa/dIa = Ri, dus de wisselstroomweerstand van de buis en dat heb je zelf nog onderstreept in je bericht van 30.10.2018, 22:20.

Bij een AVO is de Vg1 ook gewoon in te stellen, 't is wel een enkelfasig gelijkgerichte negatieve spanning maar van de juiste grootte en met de juiste fase en je kan er met een AVO prima de Ri mee meten.

Het patent 606707 geeft weer hoe met AC aan met DC spanningen gelijkwaardige metingen kunnen worden uitgevoerd en welke verhouding de AC spanningen daarbij moeten hebben tot de originele DC waarden.

Vr. gr., Ron

Typenummer van deze buis ?

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 31.10.2018, 09:59 (2016 dagen geleden) @ Ron Kremer

Bij een 6080 met een (statische) S van 6mA/V en een Ri van 300 Ohm zul je dus met een meetcircuit van 200 Ohm een steilheid meten van maar 3,6 mA/V.
M.a.w.: dit is het resultaat van een meting die is uitgevoerd met een 'anodeweerstand' van 200 Ohm.
Het betreft een triode, die 'anodeweerstand' heeft dus ook een relatief grote invloed op de anodestroom die gemeten wordt omdat de anodespanning daalt.

Klopt, maar in werkelijkheid is het meetresultaat helaas nog slechter omdat bij die 200 Ω ook nog de transformator weerstand moet worden opgeteld van de secundaire wikkeling + de getransformeerde primaire.
De trafo’s in de AVO’s zijn niet “al te vet” voor buizen die stromen van 100 mA en meer willen.
Het belangrijkste van elke meting is het inzien van de beperkingen van het gebruikte instrument, of dit nu een touwtje is om lengte mee te bepalen of een 6,5 digit DVM.
Daarbij komt dat AVO testers nu eenmaal een (in mijn ogen onterechte) status hebben van absoluut meetinstrument.
Vaak is het van: gemeten met de AVO, de AVO zegt…enz.
Het valt me ook vaak op in discussies met (aanstaande?) eigenaren, soms verlaat ik nog net niet met pek en veren besmeurd het toneel. ;-)
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Typenummer van deze buis ?

door Ron Kremer ⌂ @, Groningen, 31.10.2018, 11:58 (2016 dagen geleden) @ Anton van den Oever

... maar in werkelijkheid is het meetresultaat helaas nog slechter omdat bij die 200 Ω ook nog de transformator weerstand moet worden opgeteld van de secundaire wikkeling + de getransformeerde primaire.

Ik heb naar aanleiding van deze discussie geen werkelijke meting uitgevoerd maar herinner me de beperking uit het verleden. Ik ben er toen ook al eens ingedoken en het staat me bij dat de totale inwendige weerstand die de tester in het anodecircuit heeft toch dichter bij de 300 Ohm lag dan bij 200 Ohm. De meting zal dus slechter uitpakken dan in het gegeven voorbeeld met 200 Ohm.

Daarbij komt dat AVO testers nu eenmaal een (in mijn ogen onterechte) status hebben van absoluut meetinstrument.

Dat zijn ze zeker niet maar met een goed gecalibreerd apparaat kun je nog steeds prima uit de voeten als je de beperkingen in het oog houd. Gewone ontvanger- en versterkerbuisjes meten gaat prima.
Trioden met lage Ri gaat niet, maar daar houd je dan rekening mee.

Je moet de AVO's, net als de meeste techniek, in de tijd plaatsen waarin ze ontwikkeld en verkocht zijn. Het is m.i. nog steeds ronduit briljant dat met wisselstroom een meetmethode ontwikkeld is waarmee het als producent mogelijk was niet in een apparaat te vervallen met allerhande gestabiliseerde DC (buizen-)voedingen. Het wordt als je die richting moest volgen al snel iets vergelijkbaar met een Russische L3-3 of een Metrix U61B. Dat zou voor AVO geresulteerd hebben in aanzienlijk hogere productiekosten en dus minder aantrekkelijke prijsstelling van hun buizentesters.

Vr. gr., Ron

Typenummer van deze buis ?

door henkk @, 31.10.2018, 12:25 (2016 dagen geleden) @ Ron Kremer

Was mij ook al eens opgevallen dat antieke eindtriodes die op de eveneens antieke Neuberger buizentester WE 237 prima meten,daar ging de AVO hopeloos de mist mee in.
Tenslotte is een tester maar een bak trafo's en schakelaars waar tegenwoordig mythische eigenschappen aan worden toegedicht maar ooit was bedacht om slechts als indicatie van bruikbaarheid te dienen.
Aan de andere kant waren de eindtriodes al obsoleet toen ze de AVO testers in elkaar flansten dus daar hoefden ze geen rekening meer mee te houden.

Henk

Typenummer van deze buis ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31.10.2018, 12:55 (2016 dagen geleden) @ henkk

Henk,
Niemand beweert hier slecht of beter.
De vraag is waarom.

Als je het waarom weet, kun je er rekening mee houden.

Typenummer van deze buis ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31.10.2018, 12:12 (2016 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Gaat niet over goed , beter of slecht,
Maar de gegeven stelling dat de DET5 slecht gemeten kan worden met dit instrument.

Ik ben nog niet overtuigd van gegeven argumenten dat dat zo werkelijk is.

Typenummer van deze buis ?

door Ron Kremer ⌂ @, Groningen, 31.10.2018, 12:57 (2016 dagen geleden) @ Maurice
Bewerkt door Ron Kremer, 31.10.2018, 13:12

Gaat niet over goed , beter of slecht,
Maar de gegeven stelling dat de DET5 slecht gemeten kan worden met dit instrument.
Ik ben nog niet overtuigd van gegeven argumenten dat dat zo werkelijk is.

Een deel uit mijn voorlaatste reactie:

De steilheid die gemeten wordt is als genoemd in werkelijkheid altijd de dynamische steilheid Sd.
De grootte van Sd = S x (Ri/(Ri+Ra)) waarbij Ri de inwendige (wisselstroom) weerstand van de buis is en Ra de anodeweerstand.
Of in dit geval beter: Ra =de totale inwendige weerstand van het anodecicuit in de onderhavige AVO.
Zie daartoe ook de reactie van Anton.

Vul zelf de waarden maar in en beslis zelf of je de te verwachten Sd t.o.v. S nog wel of niet aanvaardbaar vind.

vr. gr., Ron

Typenummer van deze buis ?

door Philip @, ,s-gravenhage, 31.10.2018, 13:16 (2015 dagen geleden) @ Maurice

Maurice .

We hebben deze discussie al een lange tijd eerder gehad.

we hebben het over Powertriodes met een lage inwendige weerstand ,niet over penthodes

dat is eigenlijk appels met peren vergelijken.


Maar als je zo vast houd aan jouw stelling koop dan eens een AD 1 of een E 406N enz


Zet die op je AVO MK 4 en je zal zien dat je meter bij steiheidsmeting niet uit zijn hoek komt


kortom je tester gaat gewoon onderuit zo-als dat genoemd wordt verder heeft Ron Kremer

helemaal gelijk en ook Anton v.d. Oever geeft dit aan zelf ik hoe bestaat het he ??.


Met vriendelijke groet Philip.:OK:

Typenummer van deze buis ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31.10.2018, 18:56 (2015 dagen geleden) @ Philip

Discussie heb ik dan gemist.

Kennelijk ben jij van type zal wel.
Ik wil weten waarom.

Niet meer dan dat.
ALs ik wat moeite heb iets in te zien wil niet zeggen dat ik erg vast houd aan een stelling
DUIDELIJK!:FIR:

Vind nogal beschamend hier te constateren dat gewoon wat vraag stelling en verduidelijking
Blijkbaar lieden te ver gaat en mij aan geslingerd wordt
verschillen niet te kennen.
Is gvd ten top hier.

Als er iemand slecht te overtuigen is als die een beetje tegen een lastig ding
aan zit te piepen is het meneer Philip wel.

Jaren lang, vanaf week 2 dit forum help ik lieden die wat moeite hebben
met nodige antwoorden en verduidelijking.

Nooit gebruik ik termen als
Kijk Mijn 3 vrienden zeggen het toch ook.
Je kent de basis verschillen niet enz.

Als je geen zinnige bijdrage hebt trek dat toetsenbord uit die Pc.

We gaan wel weer over op vraag stelling of vervangen van een fietslampje
helpt.
Dat is nivo wat velen aan kunnen hier.
Zeik die dan maar af.

Typenummer van deze buis ?

door Philip @, ,s-gravenhage, 31.10.2018, 19:03 (2015 dagen geleden) @ Maurice
Bewerkt door Philip, 31.10.2018, 19:28

Maurice

Dat is niet waar ,maar er zijn ook mensen die ervaring hebben met verschillende testers.

Nu heb ik er vele gehad dan heb je mogelijk een bredere kijk op wat een tester kan en niet

kan .

Zo simpel is het ,ook vind ik dat je dat gvd niet zo moet gebruiken als een ander niet jouw

mening deelt.

Maar ik stop hiermee en ga terug naar mijn fietslampjes die geven meer licht dan jij in deze

duisternis.

Met vriendelijke groet Philip.:OK:

Typenummer van deze buis ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31.10.2018, 12:51 (2016 dagen geleden) @ Ron Kremer

Ron,
Je hebt me nog niet helemaal overtuigd,
Daar ik het wil weten , nog even verder.

Ik haal niets door elkaar ten eerste,
weet zeer goed verschil DC AC weerstand.

De vraag is deze tester, hoe en waarom.

Begon met de opmerking DET5 kan slecht op testers AVO-1-4, Ok.
een 2e beaamde dat.
Redenatie Belasting instrument.

Ok kan.
Vraag is dan welke Ri (of Ra - veel docu geven niet altijd helder verschil aan in datasheets tabellen,
Philips Boek refereert daar aan pas op.)

Avo instelling DET5 gegeven 400V, -30V , 62,5mA , 7,5mA/V

Det5 = CV1223

Datasheet geeft 600V 25W, en 7,5mA/V, Ra=1270 Ohm.

Ik kom hier op uit:
DET5
400V bij 62mA, Kathode ligt aan massa.
Dus Ri buis is dan ca 6,45k Ohm

Datasheet geeft aan Ra = 1250 Ohm
Echter dit is de Wisselstroom weerstand.
Ra=dVa/dIa waarbij Vg=constant (Roosterspanning)
Immers ik kom met de instelling Dc uit op die 6,5k.


Daar na studie Avo zegt dat je uit moet gaan van DC instelling.
-In mijn visie dus DC Weerstand.
Zie ik niet in waarom juist deze DET5 buis de Inwendige weerstand
zou kiezen van 1270 Ohm en dan vervolgens bewering dat dit door de
Ri van instrument AVO (200 of verder beweerd 300 Ohm) de boel om zeep helpt.

Dat voor andere buizen kan gelden dat je wel degelijk rekening die 200 Ohm moet houden is wel helder nu.
Echter ook daar wordt telkens de wisselstroom weerstand er bij gehaald, terwijl juist
AVO beweerd door haar meting principe juist dit te omzeilen.
Immers -Vg is juist niet constant en dat is een vereiste om met wisselstroom weerstand aan de gang te gaan.

De grafiek Fig 4.21 gaat juist weer uit van een vaste Vg en AVO verlaat dat juist
door Vg te laten variëren.
Dat patent dan maar eens boven water halen.
De vraag kan dan zijn is deze variatie genoeg om een buis als DET5 voldoende
te compenseren volgens grafiek stelling 4.21 .

Dat het niet 100% ideaal is, kan zijn en dat is bij veel type meet instrumenten.
Mogelijk achter de komma werk, of is het juist hier significant.

Motiveer nu eens die stelling dat de DET5 slecht te meten is met geven jouw
bewering dat we uit moeten gaan van kennelijk die Ra van 1270.

Stel ik zet die DET5 op de AVO-4.
Kom ik dan wel of niet uit op die 62,5mA en 7,5mA/V
Of komt er larie koek te staan op de wijzer.
Kom ik dan uit op Sd=S x Ri/(Ri+Ra)
Sd = 7,5 x 1270/(1270+200) = 6,5mA/V ??
Of is het
7,5 x 6,45k/(6,45k+200) = 7,27 mA /V

Dat lijkt mij de vraag waar hier over gaat.

Typenummer van deze buis ?

door Ron Kremer ⌂ @, Groningen, 31.10.2018, 13:55 (2015 dagen geleden) @ Maurice

Motiveer nu eens die stelling dat de DET5 slecht te meten is met geven jouw
bewering dat we uit moeten gaan van kennelijk die Ra van 1270.

Ja, die Ra is hier afwijkend van wat gebruikelijk is en is de inwendige wisselstroomweerstand,
in onze termen is het dus Ri.
Ik kijk dan naar de sheet op deze link, ik weet niet waar jij naar kijkt.


Stel ik zet die DET5 op de AVO-4.
Kom ik dan wel of niet uit op die 62,5mA en 7,5mA/V

Nee, daar kom je niet op uit.

Of komt er larie koek te staan op de wijzer.
Kom ik dan uit op Sd=S x Ri/(Ri+Ra)
Sd = 7,5 x 1270/(1270+200) = 6,5mA/V ??

Daar kom je op uit ingeval de inwendige weerstand van het anodecircuit 200 Ohm is,
bij 300 Ohm kom je op ca. 6 mA/V.

Of is het
7,5 x 6,45k/(6,45k+200) = 7,27 mA /V

Nee, dit is fout. Je moet niet met een "DC-Ri" van 6,45K werken.

Een AVO meet in werkelijkheid met enkelfasig gelijkgerichte wisselspanningen en dat werkt zodanig dat het apparaat volkomen transparant is naar DC waarden. Die DC waarden staan ook bij de knoppen en meter aangegeven.
M.a.w.: Je hoeft je als gebruiker totaal niet te bekommeren om hoe de AVO inwendig werkt, ongeacht wat je er ook mee meten wilt en dat is ook het slimme aan hun meetmethode.

Dat lijkt mij de vraag waar hier over gaat.

Nu duidelijk?

Vr. gr., Ron

Typenummer van deze buis ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31.10.2018, 18:27 (2015 dagen geleden) @ Ron Kremer

In zo verre dat dus een DET5 prima te meten is in de mate van een goed fout methode.

We komen dus ergens uit op
Sd = 7,5 x 1270/(1270+200) = 6,5mA/V tov 7,5mA/V vind ik nu niet zo schokkend.
Hoewel die vlieger niet 100% op gaat daar de Vg ook varieert.
Juist dit gegeven en die correctie die Avo beweert uit te voeren om juist
dat component te omzeilen.

Is mij juist de vraag in hoe verre 't kreng instaat is dát te corrigeren.
Enfin dat antwoord krijg ik niet-
Ik zoek het zelf wel uit.

Daar we reeds statisch al de anode stroom hebben bekeken en die bv al
tegen de gegeven 62mA aan zou lopen.
Ziet men dus met dergelijke tester met de wetenschap dat het wat lastig is en tegen de grenzen aan loopt je kunt concluderen dat de buis functioneert.

Meestal wil je niet veel meer weten.
Als een buis aan het einde latijn loopt is dat wel veel duidelijker te zien.

Is dus oppassen bij testers hoe en wat.
Weten hoe ding meet is een vereiste.

Typenummer van deze buis ?

door Ron Kremer ⌂ @, Groningen, 31.10.2018, 22:54 (2015 dagen geleden) @ Maurice

We komen dus ergens uit op
Sd = 7,5 x 1270/(1270+200) = 6,5mA/V tov 7,5mA/V vind ik nu niet zo schokkend.
Hoewel die vlieger niet 100% op gaat daar de Vg ook varieert.

't Ja Maurice, je wilt het gelijk blijkbaar per sé aan je kant hebben.

Om een AVO goed te laten werken moet Vg1 ook varieren, net als alle andere spanningen.
Lees het stuk van AVO, wat je ook in deze thread hebt gedeponeerd, nog eens door en probeer het te begrijpen maar 't is in uitleg erg beperkt. In de AVO handleiding staat meestal nog wel iets meer.

Ik wil je het hele patent ook wel mailen maar dan moet je me even je directe emailadres sturen want een attachment aanhaken werkt niet via de forummail.

Weten hoe ding meet is een vereiste.

Iedere gebruiker, jij dus ook, heeft aan een AVO tester een apparaat dat volkomen transparant werkt als ware het een met DC spanningen werkende tester. Je hoeft dus niet meer te weten als wanneer je met een DC gevoede tester met dezelfde functies werkt. Jij ziet blijkbaar wel beperkingen en die heb je m.i. nog steeds niet duidelijk kunnen maken.

Mijn stelling is dat, vanwege die transparantie, je je geheel niet te verdiepen hoeft in de werking van de AVO tester zelf en dat je een eventuele negatieve uitwerking in een meting, door de 'variërende Vg', dan ook gewoon vergeten kunt.

Als dat laatste wel zo zou zijn dan is de tester niet transparant met een op DC werkende tester en zou iedere gebruiker de beperkingen moeten weten om toch goed te kunnen meten. De meeste AVO gebruikers weten echter totaal niet hoe de tester werkt en dat is gelukkig ook niet nodig. Volgens mij gaat dat ook al decennia lang goed.

Ik neem verder geen deel meer aan deze discussie want het eindigt pas bij jouw gelijk en dat krijg je in dit geval niet van mij.

Vr. gr., Ron

Typenummer van deze buis ?

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 30.10.2018, 21:04 (2016 dagen geleden) @ Maurice
Bewerkt door Anton van den Oever, 30.10.2018, 21:28

Betreft steilheid. zou ik er in moeten duiken opnieuw hoe dat invloed heeft Back off circuit enz.

Het begrip dynamische steilheid is denk ook wel wat lastiger te begrijpen dan de statische steilheid, zie het als een vorm van tegenkoppeling.
Het staat erg mooi en duidelijk omschreven in het Philips boek Grondslagen van de Radiobuizentechniek deel 1, blz. 140 en verder.
Ik heb hier niet digitaal maar de meesten hebben dit (meer dan uitstekende:OK: ) boek wel ergens in de kast staan vermoed ik.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Typenummer van deze buis ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30.10.2018, 22:20 (2016 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Anton,
Die boeken reeks heb ik en is ook digitaal te vinden.
Versie 1943 Grondslagen Pagina 116 en verder.

Waar het misverstand hierin de draad wordt gesteld is feit dat ik die anode
stroom / de wijzer van het AVO instrument niet zie dansen bij een stroommeting.
Vandaar ik uitga van een gelijkspanning instelling daarom.

[image]

Typenummer van deze buis ?

door Oldtimer @, Oegstgeest, 30.10.2018, 23:12 (2016 dagen geleden) @ Maurice

Die boekenreeks heb ik en is ook digitaal te vinden.

Bijvoorbeeld deel I uit die reeks vind men hier:

http://www.tubebooks.org/Books/Atwood/Philips%201943%20GVDR.pdf

Willem

Typenummer van deze buis ?

door Martin100 @, Dedemsvaart, 31.10.2018, 19:57 (2015 dagen geleden) @ Martin100

Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken :OK:
Vind de discussie over het meten van zo'n buis wel interessant.
Hoop wel dat er fatsoenlijk gediscusieerd kan worden.
We zitten hier niet om elkaar af te z.ik.en.

met vriendelijke groet,

Martin

Typenummer van deze buis ?

door electronenbuizen ⌂ @, Hellevoetsluis, 01.11.2018, 06:15 (2015 dagen geleden) @ Martin100

Bedankt voor deze zeer leerzame discussie

Typenummer van deze buis ? Buis getest !

door Martin100 @, Dedemsvaart, 03.11.2018, 13:12 (2013 dagen geleden) @ Martin100

Vandaag de buis getest op een Funke W19 :-)
[image]
:-D

Typenummer van deze buis ? Buis getest !

door Philip @, ,s-gravenhage, 03.11.2018, 16:32 (2012 dagen geleden) @ Martin100
Bewerkt door Philip, 03.11.2018, 16:40

Nou Martin

Mijn petje af hoor je hebt het testen van buizen snel onder de knie.

Nu zie ik dat je met een Funke 4/3 test en met kaart nummer 12 ,dat is een beetje mijn schuld

want dat gaf ik je aan het was een beetje uit mijn hoofd en dat is mijn schuld.

Komt ook dat ik niet zo veel voor ,dat ik een buis zo die jij nu in je bezit hebt test.

Maar test nu eens op de zelfde tester met kaart nummer 25 ik denk dat wat beter overeen komt.

Mogelijk zien we nog een foto van die meting geloof me in ben razend benieuwd.

Zo zie je maar niemand is zonder fouten. Met vriendelijke groet Philip.:OK:

Typenummer van deze buis ? Buis getest !

door Wolfgang @, 03.11.2018, 17:55 (2012 dagen geleden) @ Philip

Hallo buizenvrienden

Ik heb ook gekeken met welke kaart kan je de DET5 op de Funke W19 testen?
Op kaart 12 is ook de Philips F410 vermeld, welke -na mijn mening- het meest met de DET5 overeenkomt. Er wordt met Va 150V bij Vg 0V getest.

Als je dan de Va/Ia kromme van de F410 bekijkt, zie je bij Va 150V en Vg 0V een anodestroom van 50mA! Dat is precies wat Martin ons heeft laten zien.

[image]

De vraag is, wat is dan de daadwerkelijke Anodespanning tijdens de test? Blijft die op 150V gestabilizeerd? Dat kan men meten als je de pluggen van de Anode en van de gloeidraad iets terug trekt.

Mvg, Wolfgang

Typenummer van deze buis ? Buis getest !

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 03.11.2018, 18:38 (2012 dagen geleden) @ Wolfgang

Hallo buizenvrienden

Ik heb ook gekeken met welke kaart kan je de DET5 op de Funke W19 testen?
Op kaart 12 is ook de Philips F410 vermeld, welke -na mijn mening- het meest met de DET5 overeenkomt. Er wordt met Va 150V bij Vg 0V getest.

Als je dan de Va/Ia kromme van de F410 bekijkt, zie je bij Va 150V en Vg 0V een anodestroom van 50mA! Dat is precies wat Martin ons heeft laten zien.

Tja..., je weet nu in ieder geval 1 ding: de buis is in staat ca. 48 mA te leveren wanneer je 150 V op de anode zet, iets meer dan een kwart van de maximale anode dissipatie van 25 W
Als ik hem wilde kopen, zou ik op zijn minst de steilheid bij 250 V en 100 mA willen weten, maar ik denk niet dat de potentiele kopers groep zo lastig is……;-)
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Typenummer van deze buis ? Buis getest !

door Philip @, ,s-gravenhage, 03.11.2018, 18:54 (2012 dagen geleden) @ Wolfgang

Hallo Wolfgang.

Of het nu kaart 12 is of 25 kijk zelf maar de metingen komen bijna overeen.

en bij 100 volt anode 0 volt eerste rooster zal dat zo 28 tot 30 mA zijn.

Verder heb ik aangegeven :

Verder ken ik persoonlijk maar twee testers die deze buis eigenlijk goed zouden kunnen
testen en dat is de AVO CVM 163 en de Russische testers de L3-3 reeks.
Ook is het moeilijk om zo even een goede tester te kunnen vinden de meeste zijn al
zeg 60 jaar oud tevens moeten die ook nog gerepareerd worden.

Een goede tester wordt schaars ,maar sucses met die mooie pit van je .

Met vriendelijke groet Philip. .

Dit is ook wat ik achter blijf staan , nu wil ik niet een geheel nieuwe discussie want ik vind het verder wel voldoende zo .

MVG Philip:OK:

Typenummer van deze buis ?

door Forumbeheer @, 03.11.2018, 19:00 (2012 dagen geleden) @ Martin100

De vraag was: "Welk type buis zou dit kunnen zijn ?"
Die is beantwoord, terwijl het topic inmiddels over andere zaken gaat.

Wij sluiten deze draad.

Forumbeheer.

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum