onbekende smoorspoel (Gezocht)

door Bredero ⌂ @, Roosdaal - Vlaanderen, 02.08.2019, 09:54 (1701 dagen geleden)

Is er iemand waarvan de identificatie van een smoorspoel met de gegevens 3522 149 12691 bijkomend: PTM70, bekend voorkomt ?

onbekende smoorspoel

door gertjanrhe @, Gooi, 02.08.2019, 11:23 (1701 dagen geleden) @ Bredero
Bewerkt door gertjanrhe, 02.08.2019, 12:02

2522 149 ... is een Philips Telecommunicatie Industrie engineering nummerreeks. Kan in gebruik zijn geweest bij telefonie (meest aannemelijk), transmissie, verkeer, HSA (nu Thales), Van der Heem. Eigenlijk HIG (hoofd industrie groep) Telecommunicatie en Defensiesystemen; TDS.

--
De techniek was in de jaren 40 veel verder dan menigeen zich bewust is

onbekende smoorspoel

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 03.08.2019, 14:46 (1700 dagen geleden) @ Bredero
Bewerkt door Maarten Bakker, 03.08.2019, 15:07

Ik zet ook in op telefonie, maar Gert Jan is beter bekend binnen PTI dus zijn analyse tel ik zwaarder mee.

Het ding is waarschijnlijk gewikkeld in Turnhout (letters PT in de datumcode), destijds een van de belangrijke trafowikkelarijen, mogelijk in 1970 (PTI had wat afwijkende datumcodes, dus die kan ik niet helemaal duiden).

Van der Heem had een eigen wikkelbedrijf en gebruikte mogelijk ook andere nummers (3522 81?), dus die kans schat ik ook het laagst in.

Hoe ziet hij er eigenlijk uit? Een EI-kern, lichtgeel geverfd?

onbekende smoorspoel

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 03.08.2019, 15:27 (1700 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Bewerkt door Ben, 03.08.2019, 16:06

Bij vdHeem werden code blokken gebruikt 3522 500 ..... voor onderdelen.
9556 817 ..... voor complete units.
9556 812 ..... voor documentatie.
En later 9501 060 en 070 ..... voor software.
Tot zover mijn herinnering.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

onbekende smoorspoel

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 03.08.2019, 19:46 (1700 dagen geleden) @ Ben

Dankjewel! Dat is een waardevolle herinnering en geeft weer wat houvast en inzicht in mijn gestaag groeiende nummerverzameling. Het roept alleen wel nieuwe vragen op, maar dat is altijd zo met het nummertjesgebeuren. Meestal een kwestie van bijschaven en inpassen in wat er al bekend is van het systeem :OK:

3522 50 is een interessante aanvulling die geen vragen of strijdigheden oplevert. Daar kende ik nog maar 1 nummer (een ingekochte DC/DC converter) die ik nog niet aan een fabriek kon koppelen waar hij verwerkt zal zijn. Daar kan ik nu VdH achterzetten.

De andere nummers kan ik heel goed gebruiken vanwege de duiding van soorten artikelen (waarschijnljk gekoppeld aan het 7e en mogelijk ook het 8e cijfer) maar leveren wel weer vragen op. Weet je zeker dat die nummers 9556 81 niet 3522 81 moeten zijn? Ik las er in eerste instantie overheen en begon 3522 te typen totdat ik het zag.

Het nummer 3522 815 15971 heb ik zelf eerder aangetroffen op een voedingstransformator die uit een speelkast (!!) kwam en gemarkeerd was met "Van der Heem Electronics". Ik verwacht gezien de algemene opzet van de 12NC's dat alle nummers die met 3522 81 beginnen, bij Van der Heem afkomstig zijn.

De nummering 3522 81 zegt dan weer niet persé wat over de posities 5 en 6 in codenummers uit codegroep 95, wat commerciële nummers betreft van artikelen die voor losse verkoop of projecten bestemd waren.

9556 koppel ik met 4 verschillende verwijzingen aan Hollandse Signaal Apparaten, dus dat levert een tegenstrijdigheid op.

onbekende smoorspoel

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 03.08.2019, 20:20 (1700 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Bewerkt door Ben, 03.08.2019, 20:39

Klopt Maarten, in de Signaal tijd heb ik die nummers zelf uitgegeven.
Alleen heb ik dat code boek met al die 12NC blokken niet meegenomen.
Kan dat niet meer nazien en is dat alleen maar herinnering.
Bij vdHeem was 3522 815 enz. ook een samenstelling.(zie foto)
Bij Signaal (HSA-Thales en SSP) waren de samenstellingen 9556.
Groet, Ben

[image]

En hier nog een willekeurige BSP.
[image]

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

onbekende smoorspoel

door Bredero ⌂ @, Roosdaal - Vlaanderen, 03.08.2019, 17:12 (1700 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Aan iedereen bedankt voor het mee denken, met deze info ben ik al een stap vooruit.
De smoorspoel is van groene kleur (8cm x 6cm x 2,5cm), de wikkeling is afgedekt met een paarse
afscherming (kunststof).Mijn belangstelling gaat uit naar de waarde in mH of H .

onbekende smoorspoel

door Bredero ⌂ @, Roosdaal - Vlaanderen, 03.08.2019, 17:14 (1700 dagen geleden) @ Bredero

Ik ben vergeten te vermelden dat het om een EI kern gaat.

onbekende smoorspoel

door gertjanrhe @, Gooi, 03.08.2019, 20:58 (1700 dagen geleden) @ Bredero

voor het ontcijferen:
bij TDS waren de 95xx xx xxxx nummers de 'commerciële nummers' die voor klanten verkrijgbaar waren. Dat kon een compleet systeem maar ook een printplaat zijn. Een 35xx xx xxxxn nummer is een engineering nummer. de positie 'n' is een versienummer; op stuklijsten geldt n=0, dat wil zeggen de nieuwste. Een 35xx kan een los component zijn, maar ook een subassembly.

Voor de zelfinductie: meten geeft een indruk, bijvoorbeeld met scoop, serieweerstand en AC spanning. Ik kan bij de oud-collega's van inmiddels NEC een poging toen om de TPD te krijgen.

Over de kleur: Van der Heem is vaak grijs, deze werden binnen PTI wel voor de verkeerssystemen (o.a. 'Stoplichten') toegepast.

--
De techniek was in de jaren 40 veel verder dan menigeen zich bewust is

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum