YL1200 / PE1/100 vraag (Gezocht)

door electronenbuizen ⌂ @, Hellevoetsluis, 12.08.2019, 10:21 (116 dagen geleden)

Beste Lezer,

Ik heb hier een aantal YL1200 en PE1/100 buizen
Er staat geschreven dat bij de gegeven instellingen en een schermrooster stroom van meer dan 14 mA de buis rijp is voor de vuilnisbak

Ik heb mijn buizen getest met de gegeven instellingen en ik meet waardes voor de schermrooster stroom tussen de 60 en 75 mA

Vraag is of ik de buizen weg kan gooien of maak ik ergens een fout

[image]

De instellingen zijn 12,6Vf -18Vg 100Va 250Vg2

YL1200 / PE1/100 vraag

door Ron Kremer ⌂ @, Groningen, 12.08.2019, 10:51 (116 dagen geleden) @ electronenbuizen

Er staat geschreven dat bij de gegeven instellingen en een schermrooster stroom van meer dan 14 mA de buis rijp is voor de vuilnisbak.

Dat kan ik in m'n Philips gegevens nergens vinden.
De maximaal toegestane schermroosterdissipatie is 7 Watt, de maximale toelaatbare spanning op g2 is 300V, een eenvoudig rekensommetje dus.


Ik heb mijn buizen getest met de gegeven instellingen en ik meet waardes voor de schermrooster stroom tussen de 60 en 75 mA
De instellingen zijn 12,6Vf -18Vg 100Va 250Vg2

De hoge schermroosterstroom komt door de veel te lage anodespanning van maar 100V, dat kun je uit de Ig2-Va karakteristieken aflezen.

Vr. gr., Ron

YL1200 / PE1/100 vraag

door electronenbuizen ⌂ @, Hellevoetsluis, 12.08.2019, 11:37 (116 dagen geleden) @ Ron Kremer

Bedankt voor je reactie

De hoge schermroosterstroom komt door de veel te lage anodespanning van maar 100V, dat kun je uit de Ig2-Va karakteristieken aflezen.

Dat dacht ik ook maar als ik de anodespanning verhoog naar 400 V dan wordt de schermrooster stroom in het beste geval maar 8 mA lager dus de anodespanning heeft weinig invloed

YL1200 / PE1/100 vraag

door Wolfgang @, 12.08.2019, 12:13 (116 dagen geleden) @ electronenbuizen
Bewerkt door Wolfgang, 12.08.2019, 12:19

Bedankt voor je reactie

De hoge schermroosterstroom komt door de veel te lage anodespanning van maar 100V, dat kun je uit de Ig2-Va karakteristieken aflezen.

Dat dacht ik ook maar als ik de anodespanning verhoog naar 400 V dan wordt de schermrooster stroom in het beste geval maar 8 mA lager dus de anodespanning heeft weinig invloed

Ron heeft gelijk.
Hier de karakteristiek van Frank Philipse:

[image]

Bij de van jou opgeven instelling is een nominale schermroosterstroom van 55mA te verwachten. Dat is dan bei Vg2 250V bijna het dubbele van de toegestaande dissipatie !!

Het is dus geen gezonde instelling.
Ik dacht meer aan Va 400V, Vg2 250V en -Vg1 30V.
De Ia zou dan rond de 48mA zijn.

Mvg, Wolfgang

YL1200 / PE1/100 vraag

door electronenbuizen ⌂ @, Hellevoetsluis, 13.08.2019, 09:13 (115 dagen geleden) @ Wolfgang

Goedemorgen Wolfgang,

Bedankt voor de reactie.

Duidelijk is in ieder geval dat de instelling volgens de AVO datamanual voor de YL1200 : 12Vf -17Vg 100VA 250Vs wat opleverd 100mA Ia geen goed idee is ( staat overigens ook in mijn Philips manual maar zijn mogelijk bedoeld voor gebruik van pulzen van 8 mS bij een frequentie van 80Hz )

De instelling volgens de AVO datamanual voor de PE1/100 komt al dichter in de buurt met
12Vf -25Vg 400VA 200Vs wat opleverd 40mA anodestroom en een steilheid van 6

Ik heb gezocht hoe je aan een Ia van rond de 48mA maar dat kon ik niet uit een van de grafieken halen Als ik dat als instelling gebruik zijn de buizen rond de 50% en gaan de vuilnisbak in. Als ik de instelling van AVO voor de PE1/100 gebruik kom ik tot ongeveer hetzelfde resultaat

Bij de metingen met 400Va is de schermroosterstroom maximaal 14 mA dus dat is binnen de perken


Met vriendelijke groet
Wim

YL1200 / PE1/100 vraag

door Wolfgang @, 13.08.2019, 13:22 (115 dagen geleden) @ electronenbuizen

Ik heb gezocht hoe je aan een Ia van rond de 48mA maar dat kon ik niet uit een van de grafieken halen Als ik dat als instelling gebruik zijn de buizen rond de 50% en gaan de vuilnisbak in. Als ik de instelling van AVO voor de PE1/100 gebruik kom ik tot ongeveer hetzelfde resultaat

Hi Wim

Philips geeft in de grafiken als voorwaarde alleen Vg2 = 250V.

[image]

Hier zie je dat bij -30V een Ia van ca. 48mA aangewezen wordt.
Houd er rekening mee dat er schommelingen in de fabrikage zijn!!

Natuurlijk zou je ook b.v. -20V instellen, dan wordt de Ia veel groter!
Er zijn maar weinig buizentester die dan nog de stroom kunnen leveren zonder dat de spanning in elkaar stort...

Mvg, Wolfgang

YL1200 / PE1/100 vraag

door electronenbuizen ⌂ @, Hellevoetsluis, 13.08.2019, 15:53 (115 dagen geleden) @ Wolfgang

Goedemiddag Wolfgang,

In mijn grafiek staat de -30Vg er niet in
De laagste waarde is -20Vg


Met vriendelijke groet
Wim

YL1200 / PE1/100 vraag

door Ron Kremer ⌂ @, Groningen, 13.08.2019, 13:52 (115 dagen geleden) @ electronenbuizen

Ik heb gezocht hoe je aan een Ia van rond de 48mA maar dat kon ik niet uit een van de grafieken halen Als ik dat als instelling gebruik zijn de buizen rond de 50% en gaan de vuilnisbak in.

Wolfang was me net even voor, dus ik verwijs naar de door hem weergegeven Ia-Va grafiek met daarin aangegeven het antwoord op je vraag.

Duidelijk is in ieder geval dat de instelling volgens de AVO datamanual voor de YL1200 : 12Vf -17Vg 100VA 250Vs wat opleverd 100mA Ia geen goed idee is

Dat staat ook in m'n AVO manual, de 20e druk uit 1974.
Maar in dezelfde manual staat voor de PE1-100 bij Va= 400V, Vg2 250V en Vg1-33V een Ia van 40mA.
Dat dit verschilt met de YL1200 moet al te denken geven; ook in AVO manuals komen fouten voor.
Ga uit van de PE1-100 gegevens.
Ik heb meerdere AVO manuals, heb nog even gecheckt in de 23e druk uit 1981, daarin staan dezelfde gegevens als in de 20e druk, dus met delfde verschillen.

Uiteindelijk maar een Philips manual (Transmtting Tubes 1 uit 1972) er bij gepakt en daarin de PE1-100 en de YL1200 opgezocht. Ook daarin zie je dit verschil en AVO baseert zich voor zijn buisgegevens op buisfabrikantengegevens, daar komt het dus vandaan. Of het Philips boek een fout bevat laat ik in het midden maar lijkt me ook niet onmogelijk.

De PE1-100 is voor DC waarden gelijk aan de YL1200. Afgaand op de gegevens in het Philips boek lijkt de YL1200 geoptimaliseerd voor HF gebruikt (capaciteiten etc. worden zeer uitgebreid weergegeven), bij de PE1-100 vind je daarover veel minder terug. Bij de laatste buis ligt het accent veel meer op LF (eindversterker, modulator) gebruik.

Je zou als check ook nog de gegevens van de OS51 (Tungsram) er bij kunnen zoeken, die moeten voor DC gelijk zijn aan beide Philips buizen.

Vr.gr., Ron.

YL1200 / PE1/100 vraag

door electronenbuizen ⌂ @, Hellevoetsluis, 13.08.2019, 16:07 (115 dagen geleden) @ Ron Kremer

goedemiddag Ron,

Ik denk dat AVO de gegevens heeft gebaseerd op onderstaande gegevens

[image]

Met vriendelijke groet
Wim

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum