Schema Philips AL 161 radio (Techniek Radio/TV)

door Hans R. @, 23.09.2019, 23:16 (1695 dagen geleden)

Ik heb hier een Philips radio uit Argentinië model AL 161
Er is heel weinig te vinden behalve wat foto's van het toestel.
Nu zoek ik een schema van dit toestel of een gelijkwaardig schema.
De volgende buizen zitten in deze radio:
EK2, EF 9, EBC3 ,AL 2 ,CY1 ,C8
Hierbij wat foto's van mijn chassis.

[image]

[image]

[image]

Het probleem is dat er in gewerkt is waardoor er een fout zit in de aansluiting van en naar de voeding eico (linker eico)
De min ligt niet aan massa wat volgens mij ook niet hoort, maar hij doet het dan WEL dan speelt hij maar trekt veel stroom.
Ik krijg hem wel met een omweg aan de gaan maar dan trekt hij bijna 80 watt en dit is wat veel van het goede.
Wie herkend dit type chassis of weet een schema te vinden op het net? Het is mij niet gelukt en zonder kom ik er niet uit.

Schema Philips AL 161 radio

door René1968 @, Zaanstreek, 24.09.2019, 07:43 (1695 dagen geleden) @ Hans R.

Hallo Hans
Ik heb het idee dat de AL4 hier niet in hoort
4 volt buis
Dit zou dan een CL 1 moeten zijn
Ook zijn toestellen met met CBL 1
De E serie klopt wel
Kijk maar eens in philips toestellen uit de jaren 30 de U toestellen
Komt de AL4 niet voor dit kan ook verklaren dat het toestel behoorlijk wat vraagt
Kijk ook eens in een vergelijkbaar schema of onder de elko een pertinax ring heeft gezeten.
Dus elko staat niet direct op chassis.
De wattage zou rond de 40 watt moeten liggen. Voor een Utje
Succes
René

Schema Philips AL 161 radio

door Hans R. @, 24.09.2019, 08:22 (1695 dagen geleden) @ René1968

Beste Rene er zit een AL2 in dit toestel geen AL 4 ;-)
En volgen radiomuseum.org zou er ook een AL 2 in horen te zitten of ze moeten er naast zitten zou een cl2 kunnen zijn misschien.
Vandaar dat ik eigenlijk wat meer informatie zou willen hebben over dit toestel.

Schema Philips AL 161 radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 24.09.2019, 12:20 (1695 dagen geleden) @ Hans R.

Volgens rmorg hoort er toch echt een EL2 in, geen AL.

Zie ook een stukje uit een relevant vademecum: https://www.radiomuseum.org/forumdata/upload/philips_valvulas.jpg

Schema Philips AL 161 radio

door Peter1952 @, 24.09.2019, 08:30 (1695 dagen geleden) @ Hans R.
Bewerkt door Peter1952, 24.09.2019, 08:48

De - van de eerste elco ligt waarschijnlijk via een weerstand aan het chassis. De spanningsval over deze weerstand wordt dan gebruikt als negatief voor de eindbuis. Verbind je die - met het chassis dan krijgt de eindbuis geen negatief meer en gaat teveel stroom trekken.
Is deze weerstand misschien defect of zelfs verdwenen (dan heb je geen hoogspanning)?

De gloeistroom in dit toestel is 0,2 Amp. De AL2 heeft een gloeistroom van 1,1 Amp. Die gaat dus nauwelijks gloeien. Moet een C-type zijn, of een EL2, die hebben een gloeistroom van 0,2 Amp., anders zal het nooit werken.
Bij controle op radiomuseum.org blijkt de eindbuis inderdaad een EL2 te zijn. Die is ook een stuk kleiner dan een AL2.
Meestal wordt bij dit soort toestellen de CL4 gebruikt.

Dit soort toestellen is meestal ook 110 V.

Controleer dus eerst het voedingscircuit.

Groeten,
Peter.

Schema Philips AL 161 radio

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 24.09.2019, 12:00 (1695 dagen geleden) @ Peter1952

......en 110 volt of 230, gebruik hoe dan ook een scheidingstrafo
Aanraken levensgevaarlijk
N.

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

Schema Philips AL 161 radio

door ruudtx @, 24.09.2019, 19:55 (1694 dagen geleden) @ Peter1952

In Argentinie is er 220 V / 50 Hz.

Schema Philips AL 161 radio

door gerard ⌂ @, Zeist, 24.09.2019, 12:39 (1695 dagen geleden) @ Hans R.
Bewerkt door gerard, 24.09.2019, 12:46

Die C1 of C8 is een ballastbuis die de stroom door de gloeidraden stabiliseert op 200mA. De buizen hebben een gloeistroom van 200mA zodat de gloeiketen (bij 230V) ongeveer 46W verbruikt, waarvan ongeveer 37 in de ballast. Komt nog wat bij voor de B+ voeding natuurlijk, dat is 80W wel wat aan de hoge kant maar niet extreem.

Het lijkt inderdaad op dat de negatieve voorspanning niet in orde is. Controleer of er wel negatief staat op het stuurrooster van de eindbuis, ten opzichte van de katode. Als die voorspanning er niet is, verklaart dat het hoge stroomverbruik maar het molt ook je eindbuis en gelijkrichter.
De meeste radio's krijgen die voorspanning door een katodeweerstand bij de eindbuis. Daardoor wordt de katode positief, meestal 6 tot 10 volt of zo, en het stuurrooster heeft nulpotentiaal waardoor die negatief is ten opzichte van de katode.
De schakeling met katode geaard komt ook voor, kijk bv eens naar de BX480A of zo. Dan staat de katode op 0V, er zit een weerstand tussen de - van elco en het chassis, zodat de elcobus negatief is. Daarmee is het stuurrooster dan verbonden zodat je negatief krijgt.
Om te kijken hoe het bij jou zit, kun je een weerstandsmeting tussen eindbuiskatode en chassis doen. Zit daar een paarhonderd ohm dan heb je het meest gebruikelijke type 1. Zit daar 0 ohm dan heb je het wat minder courante type 2.
In beide gevallen moet je ook de koppelcondensator even checken, want die kan de spanning op het stuurrooster flink omhoog trekken.

Je kunt de vermogensopname in de ballastbuis voorkomen door de stroom niet door de ballast te laten lopen maar door een condensator van 2,8uF.

Schema Philips AL 161 radio

door gertjanrhe @, Gooi, 24.09.2019, 20:07 (1694 dagen geleden) @ Hans R.

wellicht ten overvloede:
https://www.radiomuseum.org/r/philips_al161al_16.html

bevat veel informatie

--
De techniek was in de jaren 40 veel verder dan menigeen zich bewust is

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum