Amroh Deuteron (Techniek Overig)

door franzel @, 06.01.2020, 18:26 (214 dagen geleden)

Beste forumleden, Een tijdje geleden hielpen jullie mij aan uitgebreide documentatie van een Amroh Deuteron versterker . Op zich is dit een eenvoudig ontwerp (dacht ik)
Ik heb deze schakeling gebouwd. De versterker werkt maar ik heb een zware brom . Heeft er iemand tips om deze fout weg te krijgen ? Alvast bedankt voor jullie reacties .[image][image]

Amroh Deuteron

door soundman2 @, Wouw, 06.01.2020, 18:47 (214 dagen geleden) @ franzel
Bewerkt door soundman2, 06.01.2020, 19:19

Ik kan wel 444 oorzaken opnoemen waarbij brom optreedt. Zonder enige meting is het altijd een slag in de ruimte.
Wat ik zo wie zo anders gedaan zou hebben, is de twee buizen verwisselen, zodat de eindbuis en zeker de anodeleiding heel korte verbindingen heeft naar de uitgangstrafo en de voorversterker buis zo ver mogelijk van de voeding af.
Persoonlijk vind ik de bedrading slordig uitgevoerd. Korte roosterverbindingen etc verdienen de voorkeur.
Een weerstandsbordje oogt misschien mooier, maar geeft beslist te lange leidingen, waardoor brom opgepikt kan worden, oscillaties optreden etc.
Ik woon in W-Brabant en wil best helpen. Het is dan niet onmogelijk dat het er heel anders uit ziet van onderen.
Ik probeer je inspanningen niet te ondermijnen, maar een zinnig antwoord lijkt me onmogelijk.
Ook bij de bouw van een eenvoudige versterker moet je een aantal regels in acht nemen. Een daarvan is wel ok, de gloeidraadleidingen zijn getwist, maar zijn die ook in het midden van de trafo of aan een zijde geaard? De binnenkant is ook geverfd, zijn je aardpunten dan wel in orde?
In de deuteron wordt tegenkoppeling toegepast, heb je daar bij gelet op de juiste fase . De uitgangstrafo is een andere als in het oorspronkelijke ontwerp. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar waarschijnlijk zijn (kleine ) aanpassingen wel noodzakelijk, als mede het uitzoeken van de juiste fase (+ voeding en Anode eventueel verwisselen. De versterker kan bij een foute aansluiting hevig oscilleren, zowel op een hoge als een lage requentie.
Normaal wordt de uitgangstrafo meteen op het chassis gemonteerd, waardoor de bracket en de kern geaard zijn. Dat vermindert ook capacitieve koppeling naar de rest van de schakeling.

Hieronder een foto van een wild bedrade versterker. Niet erg mooi van zien, maar wel korte leidingen goede aardpunten en een logische opbouw.

[image]
Je ziet hier een microfoon voorversterker, een pick-up ingang, toonregeling en ook nog een fasedraaier voor de balans eindtrap. Een stuk meer electronica dus.

Amroh Deuteron

door huub.jak @, 06.01.2020, 18:56 (214 dagen geleden) @ franzel
Bewerkt door huub.jak, 06.01.2020, 19:02

Het is wel een mooi bespoten schassis met verf
meet eens de massa soldeer punten zit ook
de beker elcos wel goed aan massa
ken zijn met een draadje met fiber ringen
maar ik kan zo niks zien .ook de potmeters
of die wel goed massa maken ?
allen massa punten meten ik heb het niet zo met al die versf
heb je ook afgeschermt draad gebruikt daar waar het zo zal zijn ?
er lopen ook zeer langen draden over al en langs overal
sorry dat ik het zo zeg maar het is een spinnen web
dan krijgt je ook brom van soms
huub

Amroh Deuteron

door franzel @, 06.01.2020, 20:14 (214 dagen geleden) @ huub.jak

Beste Huub.jak en soundman 2, Alvast bedankt voor jullie reactie .
Kijk, ik had eerst het schema in handen gekregen . Begonnen met de voedingstrafo te plaatsen op de behuizing (grote opening gezaagd) Buisvoeten elco's, choke geplaatst .
Daarna ben ik in het bezit gekomen (door dit forum)van een complete bouwbeschrijving ;
de componenten waren hier gans anders opgesteld dan bij mij . Als ik alles wilde aanpassen, moest ik gans mijn chasis naar de vaantjes helpen . Daarom besloot ik om het zo verder af te werken ; Daardoor een slordige bedrading ? (of onkunde ?) Ik heb er wel mijn best voor gedaan maar kan wel tegen kritiek. Het blijft immers een hobby !
Om op jullie aanmerkingen terug te komen, De gloeidraadleidingen zijn niet geaard . Enkel getwist en aangsloten op de 6.3 Volt van de trafo . Ik heb niet gelet op de juiste fase . De verf is wel verwijderd aan het aardingspunt . De UGT is proefondervindelijk gemonteerd . Ik heb de behuizing hiervan wel aan het aardingspunt aangesloten ; Dit gaf geen verandering . Voor ik herbegin, zal ik eerst jullie voorstellen uittesten . Misschien bekomen we dan wel tot een bevredigend resultaat ? In het andere geval wordt het een gans nieuw ontwerp en zal ik nog meer mijn best doen om het ordelijker op te bouwen . Maar ik wil jullie nogmaals bedanken voor de opbouwende kritiek .

Amroh Deuteron

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 07.01.2020, 08:07 (213 dagen geleden) @ franzel

"Als ik alles wilde aanpassen, moest ik gans mijn chasis naar de vaantjes helpen"
Dat vind ik dus een volstrekt verkeerd uitgangspunt. Is dan een chassis meteen
"naar de vaantjes" als je er wat extra gaten in boort?
Begin met voor jezelf keuze te maken wat je doel is: een goed functionerende versterker,
dan wel een chassis dat exact moet blijven zoals 't was. In Engeland zegt men:
"You can't eat your cake and keep it" wat ik in 't Vlaams zou overzetten als:
"ge kunt niet Uw wafel eten en deze toch behouden"
N.

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

Amroh Deuteron

door franzel @, 07.01.2020, 19:59 (213 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

Beste, Ik begrijp uw reactie . Als ik de behuizing moet aanpassen om tot een goed resultaat te komen,dan moet dat maar . Als dit niet noodzakelijk is vind ik het zonde
om achteraf met een chasis te zitten met overal ongebruikte gaten . Mijn versterkertje is niet gebouwd op een Uniframe .

Amroh Deuteron

door Sieme @, Niekerk, 07.01.2020, 12:22 (213 dagen geleden) @ franzel

Je zegt dat de 6,3 volt zwevend is,
dat is dan waarschijnlijk de oorzaak van een dusdanige hoeveelheid brom
dat evt. andere manco's ondergesneeuwd raken.
Even proberen met een draadje naar massa,succes m,
Sieme

--
het experiment heeft altijd gelijk

Amroh Deuteron

door franzel @, 07.01.2020, 20:00 (213 dagen geleden) @ Sieme

Bedankt Sieme . Dat ga ik zeker proberen .

Amroh Deuteron

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 07.01.2020, 11:55 (213 dagen geleden) @ huub.jak

sorry dat ik het zo zeg maar het is een spinnen web

:OK: :OK: :OK:

--
Groeten van Fons

"Het leven van een elektronicus gaat niet over rozen."

Amroh Deuteron

door Paul Brouwer @, Haarlem, 06.01.2020, 20:48 (214 dagen geleden) @ franzel

Afgeschermd draad gebruiken op de bedrading van en naar de klankkleurregelaars wil ook nog wel eens een wereld van verschil maken. ;-)

Groeten,
Paul

--
[image]

Amroh Deuteron

door franzel @, 07.01.2020, 20:01 (213 dagen geleden) @ Paul Brouwer

:OK: wordt nagekeken

Amroh Deuteron

door douwebakker @, Vledder, 06.01.2020, 21:07 (214 dagen geleden) @ franzel

Voordat je begint met bouwen zou je plek van de voedings en uitgangstrafo moeten bepalen.
Dit kan eenvoudig door een koptelefoon aan te sluiten op de uitgangstrafo en de voedingstrafo op 230V.
Verder helemaal nog geen bedrading. Je kunt dan eenvoudig de beste plek voor de trafo's bepalen. Brom die onstaat door inductie van de trafo's kun je later nooit meer verhelpen door bedrading etc. Dat om te beginnen natuurlijk.
Het chassis op een punt nabij de voedingselco aarden. Vervolgens aardlussen voorkomen.

Amroh Deuteron

door gertjanrhe @, Gooi, 06.01.2020, 22:37 (214 dagen geleden) @ douwebakker

je kan de oorzaak van de brom wellicht ook lokaliseren door achtereenvolgens stuurrooster van eindbuis en stuurrooster van voortrap(pen) aan aarde te leggen. Als er zelfs brom is als de gelijkrichter er uit is, heb je wellicht ongewenste koppeling van voedings- naar uitgangstrafo. De componentopstelling had een stuk strategischer gekund, maar ook bij een beroerde opstelling hoef je nog geen extreme brom te hebben.

--
De techniek was in de jaren 40 veel verder dan menigeen zich bewust is

Amroh Deuteron

door franzel @, 07.01.2020, 20:03 (213 dagen geleden) @ douwebakker

OK douwebakker bedankt voor uw reactie .

Amroh Deuteron

door Bert V. @, Amstelveen, 06.01.2020, 23:22 (214 dagen geleden) @ franzel

Nog een tip: altijd de voedings- en uitgangstrafo ver van elkaar plaatsen en de kernen haaks op elkaar; onder het chassis zie ik een smoorspoel?, op deze plek, indien mogelijk, de uitgangstrafo plaatsen (kernen dus haaks op elkaar) en de smoorspoel naar de voedingstrafo verplaatsen.

Bert

Amroh Deuteron

door huub.jak @, 07.01.2020, 10:00 (213 dagen geleden) @ Bert V.

Nu kan men nog een afschermings plaat tussen maken
tussen de voeding en uitgang .
maar het word meestal wel gedaan ver uit elkaar
huub

Amroh Deuteron

door franzel @, 07.01.2020, 20:05 (213 dagen geleden) @ Bert V.

Bedankt voor de tip Bert V. Zal ik uittesten .

Amroh Deuteron

door humfred ⌂ @, Dubai, 07.01.2020, 12:13 (213 dagen geleden) @ franzel
Bewerkt door humfred, 07.01.2020, 12:18

Hallo franzel,

ieder begin is moeilijk. Ik zou het bouwsel niet zonder meer willen afkraken om je moed dit op het board te plaatsen niet te ondermijnen.
Mijn eerste bouwsels waren ook niet veel beter en als je dit voor de 2e keer opzet dan is het met zekerheid al stukken beter.
Je hebt al heel wat tips gekregen, die kan ik alleen maar onderstrepen.

Je zult je toch wat meer met de theorie moeten bezig houden zodat je zelf kan vaststellen waar die brom vandaan komt.
Van de voeding of ontsaat die door onvoldoende/slechte aarding en/of afscherming.

Het gaat erom dat bij de bouw van de versterker erop gelet moet worden dat er geen aardlussen onstaan door in de wilde weg op het chassis te aarden. Dat betekent dat je in feite maar één aardpunt zou moeten aanhouden en dat is aan de gevoeligste ingang van de versterker.
Dat is niet eenvoudig omdat elko´s bijvoorbeeld de min aan de behuizing hebben liggen en dan op het chassis gemoneerd worden en hup...daar heb je de eerste aardlus. Om dat te voorkomen zou je de elko´s geisoleerd op moeten stellen, wil je het helemaal goed doen.

Tja , ik kan nog veel meer tips geven. Maar bouw de versterker opnieuw op, plaats de voeding en uitgangstrafo haaks op elkaar, zo ver mogelijk van elkaar weg en zorg voor een "infrastruktuur" van korte leidingen.

Rest nog mijn vraag waarom de uitgangstrafo op dat stuk hout staat opgesteld?

Amroh Deuteron

door soundman2 @, Wouw, 07.01.2020, 12:32 (213 dagen geleden) @ humfred

Ik ben er steeds van uit gegaan, dat de kleine trafo boven op het chassis de uitgangstrafo is. De middenbenen van de voeding en uitgangstrafo staan wel degelijk haaks op elkaar.
De smoorspoel onderin zou je tegen de zijwand kunnen monteren, waardoor alle kernen van de trafo's haaks op elkaar staan.

Amroh Deuteron

door franzel @, 07.01.2020, 20:23 (213 dagen geleden) @ humfred

Beste humfred, Toen ik begon aan de opbouw van dit versterkertje, ging ik ervan uit dat het wel goed ging werken . Zoals ik al eerder schreef, was de plaatsing van mijn onderdelen anders dan op de bouwbeschrijving die ik later in handen kreeg . Eens ik deze bouwbeschrijving bezat heb ik de werkwijze wel gevolgd . Vandaar langere bedrading enz. enz. Ik heb hier een paar UGT's liggen die bruikbaar zijn voor dit project . Deze wilde ik uittesten en de beste definitief monteren op de behuizing . Vandaar die houten onderplaat . Ik heb inderdaad veel tips gekregen via dit forum ; Die ga ik zeker allemaal uitproberen . Als de oorzaak van die vervelende brom niet gevonden wordt, herbegin ik . De verworven tips ga ik gebruiken om tot een beter resultaat te komen . Bedankt voor uw reactie .

Amroh Deuteron

door Koos Bouwknegt ⌂ @, Hengelo (Ov), 07.01.2020, 12:34 (213 dagen geleden) @ franzel

De buitenkant van de voedings elco’s is de min aansluiting, en hoort in de deuteron aan het chassis te zitten. Omdat je de bovenkant van het chassis ook geverfd hebt, kan het zijn dat de elcos “zweven” ? Dat zou de sterke brom verklaren. Er hoort ook geen isolatiering onder de elco’s te liggen.
Verder succes met de hobby en met deze leuke versterker !
Koos.

--
Met buizen in de wolken

Amroh Deuteron

door huub.jak @, 07.01.2020, 13:37 (213 dagen geleden) @ Koos Bouwknegt

Met elco ringen en met een draadje
daar zegden men voor in de vroegeren tijd
Negentief opgesteld .. zoms zal het en soms ook niet
maar of de elc,e goed aan massa liggen hier ??
hij merkt het ook wel als hij de elco can beet pakt
met de versteker aan .. Auuuw hopenlijk niet
huub

Amroh Deuteron

door Franc @, 07.01.2020, 13:50 (213 dagen geleden) @ huub.jak

Blijft altijd een lastig iets, de aardingen van de Elko’s.
Vaak breekt de schroefdraad of de bakelieten moer bij het wat vaster draaien.
Zelfs een Siemens versterker aangetroffen met 3 gebroken moeren terwijl de elko’s verder onbeschadigd en goed zijn.
Niet gevallen of zo, de rest is verder als nieuw behalve een gescheurde eindbuis.
Het beste zou zijn om een elko geïsoleerd op te stellen en dmv een klemring de elko aan te sluiten.
Maar mooi is anders!

En wat Huub zegt; een optater heb je zo te pakken als je niet oplet!

Groet Frank

Amroh Deuteron

door Peter1952 @, 07.01.2020, 13:53 (213 dagen geleden) @ huub.jak

Als dat zo zou zijn dan zal een oorverdovende brom hoorbaar moeten zijn.

Laat de vraagsteller eerst maar eens de boel fatsoeneren, dat scheelt al een hoop. En daarna trap voor trap het ding in bedrijf stellen.
Eerst de eindtrap, dan de tweede triode, toonregeling en de eerste triode. Daar leer je ook het e.e.a. van.

Groeten,
Peter

Amroh Deuteron

door franzel @, 07.01.2020, 20:31 (213 dagen geleden) @ Peter1952

Beste Peter 1952, We komen er wel uit . Mvg. De vraagsteller

Amroh Deuteron

door franzel @, 07.01.2020, 20:28 (213 dagen geleden) @ Koos Bouwknegt

Beste Koos, De 2 elco's zijn geïsoleerd opgesteld maar de "min"- polen ervan zijn met een draad naar één gecentraliseerd aardingspunt op het chasis aangesloten .

Amroh Deuteron

door thijs bouma ⌂ @, Haarlem, 07.01.2020, 23:29 (213 dagen geleden) @ franzel

Beste Franzel,

Ik zie dat je blauwe Philips elco´s hebt gebruikt in de voeding.Deze elco´s zijn van de 60tiger jaren.Heb je deze elco´s wel geformeerd voordat je de versterker in gebruik nam. Het kan best dat deze elco´s een veel te grote lekstroom hebben.
Ik heb de Deuteron versterker ook gebouwd in de 60tiger jaren en hij is absoluut bromvrij als je hem goed bouwd.De versterker klinkt dan echt goed.

Thijs

lAmroh Deuteron

door soundman2 @, Wouw, 08.01.2020, 20:13 (212 dagen geleden) @ franzel
Bewerkt door soundman2, 08.01.2020, 20:24

Hier staat een foto van de onderdelen opstelling van het Amroh ontwerp
http://www.grammofoon.com/frameset.htm?http://www.grammofoon.com/Amroh/Amroh_Deuteron.h...

Op de site van Rob Hooft (Amrob) staat een foto van de afgewerkte onderzijde.
http://became.nl/amroh/home.htm

[image]
Het artikel staat in AMROH

AMROH bouwontwerpen Update!

Deuteron fotobeschrijving NIEUW


Een complete bouwmap heb ik nog niet gevonden.

lAmroh Deuteron

door franzel @, 09.01.2020, 08:15 (211 dagen geleden) @ soundman2

Beste Soundman2, De complete bouwmap van de Deuteron kan u vinden online in de bibliotheek op de site :"Nederlandse vereniging voor de historie van de radio"
IK ben genoeg gedocumenteerd maar nu moet ik de fout die ik gemaakt heb nog opsporen .
Bedankt voor uw reactie .

lAmroh Deuteron

door soundman2 @, Wouw, 10.01.2020, 19:36 (210 dagen geleden) @ franzel

Curieus, ik kijk altijd op de site van de NVHR en vond toen niet meer als een schema........

lAmroh Deuteron

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 10.01.2020, 20:16 (210 dagen geleden) @ soundman2

http://nvhrbiblio.nl/biblio/boek/Deuteron;%20Grammofoon-microfoon%20versterker.pdf
Groet, Ben

--
Een vlieg pletten is eenvoudiger dan in elkaar zetten.

Amroh Deuteron

door Henk Boeijink, 08.01.2020, 20:51 (212 dagen geleden) @ franzel

Hallo Franzel,

Ik heb hier een boekje over de Deuteron.
Het is de complete bouwbeschrijving van de Deuteron.

Ook heb ik de voedingstrafo en uitgangstrafo voor je.
Als je deze bouwbeschrijving wilt hebben dan moet ik het eerst digitaliseren.

Ik hoor het wel.

p.s. Deze versterker diverse keren (heel lang geleden? diverse keren gebouwd.

Mvg, Henk

[image]

Amroh Deuteron

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 09.01.2020, 01:16 (211 dagen geleden) @ Henk Boeijink

Hallo Henk
Ik heb je een bericht gestuurd,
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Amroh Deuteron

door franzel @, 09.01.2020, 08:19 (211 dagen geleden) @ Henk Boeijink

Beste Henk,
Deze bouwbeschrijving is online terug te vinden . Bedankt voor uw aanbod . Mvg. Frank

Amroh Deuteron

door huub.jak @, 09.01.2020, 12:47 (211 dagen geleden) @ franzel

Ik heb dat versterkertje ook wel gemaakt en brom vrij
klinkt ook goed het maakt uit wat voor
een pickup element er aan hangt
soms is het beter met 470 k in serie
tussen de pickup te doen ik meen dat
ook gelezen te hebben in de amroh boeken
met philips elementen is het wel goed maar ronetten
is die zijn scherper en meer af giften soms te veel
zo is het met meer merken
huub

Amroh Deuteron

door Peter1952 @, 09.01.2020, 14:45 (211 dagen geleden) @ huub.jak

Dat soort maatregelen zijn echt niet nodig bij de Deuteron. Er is geen reden de ingangsgevoeligheid kleiner te maken vanwege een element dat een grotere spanning afgeeft, de toonregeling heeft ruim voldoende bereik voor een goede correctie, bij elementen die te veel hoog afgeven kan een condensatortje in de toonregeling weggelaten worden. E.e.a. staat in de bouwbeschrijving.
Heb onlangs zijn voorganger gebouwd, de UN40, die is nagenoeg gelijk aan de Deuteron en kan ook nu nog prima mee.

Hou het origineel, dat is echt het beste.

Groeten,
Peter

Amroh Deuteron

door huub.jak @, 09.01.2020, 15:12 (211 dagen geleden) @ Peter1952
Bewerkt door huub.jak, 09.01.2020, 15:47

Denk ook wel welken amroh uitgang gebruikt
word . de hifi U 72 IS HEEEL GOED MAAR DIE KLEINE TRAFO,S ??
MATIG kan zijn ik heb ook de voorgangers geboud
de volumen pot meter waarde maakt uit
ik bezit ook al die versterker boeken van amroh
allen tekeningen achter in de boeken
huub

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum