Brommende Erres KY483 (Techniek Radio/TV)

door Hans Op den Camp @, Leusden, 26.02.2020, 19:57 (1523 dagen geleden)

Beste forumlezers,

Vandaag heb ik een oude Erres 483 van de plank gehaald om er weer eens naar te luisteren met mijn AM PLL huiszendertje. En wat ik al gauw merkte was een nare bromtoon die zich pas na twee minuten liet horen.
Dat had dus alles met warm worden van onderdelen te maken. En dus niet met een elco C1 - C2 in de voeding, want dan krijg je al meteen een zware bromtoon te horen.

En wat wordt er dan binnen een paar minuten warm in een dergelijke radio? Juist...de buizen dus. Alleen de UCH41 en de UAF42 werden niet erg warm maar de UL41 des te meer.
Dus heb ik de eindbuis UL41 vervangen door een NOS nieuwe en ging er een nieuwe wereld voor mij open.......
Want met de nieuwe UL41 was het radiootje volkomen bromvrij.
Weer wat geleerd dus, maar wat zou er dan toch met die oude brom veroorzakende UL41 aan de hand zijn geweest?

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Brommende Erres KY483

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 26.02.2020, 20:01 (1523 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hallo Hans,

Mogelijk een gedeeltelijke kortsluiting tussen gloeidraad en kathode. En dat kun je meten: wel gloeistroom aansluiten....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Brommende Erres KY483

door Hans Op den Camp @, Leusden, 27.02.2020, 11:48 (1522 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Hallo Leo,

Je had het bij het rechte eind: "kruipstroom" tussen kathode en gloeidraad. En ineens herinnerde ik me weer
dat een UL41 buis wel eens last heeft van zilveroxide op het glas tussen de buispennen.
Dat was hier ook het geval in de vorm van een zwarte aanslag tussen de buispennen. Aanslag verwijderd met ammonia en het resultaat is verbluffend :-).

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Brommende Erres KY483

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 27.02.2020, 12:11 (1522 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Mooi dat je het gevonden hebt Hans! En inderdaad, de hele 40 serie heeft last van zilveroxide tussen de pootjes. Ammonia doet inderdaad wonderen; je hebt weer een goede buis!

Veel luisterplezier!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Brommende Erres KY483

door gerard ⌂ @, Zeist, 09.03.2020, 11:55 (1511 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

"kruipstroom" tussen kathode en gloeidraad. En ineens herinnerde ik me weer
dat een UL41 buis wel eens last heeft van zilveroxide op het glas

Jouw radio uit 1948 heeft dan nog een vroege serie rimlock buizen. Je had dacht ik eerst buizen die een metalen ring om de voet hadden, en later Rimlocks die helemaal van glas waren. Kan het kloppen dat die metalen voeten nog gevoeliger waren voor oxidatie dan de glazen?

Opvallend aan jouw radio ook: geen LF voorversterking! Na de detector volgt meteen de eindbuis. Ik denk dat dit toestel bedoeld is voor ontvangst van lokale zenders, Hilversum 1 en 2 dus. De gevoeligheid is ook "maar" 100uV. Is bij jou ook de ontvangst van zwakke zenders goed met de KY483?

Brommende Erres KY483

door Hans Op den Camp @, Leusden, 09.03.2020, 14:31 (1511 dagen geleden) @ gerard
Bewerkt door Hans Op den Camp, 09.03.2020, 14:49

"kruipstroom" tussen kathode en gloeidraad. En ineens herinnerde ik me weer
dat een UL41 buis wel eens last heeft van zilveroxide op het glas


Jouw radio uit 1948 heeft dan nog een vroege serie rimlock buizen. Je had dacht ik eerst buizen die een metalen ring om de voet hadden, en later Rimlocks die helemaal van glas waren. Kan het kloppen dat die metalen voeten nog gevoeliger waren voor oxidatie dan de glazen?

Opvallend aan jouw radio ook: geen LF voorversterking! Na de detector volgt meteen de eindbuis. Ik denk dat dit toestel bedoeld is voor ontvangst van lokale zenders, Hilversum 1 en 2 dus. De gevoeligheid is ook "maar" 100uV. Is bij jou ook de ontvangst van zwakke zenders goed met de KY483?

Hallo Gerard,

Om met jouw laatste vraag te beginnen; het is me al vaker opgevallen dat er tegenwoordig met dit radiootje - en ook andere met dezelfde buisbezetting zoals de BX180U van Philips - overdag geen of nauwelijks zwakke zenders worden ontvangen. Na zonsondergang wordt de ontvangst iets beter als gevolg van veranderingen in de ionosfeer (Kennely-Heaviside laag).

Met een U-toestelletje dat een buis meer bezit, zoals de NSF H282U , is er een wereld van verschil te beluisteren. Zelfs overdag . Maar vergeet niet dat daar een prijskaartje aan zat, want dat laatste uutje kostte in 1948 50 gulden meer dan de Erres KY483. Een hoop geld in die jaren...

Wat betreft de kruipstroom tussen de pennen van de buis door aanslag van zilveroxide schijnen meer van dit soort B8A rimlock buizen last te hebben. Ik had al een aantal krakende en brommende UL41 buizen klaar liggen om weg te gooien. En die hadden alle een metalen huls en een productcode ZC . Maar nadat ik de oxide aanslag aan de onderzijde van de buizen tussen de pootjes met ammonia grondig schoon had gemaakt zijn de buizen weer als nieuw ;-) .

Het loont dus echt de moeite om dergelijke afgekeurde brommende en krakende eindbuizen een opfrisbeurt met ammonia te geven. Want ze worden vaak onterecht weg gegooid.

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Brommende Erres KY483

door huub.jak @, 09.03.2020, 15:30 (1511 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Denk ook dat je gelijk de buis pennen mee
meer schoon gemaakt heeft .
zo heb ik het ook wel meegemaakt met de gelijk
richter buis onvoldoende schoon
huub

Brommende Erres KY483

door gerard ⌂ @, Zeist, 09.03.2020, 15:36 (1511 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Met een U-toestelletje dat een buis meer bezit, zoals de NSF H282U , is er een wereld van verschil te beluisteren. Zelfs overdag . Maar vergeet niet dat daar een prijskaartje aan zat, want dat laatste uutje kostte in 1948 50 gulden meer dan de Erres KY483. Een hoop geld in die jaren...

Zo is het. En er waren natuurlijk genoeg mensen die alleen in de landelijke zenders geinteresseerd waren. Ruime markt voor een "streekontvanger".

Wat betreft de kruipstroom [..] Het loont dus echt de moeite om dergelijke afgekeurde brommende en krakende eindbuizen een opfrisbeurt met ammonia te geven.

Goed om ons hieraan even te herinneren!
Ik heb ook nog zo'n aan de kant gelegde kraakbuis.


Bekend verhaal natuurlijk ook dat je de warmte-ontwikkeling in het kleine kastje kunt terugdringen door R2 te vervangen door een 1,5uF condensator.

Volgens mij heb jij zoveel van die kleine UUtjes dat je er wel een lezing over kan geven op het RadioCafé.

Brommende Erres KY483

door S.Leunissen @, regio Zuid Limburg, 28.02.2020, 20:59 (1521 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Ik pak de buis en duw die een paar keer al draaiend in de goudkleurige krullen waar ik normaal de soldeerstift mee schoonmaak. Alle oxide weg.

--
groet Sander
[image]

Brommende Erres KY483

door Balynka @, Wuustwezel, 09.03.2020, 11:10 (1511 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Heb hier een EABC80, bij AM gaf deze een zware brom (50hz), na vervangen was dat probleem opgelost.
Heeft ook deze buis last van doorslag?

groeten Ruddy

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum