Buizen in vliegtuig apparatuur (Techniek Overig)

door Koos Bouwknegt ⌂ @, Hengelo (Ov), 18.03.2020, 21:08 (13 dagen geleden)

Op dit forum gaat het meestal over oude radio's met buizen, maar ik heb een wat aangrenzende hobby, namelijk het verzamelen van apparatuur in vliegtuigen uit de jaren 50, dus met buizen. Deze communicatie of navigatie apparaten moesten zo klein en licht mogelijk zijn. Altijd met afstandsbediening, want het ding zelf past niet in de cockpit, zodat er minstens één motortje in zat voor de afstemming. Het zijn technisch erg fraaie apparaten. Er werden miniatuur radiobuizen toegepast uit de weinig bekende "70" serie, zoals de ECC70 oftewel JAN6021. Ook kwamen triodes voor tot meer dan 1000 MHz, zoals de 7077, in onderstaande foto naast een gewone ECC82. Zo'n triode is niet meer dan een stapeltje keramische ringen, afgewisseld met de anode, het rooster, de katode, en twee bolletjes voor de gloeidraad, precies zoals het symbool van een triode ! Het buisje is kleiner dan de buisvoet.
[image]

In zo'n apparaat zaten een hoop buizen, soms wel tegen de honderd. Hieronder een foto.
[image]

Opdat anderen er ook nog wat aan hebben heb ik deze apparaten beschreven op mijn website Let op, dit is een nieuwe URL omdat de oude (bij members.home.nl) helaas stopt per 31 maart zonder redirect mogelijkheid.
De site staat vol beschrijvingen, schema's en foto's.
Veel leesplezier,
Koos

--
Met buizen in de wolken

Buizen in vliegtuig apparatuur

door Mick @, Rotterdam, 18.03.2020, 22:04 (13 dagen geleden) @ Koos Bouwknegt

Een bijzonder en fraai apparaat Koos! Zoveel subminiatuur buisjes heb ik nog niet bij elkaar gezien. In mijn verzameling van hoortoestellen en de bekende Miniphon P55 draadrecorder komt het niet verder dan 3.

Succes & groeten, Mick

Buizen in vliegtuig apparatuur

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 18.03.2020, 23:12 (13 dagen geleden) @ Koos Bouwknegt

Erg leuk deze verzameling te zien Koos! Zelf heb ik nog een omgebouwde R101 radio compas ontvanger. Waarom omgebouwd? De bedieningsdoos ontbrak en ik wilde het ding gewoon kunnen gebruiken....
Toch weer jammer dat hij omgebouwd is als ik jou verzameling zo bekijk.....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

www.rrd.demon.nl

leosnoeren(apenslingertje)rrd.demon.nl

Buizen in vliegtuig apparatuur

door Roland Huisman @, Zwolle, 19.03.2020, 01:25 (13 dagen geleden) @ Koos Bouwknegt

Wat zit dat prachtig mooi in elkaar met die miniatuurbuisjes!

Buizen in vliegtuig apparatuur

door Piet van der Pol @, Alblasserdam, 19.03.2020, 08:50 (13 dagen geleden) @ Koos Bouwknegt

Er werden door de Russen hele dikke buizen gebruikt in de MIG straaljagers. Ze zijn nu populair voor buizenversterkers, zoals in mijn huidige 60W monoblocks.

Piet

[image]
[image]

Buizen in vliegtuig apparatuur

door Henry, 19.03.2020, 19:40 (12 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Wat voor type buis is dit? Ik kan het net niet lezen.

Buizen in vliegtuig apparatuur

door Piet van der Pol @, Alblasserdam, 19.03.2020, 21:23 (12 dagen geleden) @ Henry

Het is een 6C33C-B. Maar bij het zoeken mag je de -B weglaten. Het is een 60W enkele triode maar met 2 kathodes, die samen of apart gebruikt kunnen worden.

Piet

Buizen in vliegtuig apparatuur

door Henry, 20.03.2020, 11:49 (11 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Buizen in vliegtuig apparatuur

door Kees Koren @, De Meern, 20.03.2020, 17:00 (11 dagen geleden) @ Henry

Heb nog wat mini radiolampjes uit de 2e wereld oorlog.

VR 92 tweemaal en een mooie kleine triode , staat niks meer op.

Zitten deze ook in deze apparatuur ?

Zie :

[image]

Radio Kees.

Buizen in vliegtuig apparatuur

door Hans van der Marel ⌂ @, Hilversum, 20.03.2020, 17:06 (11 dagen geleden) @ Kees Koren

De bovenste komt zeker uit luchtvaart apparatuur. Er staat een broad arrow op ( pijl/driehoek omhoog ) en dat is het "logo" van de Air Ministry, het engelse ministerie voor luchtvaart gedurende/rondom WW2.
In de Indicator type 184A zitten ook een aantal van die VR92 buisjes.

Buizen in vliegtuig apparatuur

door Mans Veldman @, Leidschendam, 21.03.2020, 14:36 (10 dagen geleden) @ Kees Koren
Bewerkt door Mans Veldman, 21.03.2020, 14:58

De middelste is een UHF Acorn of Eikelbuis. Ze zijn er als triode (type 955) en als pentode (type 954, 956) jouw versie heeft extra aansluitingen aan boven- en onderkant en is een pentode, pin onderkant = stuurrooster. Ze zitten in veel Amerikaanse VHF/UHF (radar)apparatuur, ook Airborne WW2 apparatuur. De "buisvoet" is niet meer dan een ronde keramiek schijf met 5 klemcontacten. De VR92 is een diode gelijk aan de EA50

[image]
[image]

--
Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away

Buizen in vliegtuig apparatuur

door Koos Bouwknegt ⌂ @, Hengelo (Ov), 21.03.2020, 20:29 (10 dagen geleden) @ Mans Veldman

Op deze foto staat een vliegtuig toepassing van eikel buisjes. Het is de balans oscillator/zender uit de hoogtemeter APN-1 uit ca 1944. De metalen staven vormen de op 470 MHz afgestemde uitgangstransformator.
[image]
De frequentie werd FM gemoduleerd met een luidspreker waarvan de conus bekleed was met een metaallaagje. Deze "variabele" condenstor bepaalt de frequentie die tussen 460 en 480 MHz op en neer ging. Deze unit werkt nog, er komt minstens 100mW uit ...
[image]

Koos.

--
Met buizen in de wolken

Buizen in vliegtuig apparatuur

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 20.03.2020, 00:45 (12 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Zo te zien heb de juiste buisvoeten gebruikt Piet. :OK:
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Buizen in vliegtuig apparatuur

door Herm Willems @, Maastricht, 19.03.2020, 09:23 (13 dagen geleden) @ Koos Bouwknegt

Mogelijk is het boek Vliegtuig en radio ook interessant voor je Koos. Het is wel uit 1944. Misschien ken je het al, zo niet, het is hier te koop voor 9 euro:

https://www.boekwinkeltjes.nl/b/187451524/Vliegtuig-en-radio/

Buizen in vliegtuigen lectuur

door Koos Bouwknegt ⌂ @, Hengelo (Ov), 19.03.2020, 11:05 (12 dagen geleden) @ Herm Willems

Dank voor de tip, maar voor mij is dit boek net iets te oud. Ik heb het boek "Electronische navigatie en naderingssystemen" van J.Kroon uit 1950. Daarin worden ook de eerste na-oorlogse systemen beschreven.
Koos.

--
Met buizen in de wolken

Buizen in vliegtuigen lectuur

door Herm Willems @, Maastricht, 19.03.2020, 14:24 (12 dagen geleden) @ Koos Bouwknegt

Ok, prima, beter een tip teveel dan een te weinig nietwaar.

Buizen in vliegtuig apparatuur

door Hans van der Marel ⌂ @, Hilversum, 19.03.2020, 10:32 (12 dagen geleden) @ Koos Bouwknegt

Ik heb al vaak op je "oude" site gekeken.
Mijn verzameling stopt min of meer waar de jouwe begint nl. vliegend WW2 radio materieel.

Voor de liefhebbers van degelijke oude techniek :

[image]

BC645 IFF. Deze set is weliswaar ontwikkeld en in een kleine serie gebouwd maar nooit gebruikt omdat er voor een andere set is gekozen......

Dan kun je zelfs op Ebay wel eens een mazzeltje hebben. Ik heb dat ding gekocht voor $ 1,75 + verzenden uiteraard.
EN dan krijg je een echt NOS apparaat op transport plaat en fabrieksnieuw opgebost kabeltje :

[image]
[image]
[image]

Buizen in vliegtuig apparatuur

door Koos Bouwknegt ⌂ @, Hengelo (Ov), 19.03.2020, 11:13 (12 dagen geleden) @ Hans van der Marel

Deze versie van IFF spullen kende ik nog niet. Waarschijnlijk heeft men toen gekozen voor de APN-6, dat was aan het eind van de oorlog de standaard IFF set, ook in de UK.
Maar gefeliciteerd met deze aankoop, altijd leuk en een uitdaging om hem te laten werken !
Succes, Koos.

--
Met buizen in de wolken

Buizen in vliegtuig apparatuur

door Hans van der Marel ⌂ @, Hilversum, 19.03.2020, 11:30 (12 dagen geleden) @ Koos Bouwknegt

Het laten werken is nog even lastig, de VT-191 ( 316A ) is lek en die is lastig te vinden.
Nu gaat ook de Hamvention niet door en ook het bezoek aan Fair Radio Sales is daarmee gecanceld anders had ik half mei een vervanger.

Ach het is hobby, heb nog zoveel spul staan om op te knappen en aan gang te krijgen bijv.
de Iindicator Unit type 184A van de H2S radar set :

[image]

Buizen in vliegtuig apparatuur

door Koos Bouwknegt ⌂ @, Hengelo (Ov), 19.03.2020, 13:51 (12 dagen geleden) @ Hans van der Marel

Dat is een mooie Indicator unit type 184A ! Zo zie je ze niet veel meer. Ik weet niet of je de beschrijving al hebt, maar de H2S beschrijving op CD was (is?) te koop bij Paul Bodifee in Deventer, van de Stichting Signals Collection '40-'45.
Koos.

--
Met buizen in de wolken

Buizen in vliegtuig apparatuur

door Hans van der Marel ⌂ @, Hilversum, 19.03.2020, 14:13 (12 dagen geleden) @ Koos Bouwknegt

Ik heb de AP2890L. Die is op internet te vinden.
Daar staat in principe alles in, van werking van radar in het algemeen tot de PPI ( plan position indicator ), de fishpond ( rondkijk radar voor aanvallende vliegtuigen ) als alle schema's.
Als iemand die wil hebben kan ik hem sturen.

Buizen in vliegtuig apparatuur

door Roland Huisman @, Zwolle, 19.03.2020, 14:11 (12 dagen geleden) @ Hans van der Marel

Het laten werken is nog even lastig, de VT-191 ( 316A ) is lek en die is lastig te vinden.

Ik heb dat buisje even opgezocht. Wat een apart ding is dat! Nooit gezien... :-)

Buizen in vliegtuig apparatuur

door Hans van der Marel ⌂ @, Hilversum, 19.03.2020, 14:21 (12 dagen geleden) @ Roland Huisman

Het laten werken is nog even lastig, de VT-191 ( 316A ) is lek en die is lastig te vinden./


Ik heb dat buisje even opgezocht. Wat een apart ding is dat! Nooit gezien... :-)

Er is ook een kleinere versie van, de 717A zie
http://www.r-type.org/exhib/aab0012.htm

WW2 pogingen met de eikel buisjes om maar in het UHF gebied te kunnen werken.
Amerika liep destijds nogal wat achter met VHF en UHF.
Tot zeer grote verassing kwamen ze er achter dat vliegtuigen zo uit de states NIET konden praten met Engelse toestellen.
Amerika had de command set en liason zenders op HF en de Engelsen gebruikte al VHF sets op 120 tot 156 MHz ( AM dat dan al wel ).
De luchtvaart is daardoor erg lang blijven zitten op deze frequentie en modulatie.

Buizen in vliegtuig apparatuur

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19.03.2020, 15:57 (12 dagen geleden) @ Hans van der Marel

Toch geweldig mooie techniek.

Zie toch hoe dat vakkundig in elkaar gezet is.

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

Buizen in vliegtuig apparatuur

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19.03.2020, 15:59 (12 dagen geleden) @ Koos Bouwknegt

Koos,

Dank voor laten zien.
wat een pracht deze buisjes.

Zat gisteren net over de RACAL 17 te kijken.
Hele verhaal over dat systeem Wadley en filters.
Aanrader.

Wadley and Racal 17 story Engl version

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

Buizen in vliegtuig apparatuur

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19.03.2020, 16:31 (12 dagen geleden) @ Maurice

Racal 17 Nederlanse versie

Dat is makkelijker te volgen

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

Buizen in vliegtuig apparatuur

door Hans van Kampen @, Voorhout, 19.03.2020, 18:23 (12 dagen geleden) @ Koos Bouwknegt

Heel fraai Koos en dank voor de link naar de site.

Zoals je weet heb ik ook wat vliegtuig elektronica met buizen zoals ook een fraaie transponder vol met buizen. Jaren geleden ben je nog eens bij me langs geweest omdat je toch in Noordwijk (mijn buurgemeente) moest zijn.

;-)
Hans

Een greep uit collectie.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 19.03.2020, 19:28 (12 dagen geleden) @ Hans van Kampen

[image]

[image]
APX-6 transponder. De drie ontbrekende grote (zend) buizen zitten er inmiddels ook in.

[image]
ARC-44 tranceiver

[image]
ARC R-30B receiver

[image]
P-800 set

En nog meer met buizen en ook halfgeleider, mooi spul en hoe kan het ook anders degelijk gemaakt want is geen consumentenspul.

;-)
Hans

Een greep uit collectie.

door Gert Klomp @, Emmen, 19.03.2020, 19:37 (12 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Wat is er veel leuk buizen materieel om te verzamelen. Je website is goed en overzichtelijk opgezet.

Een greep uit collectie.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 19.03.2020, 19:42 (12 dagen geleden) @ Gert Klomp

De website van Koos inderdaad:OK:

Een greep uit collectie.

door soundman2 @, Wouw, 19.03.2020, 21:29 (12 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik zie geen (roterende) omvormers. Hoe werd hier de hoogspanning opgewekt? Trilleromvormers of zaten er al halfgeleiders in?

Een greep uit collectie.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 19.03.2020, 21:34 (12 dagen geleden) @ soundman2

Voor dat doel zaten er inderdaad halfgeleiders in Henk.

;-)
Hans

Een greep uit collectie.

door Mans Veldman @, Leidschendam, 19.03.2020, 21:47 (12 dagen geleden) @ soundman2

Soms werkt de apparatuur, zoals b.v. het ARN-6 Radiokompas, gewoon op 28V Anodespanning. Er zitten echter "normale" 250V buizen in. Om nog een beetje LF uitgangsvermogen te hebben zitten er in de ARN-6 4 buizen parallel in de LF eindtrap.

--
Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away

Een greep uit collectie.

door soundman2 @, Wouw, 19.03.2020, 22:15 (12 dagen geleden) @ Mans Veldman
Bewerkt door soundman2, 19.03.2020, 22:28

Ik kan me nog wel herinneren dat Philips hybride autoradio's verkocht heeft, waarin MF buizen zaten die speciaal bedoeld waren voor een anodespanning van 6 of 12 volt.
In de eindtrap zat dan een halfgeleider. (N3G82VT, N4G93VT, N6X81VT))

Een greep uit collectie.

door Ron Kremer ⌂ @, Groningen, 20.03.2020, 17:10 (11 dagen geleden) @ soundman2

Ik kan me nog wel herinneren dat Philips hybride autoradio's verkocht heeft, waarin MF buizen zaten die speciaal bedoeld waren voor een anodespanning van 6 of 12 volt.

Buizen voor dat doel en geschikt voor een lage anodespanning waren met name de ECH83, EBF83, EF97, EF98 en de ECC86.

Vr. groet, Ron

Een greep uit collectie.

door Sieme @, Niekerk, 19.03.2020, 23:09 (12 dagen geleden) @ Mans Veldman

En die voor die paar honderd milliwatt ook nog 32 w aan gloeistroomvermogen copnsumeren,ware hoogovens.

--
het experiment heeft altijd gelijk

Een greep uit collectie.

door Gerrit Duijts @, 19.03.2020, 22:46 (12 dagen geleden) @ soundman2

vliegtuigen werken met 400 hz voedingstrafos.
die waren een heel stuk kleiner.
en alles stond te fluiten in die apparaten

Een greep uit collectie.

door Hans van der Marel ⌂ @, Hilversum, 20.03.2020, 17:12 (11 dagen geleden) @ Gerrit Duijts

vliegtuigen werken met 400 hz voedingstrafos.
die waren een heel stuk kleiner.
en alles stond te fluiten in die apparaten

400 Hz is eind of na WW2.
Engels spul wil nog wel eens op 1600 Hz 80V werken ( H2S radar oa. ).
Amerikaans soms 14 V maar meestal 28 V DC.
2 Loodaccu's in serie onder lading hebben 28 V klemspanning.

Buizen in vliegtuig apparatuur

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 22.03.2020, 14:14 (9 dagen geleden) @ Koos Bouwknegt
Bewerkt door Ouwe Schipper, 22.03.2020, 14:26

Als ik je een plezier kan doen.....
Gratis en voor nix het zend/ontvang deel
van een IFF transponder AN/APX6 ; de SHF buisjes
zitten nog in de trilholten en de MF versterker
is kompleet met alle buisjes erin; het onderste
deel van wat Hans van Kampen vertoonde
Nico
EDIT
In 1968 vloog de KLU met de F 104 Starfighter
Pròpvol met buizen apparatuur. Als dat werd aan
gezet moest er een speciale ventilatie wagen bij
om (veel) lucht in de "air scoop" te blazen, anders
raakte 't spul binnen enkele minuten oververhit.
Tijdens de vlucht haalde die "air scoop" voldoende
lucht binnen; op grote hoogte (10 KM) was die lucht
zó koud dat een regelklep de toevoer enigszins kneep
N.

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

Buizen in vliegtuig apparatuur

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22.03.2020, 18:56 (9 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

Als Koos belangstelling heeft en naar de eerst volgende NVHR beurs of andere beurzen gaat wanneer dat coronagedoe achter de rug is wil ik hem wel bij je ophalen Nico en overdragen aan Koos, ik merk het wel.

;-)
Hans

Buizen in vliegtuig apparatuur

door Koos Bouwknegt ⌂ @, Hengelo (Ov), 22.03.2020, 20:21 (9 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

Dag Nico, bedankt voor je aanbod van het frontdeel van een APX6. Maar helaas, mijn opslag ruimte is beperkt, en ik heb er al een. Op mijn site vind je de beschrijving er van, en het opgetekende schema.
Misschien zijn er andere liefhebbers op het forum ?
Koos.

--
Met buizen in de wolken

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum