grundig tk 35 (Techniek Overig)

door Boudewijn @, 22.04.2020, 00:14 (1437 dagen geleden)

Hier zit zo,n papst motor in en deze piept,hoe moet zo,n motor gesmeert worden?

grundig tk 35

door castafiore2010 @, Winsum (Gn.), 22.04.2020, 07:48 (1437 dagen geleden) @ Boudewijn

Vaak zit om de as van de mortor een borgveer, die je met een borgverentang moet lossen en dan kun je de rotor er uittrekken. Maak deze goed schoon en doe dat ook met het sinterbronzen lager in de stator (met waatenstaafjes metgedrenkt in tetra- of trichloorethileen uitwrijven). Daarna het lager goed smeren met automatische transmissie-olie, dit doe je door een stukje pleepapier op te rollen en te doordrenken met die olie, dit in het lager te steken en dat een nacht te laten liggen.

Papst heeft allerlei typen gemaakt en de jouwe kan wat afwijken van dit recept, een foto van het ding maakt zo'n vraag wel een stuk makkelijker ook leuker voor andere forumleden om mee te kunnen kijken. Grotere motoren waren bijv. uitgerust met kogellagers.

grundig tk 35

door soundman2 @, Wouw, 22.04.2020, 10:07 (1437 dagen geleden) @ castafiore2010
Bewerkt door soundman2, 22.04.2020, 10:41

Sinterbronslagers niet schoon maken met tri, thinner of aceton e.d. De olie in de poriën "verbrandt" dan en dan is het materiaal niet meer poreus.
Een stukje over de vervaardiging en smering van sinterbronslagers uit een advertentie:

"Sinterbronzen glijlagers worden gefabriceerd door een mengsel van tinbronspoeder samen te persen tot een vast deel. Vervolgens wordt het brons bij een specifieke temperatuur gesinterd en daarna gekalibreerd voor de gewenste afmeting en tolerantie. Door het samenpersen van het bronspoeder blijft er circa 25% tot 30% porositeit bestaan. Deze ruimte wordt vervolgens geïmpregneerd met olie. Door de rotatie van een as in het sinterbronzen glijlager wordt de olie naar het contactvlak gezogen. Warmteontwikkeling zorgt voor nog meer toevoer van olie. Op deze manier ontstaat er een hydrodynamische smering."
Voor de lieden die meer willen weten:
http://www.brammer.nl/Downloads/glijlagers_brons.pdf
Over reinigen heb ik nog niet veel gevonden. De tip die ik gaf komt van ergens uit een service docu van Philips.

grundig tk 35

door Onno ⌂ @, 22.04.2020, 11:18 (1437 dagen geleden) @ soundman2

Wow! Dat is nog eens een stukje specifieke materialenkennis.

Dit roept wel de vraag op, bedenkend dat het lager piept, dus is blijkbaar die zelfsmerende werking weg:
Is de olie al verdwenen/verbrand/hard geworden?
Is het dan mogelijk en nuttig om de lagers te reinigen? hoe dan?
(ik ben bang dat het antwoord op die vraag zonder intensief onderzoek op de lagers niet met zekerheid is te beantwoorden).

Een andere vraag, uit nieuwsgierigheid: wat betekent in de aangehaalde tekst precies "callibreren"?
Is bedoeld uitboren/frezen/polijsten? en wat doet dat met die poriën?
(die zouden goed moeten blijven, want anders zou deze geavanceerde smering niet hebben gewerkt)

--
Vriendelijke groeten,
Onno

grundig tk 35

door soundman2 @, Wouw, 22.04.2020, 12:29 (1437 dagen geleden) @ Onno

Een andere vraag, uit nieuwsgierigheid: wat betekent in de aangehaalde tekst precies "callibreren"?
Is bedoeld uitboren/frezen/polijsten? en wat doet dat met die poriën?
(die zouden goed moeten blijven, want anders zou deze geavanceerde smering niet hebben gewerkt)

De stukjes komen uit advertenties van leveranciers van het materiaal en van complete lagers. Ik kan me voorstellen staafmateriaal op een precieze diameter wordt geleverd. Precies meten heet dan calibreren.
Ik zocht aanvankelijk op reinigen, omdat ik uit Philips docu weet, dat je daar niet alles voor mag gebruiken, maar vond niet echt het antwoord wat ik zocht.
Als je weet hoe een lager werkt, kan dat ook weer helpen bij het schoonmaken, net als bij kunststof kun je daar ook niet alle vloeistoffen gebruiken voor de schoonmaak.

grundig tk 35

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22.04.2020, 13:54 (1437 dagen geleden) @ soundman2

En weet huidig ook de mate van gebruil.
Toestel wat gebouwd is om dagelijks
vele uren te draaien in deze hobby
misschien maar paar uur per jaar.

Schoonmaken en gewoon op de normale
manier olieen.

Zo heb ik 3weken geleden een expert
gehad bij mijn scheepskoppeling.
Glijlager bussen van brons.
Dat draait al sinds 1949.
en in de boeken staat 1965 gereviseerd.
Maarja wat.
Zeker sinds 1969 ons bezit alleen olie vervangen.
Goed micrometer er bij en meten.
Assen van 8cm dia en 3cm.
Toleranties meeste 0.1 en 0.2
3 stuks tegen de 0.35
Voor een lagerman ietsjes te veel.
Voor ons gebruik kan het zo nog
dik 50jr mee!
En bij berekening aan de lagers zijn
deze zo overbemeten dat ze zich feitelijk
vervelen.
Bedoel maar.
Weet hoe gebruik is.

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

grundig tk 35

door soundman2 @, Wouw, 22.04.2020, 16:24 (1437 dagen geleden) @ Maurice

Oliën is niets mis mee, als het de goede soort is kruipt het weer in de poriën.
Het zou het oplosmiddel cq reinigingsmiddel kunnen zijn dat het smeerproces juist verstoort. Ik denk dat was benzine een product is, dat de opgedroogde olie in de poriën weer zacht kan maken..
Smering vereist vaak vakkennis. Slaolie is ook olie, maar in een automotor als smering zou het best wel eens funest kunnen zijn, om maar een voorbeeld te noemen.

grundig tk 35

door doeve ⌂ @, Borgercompagnie, 22.04.2020, 18:57 (1436 dagen geleden) @ soundman2

Philips leverde speciaal sinterlagerolie met het advies geen andere te gebruiken, het kan zijn dat in het apparaat van TS iemand eerder heeft gesmeerd met verkeerde olie.

--
HJD

grundig tk 35

door soundman2 @, Wouw, 23.04.2020, 11:22 (1436 dagen geleden) @ doeve

In de Docu van TK35 staat de olie aangegeven.
[image]

grundig tk 35

door castafiore2010 @, Winsum (Gn.), 22.04.2020, 13:57 (1437 dagen geleden) @ Onno

Soundman heeft in zoverre gelijk, dat je een gesinterd lager niet moet onderdompelen in tri of tetra, maar dat heb ik ook niet gezegd. Ik sprak over een wattenstaafje, dat gedrenkt is in tri of tetra. Daarmee haal je het verdroogde en verharste olie korstje aan de oppervlakte van het sinterbrons weg. Als de olie in de poriën ook verharst is, kun je -wanneer mogelijk- het lager het beste in een oven van 80 graden verwarmen met een stuk pleepapier of keukenrol erin om de olie op te zuigen.

Daarna smeren, zoals ik al eerder zei en het probleem is hoogstwaarschijnlijk opgelost.

grundig tk 35

door Eddy @, Evergem (B), 22.04.2020, 19:26 (1436 dagen geleden) @ castafiore2010

Even ter info, atf of automatische transmissie olie heeft een reinigend effect, het lager hiermee reinigen en dan , als het schoon is ,met atf smeren .
Groeten
Eddy

grundig tk 35

door Boudewijn @, 22.04.2020, 21:33 (1436 dagen geleden) @ castafiore2010

Het is een Grundig 7882-022A KLM (hij vliegt niet) 20.65/115V Papst nr 1485748 5/6uf 2.12.56 hij loopt ook te langzaam Ik zal de condensator ook testen.Hij drijft met een lange stalen veer het vliegwiel aan.De stalen veer heb ik er af gehad en ontvet,ook de poulie van de motor en gleuf van het vliegwiel.De recorder is als nieuw,koppen vertonen geen slijtage.ik heb alle ero toffees vervangen en de elco,s zijn goed. Opnemen en weergeven doet hij goed.De kunststof opwikkelschotel was kromgetrokken.deze heb ik weer recht gekregen door ze op een paspen te zetten op de slijpmachine en de vlakken weer recht te slijpen.de spoel trilt nu niet meer.De poulie van de motoras zit er muurvast opgeperst en de motor uit elkaar halen moet ik nog eens goed over denken.Het aandrukrolletje is zacht en mooi vlak.Voor ongeveer 10 jaar geleden een testband gekocht op Ebay,maar deze is haast niet meer te draaien gewoon plakband geworden.

grundig tk 35

door Bert V. @, Amstelveen, 23.04.2020, 00:41 (1436 dagen geleden) @ Boudewijn
Bewerkt door Bert V., 23.04.2020, 01:26

De motoren van de Grundig recorders in de 30-50-en 60-serie drijven het vliegwiel indirect aan ; de rubbersnaar (géén stalen) drijft een kleine pully onder het vliegwiel aan, en deze aangedreven pully "neemt" het vliegwiel weer mee via 2 kleine trekveertjes; het vliegwiel rust met een kogeltje op deze onderste aangedreven pully; ingenieus systeem om eventuele fluctuaties in de snelheid van deze aandrijving te elimineren.

Bij dit type "aussenlaufer"-motor rust de rotor via een kogeltje op een lagerplaatje op de beugel rond deze motor; dit lagerplaatje vertoont na lange tijd een kuiltje door dat kogeltje, door vervangen of omdraaien van dit lagerplaatje loopt het geheel weer iets hoger in de lagering, en was het "piepen" of resoneren (wat soms voorkwam) verholpen; mogelijk is dit een oplossing, en is het geen smering-kwestie.

Dat deze machine te langzaam loopt komt wellicht doordat er een 60-Hertz pully gemonteerd is.

Bert

grundig tk 35

door Boudewijn @, 23.04.2020, 01:28 (1436 dagen geleden) @ Bert V.

Het vliegwiel en de groef waarin echt een lange stalen veer loopt is uit een stuk zinkspuitgietwerk.De stalen veer heb ik afgehaakt en schoongemaakt.deze recorder is nooit uit elkaar geweest,alles is netjes afgelakt 50/60 Hz had ik al naar gekeken .het is mogelijk dat de stalen veer de motorpoelie heeft uitgesleten.Als ik met mondorgel meespeel is het een halve toon lager.

grundig tk 35

door Boudewijn @, 23.04.2020, 09:40 (1436 dagen geleden) @ Boudewijn

ik heb het vliegwiel eruit gehaald en het is toch wel zoals Bert het omschreven heeft,met 2 veertjes.Ik ga de snaar vervangen door een rubbersnaar,en de motor gaat er ook uit.met een testband gemeten 940 Hz ,moet 1000 zijn.

grundig tk 35

door soundman2 @, Wouw, 23.04.2020, 11:12 (1436 dagen geleden) @ Boudewijn
Bewerkt door soundman2, 23.04.2020, 11:34

Dan zit er kennelijk wel een 50Hz poelie op. Was dat een 60Hz exeplaar en de rest ok, dan zou de testtoon op 50/60x 1000= 833Hz uitkomen.
Het eerder genoemde rustpuntplaatje met een deukje zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn. Bij Phiips motoren was een dergelijk plaatje ook vaak de oorzaak van een te lage snelheid, net als het kuiltje in de as van het draaiplateau, waar afvijlen van de as de remedie was. EEn stalen snaar kan origineel zijn. Een verkeerde diameter kan wel een ooraak zijn voor een verkeerde snelheid. Het toerental van de motor is op een aantal manieren na te gaan. Met een LDR en een frequentiecounter is dat wel te meten.
Een testband is mooi, maar om te weten of de band , dan wel de snelheid OK is kun je ook puur mechanisch meten.
Teken met viltstift op de tape met twee streepjes een stuk van 95,3 cm af.
Controleer de doorlooptijd met een stopwatch. Die moet exact 10 seconden zijn. Hoe langer het gemerkte stuk, hoe nauwkeuriger de meting.Een tolerantie op de snelheid wordt in de doc niet gegeven.
Als de voorraadspoel te zwaar loopt, kan de snelheid ook te laag worden.
Een los stukje tape als boven er doorheen laten lopen kan uitsluitsel daarover geven, Ook kan het een inzicht geven in de trekkracht van de motor.

grundig tk 35

door Boudewijn @, 23.04.2020, 12:24 (1436 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb de motor eruit gehaald en er zit verborgen achter een kunststofring een smeergaatje van 3 mm daarin kan ik het vilt zien dat om het lager zit.Olie erin gedaan en de motor op toeren gebracht door hem met de poulie tegen de vsnaar van de freesbank te houden,het piepen is over,hij loopt geruischloos.Er zit een v vormige inkeping in de bovenplaat van de motor in de vorm van een bakje en daar zal de olie inmoeten dan loopt het vanzelf naar het gaatje.Heel simpel maar heb hierover nergens wat kunnen vinden.De stalen snaar ga ik vervangen door een zelfgemaakte rubberen snaar.

grundig tk 35

door Bert V. @, Amstelveen, 23.04.2020, 13:52 (1436 dagen geleden) @ Boudewijn

Mooi! Hopelijk is nu het snelheidsprobleem opgelost :OK:

Grundig heeft nooit stalen veersnaren in zijn recorders gebruikt: door de mindere grip en daarbij mogelijke slip (vooral bij snelspoelen) is de motorpully inderdaad misschien wat ingesleten.
Grundig gebruikte bij deze serie de grootste (in hoogte en diameter) aandrukrol van al zijn recorders, dus maximale grip op toonas/band, maar deze kan natuurlijk ook zwaar lopen (lager en asje reinigen/smeren).
Loopt het bandtransport verder soepel dan zou er nog de mogelijkheid zijn om de groef van de aangedreven pully onder het vliegwiel iets af te nemen, óf een andere motor-condensator te proberen, óf bijschakeling van een andere condensator?

Bert

grundig tk 35

door Boudewijn @, 25.04.2020, 00:21 (1434 dagen geleden) @ Bert V.

De motor zit weer in de recorder en loopt nu 998 Hz.De beugel van de motor trilde ook en deze heb ik vastgezet met 2 rubber blokjes.De snaren voor het opwikkelen en spoelen zitten veel te strak,ik krijg ze er bijna niet op,heb er nu langere opzitten.

grundig tk 35

door Bert V. @, Amstelveen, 25.04.2020, 18:42 (1433 dagen geleden) @ Boudewijn

Boudewijn,

Electro Andijk levert een complete set snaren (4stuks) voor deze recorder voor nog geen 13 Euro!

Bert

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum