Buizenreparaties (Algemeen)

door Mick @, Rotterdam, 13.12.2020, 21:28 (1236 dagen geleden)

Gisteren van de rommelmarkt een doosje vooroorlogse buizen meegenomen (o.a. E415, B406, CL254, H210). Thuis bij nadere bestudering waren er 2 met een defect. En een van de buizen was reeds ontdaan van zijn glazen omhulsel, maar vond ik toch leuk om ook mee te nemen.
[image]
Van de A442 bleek de topaansluiting verdwenen. Op de markt had ik deze in de gauwigheid nog voor een pompstengel aangezien... Met slijpschijfje een beetje van het glas verwijderd tot voldoende koperdraad vrij was. Hier een stukje draad waarin een oogje was gebogen, omheen gelegd en vast gesoldeerd. De overleden buis fungeerde als donor van de koperdraad en de topaansluiting. Deze werd met twee componentenlijm bevestigd.
[image]
De E446 miste een pen. Hier doneerde de overleden buis nog een stukje koperdraad en een pen van de voet. De voet werd met twee componentenlijm bevestigd. De pen moet er nog aan worden gesoldeerd.
[image]
Straks nog testen. Misschien is er nog eens een schemaatje te vinden met deze buizen om een ontvangertje mee te bouwen.

Groeten, Mick

Buizenreparaties

door MarcelvdG @, 13.12.2020, 23:39 (1236 dagen geleden) @ Mick

Aangenomen dat het gelukt is: mooi dat je er weer hele buizen van hebt kunnen maken!

Buizenreparaties

door Andries van Bronkhorst ⌂ @, 14.12.2020, 12:45 (1235 dagen geleden) @ Mick

Dag Mick,
Knap gedaan! dat slijpen en solderen vind ik een beetje eng. Daarom gebruikte ik "Bison Elektrokit" een spulletje waarmee je ook achterruit verwarmingen van auto's kon repareren. Daarmee lijmde ik dan een soepel draadje op het puntje van de aansluiting.
Die Elektro-kit is alleen niet meer te krijgen, heeft er iemand ervaring met een alternatief?

Zo niet dan wordt het toch slijpen...
Groet,
Andries

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum