De Utje’s en hun groene gribus. (Techniek Radio/TV)

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 18.04.2021, 17:27 (1101 dagen geleden)

Vaak zijn in deze Utje’s de groene vermogens weerstanden defect. (de groene gribus)
Zo heb ik 2x een 208U-05, waarvan R39 en R45 defect zijn maar R40 is nog goed.
1 radio is hersteld door met een condensator de gloei aan te sturen.
Dit volgens de Capcalc berekening van Gerard die dit al eens eerder beschreven heeft.
Als limiter is daarbij de R40 gebruikt in serie met de anode van de UY1N, zie tekening1.

Voor de tweede radio wilde ik voor deze limiter R40 een gloeidraad gaan gebruiken.
Zoals met zoveel dingen kun je een probleem van twee kanten benaderen.
Als ik nu de limiter via de massa schakel, i.p.v. aan de UY1N anode?.
Dit experiment liep via diverse aftakkingen op geen succes uit, de spanning moet +/- 145V zijn.
De gelijkspanning op de kathode UY1N kwam respectievelijk uit op 86, 100,108 en 172V.
Nog geprobeerd door alleen de UBL21 als limiter te gebruiken maar dit eindigde op 118V.

Net toen ik dacht, dan maar terug naar de 1e uitvoering kwam er een ander idee.
Omdat toch de serie gloei van een UCH21 al omgewisseld was met de UBL21.
Stel dat er als eerste 2 UCH21’s in serie staan, de schijnbare weerstand samen is +/- 400 ohm.
Dit voor de 3e test geprobeerd en kom dan op een kathode spanning van 150V, zie tekening2.
Was even werk maar de radio speelt en er lijkt verder geen probleem te zijn.
Op deze wijze kan het chassis (boven) aanzicht blijven, zonder gebruik van deze groene gribus.

Wil dit experiment toch hier delen, ook voor andere Utje’s met hetzelfde probleem.
En mogelijk zien jullie nog problemen die ik niet heb gezien.
Opletten met werk aan een Utje’s en nooit met 2 handen aan een in bedrijf chassis zitten.
Werken met een Variac om de schade te verzachten is aan te bevelen.
Groet, Ben

[image]

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

De Utje’s en hun groene gribus.

door kris @, Gent België, 18.04.2021, 18:00 (1101 dagen geleden) @ Ben

als ik het juist zie, dan loopt in het tweede geval ook de som van alle anodestromen door de UCH21's. Afhankelijk van hoeveel dat is kan dat toch wat veel zijn voor die 100mA gloeidraden.

De Utje’s en hun groene gribus.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 18.04.2021, 18:57 (1101 dagen geleden) @ kris

Je hebt helemaal gelijk Kris, gemeten gloei over de UCH21 is met deze "oplossing" 30V~.
Beetje stom van mij om het zo te doen, maar daar zijn experimenten voor.
Zal die verbinding loshalen en de nog hele R40 tussen massa en het net proberen.
Dank voor je opmerking en groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

De Utje’s en hun groene gribus, correctie.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 18.04.2021, 20:25 (1101 dagen geleden) @ Ben

De tekening is aangepast en de gloeispanning over de UCH21 is weer 18,5V~.
Radio speelt en de overige spanningen zijn correct.
Voorlopig laten we het hierbij en gaan weer wat anders doen.
Groet, Ben

[image]

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

De Utje’s en hun groene gribus.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 18.04.2021, 20:58 (1101 dagen geleden) @ Ben

Toch nog even een opmerking,
Was de volgorde van de buizen niet kritisch?

Je ziet altijd bij die U-tje een volgorde in de buissetting.
Dit omdat je de UBL met de UCH verwisseld hebt.

Ik zit nog even te praktiseren of enig reden is van volgorde.
Misschien Philips boek er even bij pakken.
Dacht ooit gelezen te hebben dat er een rede was.

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

De Utje’s en hun groene gribus.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 18.04.2021, 21:20 (1101 dagen geleden) @ Maurice

De correctie is doorgevoerd met R40 in serie met de massa, maar de verwisseling is gebleven.
Zo zit nu als eerste de 2 UCH21's in serie, daarna de UBL21 en als laatste de UY1N.
De spanningen meten goed, hoor geen brom, geen piep of ander vreemd geluid.
Benieuwd of je iets kunt vinden welk probleem dat dan zou kunnen geven.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

De Utje’s en hun groene gribus.

door Oldtimer @, Oegstgeest, 18.04.2021, 22:11 (1101 dagen geleden) @ Maurice

Toch nog even een opmerking,
Was de volgorde van de buizen niet kritisch?

Dat heeft te maken met het maximum toelaatbare spanningsverschil tussen gloeidraad en kathode.
Daarbij moet bedacht worden dat het begin van de in serie geschakelde gloeidraden aan het chassis ligt.
Hoe verder in de keten hoe groter het spanningsverschil wordt tussen de kathode en de gloeidraad.
Voor de UCH21 mag die volgens de datasheet maximaal 150V zijn, voor de UBL21 ook 150V en voor de UY1N geldt 500V peak.

In deze schaling maakt het verwisselen in de gloeidraadketen van de UCH21 en UBL21 dus niets uit.

Willem

De Utje’s en hun groene gribus.

door Robert Gribnau, 19.04.2021, 07:04 (1101 dagen geleden) @ Oldtimer
Bewerkt door Robert Gribnau, 19.04.2021, 07:30

Het heeft in ieder geval ook te maken met het minimaliseren van (modulatie)brom. De voor brom gevoeligste buis moet aan massa liggen, etc.. Zie blz. 437 e.v. "Grondslagen van de Radiobuizentechniek" (Philips, 1943).

Het verwisselen van buizen zou dus wel gevolgen kunnen hebben voor de mate van brom.

Groet,
Robert

De Utje’s en hun groene gribus.

door Oldtimer @, Oegstgeest, 19.04.2021, 08:01 (1101 dagen geleden) @ Robert Gribnau

De voor brom gevoeligste buis moet aan massa liggen, etc.. Zie blz. 437 e.v. "Grondslagen van de Radiobuizentechniek" (Philips, 1943).

Groet,
Robert

Robert,

Dankzij de bibliotheek van de NVHR was de Philips uitgave uit 1943 en dus ook het verhaal over de volgorde van de gloeidraden snel gevonden.
Overigens, zelf heb ik de uitgave van 1946, daar staat het stuk op bladzijde 471 e.v.

Groeten en bedankt voor de tip,

Willem

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum