Informatie voor een Neckerman Radio (Gezocht)

door javankessel @, 26.04.2021, 21:54 (1067 dagen geleden)

Hallo Forumleden

Ik heb een Neckerman Buizen Radio zonder type nr. of verdere informatie zoals schema en/of Servicemanual
Heeft iemand enig idee welk type dit is en hoe ik aan verdere info kan komen.

De Radio is ooit gevallen en de printplaat is door een vorige eigenaar gerepareerd maar of dit goed is gegaan kan ik nog niet beoordelen.

Buizenbezetting:
EABC80-EF89-EL84-ECH81-ECC85 en een DM71

Gelijkrichtercel: B250 C75.

Op de printplaat onderzijde staat 18103B en bovenzijde 5300WE

De Radio heeft bij aanzetten een zeer zware brom en geen ontvangst (wordt overstemt door de brom) Elco?
De weerstand nabij de EL84 is verbrand (zie foto)

Heeft iemand enig idee mbt het type nr. en/of Schema.
Ik heb een aantal foto's toegevoegd om een beter idee te krijgen

Bijvoorbaat dank,
vr gr Jos

[image]
[image][image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Informatie voor een Neckerman Radio

door Onno ⌂ @, 26.04.2021, 22:20 (1067 dagen geleden) @ javankessel
Bewerkt door Onno, 26.04.2021, 23:19

Op rm.org is deze te vinden als Neckermann Goldhorn, gemaakt door Sommerhäuser und Friedrich, Nürnberg.
Er is ook een vrijwel identieke Noris Goldhorn te vinden.
Beide gedateerd 1957.
Geen schema helaas op rmorg. En op de andere Duitse stoomradiosites waar deze genoemd worden, heeft nog niemand een schema gevonden.

Dat wordt zelf optekenen. best leuk klusje.

Voor wat betreft de brom zou ik eerst de voedingselco en de seleengelijkrichter verdenken.
Niet meer inschakelen, eerst testen en vervangen wat stuk is, anders heb je zo een verbrande voedingstrafo.

De gebakken weerstand (groene ellips) zou weleens de kathodeweerstand van de eindbuis kunnen zijn.
Hij kan best nog goed zijn, even doormeten (moet 135-180 ohm zijn afhankelijk van de instelling van de eindbuis).
Als hij overbelast is, kan dat betekenen dat de koppel-C lekt is. Misschien is die al vervangen door de vorige eigenaar.(rode ellips)

Er zijn in elk geval 2 andere C's vervangen (gele ellipsen). Ik verwacht er daar maar 1 van (bij de eindtrafo).
Misschien is de ander een ratelcondensator, maar dan lijkt het niet logisch dat ze zo dicht bij elkaar zitten.

[image]

--
Vriendelijke groeten,
Onno

Informatie voor een Neckerman Radio

door Onno ⌂ @, 27.04.2021, 16:35 (1066 dagen geleden) @ Onno

Nog 2 tips:
1. Bij het optekenen van het schema kun je het werk in eerste instantie beperken door niet het spoelenblok en de FM tuner in kaart te brengen. Door de FM tuner uit elkaar te halen kun je hem ontregelen.
Het spoelenblok in een AM/FM radio bevat echter wel een paar belangrijke schakelaars die de voedingsspanning op de FM tuner en die op de ECH81 aan en uit zetten en de H van de ECH81 omschakelen van mengtrap naar MF versterker.
Je kunt dus het best beginnen met de voeding en de eindtrap en de detector in kaart te brengen. Zolang je een brom hebt (meteen uit zetten) en geen geluid (start met grammofoon) moet je de voeding en de eindtrap repareren.

2. Op de foto zie ik dat onder de print een draagstrip zit die verbogen is. Er zit ook een stukje opengeknipt isolatiekous dat iets opgeschoven lijkt. Misschien maakt die sluiting tegen de print. Deze strip is in elk geval een risico.

--
Vriendelijke groeten,
Onno

Informatie voor een Neckerman Radio

door Dirk 63 @, Amsterdam, 28.04.2021, 01:58 (1065 dagen geleden) @ Onno

vervang gelijk die 2 kleine elcootjes
die lijken me ook niet meer gezond .

mvg Dirk

Informatie voor een Neckerman Radio

door Onno ⌂ @, 28.04.2021, 09:42 (1065 dagen geleden) @ Dirk 63
Bewerkt door Onno, 28.04.2021, 09:52

Inderdaad, maar iets minder dringend.
De linker is de ontkoppelelco van de kathode van de eindbuis (12,5-15V lees ik). Geeft minder geluid als hij verdroogd is. En soms rare effecten als motorboten. In zeldzame gevallen (kortgesloten ) kan hij de eindbuis te veel stroom laten trekken
De rechter moet de radiodetector-elco zijn (1-2uF 50-70V verwacht ik). Geeft vervorming op FM als hij verdroogd is.
(kleine elco's hebben de neiging te verdrogen na 65 jaar)

Allebei minder dringend. Je kunt pas vaststellen of vervangen verschil uitmaakt als de radio weer een beetje werkt en de grootste gevaren zijn weggenomen.
Eerst die voedingselco formeren en de brugcel doormeten of meteen vervangen en opstarten met lamp in serie (zie tips&tricks reparaties en elco formeren). En de koppelcondensator testen en evt vervangen. En meten op de kathodeweerstand. Maar eerst het schema van de voeding en de eindtrap optekenen om te weten wat je doet.

--
Vriendelijke groeten,
Onno

Informatie voor een Neckerman Radio

door javankessel @, 28.04.2021, 17:41 (1065 dagen geleden) @ Onno

Onno bedankt

Informatie voor een Neckerman Radio

door javankessel @, 28.04.2021, 17:46 (1065 dagen geleden) @ Onno

Onno bedankt,
ik ga aan de slag met je tips,
Zal rustig opstarten (mbv variac) na voeding en eindtrap getekend / gecontroleerd te hebben

vr gr Jos

Informatie voor een Neckerman Radio

door javankessel @, 28.04.2021, 17:47 (1065 dagen geleden) @ Dirk 63

Bedankt Dirk
zal ik doen (tesamen met de tips van Onno)

vr gr Jos

Informatie voor een Neckerman Radio

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 27.04.2021, 10:30 (1066 dagen geleden) @ javankessel

De kans lijkt me vrij groot dat deze radio zonder omhaal is áángezet, na een héle poos ongebruikt te hebben gestaan. Klassiek geval, komt hier regelmatig aan de orde: de voedings- elco is (elektrisch) gaan lekken; de verbrande weerstand zit vermoedelijk in het voedings circuit. Het oude Philips patent met de "bromcompensatie- wikkeling" op de uitgangstrafo; één helft van de voedings-elco zit aan de gelijkrichter èn aan de aftakking op de primaire van de UGT. De "lange" wikkeling van de UGT aan de anode van de EL84 en de "korte" wikkeling via genoemde weerstand naar de tweede helft van de elco. Daar vandaan wordt de rest van het toestel gevoed, als de voedings elco lekt is het logisch dat die weerstand verbrandt! Voor de seleencel houd ik ook m'n hart vast
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

Informatie voor een Neckerman Radio

door ruudtx @, 27.04.2021, 17:30 (1066 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

Bij radio s met seleen gelijkrichter gaat het meteen mis. De seleen kan de zeer hoge startstroom niet aan en gaat meteen in sluiting. Trafo overseas.

Informatie voor een Neckerman Radio

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 27.04.2021, 22:05 (1066 dagen geleden) @ ruudtx

Mogelijk, maar TS vermeldt "zeer zware brom en geen ontvangst"
wat mijn gedachten toch echt maar één richting op drijft.....
Wat zo'n seleencel in zulke gevallen doet blijft onvoorspelbaar
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

Informatie voor een Neckerman Radio

door soundman2 @, Wouw, 28.04.2021, 10:44 (1065 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

TS vraagt naar enig idee. Ideeën zat. De man die meet gaat de ideeën nalopen en vindt de fout. Zijn ervaring bepaalt wat hij het eerste meet.
Helaas krijg je bij veel van dergelijke vragen niet de info wat er al gemeten en geconstateerd is.
Voor veel mensen lijkt repareren op het toepassen van een aantal van buiten geleerde kunstjes. Heel soms werkt dat, maar verder is repareren een vak, dat grondige kennis van elektronica vereist.

Informatie voor een Neckerman Radio

door Andries van Dekken. @, Surhuizum, 28.04.2021, 11:24 (1065 dagen geleden) @ soundman2

Het is nog nóóit anders geweest.:-)

grt Andries

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres

Informatie voor een Neckerman Radio

door javankessel @, 28.04.2021, 17:49 (1065 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

Nico bedankt voor de tip,
zal het controleren met de overige tips.
vr gr Jos

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum