Vreemde Vink. (Techniek Radio/TV)

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 11.06.2021, 18:44 (1043 dagen geleden)

Vandaag weer een vink binnengekregen voor reparatie.
Vreemd is wel dat het een 37A is in een 37A-46 kast.
Hoort dit wel zo?, alles lijkt origineel inclusief vele jaren stof.
Eerst hier maar eens vragen of dit bekend voorkomt.
Groet, Ben

[image]

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Vreemde Vink.

door Hans Op den Camp @, Leusden, 11.06.2021, 19:15 (1043 dagen geleden) @ Ben

Dag Ben,

Zo heel vreemd vind ik deze vink niet. Er is alleen in de loop van 75 wat veranderd en aangepast, wat niet zo heel vreemd is. Het radiootje moest en zou spelen en werd er bij een storing niet verder gezocht naar naar bijvoorbeeld een EBL21 buis terwijl de reparateur een ECF1 buis had liggen. Schaarste aan onderdelen dus.....
Verder ziet het "chassis" er toch uit als een originele 37A-46? Alleen het schakelaartje(??) met die gele draden hoort er niet in.
Mijn 37A-46 zie je op bijgaande foto's.
Leuk detail daarbij is dat het achterwandje gesneden is uit een Blaupunkt achterwand, overgebleven van een restvoorraad. Philips bouwde in de oorlog Blaupunkt toestellen omdat de radiofabrikanten in Duitsland van hun baasje andere radio-apparatuur moesten maken.....

[image]
[image]
[image]

P.s. Nu heb je meteen de gelegenheid om de zelfinductie van de 0430 spoel te meten!

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Vreemde Vink.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 11.06.2021, 20:26 (1043 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Dank je wel Hans, ik stelde de vraag omdat er niet alleen een andere buis in zit.
Ook de opbouw van de elco's is vreemd, de lange en korte zijn enkelvoudig.
De beugel van de korte elco zit ook met holnietjes vast aan de binnenplaat.
Lijkt dus allemaal wel origineel en niet achteraf erbij geschroefd.
Die gele draden gaan naar een soort "trekschakelaar" tussen 301m en 415m.
Dat is er wel later ingebracht.
De spoel is inderdaad origineel en die gaan we eens rustig meten.
Natuurlijk is het kapje afgebroken en zijn de vleugels van de reflector weg.
Maar vind het leuk werk om het allemaal in oude glorie te herstellen.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Vreemde Vink.

door Peter1952 @, 11.06.2021, 20:35 (1043 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Dag Hans, ik neem aan dat je de ECH21 bedoelt i.p.v. de EBL21.

Groeten,
Peter

Vreemde Vink.

door Hans Op den Camp @, Leusden, 11.06.2021, 21:02 (1043 dagen geleden) @ Peter1952
Bewerkt door Hans Op den Camp, 11.06.2021, 21:12

Hallo Peter,

Je hebt helemaal gelijk; inderdaad een ECH21 dus. Want zover ik weet en op foto's heb gezien, is de 37A in de aluminium behuizing alleen maar geleverd met een ECH21 buis en niet met een rode ECF1 buis.
En daarom vind ik het zo bijzonder dat Jan Wagenaar een voor mij onbekende versie 37A-45 bezit waar een rode ECF1 buis in zit. En ook voorzien is van een lange en een korte elco. Met andere woorden kunnen we daarom concluderen dat de radio van Ben ook een originele versie 37A-45 is. Een origineel typeplaatje zou natuurlijk mooi zijn, maar 37A achterwanden zijn helaas vaak weg omdat ze met met spijkertjes zijn bevestigd aan het kastje.

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Vreemde Vink.

door jan wagenaar @, Zuidoost friesland, 11.06.2021, 21:28 (1043 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Ondanks dat mijn 37a wat gehavend is is de achterkant er wel bij en hierbij een foto van het type plaatje[image]
Het aluminium kastje is over geverfd met aluminium verf. Misschien is er iemand die weet hoe dat origineel is afgewerkt?
Verder heb ik er tot nog toe niets aan gedaan en weet ook niet of ik het binnenwerk weer spelend maak maar de buitenkant wil ik nog wel eens opknappen

Vreemde Vink.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 11.06.2021, 21:53 (1043 dagen geleden) @ jan wagenaar

Jan is dit de originele achterwand?, er staat 37A-45 in plaats van 37A-46.
Dat zou betekenen dat de modellen met ECF1 een cijfer eerder zijn.

Destijds kreeg ik het advies van Hans om de kast te spuiten.
Dit met Karw.. metallic spuitlak op thinnerbasis art. 455077.
Hiermee gaat dat zeer goed en dekt prima.
Jou verloren kapje kun je namaken met 4 lagen fineer en een aluminium drukwerk plaatje.
Kan je daar wel info over geven als je zover ben gekomen.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Vreemde Vink.

door jan wagenaar @, Zuidoost friesland, 11.06.2021, 22:24 (1043 dagen geleden) @ Ben

Ben, of de achterwand bij de radio hoort is na al die jaren nooit zeker meer , maar gezien hij er op zat en ik hem heb gekocht in deze staat, (Het lijkt er op dat er de laatste 10 tal jaren niets meer aan gebeurt is) ga ik er daarom maar vanuit dat de achterwand er bij hoort tot het tegendeel bewezen is.
En bedankt voor de tips. Ik ga er tzt mee aan de slag.

Vreemde Vink.

door Hans Op den Camp @, Leusden, 11.06.2021, 22:09 (1043 dagen geleden) @ jan wagenaar

Dag Jan,

Bedankt voor de foto van het typeplaatje dat laat zien dat er inderdaad een versie 37A-45 is geweest. Dit ben ik nog nooit ergens tegengekomen en heb er nog nergens informatie over gevonden. Zelf heb ik een aluminium luistervinkje 37A-11 en 37A-46, maar over het bestaan van een 37A-45 heb ik nooit iets gelezen tot..... vanavond dus.
Super bedankt Jan en dat betekent dus dat het vinkje van Ben een originele 37A-45 is. Nou ja, dan heb ik weer iets om naar uit te kijken om mijn verzameling compleet te maken :-) .

Oh, voor ik het vergeet: als je wilt weten hoe het aluminium kastje aan de buitenkant qua afwerking hoort te zijn.... Niet overgeverfd met aluminiumverf dus, maar net zoals het "chassis" dat van het zelfde materiaal is gemaakt er uit ziet waar o.a. de uitganganstrafo en de elco's op zijn gemonteerd. Puur aluminium sandwichplaat.

En Ben, gefeliciteerd met deze mooie originele uitvoering 37A-45 !

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Vreemde Vink.

door jan wagenaar @, Zuidoost friesland, 11.06.2021, 22:35 (1043 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hans, in de documentatie wordt de 10 de 12 de 45 en 46 genoemd, maar bij verder in het overzicht van onderdelen wordt de 45 niet weer apart genoemd behalve bij de schakelaar. Hij bestaat dus wel maar is blijkbaar vrij schaars tot nu toe 2. Maar misschien duiken er nu meer op.
En voor de tips over het kastje kom ik zeker nog eens terug

Vreemde Vink.

door Gidi Verheijen ⌂ @, Buchten, 12.06.2021, 01:15 (1043 dagen geleden) @ jan wagenaar

Behalve de in deze draad genoemde uitvoeringen bestaat er in elk geval ook nog de uitvoering 37A-09 en mogelijk nog de 37A-08.

Mvg,

Gidi

Vreemde Vink, 37A-09

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12.06.2021, 08:43 (1042 dagen geleden) @ Gidi Verheijen

Ik heb een 37A-09 versie.

Weet niet of daar al informatie over is.
Achterkantje hoort er definitief bij, komt zo van een zolder.

Opbouw is inderdaad volledig anders.
[image]
[image]

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

Vreemde Vink, 37A-09

door jan wagenaar @, Zuidoost friesland, 12.06.2021, 09:08 (1042 dagen geleden) @ Maurice

Ik heb ook een 37a-09 in originele staat volgens de spoelbus week 28 1945.[image][image]
Misschien duiken er nog meer versies op

Vreemde Vink, 37A-09

door Hans Op den Camp @, Leusden, 13.06.2021, 17:51 (1041 dagen geleden) @ jan wagenaar

Ik heb ook een 37a-09 in originele staat volgens de spoelbus week 28 1945.[image][image]
Misschien duiken er nog meer versies op

Hoi Jan, meer versies zijn er vast wel en daar hebben we het forum voor nodig om daar achter te komen.

En de 37A-09 heeft nog een kastje van triplex met beuken fineer. Die werd na de bevrijding van Zuid Nederland al in 1944 in Eindhoven gebouwd. De aluminium versie pas later bij NSF in Hilversum. Mocht dat niet juist zijn....laat het even weten want het is al zo lang geleden...

Over die diverse beukenhouten versies wil ik graag eens een nieuw topic starten als er belangstelling voor is. En om dit topic niet te verstoren nog wat foto's van een 37A-11 met ECH21 in aluminium uitvoering.

[image]
[image]

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Vreemde Vink, 37A-09

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 13.06.2021, 18:23 (1041 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Bewerkt door Maarten Bakker, 13.06.2021, 18:40

De productie van consumententoestellen in Hilversum was al rond 1938 tot een einde gekomen. Hoewel de fabriek zo ongeveer opnieuw opgebouwd moest worden en dus opnieuw alle kanten op kon, ligt het voor mij voor de hand om ervan uit te gaan dat er na de oorlog nooit meer consumentenontvangers gebouwd zijn, op de BX925A na als je die onder de consumentenontvangers rangschikt. Ik heb daar ook nog nooit aanwijzingen voor kunnen vinden in de serienummers, waar die t/m 1938 wel te onderscheiden waren.

Nou moet je bij Philips nooit 'nooit' zeggen, dus als je ergens aanwijzingen hebt kunnen vinden voor productie bij NSF zijn die ook altijd welkom.

P.S. Ik ben zeker geïnteresseerd in een topic over de beukenhouten versies.

Vreemde Vink, 37A-09

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13.06.2021, 18:35 (1041 dagen geleden) @ Maarten Bakker

door John Hupse ⌂ @, Schoonhoven, 20-02-2009, 23:28 @ Arjan Havelaar

Dit is de versie van de Luistervink die in Hilversum werd gemaakt. Deze aluminium versie is gemaakt van Duits vliegtuigmateriaal dat in de oorlog bij NSF in Hilversum terecht was gekomen. Het chassis van deze uitvoering is anders dan van de houten uitvoering uit Eindhoven, maar de schakeling is vrijwel gelijk.

De aluminium versie is al niet meer uit 1944, maar van na mei 1945. Vandaar dat dergelijke toestellen meestal al waren voorzien van een inrichting waarmee 2 zenders (Herrijzend Nederland en Lopik) konden worden ontvangen in plaats van 1. Bij dit toestel gebeurt dan door het stekkertje in 1 van de twee gaatjes van de entree rechts onder te steken.

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

Vreemde Vink, 37A-09

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 13.06.2021, 18:41 (1041 dagen geleden) @ Maurice

Dankje voor het speurwerk! Blijft de vraag waar John Hupse deze informatie vandaan had.

Vreemde Vink.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13.06.2021, 18:32 (1041 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hans,

Manual staat aan gegeven in 3 Uitvoeringen I,II,III

III is Aluminium gespoten.
[image]

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

Vreemde Vink.

door Hans Op den Camp @, Leusden, 13.06.2021, 19:03 (1041 dagen geleden) @ Maurice
Bewerkt door Hans Op den Camp, 13.06.2021, 19:12

III is Aluminium gespoten.
[image]

Dag Maurice,

Die mededeling van G.B.Hut ken ik ook maar hij was van de service afdeling en was het voor hem en voor de Philips dealers ook niet zo belangrijk om te weten of het kastje nu van aluminium sandwich plaat was of het met verf bespoten triplex was. Een sandwichplaat van hout en twee lagen 0,3 mm dik aluminiumplaat aan beide zijden van de houten basis lijkt mij beter passen in zijn uitspraak, maar wie schrijft dat nu in een service mededeling? Niemand dus.... Het ging tenslotte om de technische oplossing ;-)

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Vreemde Vink.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 13.06.2021, 19:36 (1041 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Je kunt de beschrijving ook zo uitleggen dat het om met aluminiumverf bespoten aluminiumlaminaat gaat. Dat zou dan weer betekenen dat die uitvoering ook origineel is.

Geeft natuurlijk geen enkele zekerheid, want de beschrijving is niet ondubbelzinnig, maar toch een punt van overweging.

Vreemde Vink.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13.06.2021, 21:15 (1041 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Zo las ik het ook, gespoten aluminium.

Als van vliegtuigen kwam zag het er denk ik niet uit, cq kleur verschillen.
Dus vandaar de spuitlaag met een kleurtje

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

Vreemde Vink.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 13.06.2021, 21:27 (1041 dagen geleden) @ Maurice

Blijf het toch raar vinden dat het "vliegtuig" aluminium moet heten.
Heb eerder eens geschreven dat het best bekleding van een kist of hutkoffer kan zijn.
Bij een eerdere herstelling was het aluminium bekleed met een soort fineer, zie foto.
Er zitten in deze naoorlogs 37A modellen nog vele raadsels.
Groet, Ben

[image]

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Vreemde Vink.

door Hans Op den Camp @, Leusden, 14.06.2021, 11:32 (1040 dagen geleden) @ Ben

Bij een eerdere herstelling was het aluminium bekleed met een soort fineer, zie foto.
Er zitten in deze naoorlogs 37A modellen nog vele raadsels.
[image]


Hallo Ben,

De zijkanten en de achterkant van het kapje is haaks omgezet. En dat kan alleen maar wanneer de aluminiumlaag aan de binnenzijde EN het triplex op die plekken wordt verwijderd. Want anders kun je het randje niet haaks ombuigen.
Waar je tegenaan kijkt is dus geen fineer, maar zijn het nog restanten van het verwijderde triplex.
Ook heb ik de proef op de som genomen en met thinner geprobeerd of er aluminiumverf op het kastje is gespoten en dat is bij mijn 37A-11 niet het geval.
Mijn 37A-46 heb ik zelf bespoten met aluminiumverf omdat er gaten in waren geboord voor o.a. een extra schakelaar. Die gaten heb ik dichtgemaakt met staalplamuur en is het kastje vervolgens met alu-verf bespoten om geen kleurverschil te krijgen.

Met die "vele raadsels" valt het wel mee Ben; een ervan heb je zelf al opgelost en dat is de bevestiging van het bestaan van de uitvoering 37A-45 ! Daar was ik erg blij mee :OK:

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Vreemde Vink.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 14.06.2021, 13:06 (1040 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Dank je wel Hans, het is een verklaring voor het "fineer" aan de binnenzijde.
Een ander verhaal is het verven van aluminium.
Vroeger heb in wel een een versterker chassis gemaakt van aluminium.
Alleen dat glimmende vond ik niet mooi en iemand gaf toen de oplossing met Soda.
Als je aluminium een tijdje in de Soda legt dan krijgt het een matte kleur.
Een niet geverfde Luistervink kan op deze manier behandeld zijn.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Vreemde Vink.

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 14.06.2021, 13:14 (1040 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Wat mij nu zo opvalt is dat het ronde gedeelte van het kapje blijkbaar wel uit de gehele materiaal dikte bestaat?
Is dit dan verschillende malen ingezaagd, of is het triplex door stoom o.i.d. gebogen?
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Vreemde Vink.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 14.06.2021, 14:17 (1040 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Dag Anton, bij de meeste Vinken is het ronde kapje afgebroken.
(Werd vaak als "handvat" gebruikt.)
De foto laat de binnenzijde zien en een nieuwe halfrond kapje ervoor.
Dit zal eerst ingelijmd worden met een paar afgeknipte spijkers voor stevigheid.
Daarna zal er een dun laagje aluminium van 0,3mm overheen geplakt worden.
Als afwerking gladschuren en verven met spuitlak.
Hierbij nog een foto hoe dit is opgebouwd met laagjes fineer.
Groet, Ben

P.S. zie dat Hans je vraag beter heeft begrepen.

[image]

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Vreemde Vink.

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 14.06.2021, 15:11 (1040 dagen geleden) @ Ben

Heren, het is mij duidelijk.
Zelf ben ik het (nog?) niet voornemens maar mogelijk kunnen eventuele toekomstige nabouwers hun voordeel doen door gebruik te maken van het materiaal Dibond
Voor zover ik dit kan beoordelen lijkt dit in veel opzichten op het originele materiaal.
Word ook veel gebruikt om op te printen en is mooi afgewerkt.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Vreemde Vink.

door Hans Op den Camp @, Leusden, 14.06.2021, 14:19 (1040 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Dag Anton,

Dat klopt; de ronding van het kapje is van de gehele materiaaldikte gemaakt. Om het te kunnen buigen heeft men er 10 groefjes in gezaagd en vervolgens gebogen en verlijmd.

Omdat het kapje uitnodigt om de radio er aan op te pakken zijn de kapjes van de meeste aluminium vinkjes afgebroken. Deze is nog gaaf en moet ik er erg voorzichtig mee omgaan...

[image]
[image]

P.s. De opmerking van Maurice is zeer terecht: een gat in de zijwand als gevolg van een kogel inslag spreekt idd meer tot de verbeelding dan een gat waar men ooit een schakelaar in heeft geschroefd ;-) .

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Vreemde Vink.

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 14.06.2021, 15:23 (1040 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Dat klopt; de ronding van het kapje is van de gehele materiaaldikte gemaakt. Om het te kunnen buigen heeft men er 10 groefjes in gezaagd en vervolgens gebogen en verlijmd.

Omdat het kapje uitnodigt om de radio er aan op te pakken zijn de kapjes van de meeste aluminium vinkjes afgebroken. Deze is nog gaaf en moet ik er erg voorzichtig mee omgaan...

Duidelijk, toch zijn dit soort constructies over het algemeen oersterk en het lijkt dat de achilleshiel in dit geval de gebruikte lijm is.
Wat gezien het tijdsbeeld ook wel weer logisch is.
m.vr.gr.
Anton van den oever

Vreemde Vink.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 14.06.2021, 13:20 (1040 dagen geleden) @ Ben

Ben. Een verhaal dat toestel gemaakt is deels van neergeschoten
Vijandelijke vliegtuigen is toch veel spannender
Dan een of ander verloren kist.

Zal best beide zijn of alleen die voorraad kisten.

En Hans een kogelgat dicht gemaakt waar ander handig een schakelaar
In dat gat heeft gestoken.

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

Vreemde Vink.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 14.06.2021, 14:29 (1040 dagen geleden) @ Maurice

:-D :-D , bij een vorige reparatie had hij naast een handgranaat gelegen.
Maar je hebt gelijk, blijft het toch een spannende hobby.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Vreemde Vink.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 14.06.2021, 14:28 (1040 dagen geleden) @ Ben

Ik verwacht eigenlijk niet dat zulk dun en relatief duur composietmateriaal masaal gebruikt is voor hutkoffers, dus het was hoe dan ook iets speciaals.

Het hoeft niet van vijandige vliegtuigen te zijn geweest, dat verwacht ik ook niet. Gezien de connecties van een captain of industry die Philips had, zou hij zomaar een partij kunnen hebben opgekocht die niet meer nodig was in de vliegtuig- en/of speciale hutkofferindustrie. Of een voorschotje genomen op het Marshallplan.

Als het om een industrie-overschot ging, kan ik me eigenlijk wel voorstellen dat hij het goedkoop te pakken kon krijgen. Immers is composietmateriaal relatief lastig of arbeidsintensief om te recyclen. Eerst de lagen scheiden en dan het aluminium (electrisch) smelten om er nieuwe producten van te maken en het hout vermalen voor gebruik in bakeliet of dergelijke. Dan is het makkelijker om hier wat arbeiders te werven die er kastjes van maken.

Vreemde Vink.

door jan wagenaar @, Zuidoost friesland, 11.06.2021, 20:40 (1043 dagen geleden) @ Ben

Deze lijkt zo op het eerste gezicht precies op mijn 37a-45 [image]
Groet Jan

Vreemde Vink.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 11.06.2021, 21:11 (1043 dagen geleden) @ jan wagenaar

Dank je wel Jan, dat geeft voor mij het gevoel dat toch een (zeldzaam) origineel is.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum