Philips 930A radio vragen (Techniek Radio/TV)

door Erwin goossens @, Lier(antwerpen), 02.11.2021, 18:02 (912 dagen geleden)

Hallo iedereen.ben met deze radio bezig (doet totaal niets)
Ik zie dat er 1 weerstand meer inzit op het pertinax plaatje deze is omcirkeld en is samen met de 100k weerstand niet origineel .. deze vind ik niet direct op het schema terug (het is de linkse witte)
Op afbeeldingen op het net zit deze er niet in.. (foto2)
Het schema dat ik heb is niet zo duidelijk..[image][image]

Op de 2 aansluitdraden naar de speaker meet ik zelf een hoge spanning naar massa.

Philips 930A radio vragen

door rudy wouters @, 02.11.2021, 18:41 (912 dagen geleden) @ Erwin goossens
Bewerkt door rudy wouters, 02.11.2021, 18:48

kijk eens op de site van john koster duidelijke schema's
mogelijk is dit R11 die bij vernieuwing verplaatst is maar dit is geen zekerheid natuurlijk
http://www.vintageradio.nl/indexned.htm

Philips 930A radio vragen

door Oldtimer @, Oegstgeest, 02.11.2021, 18:59 (912 dagen geleden) @ Erwin goossens

Ik zie dat er 1 weerstand meer inzit op het pertinax plaatje deze is omcirkeld en is samen met de 100k weerstand niet origineel .. deze vind ik niet direct op het schema terug (het is de linkse witte)
Op afbeeldingen op het net zit deze er niet in..

Het schema dat ik heb is niet zo duidelijk..

Op de 2 aansluitdraden naar de speaker meet ik zelf een hoge spanning naar massa.

Ik denk dat de niet originele weerstand van 100k eigenlijk 10K moet zijn (R12, 2x 20k parallel)

De luidspreker is volgens de stuklijst een Philips type 2044. Deze heeft een gelijkstroomweerstand van 2000 ohm en hangt direct in de anodeleiding van de eindbuis.
Geen wonder dus dat je een hoge spanning meet t.o.v. het chassis.

Dit schema is erg duidelijk.

Willem

[image]

Philips 930A radio vragen

door Erwin goossens @, Lier(antwerpen), 04.11.2021, 06:14 (910 dagen geleden) @ Oldtimer

Hey Rudy en Willem. Dit schema is een pak duidelijker :OK:
Kan er pas volgende week mee verder (andere drukkere zaken)
Word vervolgt

Philips 930A radio vragen

door Erwin goossens @, Lier(antwerpen), 12.11.2021, 18:28 (902 dagen geleden) @ Oldtimer

Ook zit er in mijn toestel een REN804 idplaats van de E 438. Hebben deze buizen een gelijkenis?

Philips 930A radio vragen

door Leo van Vreeswijk ⌂ @, utrecht, 13.11.2021, 00:36 (902 dagen geleden) @ Erwin goossens

Ook zit er in mijn toestel een REN804 in plaats van de E 438. Hebben deze buizen een gelijkenis?

Jazeker.
De Philips E438 is de Duitse Ren1004. Deze is de opvolger van de Ren904=(E424/E428) die op zijn beurt de Ren804 verving (E415).

Je kan deze (ondanks de kleine verschillen) dus best gebruiken. Het is overigens ook allemaal niet zo kritisch bij deze toestellen.

Groet: leo

--
[image]

Philips 930A radio vragen

door Erwin goossens @, Lier(antwerpen), 13.11.2021, 11:35 (901 dagen geleden) @ Leo van Vreeswijk

Hey Leo. Bedankt. Ik vond het niet direct.. radio doet niets, ook niet op PU.. geen brom oid. Spanningen buizen lijken toch min of meer juist, weerstanden weerstandsbord zijn goed. De c s in het blik zijn nog origineel maar dat ze nu zo stuk zijn dat er niets meer uitkomt??

Wanneer ik de draad anode eindbuis naar speaker tegen massa tik kraakt de speaker dus deze moet ook goed zijn. Ik kan de buizen niet testen helaas maar om echt niets te laten horen moetten ze toch wel erg emissieloos zijn lijkt het

Philips 930A radio vragen

door Oldtimer @, Oegstgeest, 13.11.2021, 15:47 (901 dagen geleden) @ Erwin goossens

Hey Leo. Bedankt. Ik vond het niet direct..

Geen Google, of geef je zo gauw de moed op?

radio doet niets. De c's in het blik zijn nog origineel maar dat ze nu zo stuk zijn dat er niets meer uitkomt?

Lees andere reparatieverslagen maar eens na en huiver...


Wanneer ik de draad anode eindbuis naar speaker tegen massa tik kraakt de speaker dus deze moet ook goed zijn.

Je sluit dus de voeding kort via R11 en de gelijkstroomweerstand van de luidsprekerspoel (S9), ik zou zoiets niet in Tips & Trucs opnemen. :BAD:

Ik kan de buizen niet testen helaas maar om echt niets te laten horen moeten ze toch wel erg emissieloos zijn lijkt het.

Juist, meet daarom bijvoorbeeld eens de anodestroom van de eindbuis. Dat gaat heel simpel, elke mA anodestroom door de gelijkstroomweerstand van de luidsprekerspoel geeft een spanning van 2 volt over diezelfde spoel. Op hoeveel mA kom je dan uit?
En hoe staat het met de gloeispanning, zie je de buizen branden of worden ze na enige tijd warm?
Zo niet dan moet je dat verder onderzoeken.

Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Willem

Philips 930A radio vragen

door Peter1952 @, 13.11.2021, 16:24 (901 dagen geleden) @ Oldtimer

Je kunt de anodestroom van de eindbuis ook meten door de meter (als stroommeter) direct over de primaire van de uitgangstrafo te zetten. Je meet dan direct de stroom. De weerstand van de primaire van de uitgangstrafo is veel hoger dan de meterweerstand waardoor de meetfout nihil is. Ook wordt de anodespanning iets hoger, maar dat maakt voor een penthode niets uit.
En heb je ook de voedingsspanning gemeten?

De werking van de eindtrap is simpel te testen door via een condensator van bijvoorbeeld 0,1 uF het stuurrooster van de eindbuis met de hete kant van de gloeidraad te verbinden, je moet dan een behoorlijke bromtoon horen. Zo kun je eventueel ook de trap voor de eindbuis controleren.

Groeten,
Peter

Philips 930A radio vragen

door Oldtimer @, Oegstgeest, 13.11.2021, 16:51 (901 dagen geleden) @ Peter1952
Bewerkt door Oldtimer, 13.11.2021, 17:23

Je kunt de anodestroom van de eindbuis ook meten door de meter (als stroommeter) direct over de primaire van de uitgangstrafo te zetten.

Er zit volgens het schema geen uitgangstransformator in deze radio (wel in de Duitse uitvoering).
De hoogohmige luidspreker is rechtstreeks opgenomen in de anodeleiding van de uitgangsbuis.

Willem

[image]

Philips 930A radio vragen

door Peter1952 @, 13.11.2021, 18:38 (901 dagen geleden) @ Oldtimer

Dan geldt hetzelfde verhaal: De meter over de luidspreker schakelen.

Groeten,
Peter

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum