Philips Bx511a (Techniek Radio/TV)

door Rudy Vdb @, Roeselare, 06.11.2021, 11:32 (909 dagen geleden)

Beste,

Ik ben een Philips BX511A aan het restaureren er komt nog geen muziek uit maar wel harde brom. De elco’s heb ik reeds vervangen en ook de meeste van de andere condensatoren.
De gelijkrichter buis AZ41 (B5) wordt zeer heet en ook de weerstanden R2 en R3 worden heet. Dit is volgens mij een teken dat er te veel stroom doorgaat. Ik heb alles rondom deze gelijkrichter schakeling gecontroleerd maar zonder enig resultaat.
Kan er iemand mij verder helpen?
Dank bij voorbaat.

Groetjes,
Rudy V

Philips Bx511a

door Peter1952 @, 06.11.2021, 11:47 (909 dagen geleden) @ Rudy Vdb

Heb je er rekening mee gehouden dat de - van de voedingselco’s niet rechtstreeks aan het chassis ligt, maar via R2 en R3? Zou de - van de elco’s rechtstreeks aan het chassis zitten, dan krijgen de buizen geen negatieve roorsterspanning.
Meet eens aan de onderzijde van de lekweerstand R15, je moet daar een negatieve spannimg van c.a. 6 V. meten.
Alles wijst er op dat de eindbuis te veel stroom trekt.

Groeten,
Peter

Philips Bx511a

door Rudy Vdb @, Roeselare, 06.11.2021, 15:49 (908 dagen geleden) @ Peter1952

Dag Peter,

Dank u voor de hulp.


Ik meet tov het chassis langs de ene kant die aan de R27/C42 zit -29V aan de ander kant die aan de transfo zit -38V.
Deze waarden liggen veraf van de -6V.


Groeten,
RV

Philips Bx511a

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06.11.2021, 23:54 (908 dagen geleden) @ Rudy Vdb

Daarom bestudeer ik schema en breng kleuren aan.
Zo zie Ik waar evt fout kan gaan,
Welke condensatoren problemen kunnen geven enz.

Zie groene lijn is je chassis en valt op dat dit niet gelijk staat aan - van de beide
voedings elko's.
Er wordt in dit schema middels weerstanden de zaak iets opgetild zodat voor
de bias instelling buizen er een negatief tov chassis ontstaat.

Dan werk je vanaf die voeding.
Als inderdaad je gemeten spanningen op R27/C42 erg hoog is, zet vraagtekens bij die
C42.
Je ziet andere zijde hangt aan de hoogspanning.
Stel deze gedraagt zich heden als weerstand en zie daar de problemen.
Haal C42 los en bekijk dan nog eens de situatie.
[image]

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

Philips Bx511a

door Peter1952 @, 07.11.2021, 08:30 (908 dagen geleden) @ Maurice
Bewerkt door Peter1952, 07.11.2021, 09:25

Bekijk ook eens C55. Als die sluiting heeft of ernstig lek is, dan gaat er veel stroom lopen. Die hoge negatieve spanning wijst op grote stroomafname. Met zo’n hoge negatieve spanning van -29 V. is de EL41 volledig afgeknepen.
De meter even op weerstandsmeting zetten en op de + aansluiting van C2 naar massa meten.
Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat C55 doorgeslagen was.
Ook de condensator van de anode EL41 naar massa (C44) controleren.


Het is eigenlijk een wonder dat de AZ41 dit allemaal overleeft, als over R2 en R3 inderdaad 39 V. staat, dan zou er ongeveer 250 mA lopen, die is dus zwaar overbelast, een AZ41 mag maximaal 70 mA leveren.

Heb je al eens de spanning over C2 gemeten? Dat zou een aanwijzing kunnen zijn dat C2 (min of meer) sluiting heeft.

Groeten,
Peter

Philips Bx511a

door Rudy Vdb @, Roeselare, 07.11.2021, 16:30 (907 dagen geleden) @ Peter1952

Dag Peter,


C44, C55 en C2 zijn nieuwe condensatoren.
De weerstands meting van C2 is zeer dus dus volgens mij ok voor een nieuwe elco.


Dank voor de hulp.
We zoeken verder

Groeten,
RV

Philips Bx511a

door Rudy Vdb @, Roeselare, 07.11.2021, 16:35 (907 dagen geleden) @ Peter1952

Dag Peter,

De spanning over C1 = 52V
De spanning over C2 = 52V

Is dit te laag?

Groeten,
RV

Philips Bx511a

door Rudy Vdb @, Roeselare, 07.11.2021, 16:38 (907 dagen geleden) @ Peter1952

Dag Peter,


C44, C55 en C2 zijn nieuwe condensatoren.
De weerstands meting van C2 is zeer HOOG dus dus volgens mij ok voor een nieuwe elco.


Dank voor de hulp.
We zoeken verder

Groeten,
RV

Philips Bx511a

door Rudy Vdb @, Roeselare, 07.11.2021, 16:27 (907 dagen geleden) @ Maurice

Dag Maurice,

De C42 is een nieuwe condensator, voor de zekerheid heb ik hem toch losgekoppeld maar dit verandert niets aan het opwarmen van de buis en de weerstanden R2/R3.


Dank voor de hulp.
We zoeken verder.


Groeten,
RV

Philips Bx511a

door Emile van de Kerkhof ⌂ @, Waspik NBr., 07.11.2021, 20:03 (907 dagen geleden) @ Rudy Vdb
Bewerkt door Emile van de Kerkhof, 07.11.2021, 20:10

Dag Rudy,

Ondanks de deskundige tips van Maurice en Peter bent u niet verder kunnen komen. Toch omschrijven zij precies wat de fout kan zijn en waar te zoeken.

Misschien is er iets anders aan de hand. Als u enkele scherpe foto's wilt maken dan kunnen we met u meekijken.


Eerst de elco C1-2, vooral de aansluiting (en isolatie) er van:

[image]


Een foto van het gebied van de voeding (liefst ook nog rondom C55):

[image]


En misschien ten overvloede,
- meting, zonder B1 (ECH42) en B2 (EAF42) geplaatst te hebben.
- meting, zonder B4 (EL41) geplaatst te hebben.
- meting, zonder voedingsspanning op de uitgangstrafo aangesloten te hebben. Zie onderstaand
plaatje, de twee draden moeten gewoon aan elkaar blijven verbonden, echter los van de
transformator:

[image]

Philips Bx511a

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07.11.2021, 20:49 (907 dagen geleden) @ Rudy Vdb

Rudy,

Dan beginnen we helemaal bij begin.
ALLE buizen er uit.

Dan in mij kleur schema, rode draad van S33 af halen.

Nu mag er feitelijk geen stroom meer lopen door R1.
Dus spanning C1 is spanning C2

Ieder buis heeft een eigen gelijkspannings instelling.
Hiermee bedoel ik dat je per buis de gelijkspanningen kunt testen.

Dus per buis dan de spanningen testen.

En let op, deze hoge stromen die er lopen vind die trafo niet fijn.
Dus eerst meter op C1 vast zetten, dan toestel aan, is spanning geen ca 250V -Direct uit en verder zoeken.

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

Philips Bx511a

door Rudy Vdb @, Roeselare, 08.11.2021, 12:17 (906 dagen geleden) @ Maurice

Dag Maurice,

Afgaand op jullie suggesties heb ik een aantal metingen gedaan.
Ik heb de draad afgekoppeld aan de eindtransfo (primaire S31) met nog de R1 verbonden aan het draadje.
De B5 (AZ41) krijgt nu normaal warm, dus de te grote stroom is er niet meer. :OK:
Ik heb de situatie zo gelaten en verder wat metingen gedaan.
C44 en C56 zijn nieuw en ok (uitgemeten voor de zekerheid geen sluiting) :OK:
Gelijk Spanning over: C1 = 290V
C2 = 250V
R1 = 40V + langs de kant van de niet verbonden eindtransfo
Alle buizen nog aanwezig:
Anode spanning op klem 2 tov chassis:
B1 = +237V
B2 = + 239V
B3 = + 107V
B4 = - 0,3V

Alle buizen verwijdert:
Anode spanning op klem 2 tov chassis:
B1 = +370V
B2 = + 370V
B3 = + 363V
B4 = - 0,01V

Ik hoop dat deze testen wat meer klaarheid brengen in de situatie.
Dank u,
Groeten,
Rudy V.

Philips Bx511a

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 08.11.2021, 15:45 (906 dagen geleden) @ Rudy Vdb

Het ligt nu wel erg voor de hand dat èrgens in het anodecircuit van de eindbuis een isolatiefout zit. Ik neem aan dat de hevige bromtoon nu ook opgehouden is....?
Als U nu de + hoogspanning weer aan eindtransfo zet, en de anodeleiding eràf haalt....?
Ben zeer benieuwd
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

Philips Bx511a

door Rudy Vdb @, Roeselare, 08.11.2021, 17:10 (906 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

Nico,

Ik heb gedaan wat u voorstelde ook zonder de anode circuit op B4 blijft de B5 (AZ41) zeer heet worden.

Ik vermoed dat de eindtransfo een probleem heeft?

Waneer ik die draad met R1 terug ontkoppel en ik meet daarop tov chassis dan heb ik +370V, als ik dan dit draadje met R1 samen tegen het contact van de eindtransfo steekt dan zakt de spanning onmiddellijk naar +10V :BAD:


Op de eindtransfo meet ik volgende weerstanden:


S31 = 600 ohm = OK

S33/S35 staan parallel op elkaar ik meet 16 ohm volgens de documentatie elk 14,5 ohm
ik zou dus iets van 8 ohm moeten meten?

Tussen de ene klem van de S31 en de andere 2 klemmen van S33/S35 meet ik 600 ohm
Tussen de tweede klem van de S31 en de andere 2 klemmen van S33/S35 meet ik 22 ohm en 34 ohm

Dit zou volgens mij oneindig moeten zijn want het zijn twee gescheiden spoelen.
Alle draden afgekoppeld op de S31/S33/S35


Volgens mij hebben we een eindtransfo die doorgeslagen is.

Groeten,
Rudy

Philips Bx511a

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 08.11.2021, 17:18 (906 dagen geleden) @ Rudy Vdb

Ja Rudy
Dat duidt zeer zeker op een doorgeslagen uitgangs transfo; misschien leerzaam
om ook nog even te meten van elke afzondelijke wikkeling naar chassis van het
toestel; dat zou ook oneindig (waar begint dat?) moeten zijn
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

Philips Bx511a

door Armand @, 08.11.2021, 18:34 (906 dagen geleden) @ Rudy Vdb
Bewerkt door Armand, 08.11.2021, 18:51

Volgens mij hebben we een eindtransfo die doorgeslagen is.

Groeten,
Rudy

Een goede raad : voor je begint met het meten/vervangen van elco's, C's en R's, altijd eerst de voedingstransfo, de UGT, de luidspreker en eventueel andere spoelen doormeten.
Dat kan eenvoudig met een ohmmeter (multimeter).
Klopt er iets niet, dan op zoek naar betreffend onderdeel of (laten) herwikkelen.
Zijn de metingen wel in orde, dan verder met herstellen van de radio.
Ben hobbyist en heb de fout in 't begin ook wel gemaakt maar sindsdien meet ik eerst wat ik hierboven schreef.

Groeten, Armand

Philips Bx511a

door Rudy Vdb @, Roeselare, 08.11.2021, 19:40 (906 dagen geleden) @ Armand

Dag Armand,

Inderdaad makkelijk te doen en kan veel nutteloos zoek werk besparen.
Ik zal het zeker toepassen bij mijn volgende project.
Dank u, voor de nuttige raad.


Vriendelijke groeten,
Rudy V.

Philips Bx511a

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 07.11.2021, 22:02 (907 dagen geleden) @ Rudy Vdb

Na alle adviezen die al gegeven zijn en de meetresultaten daarop
Denk ik nog aan de woorden 'harde brom' waarbij mijn aandacht
in de eerste plaats uitgaat naar C44 en C56. Als een van beiden
sluiting zou maken krijg je een zware rimpelstroom door de UGT
Die kàn nog heel blijven, als je (in dit geval) geluk hebt is de
gelijkrichtbuis flink versleten
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

Philips Bx511a

door Emile van de Kerkhof ⌂ @, Waspik NBr., 07.11.2021, 22:33 (907 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

Dag Nico,

Inderdaad, zou kunnen. Daarom schreef ik ook:

- meting, zonder voedingsspanning op de uitgangstrafo aangesloten te hebben. Zie onderstaand
plaatje, de twee draden moeten gewoon aan elkaar blijven verbonden, echter los van de
transformator:

= test op: trafo-sluiting en/of C44 sluiting en/of C56 sluiting.

En dat is al dubbel op! Zie het schema van Maurice: https://www.nfor.nl/index.php?id=309214

Ik ben er van overtuigd dat Maurice Rudy op het goede spoor zet en resultaat boekt.

Philips Bx511a

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 08.11.2021, 09:44 (907 dagen geleden) @ Emile van de Kerkhof

Ja, m'n beste Emile....
Maar in jouw posting staat C55 vermeld en niet C56
Mogelijk zou ook de afgeschermde anodeleiding sluiting kunnen maken-
of de UGT zelf. Mij gaat het voornamelijk om de 'luide brom' die TS
vermeldt; dat kan alleen maar de gelijkricht- rimpel zijn die door
de UGT loopt
In principe zijn we 't samen eens
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum