2514 vraag. (Algemeen)
Langzaam begonnen aan de 2514 en eerst foto’s gemaakt en het schema opnieuw getekend.
Nu ben ik bij de LF koppeltrafo en volgens andere schema’s zou het in ohms S11 19k en S12 49K zijn.
Dit zou dan een 1:3 trafo moeten zijn maar ik meet bij S11 2k74 en bij S12 55k8 dit is 1:20.
Zou iemand met een 2514 eens willen meten of zijn koppeltrafo ook die ohmse waarde heeft?.
Weet nu niet zeker of die trafo er uit zou moeten, heb grote twijfels.
Groet, Ben
--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.
2514 vraag.
Dag Ben,
De koppeltrafo S11-S12 heeft een wikkelverhouding van 1:3 en dat is wat anders dan de verhouding in weerstand en dat komt omdat voor S11 en S12 verschillende soorten wikkeldraad is gebruikt. Ik meen zelfs dat de S12 met weerstandsdraad is gewikkeld en dat zorgt er voor dat je op het verkeerde been wordt gezet en dat je een verhouding van 1 : 20 meet. Bij mijn 2514 meet ik ongeveer dezelfde ohmsche waarden als jij hebt gemeten. Dus vervangen van de trafo is niet nodig.....
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
2514 vraag.
Hallo Ben,
Ik heb de kap van mijn 2514 gehaald en meet op die plaatsen 52K7 en 2K746
Met vriendelijke groeten,
Desmond
2514 vraag.
Dank je wel Hans, zag even "leeuwen en beren" op de voortgang.
In oude schema's zie je soms een ohmse waarde opgegeven worden.
Maar in dit geval zie je alleen het aantal windingen en dat is verwarrend.
C5 is inmiddels losgehaald en meet 2n2, zal hem met en nieuwe C weer netjes inpakken.
We gaan rustig verder en zien wel bij het testen of het allemaal goed gaat.
Groet, Ben
--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.
2514 vraag.
Dank je wel Desmond, dat geeft een nog rustiger gevoel en zou de koppeltrafo in orde zijn.
Groet, Ben
--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.
2514 vraag.
En een wikkelverhouding van 1:3 geeft een impedantieverhouding tussen de windingen, van 1:9, d.w.z. een belasting van een bepaalde waarde wordt aan de andere zijde gezien in de verhouding 1:9, c.q. 9:1, maar ook dat heeft helemaal niets te maken met de ohmse waarde van de windingen die in feite alleen van de lengte en dikte van de wikkeldraad afhangen.