Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440 (Techniek Radio/TV)

door Koen @, GENT, 14.03.2022, 11:29 (776 dagen geleden)

Hallo,

deze radio opgestart met lamp in serie, lamp gloeide normaal, alles leek dus normaal maar plots zakte de ontvangst weg. De versterker werkt wél, luide brom na aanraking van PU ingang.

Spanningen gemeten : allemaal +/- zoals op het schema, maar op de anode van de 2e EF89 (Ro704) is de spanning nul . Schermroosterspanning is wél OK.
De weerstanden meten allemaal OK? Geen oude papiercondensatoren aanwezig. EF89 vervangen door NOS, maar geen verbetering . Ik vrees ergens een onderbreking van het signaal. Maar wààr ?

Op AM én FM dus totaal geen ontvangst.

Wie kan me verder op weg helpen ?

Bedankt bij voorbaat.

Koen


[image]

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door soundman2 @, Wouw, 14.03.2022, 11:45 (776 dagen geleden) @ Koen

Even snel. Buis eruit en meten op de anodeaansluiting. Spanning aanwezig? , dan zit er in elk geval geen sluiting naar aarde in het voedingstraject van de anode. Mogelijk is dan een onderbreking of een zeer hoogohmig geworden weerstand in die keten de oorzaak.
Methode twee, gewoon beginnen bij de bron , het lijntje waar de rest ook door gevoed wordt en dan het pad naar de buis volgen.
Ga je voorbij een weerstand, waar voor de weerstand nog wel spanning aanwezig was en daarna niet meer , dan is of de weerstand onderbroken, of daarachter zit een sluiting. Die kun je beide ook weer meten.
Condensatoren naar aarde kunnen sluiting maken. Als je een verdacht exemplaar hebt, knip hem even los aan een kant. Zo ontfutsel je het toestel de fout. Je kunt alles beredeneren en vervangen wat het allemaal zou kunnen zijn, maar fouten eruit meten gaat veel sneller met minimaal werk. Daarna gewoon het defecte onderdeel vervangen of herstellen als dat kan. Sommige condensatoren zijn notoir slecht na vele jaren.
Preventief vervangen kan, maar als ze niet op plaatsen zitten waar het veel schade kan, kun je ze ook laten zitten. Uitwisselen doe je een voor een, Als je alles tegelijk doet en de radio werkt niet meer, moet je alsnog gaan zoeken naar een nieuwe fout.
De koppelcondensator naar het rooster van de eindbuis en de condensator die vaak aanwezig is van de uitgangstrafo naar aarde kunnen een defecte eindbuis of uitgangstransformator opleveren die moet je na tig jaar wel vernieuwen als ze dubieus zijn.

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door kris @, Gent België, 14.03.2022, 11:58 (776 dagen geleden) @ Koen

de anodestroom doorloopt de ratiodetector en de laatste AM MF transformator. Dus, als er van eentje een serie-wikkeling onderbroken zit is het ook over en out. je kan bvb de AM MF wikkeling kortsluiten om te zien of de FM dan wel werkt, of omgekeerd (als je er door wat meten zou achterkomen dat deze onderbroken zit)

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Robert Gribnau, 14.03.2022, 11:59 (776 dagen geleden) @ Koen

Omdat je wel de juiste spanning op het schermrooster meet, is er zeer waaschijnlijk iets mis met de 2K weerstand (W721) en/of de spoelen L731, L726 en L727, en misschien (maar niet zo waarschijnlijk) C741 of C747.

Mijn inschatting is dat als W721 nog geleidt (dus ca. 2 K meet), dat dan één (of meer) van genoemde spoelen onderbroken is, zoals ook Kris zojuist aangaf.

Groet,
Robert

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Koen @, GENT, 14.03.2022, 13:13 (776 dagen geleden) @ Robert Gribnau

W721 zat verborgen achter een kabelbundetje en was verbrand, ik heb deze vervangen, maar hij brandt weeral door . Te veel stroom? Maar waardoor ?

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door kris @, Gent België, 14.03.2022, 13:18 (776 dagen geleden) @ Koen

kan een lek zijn in een spoelenkring (bvb door koperdraad tot tegen de bus).

Meet de anodeaansluiting van de Buis (704) in de buisvoet eens met de ohmmeter tov het chassis. wat geeft dit als resultaat? Uiteraard meten nadat de radio al een tijdje uit staat :-)

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Koen @, GENT, 14.03.2022, 13:32 (776 dagen geleden) @ kris

Tussen anode en chassis Ro704 meet ik 10Kohm, licht varierend ?

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door kris @, Gent België, 14.03.2022, 13:52 (776 dagen geleden) @ Koen

dan zitten de spoelen alvast niet in sluiting naar het chassis.

blijven er nog twee C'tjes over C 747 en C478 ?, ik kan de waardes niet goed lezen, maar na de 2 k weerstanden ga je enerzijds naar de MF spoelen, en anderzijds naar die twee c'tjes.

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Koen @, GENT, 14.03.2022, 14:31 (776 dagen geleden) @ kris
Bewerkt door Koen, 14.03.2022, 15:22

Voor én na W721 zijn twee C's : C747 en C746, elk 5nF, en elk aan de andere kant aan de massa. Moeilijk bereikbaar om te meten. C747 is omwikkeld met een soort krimpkous . Kan deze C de oorzaak zijn van de kortsluiting ?

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door kris @, Gent België, 14.03.2022, 15:18 (776 dagen geleden) @ Koen

leg W721, C747 en C746 even los aan een kant. Meet dan opnieuw in de buisvoet op de anodepin en massa. Nu zou je oneindig moeten meten (of op zijn minst vele Mega Ohms)

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Koen @, GENT, 15.03.2022, 12:16 (775 dagen geleden) @ kris

W721, C747 en C746 even losgemaakt, nu meet ik tussen anode en chassis oneindig .

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door kris @, Gent België, 15.03.2022, 15:02 (775 dagen geleden) @ Koen

W721, C747 en C746 even losgemaakt, nu meet ik tussen anode en chassis oneindig .


das alvast goed nieuws.

sluit nu enkel de weerstand W721 weer aan, en probeer de radio even. rookt de weerstand dan nog steeds?

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Koen @, GENT, 15.03.2022, 15:18 (775 dagen geleden) @ kris

W721 rookt nog steeds, ook na vernieuwing van C747 , ook nog sluiting .

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door kris @, Gent België, 15.03.2022, 15:38 (775 dagen geleden) @ Koen

en als de buis er niet inzit?

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door soundman2 @, Wouw, 15.03.2022, 16:31 (775 dagen geleden) @ kris

Zoals elders aangegeven, is C741 ook nog een kanshebber.
TS kan na W721 ook nog een kleine gelijkspanning aanleggen met een beperkte stroom ( < 100mA). De spanningsval over de bedrading meten leidt ook naar de sluiting.
Op printen werkt deze methode erg goed, maar bij bedrading kan het ook werken. Het bespaart je een hoop knip en terugsoldeerwerk.

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Koen @, GENT, 15.03.2022, 16:36 (775 dagen geleden) @ kris

Componenten zijn nu nog losgekoppeld, ik zal ze eerst verbinden, C745 ( 10n) meet 16nF, ik zal die ook vervangen en dan meten mét en zonder de EF89.

Ik hou je op de hoogte!

Koen

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Koen @, GENT, 16.03.2022, 14:19 (774 dagen geleden) @ kris

Kris

Als de EF89 er niet in zit, rookt de weerstand niet. Met de buis erin meet ik 100mA met de W721 losgekoppeld. Veel te hoog dus . Heel kort ingeschakeld uiteraard :BAD:

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door kris @, Gent België, 16.03.2022, 17:18 (774 dagen geleden) @ Koen

aha... buis is zeker goed? indien ja, wat meet je als stuurroosterspanning? (mag je eerst meten zonder buis erin)

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 16.03.2022, 17:23 (774 dagen geleden) @ Koen

Lijkt mij een slechte buis of sluiting in de buisvoet op het moment dat je de buis plaatst.
Kijk eens goed of de aansluitingen aan de buisvoet wel vrij liggen.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Koen @, GENT, 16.03.2022, 18:26 (774 dagen geleden) @ Ben

Ik ga hier morgen mee aan de slag, moet 's avonds altijd opruimen wegens géén hobbyruimte :-(

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Koen @, GENT, 17.03.2022, 14:55 (773 dagen geleden) @ Ben

De vermoedelijke oorzaak is idd. een verkoolde buisvoet, er knettert iets rond pen 6 en 7, was vroeger niet waargenomen, uiteraard kan ik slechts kort kijken om grotere schade te voorkomen. Ik meet ook geen stuurroosterspanning, noch pos. noch neg.

Ik heb nog een keramische buisvoet en zal deze plaatsen, zit allemaal heel dicht bij elkaar, wordt dus een hele klus ...:-(

Mocht ik daar in slagen, dan laat ik dit weten aan ieder die mee dacht!

Bedankt,

Koen

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 17.03.2022, 15:57 (773 dagen geleden) @ Koen

Advies, eerst foto's maken van de aansluiting daarna pas los solderen.
Dan de nieuwe voet plaatsen en de foto's gebruiken om de draden weer aan te sluiten.
Succes en groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Koen @, GENT, 11.04.2022, 12:20 (748 dagen geleden) @ Ben

Ben,

na wat twijfels nu toch de buisvoet EF89 vervangen door een keramische, driemaal nagelopen of alle aansluitingen correct zijn vervangen, wat het geval is, nu brandt W721 toch weer door mét een lamp in serie. Maakt het er niet makkelijker op .
C741 (2pF) capaciteit kan ik niet meten, losgekoppeld meet hij opweerstandswaarde na 1 sec. oneindig.

Nog iemand een suggestie of wordt dit een slooper? ( zou ik wel heel jammer vinden).

Groeten,

Koen

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 11.04.2022, 14:28 (748 dagen geleden) @ Koen

Is inderdaad een lastig geval waar je al veel adviezen voor gehad hebt.
Nog een paar adviezen erbij dan maar.
Is de nieuwe weerstand die je plaatst wel van voldoende wattage.
Als de EF89 er uit is blijft die weerstand dan heel.
Zit er geen kruipspoor op het glas van de EF89.
Maak C747 los en test nogmaals.
Maak aansluiting poot 7 los en test nogmaals.

Zo kun je in stappen proberen om de fout te lokaliseren en zeker niet je geduld verliezen.
Er zal heus wel iemand in jouw buurt willen helpen in het uiterste geval.
Succes en groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Koen @, GENT, 11.04.2022, 15:44 (748 dagen geleden) @ Ben

Bedankt Ben voor de opvolging : de weerstand is ruim voldoende in wattage en de EF89 is een NOS van philips. De andere raadgevingen die je aangaf : moeten die 1 voor 1 gebeuren en dan telkens terug aansluiten vooraleer de volgende uit te voeren? Anders kost het me telkens een nieuwe weerstand :BAD:

Groeten,

Koen

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 11.04.2022, 16:45 (748 dagen geleden) @ Koen

Klopt Koen, je kunt ook kort de spanningsval meten over die weerstand dan blijft hij heel.
Er zit in die lijn een te zware belasting (sluiting) en het is zoeken waar dat probleem zit.
Dat kun je doen in de omschreven stappen, door in die lijn onderdelen los te maken en testen.
Een erg grove methode is om die weerstand een groter vermogen te geven.
Dan kunt je zien welk ander component gaat roken, maar de kans is wel dat het een sloper zal worden.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Koen @, GENT, 14.04.2022, 16:14 (745 dagen geleden) @ Ben

Nu wel Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440.

Hallo,
ik heb c747 (buiscondensator )vervangen, had wel goede capaciteit, misschien slaat hij door bij hoogspanning? ( tip van o.a. soundman ) daarna W721 vernieuwd, nu geen sluiting meer en nu ook normale anodespanning EF89 . Oef!
Mààr : géén ontvangst . Test met 2e radio is ok, oscillator slaat af bij verdraaien aan oude radio. Bij aanraken van het rooster van de EF89 met een lange draad amper 1 zender ontvangst op AM, met heel veel ruis. Op FM : niks ! ECH preventief vervangen maar geen verschil. Contacten werden vroeger reeds gekuist met isopropanol, misschien nog eens doen ?
Alle tips zijn welkom.

Dank aan allen...

Koen

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Erwin goossens @, Lier(antwerpen), 14.04.2022, 18:17 (745 dagen geleden) @ Koen

Werkt de oscilator op FM ? Test met tweede radio? Staat op de ECC 85 spanning op de anodes (p1 en 6)?

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Koen @, GENT, 19.04.2022, 16:30 (740 dagen geleden) @ Erwin goossens

Dag Erwin,

Spanningen op ECC85zijn normaal, wat kan ik nog doen om er leven in te krijgen ?

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Koen @, GENT, 22.04.2022, 16:41 (737 dagen geleden) @ Koen
Bewerkt door Koen, 22.04.2022, 17:13

Opgelost!
oplossing per toeval ontdekt : bij een bepaalde meting schoot de meetpen uit mijn hand en botste tegen een "omzwachtelde" verbinding tussen pen 2 van de ech81 en L719, /zie rode pijl op de foto / toen was er efkes ontvangst en dan weer niet meer, daarna met een stukje hout tegen de aansluiting van L719 geduwd, en waarempel, nu ontvangst op FM. Mijn dank gaat uit naar allen die hun ervaring geduldig hebben gedeeld . :-)

Fijn weekend,

Koen


[image]

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 22.04.2022, 17:27 (737 dagen geleden) @ Koen

:OK: Weer 1 gered van de sloop, respect voor je volharding.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Peter1952 @, 22.04.2022, 18:43 (737 dagen geleden) @ Ben

Die omzwachtelde leiding is een afgeschermde leiding met grote afstand tussen de afscherming en de binnenader.
Pen 2 van de ECH81 is het stuurrooster.
Maar heb je nu wel spanning op de anode van de EF89?
Daar ging het hele verhaal over.

Groeten,
Peter

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Koen @, GENT, 23.04.2022, 11:21 (736 dagen geleden) @ Peter1952

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Goldline @, Oranjedorp, 11.04.2022, 17:56 (748 dagen geleden) @ Koen

je kan de weerstand ook even vervangen door een weerstand van 47 kilo-Ohm met de EF89 eruit ,zolang je spanningsval meet over je weerstand heb je nog sluiting.
dan steeds iets loshalen in het circuit tot je de boosdoener vindt.
Die 47k weerstand zal niet oproken, vanwege zijn hogere weerstand.
succes!

--
Cees PA1DBA

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door soundman2 @, Wouw, 14.03.2022, 13:26 (776 dagen geleden) @ Koen

door soundman2 @, Wouw, 14.03.2022, 13:21 (2 minuten geleden) @ Koen

Na de weerstand gaat er een C naar aarde, niet duidelijk leesbaar, maar lijkt C747. Die zou ik zeker eens aan de tand voelen. Ik heb het idee dat foutzoeken niet je sterkste punt is, maar enige logica is wel vereist om fouten te zoeken.

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Robert Gribnau, 14.03.2022, 13:35 (776 dagen geleden) @ soundman2

Volkomen eens met jouw eerste twee zinnen. Maar wat draagt jouw laatste zin nou bij aan het oplossen van Koen's probleem? Ik denk net zo weinig als deze bijdrage dat doet.

Maar goed, je laat je wel vaker negatief uit over hoe anderen repareren en over wat anderen aan zelfbouw op dit forum laten zien.

Waren we maar allemaal zo goed als jij...

Groet,
Robert

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door soundman2 @, Wouw, 14.03.2022, 15:19 (776 dagen geleden) @ Robert Gribnau

Waren we maar allemaal zo goed als jij...


Die uitspraak laat ik voor jou.
Als je een radio wil repareren, dan heb je daar minstens enige kennis voor nodig van electriciteit en een beetje logisch denken.
Dus als er een weerstand uitbrandt dan is het logisch dat je in de schakeling daarachter naar een fout zoekt. Als je helemaal niet weet hoe het werkt tja dan heb je een probleem.
Als het plafond van de kamer nat wordt, dan zit het lek vermoedelijk niet in de kelder, logisch toch?
Als je de stofzuiger aan zet en het licht gaat uit, moet je ook logisch denken wat er aan de hand is en niet bij de lamp gaan zoeken.
Als je geen gevoel hebt voor logica dan...........

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 14.03.2022, 15:58 (776 dagen geleden) @ soundman2

Niet iedereen heeft die logica en daar is dit forum voor.
Probeer iemand met een vraag op het juiste spoor te zetten met een richting.
Vaak zal hij/zij dan zelf de oplossing vinden en het nooit meer vergeten.
Ik heb ook zaken zelf moeten uitzoeken omdat de lesgever het wel logisch vond.
Dit is niet negatief bedoeld maar voorkomt vaak wel een oneindige discussie.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door kris @, Gent België, 14.03.2022, 16:18 (776 dagen geleden) @ Ben

https://www.youtube.com/watch?v=Im5RWZif5lo

een lied zegt meer dan 1000 woorden :-)

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Koen @, GENT, 14.03.2022, 16:20 (776 dagen geleden) @ kris

Ken ik nog , begin jaren 70, " we bennen" ipv zijn....

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door soundman2 @, Wouw, 14.03.2022, 18:25 (776 dagen geleden) @ Ben
Bewerkt door soundman2, 14.03.2022, 19:02

Je kunt wel iemand op het juiste spoor zetten, maar als die iemand verder niet weet hoe het spoor werkt, komt hij nimmer op zijn bestemming. Ik kan wel twintig zaken aangeven waardoor er geen spanning op de anode van de buis komt en daar wil ik niet aan beginnen.
Overigens heb ik TS wel op het juiste spoor gezet met C747), waarna hij de volgende vraag stelt: "Voor én na W721 zijn twee C's : C747 en C746, elk 5nF, en elk aan de andere kant aan de massa. Moeilijk bereikbaar om te meten. C747 is omwikkeld met een soort krimpkous . Kan deze C de oorzaak zijn van de kortsluiting ?"
Dat geeft derhalve inzicht dat een tip weer met een vraag wordt beantwoord.
Het lijkt me toch logisch dat als ik of iemand een onderdeel aanwijst om te onderzoeken, dat dat dan een van de mogelijkheden van een defect is.
Hoeveel logica is er dan nodig om dat onderdeel te onderzoeken?
Overigens wil ik de deskundigen er op wijzen, dat C746 nimmer de oorzaak in dit geval kan zijn, omdat die zoals wel is gezien, voor RW721 zit, maar niet de conclusie getrokken wordt dat dan de hele hoogspanning in elkaar zakt, wat evenwel niet het geval lijkt te zijn.

Ik heb geen glazen bol en ben ook niet van plan om twintig keer een tip te geven waarop weer een vraag komt.
Tot slot van rekening is er van allerlei literatuur waar je kennis op kunt doen. De NVHR heeft een reparatiecursus. Ook in truuks en tips is veel te vinden.
Ik kan absoluut niet pianospelen. Dan krijg ik de tip om een toets in te drukken. Hij geeft geluid, wat moet ik nu doen? Snappie?

Het is een oud gezegde:"als iemand niet te eten heeft, kun je hem een visje geven. Als (je)de man leert vissen, heeft hij altijd wat te eten.
Ik laat het hier bij, dit wordt nog een lang draadje vrees ik.

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Koen @, GENT, 14.03.2022, 15:56 (776 dagen geleden) @ soundman2

C747 (losgekoppeld) meet 2,5nF en stijgt langzaam naar 7nF en valt dan plots terug naar 2,5nF, en dit herhaalt zich telkens . Slechte C?

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Andries van Dekken. @, Surhuizum, 14.03.2022, 17:26 (776 dagen geleden) @ Koen

Dat is een teken dat deze C slecht is.
Je kunt met de meter op weerstandbereik meten of ie sluiting heeft
of in ieder geval een ohmse waarde laten zien.
And

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door soundman2 @, Wouw, 14.03.2022, 18:52 (776 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Dat is een teken dat deze C slecht is.
Je kunt met de meter op weerstandbereik meten of ie sluiting heeft
of in ieder geval een ohmse waarde laten zien.
And

Een universeelmeter meet met een paar volt, het kan dan best zijn dat er dan weinig lek wordt gemeten. In de radio staat er zeker een paar honderd volt, waarbij een slechte condensator zeker door de mand valt.
Meestal geef ik het advies om de condensator aan de kant met de laagste spanning los te knippen en vervolgens te meten of er op de losgeknipte aansluiting van de condensator spanning staat Met een beetje gevoelige voltmeter en zeker met de elektronische met een ingangsweerstand van wel 10 M Ohm zie je meteen of er lekkage is.

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Andries van Dekken. @, Surhuizum, 14.03.2022, 19:21 (776 dagen geleden) @ soundman2

Een capaciteitsmeter zet voor de meting ook een kleine spanning op de
te meten C,als de spanning een bepaalde kleine waarde heeft en de
meter loopt terug geeft het aan dat op dat moment de sluiting onstaat
en zich op dit punt steeds gaat herhalen.
Dat is hetgeen TS op zijn meter te zien krijgt.
Enige oplossing zal vervangen van dit onderdeel zijn.
And

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door soundman2 @, Wouw, 14.03.2022, 19:33 (776 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Een capaciteitsmeter zet voor de meting ook een kleine spanning op de
te meten C,als de spanning een bepaalde kleine waarde heeft en de
meter loopt terug geeft het aan dat op dat moment de sluiting onstaat
en zich op dit punt steeds gaat herhalen.
Dat is hetgeen TS op zijn meter te zien krijgt.
Enige oplossing zal vervangen van dit onderdeel zijn.

Om lek te meten heb je geen capaciteitsmeter nodig. Anders dan ballistisch meten, meet een capaciteitsmeter met wisselspanning en de lekstroom heeft daar weinig invloed op, hoogstens op de parallelweerstand als die toevallig ook gemeten wordt.
Lek dien je dus met een tamelijk hoge DC spanning te meten, tenzij de condensator zo slecht is dat je zonder meter al vast kunt stellen dat de condensator slecht is.

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Peter1952 @, 14.03.2022, 20:06 (776 dagen geleden) @ soundman2

Er is nog een condensator die een probleem kan geven: C741 (2 pF). Als die lek of kortgesloten is komt de hoogspannng op het stuurrooster van de EF89 terecht en wordt via het stuurrooster en de kathode de hoogspannng kortgesloten en dat kan ook einde buis betekenen.
Maar knip eerst die C747 maar eens aan één kant los en kijk dan of de sluiting weg is.

Groeten,
Peter

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door soundman2 @, Wouw, 14.03.2022, 20:37 (776 dagen geleden) @ Peter1952

Er is nog een condensator die een probleem kan geven: C741 (2 pF). Als die lek of kortgesloten is komt de hoogspannng op het stuurrooster van de EF89 terecht en wordt via het stuurrooster en de kathode de hoogspannng kortgesloten en dat kan ook einde buis betekenen.
Maar knip eerst die C747 maar eens aan één kant los en kijk dan of de sluiting weg is.

Groeten,
Peter

C741 kan zeker defect zijn met de gevolgen die je aan geeft. Het is wel de vraag of de circuits daarachter de weerstand van 2k kunnen opstoken.
C741 is ook al in een van de eerste bijdragen genoemd.

Géén Anodespanning ef89 Blaupunkt Riviera 2440

door Koen @, GENT, 15.03.2022, 11:49 (775 dagen geleden) @ Peter1952
Bewerkt door Koen, 15.03.2022, 11:59

Nu heb ik C747 losgeknipt maar de sluiting ( rook) blijft ....nu ook C747 vernieuwd, maar sluiting blijft?

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum