Trafo puzzel... Heeft iemand een idee? (Algemeen)

door M Jonink @, Emmen, 19.11.2022, 11:25 (16 dagen geleden)

Hallo allemaal.

Voor mijn winter project, een 1929 repro telegrafie zender heb ik een mooie trafo, welke beeldbepalend is en prima past bij de '29 look.
Ik heb deze trafo zo'n 27 jaar geleden eens op de beurs gekocht, en heeft dienst gedaan in een vorige replica. Ik heb indertijd de netspanning via een variac aangesloten en mat op de HV uitgangen 2 x 160v. Dat was prima voor de B406 in het zendertje.

Ik wil nu deze trafo gebruiken voor het nieuwe project, en heb hem eens goed bekeken en gemeten.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet helemaal begrijp.
Heeft iemand een idee?

Het betreft een trafo van Transforma.
Op het ebonieten bovenstuk zitten meerdere aansluitingen, waarvan de 2 x HV met een ebonieten knop zijn uitgerust.
De voltages die erbij vermeld staan kloppen geen een van alle.
De beide 2x2V aansluitingen geven een of andere middelhoge spanning en tussen de verschillende aansluitingen kon ik diverse spanningen meten tot honderden volts!!??

Nu ik de zaak eens goed heb gemeten ziet het er als volgt uit.
De primaire aansluiting aan de voorkant is zoals ik het meet niet gescheiden van de overige "blanke" aansluitingen aan de bovenkant.
Alleen de HV uitgang is gescheiden van de primaire.

Mijn eerste idee was dat het misschien ooit eens opnieuw is gewikkeld voor een of andere reden.
De draden aan de binnenkant, welke van de trafo naar de aansluitknoppen lopen, zijn echter van inmiddels hard geworden rubber. Keihard en broos.
Dat lijkt toch echt op de originele bedrading.

Ik ken echter geen trafo waarbij de primaire zo is gewikkeld. De 220 volt net aansluiting zit op een klein eerste deel van de wikkeling. Over de hele wikkeling meet ik dan ook een voltage van bijna 500 volt. Dit is dan ook nog eens uitgevoerd naar de blanke aansluitingen aan de bovenkant. Levensgevaarlijk...

De trafo is met zijn uiterlijk de enigste geschikte trafo die ik voor dit project heb.
Een oplossing is om alle blanke aansluitingen te verwijderen. Het gaat mij tenslotte alleen om de 2 x HV secundair.

Maar ik begrijp het niet. Waarom op deze manier een transformator bedraden?
Is de primaire kant misschien verkeerd bedraad?

Hier onder een paar foto's van de trafo. Inclusief gemeten weerstandswaarden over de wikkeling.

Martin Jonink

[image]

[image]

[image]

[image]

Trafo puzzel... Heeft iemand een idee?

door MarcelvdG @, 19.11.2022, 11:32 (16 dagen geleden) @ M Jonink

Is de 2 maal HV misschien bedoeld als primaire en de rest als secundaire? Dan heb je in ieder geval galvanische scheiding.

Overigens deden ze in ieder geval tot eind jaren dertig niet moeilijk over een paar honderd volt op aanraakbare punten. Ik heb wel eens een oude schemerlamp gehad met een schakelaar waarvan het metalen huisje rechtstreeks aan het lichtnet zat, en een buizenradio uit de jaren dertig met de +hoogspanning en de massa op klemmen aan de achterkant (bij de aansluiting voor een tweede, hoogohmige luidspreker en voor de aarde).

Trafo puzzel... Heeft iemand een idee?

door Jan Bus @, Amersfoort, 19.11.2022, 12:17 (16 dagen geleden) @ M Jonink

Wat voor meter gebruik je? Een digitale? Zou eens met een analoge gaan meten. Deze heeft veel lagere inwendige weerstand. Maar het kan ook een totaal andere trafo zijn, want volgens het aansluitplaatje moet er ook nog een smoorspoel van 50 H inzitten en die zie ik niet op de fotoos.

Groet, Jan

Trafo puzzel... Heeft iemand een idee?

door Goldline @, Oranjedorp, 19.11.2022, 12:25 (16 dagen geleden) @ Jan Bus

Of een weerstand van 100k ohm parallel met je meter plaatsen.

--
Cees PA1DBA

Trafo puzzel... Heeft iemand een idee?

door Frank Philipse ⌂ @, Waalre, 19.11.2022, 13:36 (16 dagen geleden) @ M Jonink

Ik draai het vaak om... Bijvoorbeeld op die 2x 2V wikkelingen 4.4 volt (een paar % meer) zetten en dan kijken wat er verder aan spanningen uit komt

Trafo puzzel... Heeft iemand een idee?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 19.11.2022, 13:53 (16 dagen geleden) @ M Jonink

Eerste ingeving zonder de andere antwoorden gelezen te hebben: de gescheiden wikkeling is de primaire en niet de secundaire.

Trafo puzzel... Heeft iemand een idee?

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 19.11.2022, 15:42 (16 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Sluit ik me bij aan....
Misschien evenmin de bedoeling, maar dan kùn je er iets mee.
Lijkt me duidelijk dat dit nìèt de oorspronkelijke trafo is
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

Trafo puzzel... Heeft iemand een idee?

door gertjanrhe @, Gooi, 19.11.2022, 16:10 (16 dagen geleden) @ M Jonink

Martin,

schrijf ook de aanduidingen bij de klemmen (V en A met waarden) eens op je tekening.
en meet de spanning tussen elk van de klemmen en noteer die ook erbij?
Ohmnse weerstand alleen zegt niet zo veel.
Zitten er op de voorste kap ook klemmen met aanduidingen?
Zie ik ook 2500 staan?

groetjes, Gertjan

--
De techniek was in de jaren 40 veel verder dan menigeen zich bewust is

Trafo puzzel... Heeft iemand een idee?

door soundman2 @, Wouw, 19.11.2022, 16:34 (16 dagen geleden) @ M Jonink
Bewerkt door soundman2, 19.11.2022, 16:50


[image]

De Ohmse waardes zeggen niet zoveel over de trafo en zeker niet over de toe te voeren of af te nemen spanningen. In principe mogen alle wikkelingen nul Ohm zijn, maar dat is fysiek onmogelijk. Het bevreemd me dat je 230 volt toevoert aan de kleinste winding op de trafo. Meestal hoort dat de complete serieschakeling te zijn en zijn de aftakkingen bedoeld voor lagere netspanningen.
Ik zou de netspanning 220 Volt dus toevoeren tussen de klemmen die je noemt 0 en 380 Ohm en bijv 240 Volt tussen 0 en 400 Ohm.
Ik denk dat je te trafo meteen opstookt als je hem aansluit als in de tekening.
Je kunt wel uitvogelen hoe het zit. In elk geval weet je waar de vier volts wikkeling zit. Daarop kun je vier volt aansluiten en dan meten op de overige wikkelingen. Een lagere spanning van bijv 0,4 Volt mag ook. Je vindt dan alle spanningen terug met een tiende van de nominale waarde,
Bedenk dat de spanningen op deze manier niet precies meer kloppen. Bij het wikkelen van een transformator , wordt rekening gehouden met allerlei verliezen, bij kleine transformator tot wel 10%.
Dat houdt in dat bij een correct aangesloten transformator op een 6,3 wikkeling onbelast ca 7 Volt staat en op een 4 Volts wikkeling ca 4,4 volt. Het vergt dus wat rekenwerk om de juiste spanningen te vinden, maar je krijgt wel een aardige indruk.

Trafo puzzel... Heeft iemand een idee?

door M Jonink @, Emmen, 19.11.2022, 19:22 (15 dagen geleden) @ M Jonink

Bedankt voor alle reacties en het meedenken.

Ik reageer even in een aparte reactie om het e.e.a. te beantwoorden.

De weerstanden zijn gemeten met een digitale meter. Ik zal morgen het nog eens meten met een analoge meter.

Ik las in de diverse reacties dat misschien de 2 x HV aansluiting als primaire wikkeling is bedoelt.
Daar dacht ik natuurlijk ook heel even aan. Maar daar staat tegenover dat zoals de trafo nu bedraad is, deze HV aansluitingen op de juiste plaats zitten. Boven op met geïsoleerde knoppen met de aanduiding 2 x 300V. Ik meet echter geen 300 maar 160 volt.

Een andere optie om de puzzel te ontrafelen is het aansluiten van 4 volt op de aangegeven klemmen. Backward engineering.
Wat ik echter vreemd vind is dat deze twee (2 x 2V) 4V aansluitingen deel uit maken van de bewuste wikkeling waar ook de netspanning deel van uit maakt. Deze 230 aansluiting is bedraad naar de twee aansluitknoppen op de voorkant.
Eigenlijk zoals het hoort. In huidige configuratie staat er op de 4V aansluitingen echter geen 4v maar verschillende spanningen variërend van 30 tot 60V.
Omdat in deze setting de zogenaamde 4V aansluitingen deel uit maken van de primaire autotrafo.

Zoals in een van de reacties werd gezegd; de netspanning aanbieden op de uiterste windingen.
Dat zou in mijn ogen ook het meest logisch zijn, maar ik zie aan de oude bedrading dat dit nooit zo heeft gezeten. Het geheel ziet er gewoon origineel uit, met de verstafte bedrading op z'n plek.

Een andere opmerking was dat het op deze manier niet kan werken en de trafo in rook op zou moeten gaan.
Het heeft echter zo dienst gedaan in mijn vorig voedingsapparaat.. Ook nu bij het testen en spanningen meten.

Een idee waar ikzelf aan zat te denken is dat er misschien sluiting tussen verschillende oorspronkelijk gescheiden wikkelingen zou zitten. Wel raar is dat dit dan eventueel met beide gescheiden 4 volt wikkelingen het geval zou moeten zijn.

Nogmaals bedankt voor de vele reacties.
De puzzel geeft zich blijkbaar nog niet zo snel gewonnen.

Misschien moet de hele zaak opnieuw gewikkeld worden. Dat zou een tegenvaller zijn.
Zijn daar in Nederland eigenlijk nog adresjes voor?


Martin Jonink
Emmen

Trafo puzzel... Heeft iemand een idee?

door soundman2 @, Wouw, 19.11.2022, 19:46 (15 dagen geleden) @ M Jonink

Misschien lukt het om op de trafo een paar wikkelingen te leggen met geïsoleerd draad. Hoe meer windingen hoe liever en even tellen hoeveel het er zijn. Je krijgt dan een inzicht in het aantal windingen dat al op de trafo zit. Met de gegevens van de kerndoorsnede kun je er achter komen voor welke spanningen de windingen bedoeld zijn.
Ik heb een boekje gescand uit de jaren 40 over de constructie van kleine transformatoren.
Je wil de trafo weer gebruiken, maar je geeft niet op welke spanningen en stromen je daarbij nodig hebt.
Deze trafo zou ook nog uit een buizentester kunnen komen. Daar zitten vaak meerdere transformatoren in met veel aftakkingen, het zij voor diverse gloeispanningen of allerlei hogere spanningen.
De schakelingen in een buizentester zijn niet altijd (nodig) netgescheiden.

Trafo puzzel... Heeft iemand een idee?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19.11.2022, 19:40 (15 dagen geleden) @ M Jonink

Is het zo dat die losse wikkeling ook gaat naar beide 300V punten?

Zou dan 300-0-300 moeten zijn.
Is dat die aparte wikkeling?


Pennen 0-2500 zijn open,dus oude info.

Zou kunnen dat die rechts 22V een foute druk is.Dus gewoon 2V.
Het lijkt er op dat aansluit blok 2x 4V wikkelingen heeft
van elk 2x 2V, totaal 6A

Zo lees ik het aansluit blok.
Als auto trafo zou zijn, zou zeker tussen beide 2V ook nog eens
een spannings waarde gegeven zijn.
Als ik zo lees aansluit blok zijn er 3 aparte wikkelingen
600V, 4V en 4V, alle 3 met een midden aftak.

Ik denk dat het een samengesteld geheel is.
Ook al omdat je vroeger 2x 160V hebt gemeten.

Als je tekening de trafo nu is, moet je dat gehele aansluitblok
betreft tekst vergeten.

Zoals aangegeven is dan primair vermoedelijk 2x 110V.
Jouw 2x 160V/93 Ohm.
Dat dan in serie zetten voor 220V.

Secondair dan de nodige spanningen.

Kortom trafo hoort niet bij aansluitblok.

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

Trafo puzzel... Heeft iemand een idee?

door M Jonink @, Emmen, 19.11.2022, 20:33 (15 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice.

Inderdaad. De enige gescheiden wikkeling met middenaftakking gaat naar de 2 x 300 volt aansluitklemmen.

Ik ben met je eens dat het aansluitblok niet klopt.
Misschien is het een in opdracht speciaal gewikkelde trafo met een standaard aansluitplaat.
De 50H en 0-2500 klemmen zijn namelijk niet in gebruik.

Als ik de zijkant van de windingen bekijk, zit de door mij veronderstelde HV wikkeling met midden aftakking onderop gewikkeld. D.w.z direct om de kern.
De andere wikkeling met al de aftakkingen is daarover heen gewikkeld.
Dit is te zien aan de posities waar het wikkeldraad naar buiten wordt gevoerd.
Naar aanleiding van enkele reacties begin ik steeds meer te geloven dat de 2 x HV (op de aanluitplaat 2 x 300v) eigenlijk de primaire wikkeling moet zijn met zoals je aangaf 2 x 110 volt.

Morgen ga ik de zaak nog eens door en kleine spanningen aanbrengen om de trafo eens van de andere primaire kant te meten.

Ik heb geen idee uit welk apparaat deze trafo komt.
Voor mijn project is het voldoende als de trafo ongeveer 2 x 180-220 afgeeft.

Martin

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum