Reparatie Airline Radio 'Indian' 62-425 1936 (Techniek Radio/TV)

door Wim Stuiver ⌂ @, Havelte, 03.02.2023, 15:33 (466 dagen geleden)
Bewerkt door Wim Stuiver, 03.02.2023, 15:56

Forumlezers,

Het reparatieverslang van de Amerikaanse 'Airline Radio', bouwjaar 1936, heb ik voor geïnteresseerden op mijn website gezet.

Het toestel heeft de bijnaam 'Indian' omdat men op het front voor de luidspreker de contouren van een Indiaan ziet.

Het uiterlijk van de radio is volgens de 'Art Deco'stijl.

Een tip is dat een jonge weinig ervaren krijgsman Indiaan weinig veren op zijn hoofd heeft en een oude ervaren krijgsman heeft een groot verenpakket op zijn hoofd.

De link naar het verslag is: Airline Indian

De naam 'Airline' komt van de stationschaal met bakelieten front wat lijkt op een meter in de cockpit van een vliegtuig.

Veel leesplezier.

mvg Wim

[image]
[image]

--
W.H.G. Stuiver

Reparatie Airline Radio 'Indian' 62-425 1936

door gerard ⌂ @, Zeist, 03.02.2023, 16:19 (466 dagen geleden) @ Wim Stuiver

Dat heb je weer mooi gedaan, Wim! Hij ziet er weer spic en span uit en je zou hem zo willen gaan gebruiken.
Een paar opmerkingen naar aanleiding van je verslag en je foto's.

Je hebt op je transformatorkastje (ook leuk gemaakt) een chassisdeel gemaakt dat bedoeld is om stroom te krijgen, niet te geven! Van het trafokastje kun je de contacten zo aanraken met je vinger wat een flinke schok zou kunnen geven. En zelfs gevaarlijk als je een autotrafo hebt gebruikt. Afhankelijk van de poling van de stekker, staat er dan namelijk niet 117 maar 230 Volt op!

Bij het uitzetten van je radio is de extra trafo niet geschakeld, waardoor deze voor 10 a 20 euro per jaar aan stroom zal blijven gebruiken.

Het afstembereik is anders dan je schrijft, het loopt van ongeveer 530 of 520 tot iets boven de 1700kHz, dat is de standaard Amerikaanse middengolf.
De laatste 0 liet men inderdaad meestal weg, dat kon makkelijk omdat alle amerikaanse frequenties ook op een 0 eindigen, ze hebben daar een 10kHz raster (Europa heeft 9kHz).

Opvallend aan je toestel vind ik ook het ontbreken van een raamantenne, want kleine Amerikaanse radiootjes hebben die vrijwel altijd!

Reparatie Airline Radio 'Indian' 62-425 1936

door Wim Stuiver ⌂ @, Havelte, 03.02.2023, 16:41 (466 dagen geleden) @ gerard

Dag Gerard,

Bedankt voor de opmerking.

De verhuistrafo 230 naar 125 Volt (gemeten) heeft een gescheiden wikkeling.

Primair is een vast snoer naar de 230V netspanning.

Op de secundaire kant heb ik een amerikaanse verzonken contrastekker gemonteerd en hierin past een amerikaanse stekker die via een snoer naar de radio gaat.

Op de secundaire kant staat op de verzonken contrastekker 125 Volt.

Dit verhuistrafo is nu gemakkelijker te vervoeren en wanneer deze vast verbonden zou zijn met het toestel je vlugger éen van de twee laat vallen met dan eventuele beschadigingen.

Het lijkt mij een zo veilig mogelijke oplossing.

mvg

Wim

--
W.H.G. Stuiver

Reparatie Airline Radio 'Indian' 62-425 1936

door Peter1952 @, 03.02.2023, 17:11 (466 dagen geleden) @ Wim Stuiver

Ja Wim, maar die uitgangssteker is GEEN Amerikaanse steker! Het is een apparaten chassisdeel voor een apparaten snoer en bedoeld voor spannings IN voer, geen uitvoer!
Gescheiden wikkelingen of niet, die tik krijg je toch als je tegen beide pennen met de vingers komt, en die kans is vrij groot gezien de geringe afstand tussen de pennen.
Dit is gewoon GEEN veilige oplossing!

Een spanningsuitgang hoort bussen te hebben en het afnemende apparaat pennen.
Het is gewoon te koop, geen enkele reden het anders te doen.
Zoals ik eerder aangaf, het chassisdeel met bussen en de Amerikaanse steker zijn gewoon te koop.


Groeten,
Peter

Reparatie Airline Radio 'Indian' 62-425 1936

door Wim Stuiver ⌂ @, Havelte, 03.02.2023, 17:19 (466 dagen geleden) @ Peter1952

Peter,

Bedankt voor de opmerking.

Ik ga op zoek naar een veiliger oplossing die je aangeeft.

Het chassideel wat ik nu gebruik is verzonken en de midden pen (niet gebruikt) steekt het verste naar buiten en biedt enige bescherming.

Bij het repareren gebruik ik eerst zoveel mogelijk onderdelen die ik in huis heb.

Dank zij dit mooie Radioforum wordt je op een juiste manier vaak gecorrigeerd.

mvg

Wim

--
W.H.G. Stuiver

Reparatie Airline Radio 'Indian' 62-425 1936

door ruudtx @, 03.02.2023, 17:43 (466 dagen geleden) @ gerard

De US am band loopt nu tot 1700 kHz. De zgn extended band.
In de jaren 30 was dat nog tot 1600.
Van 1600 tot 1700 was toen de politie band en zat op veel ontvangers.

Reparatie Airline Radio 'Indian' 62-425 1936

door Peter1952 @, 03.02.2023, 16:25 (466 dagen geleden) @ Wim Stuiver

Ik heb een aanmerking over de netaansluiting van de radio. In je verslag heb je het over een Amerikaanse plug. Het is echter een netaansluiting zoals die al jaren gebruikelijk is op apparaten.
Als de steker uit het transformatorhuisje genomen is, staat op de vrijgekomen pennen (net) spanning, erg gevaarlijk!

Amerikaanse stekers hebben twee platte pennen en als er een aarde bij zit, dan is er nog een ronde pen extra.

Er zijn prachtige Anerikaanse chassisdelen te koop, net als Amerikaanse stekers (beiden Jukebox Revival), dat maakt alles een stuk veiliger.

Nadeel is ook dat nu op de uitgang van het trafo huisje een apparatensnoer past zodat ongewild de netspanning op de 110 V. aansluiting kan komen.

Verder een mooi radiootje en netjes gerestaureerd.

Ik zie zie ondertussen dat Gerard er ook al een opmerking van dezelfde strekking over heeft geplaatst.

Groeten,
Peter

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum