amroh voedings trafo P141NN (Techniek Radio/TV)

door sant @, Delft, 10.03.2023, 17:59 (348 dagen geleden)

Beste allemaal
ik heb mijn versterkers met amroh P141NN trafo's gemaakt echter zit met een ding wie heeft de oplossing ??
De netvoeding is tegenwoordig 230 volt of hoger [image]
en de trafo is gemaakt voor 220 dat resulteert dat de 6,3 volt erg hoog is bij 230 7,1 volt dit gaat ten koste levens duur buizen !!

amroh voedings trafo P141NN

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 10.03.2023, 18:11 (348 dagen geleden) @ sant

Er moet dus 0,8V~ verdwijnen, 2 diodes antiparallel in serie met de gloei?.
Zomaar een spontaan idee, maar het kan natuurlijk ingewikkelder.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

amroh voedings trafo P141NN

door sant @, Delft, 10.03.2023, 18:12 (348 dagen geleden) @ sant

[image]

amroh voedings trafo P141NN

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10.03.2023, 18:33 (348 dagen geleden) @ sant

Geef je de buizen gelijkspanning en dan via een regelaar op 6,3V zetten.

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

amroh voedings trafo P141NN

door ejrietbergen ⌂ @, Schiermonnikoog, 10.03.2023, 18:38 (348 dagen geleden) @ sant

Beste

Ik zie als ik het goed heb 2 x EL84 en een ECC8x, samen goed
voor een gloeistroom van 1820 mA.
De gelijkrichter (GZ34?) reken ik niet mee, die draait op 5 Volt
(nu dus 5,6 en ook wat te hoog voor zo'n dure buis).

Als je een weerstand van 0,47 Ω in serie met de gloeidraden zet
stook je bij 1820 mA 0,86 Volt weg => je dissipeert 1,56 Watt.
Om het allemaal lekker koel te houden neem je een 5 Watter.

Hetzelfde kan je ook met de gelijkrichter doen, als het een
GZ34 is met een gloeistroom van 1,9 A kan je daar eenzelfde
weerstand toepassen. Of je gebruikt de 4 Volt van de trafo, die
nu een 4,5 Volt zal zijn, net genoeg voor de GZ34.

Mocht ik me vergissen in de buizenbezetting reken dan zelf even
een waarde uit met de Wet van Ohm U = I x R en P = I x R.

Ik denk dat twee anti-parallele diodes een akelige 100 Hz ratel
kunnen opleveren.

Succes, vrgr, EJ

--
Dingen moeilijk maken is makkelijk, dingen makkelijk maken is daarentegen moeilijk.

amroh voedings trafo P141NN

door sant @, Delft, 10.03.2023, 18:51 (348 dagen geleden) @ ejrietbergen

okee
maar de trafo zelf zal ook meer warmte gaan geven op de te hoge netspanning die kan op lopen naar 235
Het varieert hier behoorlijk laatste week van 222 tot 232 gemeten

amroh voedings trafo P141NN

door Jan Bus @, Amersfoort, 10.03.2023, 19:20 (348 dagen geleden) @ sant

Door de toename van het aantal huizen met zonnepanelen zal dit probleem steeds groter worden. Stedin heeft onlangs bij mij 238 Volt gemeten wat overeen komt met mijn meting. Een afwijking van 10 procent is toegestaan. Je hoort steeds vaker dat zonnepaneel installaties afslaan omdat deze grens overschreden wordt. Wie weet met welk gemiddelde we rekening moeten houden in de toekomst. Een extra weerstand is dan een tijdelijk lapmiddel.

amroh voedings trafo P141NN

door sant @, Delft, 10.03.2023, 18:47 (348 dagen geleden) @ sant

ter info
buizen bezetting is 2x EL84, ECF82 en een EF86 naar ontwerp van de radford STA 35
en als gelijkrichter GZ34
voedingstrafo Amroh P141NN en ugt Unitran 9U13
en inderdaad gaat de 5 volt en de hoogspanning ook omhoog

amroh voedings trafo P141NN

door ejrietbergen ⌂ @, Schiermonnikoog, 10.03.2023, 18:57 (348 dagen geleden) @ sant

OK

zelfde berekening maar nu met

EL84 760
EL84 760
ECF82 450
EF86 200
____+
totaal 2170 mA gloeistroom

=> 0,8 / 2,17 = 0,37 Ω
dichtstbijzijnde E-waarde 0,39 Ω en je stookt 0,85 Volt
en 0,85 x 2,17 = 1,84 Watt weg, dus weer een 5 Watter.

Succes, vrgr, EJ

--
Dingen moeilijk maken is makkelijk, dingen makkelijk maken is daarentegen moeilijk.

amroh voedings trafo P141NN

door soundman2 @, Wouw, 10.03.2023, 18:55 (348 dagen geleden) @ sant

ls je onder het chassis nog een kleine trafo kwijt kunt, dan is de oplossing in deze thread gegeven.

https://nfor.nl/index.php?mode=thread&id=303389

amroh voedings trafo P141NN

door sant @, Delft, 10.03.2023, 19:32 (348 dagen geleden) @ soundman2

okee dat lijkt me een goede optie een trafo'tje in serrie tussen de net aansluiting
kga het uit proberen kheb nog een trafootje 15 volt
Dank voor de tip

amroh voedings trafo P141NN

door huub.jak @, 10.03.2023, 20:11 (348 dagen geleden) @ sant

SANT Ik zou het toch maar NIET doen
Het is bedenkelijk .
Huub

amroh voedings trafo P141NN

door sant @, Delft, 10.03.2023, 20:31 (347 dagen geleden) @ huub.jak

Wat moet ik niet doen huub ??
ik dacht aan trafotje 15 volt 500ma daar er door de amroh prim bij 220 330ma loopt zal dat toch wel goed gaan ?

amroh voedings trafo P141NN

door huub.jak @, 10.03.2023, 20:46 (347 dagen geleden) @ sant

Het schassis zou daar stroom op komen
zo als een U.radio het gaat zo als een outo trafo
trafo in serie .. alles blijft toch Link vooral
met de keer stand van de net stekker .
Laat het zo . helaas een beetje stroom meer
Huub

amroh voedings trafo P141NN

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 10.03.2023, 21:50 (347 dagen geleden) @ huub.jak

De eerste vraag ging over de 6,3V gloei en mijn simpel antwoord, 2 diodes antiparallel.
Eventuele 100Hz stoor is met een C'tje van 10n erover ook opgelost.
Maar het verhaal ging dus verder omdat er meer spanning uit de trafo komt die hoger is.
Er moet dan dus +/-10V~ primair weggewerkt worden.
Wist ook wel dat het ingewikkeld zou kunnen worden maar Piet geeft een helder antwoord.
Daarmee is de twijfel van Huub over de veiligheid wel bevestigd.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

amroh voedings trafo P141NN

door Piet van der Pol @, Alblasserdam, 10.03.2023, 20:45 (347 dagen geleden) @ sant

Deze schakeling pas ik toe bij nagenoeg al mijn Amroh en Unitran 220V trafo's. Voor de veiligheid moet de autotrafo wel geïsoleerd gemonteerd worden. De secundaire wikkeling, die nu primair gebruikt wordt, heeft geen veiligheidsscheiding t.o.v. de kern. Dus let daar wel op.

Piet

[image]

amroh voedings trafo P141NN

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 10.03.2023, 23:19 (347 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Voor de veiligheid moet de autotrafo wel geïsoleerd gemonteerd worden. De secundaire wikkeling, die nu primair gebruikt wordt, heeft geen veiligheidsscheiding t.o.v. de kern. Dus let daar wel op.

Dat kan ik mij niet zo gauw wat bij voorstellen, want vrijwel zonder uitzondering ligt de gloeistroom wikkeling bovenop, hoe kan deze dan een eventuele sluiting naar het blikpakket krijgen?
p.s. ik ga dan wel uit van een normale handelskwaliteit transformator en niet van een ergens uitgesloopt prul.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

amroh voedings trafo P141NN

door Piet van der Pol @, Alblasserdam, 11.03.2023, 10:20 (347 dagen geleden) @ Anton van den Oever

De primaire wikkeling wordt meestal eerst gewikkeld. Deze ligt dan diep in de wikkelkoker, en is voldoende gescheiden van de kern. De secundaire wikkeling ligt daar dan bovenop. Dan zal bij een vol-gewikkelde koker vooral de bovenste wikkellaag bepalend zijn. Er zijn meerdere mogelijke probleemgebieden.

1) Zit de kern strak om de koker, dan zal deze wikkellaag alleen door de isolatiefolie gescheiden zijn van de kern. Deze folie behoeft, bij standaard gebruik, alleen maar geschikt te zijn voor werkspanningsscheiding (bijvoorbeeld 12V), en behoeft niet geschikt te zijn voor veiligheidsscheiding (230V). Deze isolatiefolie is dus meestal te dun voor 230V veiligheid.

2) De zijkanten van de bovenste wikkeling liggen op de zelfde hoogte als de bovenrand van de wikkelkoker. De kern komt daar ook tegen de bovenrand van de wikkelkoker aan. Als de bovenste wikkeling over de volle breedte vol-gewikkeld is, is daar de lucht en kruipweg te klein. Samen met de isolatie van de draad wel geschikt voor werkspanning (bijvoorbeeld 12V), maar niet voor veiligheid (230V).

3) De uitlopers van de draden en eventuele soldeer aansluitingen, kunnen ook te dicht bij de kern komen. Het kan dat de primaire draden bijvoorbeeld nog een extra kousje hebben, terwijl dat bij de secundaire niet nodig was.

Kortom, of de trafo als autotrafo extra isolatie nodig heeft, hangt sterk van de uitvoering af. Vooral bij kleine trafo's, en daar hebben we het hier over, is het oppassen geblazen.

Een voorbeeld van een trafo, die dat zeker nodig heeft, zie het bijgevoegde plaatje. Hier is duidelijk te zien dat de primaire wikkeling een extra geïsoleerde wikkelkoker heeft, waarbij de wikkeling geheel ingepakt is. De secundaire heeft dat bij standaard gebruik niet nodig. Maar als autotrafo zou dan wel extra isolatie nodig zijn. Dus het blijft oppassen.

Piet

[image]

Piet

amroh voedings trafo P141NN

door humfred ⌂ @, Dubai, 21.03.2023, 13:32 (337 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Dat beetje extra spanning op de gloeidraden zet geen zoden aan de dijk.
Overdreven zorgen.
De gloeidraden zullen niet doorbranden.
Verder kun je uitgaan van +/- 10% tolerantie van de 6,3 volt. Dat is pak ´m beet 7 volt.
Met die 230 volt zit je daar dan ook maar net boven.
Ik zou er geen moment slechter van slapen.

amroh voedings trafo P141NN

door sant @, Delft, 21.04.2023, 07:18 (306 dagen geleden) @ sant

Dank allen voor uw tips

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum