AVO CT160 vraagje. (Algemeen)

door Patrick2 @, Antwerpen, 29.10.2023, 11:32 (190 dagen geleden)

Met de nieuwe "versie vijf" datalijst die Karel me heeft gestuurd kan ik nagenoeg alle buizen testen met m'n CT160, geweldig! A propos, de 6G-12a staat er niet in...
Na mijn vorige vraag ben ik er achter gekomen dat een adapter maken een kwestie van een beetje opletten is en helemaal niet moeilijk.

Als ik ogen wil testen zie ik aan het einde van de gegevens iets staan waar ik niet goed wijs uit kom:

[image]

Ik ga er van uit dat er een weerstandje mee in de opstelling genomen moet worden. Zo ja, hoe dan precies?

Groeten, Patrick

AVO CT160 vraagje.

door KEKuijk @, Dommelen (gemeente Valkenswaard), 29.10.2023, 11:42 (190 dagen geleden) @ Patrick2

Hoi Patrick, de weerstand moet in het anodecircuit.
Je draait de anodeklemmen los, daarna draai je de metalen verbindingsstrook een kwartslag waardoor het anodecircuit onderbroken wordt, en dan bevestig je de weerstand tussen de klemmen.
Karel

AVO CT160 vraagje.

door Patrick2 @, Antwerpen, 29.10.2023, 11:59 (190 dagen geleden) @ KEKuijk

Duizendmaal dank, Karel.

Er worden 3 waarden, 470k, 1M en 2MOhm gebruikt in de lijst. Meteen op een EM71 geprobeerd en warempel, ik kan nu het openen en sluiten regelen. Uitstekend!

Gemakkelijkheidshalve ga ik vorkjes aan de weerstanden solderen om het aansluiten makkelijker te maken.
Dank je voor de info!

AVO CT160 vraagje.

door Piet van der Pol @, Alblasserdam, 30.10.2023, 11:28 (189 dagen geleden) @ KEKuijk

Dit brengt mij op een idee. Tussen deze A1/A2 klemmen kan ook een HF smoorspoel geplaatst worden. Ik heb namelijk nogal eens problemen met oscillerende eindbuizen. Dat zou hier mogelijk mee opgelost kunnen worden.

Piet

AVO CT160 vraagje.

door Patrick2 @, Antwerpen, 30.10.2023, 11:45 (189 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Ja, dat is ook een belangrijke tip.
Dank je, Piet

AVO CT160 vraagje.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29.10.2023, 11:52 (190 dagen geleden) @ Patrick2

A1 en A2 naast testblokje, daar zet je de weerstanden tussen.

Probeer goed de Gebruikshandleiding te lezen.
Staan boel weetjes in.

Althans de MK4 , omdat ik die heb.

Is echt belangrijk die te lezen betreft de diverse soorten en maten buizen.
Ook bv hoe je meerdere systeem buizen gaat testen.
Neem een EABC80 bv, zitten 3 dioden in terwijl je selectors maar tot 2 gaat.

Ook dat blokje onder je wals-schakelaars is soms handig.
Zeker bij buizen waar je geen voetje voor hebt.

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

AVO CT160 vraagje.

door Patrick2 @, Antwerpen, 29.10.2023, 12:04 (190 dagen geleden) @ Maurice

Geen idee welke "Mk" ik heb, het staat nergens op de typeplaatjes.
Ik begin stilaan meer te weten te komen over deze tester en hoe er mee te werken. Ik vind het een geweldig goed toestel.

Dat van wat er onder de dekseltjes zit heb ik ook al gemerkt en jij bevestigt mijn vermoeden waar het voor dient.
Dank je, Maurice.

AVO CT160 vraagje.

door hans @, Hoorn, 29.10.2023, 12:39 (190 dagen geleden) @ Patrick2

Patrick,

Jij hebt geen Mk, dus je hoeft niet te zoeken op het typeplaatje. AVO heeft diverse Valve Characteristic Meters [VCM] uitgebracht. Mark 1 -afgekort tot Mk 1- bestaat in naam niet, maar is eigenlijk de 2-panel VCM. Mk2, 3, en 4 zijn doorontwikkelingen. De CT160 is eigenlijk gebouwd voor gebruik in het leger. Het toestel heeft NATO-nummer 3001/U.

De Nederlandstalige gebruiksaanwijzing vind je uiteraard bij Frank Philipse. Helaas wordt de link door NFOR niet geaccepteerd, omdat deze te lang is. Dan maar even bladeren!

Hans

--
raaf apenstaart multiweb punt nl

AVO CT160 vraagje.

door Patrick2 @, Antwerpen, 29.10.2023, 12:58 (190 dagen geleden) @ hans

Dank je voor de link, Hans, die stond wel in de mail die ik kreeg.
Blijkbaar heb ik die al. Ik ga die vanmiddag afdrukken en morgen laten inbinden om eens goed door te nemen. Blijkbaar is het belangrijk om eender welk manual door te lezen in plaats van "diagonaal".

Het NATO nummer heb ik op m'n toestel niet gevonden maar het is wel fijn om te weten dat ik de militaire uitvoering heb, nu weet ik meteen waarom het zo zwaar is en de omkasting van dik metaal.

Dank aan iedereen voor de bijdragen, ik heb weer wat geleerd op mijn oude dag.

AVO CT160 vraagje.

door hans @, Hoorn, 29.10.2023, 13:08 (190 dagen geleden) @ Patrick2

Patrick,

Je hebt niet zozeer de militaire uitvoering van de CT160, doch de militaire uitvoering van de VCM. Het Nato-nummer zal er niet op staan.

hans

--
raaf apenstaart multiweb punt nl

AVO CT160 vraagje.

door Robert Gribnau ⌂ @, Konongo, Ghana, 29.10.2023, 14:22 (190 dagen geleden) @ hans

Hans,

In jouw bericht geef je aan:

"Mark 1 -afgekort tot Mk 1- bestaat in naam niet, maar is eigenlijk de 2-panel VCM."

Dat de Mk I formeel niet bestaat, klopt volgens mij wel.

Wat later de Mk I is gaan heten, kwam op de markt als de "Valve Characteristics Meter". De behoefte aan de aanduiding "Mk I" ontstond pas toen enkele jaren later de "Valve Characteristics Meter Mk II" op de markt kwam.

Dat de Mk I eigenlijk de 2-panel VCM is (waarmee je waarschijnlijk de "Valve Tester with Universal Panel" bedoelt, dus de versie met de "roller selector switch" op de panel met de buishouders) is daarom volgens mij onjuist, alhoewel er zeker meer mensen zijn die deze tester de Mk I noemen.

Een link naar de informatie over de verschillende AVO buizentesters die ik door de jaren heen heb verzameld.

AVO buizentesters

Nog een link naar informatie over de AVO buizentesters. De buizentester op de foto onder "VCM- MkI" is niet de 2-panel VCM.

AVO-Documents

--
Groet,
Robert

AVO CT160 vraagje.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29.10.2023, 15:48 (189 dagen geleden) @ Robert Gribnau

JA MK1 Bestaat nu net wél.
en de MK2 is eigenlijk de MK1
2 is uiterlijk beetje opgefriste 1 meer niet ze zijn identiek.
Vandaar soms de verwarring.

MK1 is van 1948

CT160 is de 2 panel versie.Van die testers.

Echter dat verder oninteressant voor de vraag over die weerstanden.

Concept is identiek, vandaar ook dat de buis instellingen boek gaat over de hele range deze testers.

1 buis databoek voor al die testers.

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

AVO CT160 vraagje.

door Robert Gribnau ⌂ @, Konongo, Ghana, 29.10.2023, 18:59 (189 dagen geleden) @ Maurice

AVO heeft voor zover mij bekend de aanduiding "Mk I" voor de "Valve Characteristics Meter" die het begin 1946 introduceerde nooit zelf gebruikt.

Dat is wat ik bedoelde toen ik schreef: "Dat de Mk I formeel niet bestaat, klopt volgens mij wel."

Vervolgens schreef ik in mijn vorige bericht dat de behoefte aan de aanduiding "Mk I" pas ontstond toen enkele jaren later (ik meen in 1952) de opvolger, die de aanduiding "Mk II" kreeg, op de markt kwam.

Je lijkt de suggestie te wekken dat ik het bestaan van de VCM, die later als Mk I werd aangeduid, heb ontkend. Ik heb dat echter niet ontkend maar juist bevestigd/toegelicht.

In mijn beleving wordt het pas echt verwarrend om de term "2 panels" in verband te brengen met de CT160. De term "2 panels", of beter "Two Panels", wordt immers vrij algemeen gebruikt als aanduiding voor de "Valve Tester with Universal Panel" die AVO in 1939 introduceerde (zie bijgaande advertentie).

[image]

--
Groet,
Robert

AVO CT160 vraagje.

door hans @, Hoorn, 29.10.2023, 19:08 (189 dagen geleden) @ Robert Gribnau

Maurice, Robert,

Zouden er bedrijven zijn die een Mk1 versie op de markt brengen en daarmee uitstelgedrag van kopers in de hand werken? Die willen nl. het nieuwste van het nieuwste en wachten dan op Mk2, etc. Er is ook nooit een Volkswagen Golf Mk1 gebouwd.

hans

--
raaf apenstaart multiweb punt nl

AVO CT160 vraagje.

door Robert Gribnau ⌂ @, Konongo, Ghana, 29.10.2023, 20:04 (189 dagen geleden) @ hans

Hans,

Nee, dat zal vast niet.

Daarom schreef ik ook dat de behoefte om "Mk I" als aanduiding voor de VCM van 1946 te gaan gebruiken pas ontstond toen diens opvolger op de markt kwam (in ik meen 1952).

--
Groet,
Robert

AVO CT160 vraagje.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29.10.2023, 20:19 (189 dagen geleden) @ Robert Gribnau
Bewerkt door Maurice, 29.10.2023, 20:34

Ah we hebben over komma werk

Noemen we nu model 1 "Valve Characteristics Meter" de MK1 omdat er een MK2 werd uitgebracht?

Dat kan, Dan hebben we nu over de in 1948 uitgebrachte "Valve Characteristics Meter"
Noemen we die nu MK1.

Deze wordt vaak in de war gebracht met de MK2 omdat ze feitelijk identiek zijn.
Intern wat bedrading anders gelegd en dergelijke kleine zaken.

De MK1 herken je omdat deze geen bescherming handels aan de voorkant heeft MK2 wel.

Ik heb nergens een Type plaat kunnen vinden van die MK1 ,zeggen we maar even.

Ook geen details van AVO zelf buiten dat ze deze "Valve Characteristics Meter" noemen.

Suggestie was dat de MK1 was over geslagen en alleen de
"Valve Characteristics Meter" MK2 zou zijn.

Nee dus daarvoor was er de in 1948 uitgebrachte "Valve Characteristics Meter".

EDIT:
Nog erger de MK2 heeft op toestel helemaal geen aanduiding of type plaat met de tekst "MK2"
Dus denk ik zelfs te stellen dat de term MK2 en dan MK1 pas na de MK3 kwam.

Advertenties tot 1953 -54 van AVO zelf wordt alleen gesproken over de "Valve Characteristics Meter".

Waarbij ik aanneem dat AVO zelf beide instrumenten MK1 en MK2 als 1 identiek model beschouwde.

Maar goed,

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

AVO CT160 vraagje.

door hans @, Hoorn, 29.10.2023, 21:08 (189 dagen geleden) @ Maurice

Ah we hebben over komma werk

Het juiste gebruik van leestekens, waaronder de spatie, is belangrijk in teksten en het juiste gebruik van de komma is van eminent belang in getallen en des te meer als het om het onderscheid gaat tussen het gebruik in Angelsaksische context of continentaal Europese context.

hans

--
raaf apenstaart multiweb punt nl

AVO CT160 vraagje.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29.10.2023, 12:02 (190 dagen geleden) @ Patrick2

[image]

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

AVO CT160 vraagje.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29.10.2023, 12:03 (190 dagen geleden) @ Patrick2

Lees ook extra goed overige beperkingen en waarschuwingen.

Zo vaak wordt dat fout gedaan en belanden buizen in de prullenbak ten onrechte.

[image]

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

AVO CT160 vraagje.

door Loek @, Exloo, 29.10.2023, 13:41 (190 dagen geleden) @ Patrick2

Hallo Patrick,

In het verleden is op dit forum ook al geschreven over dit onderwerp. Zie de onderstaande link. Misschien zit er iets voor je bij.


https://www.nfor.nl/index.php?mode=thread&id=208498#p208498

Met vriendelijke groet,

Loek

AVO CT160 vraagje.

door Patrick2 @, Antwerpen, 29.10.2023, 13:52 (190 dagen geleden) @ Loek

Waardevolle info en tips, Loek.
Dank je wel!

AVO CT160 vraagje.

door electronenbuizen ⌂ @, Hellevoetsluis, 29.10.2023, 16:35 (189 dagen geleden) @ Patrick2
Bewerkt door electronenbuizen, 29.10.2023, 17:34

goedmiddag Patrick

Het is niet 6G-12a maar 6GE-12 of 6GE-12A

Wim

AVO CT160 vraagje.

door Patrick2 @, Antwerpen, 29.10.2023, 16:36 (189 dagen geleden) @ electronenbuizen

Je hebt gelijk, Wim. I stand corrected...

AVO CT160 vraagje.

door electronenbuizen ⌂ @, Hellevoetsluis, 01.11.2023, 14:45 (186 dagen geleden) @ Patrick2

Patrick

Hierbij nog de regel tekst voor de AVO manual voor de 6G-12A

461 465 230 6.3 4.5 250 250 3 1M A08 TI

Met vriendelijke groet
Wim

AVO CT160 vraagje.

door Patrick2 @, Antwerpen, 01.11.2023, 15:57 (186 dagen geleden) @ electronenbuizen

Ha! Cool!
Dank je wel, Wim!

AVO CT160 vraagje."meetvorkjes"

door S.Leunissen @, regio Zuid Limburg, 30.10.2023, 21:38 (188 dagen geleden) @ Patrick2

Dit staat duidelijk in de manual vermeld......

Maar ik vind dit zon gepruts dat ik mijn eigen meetvorkjes (zo noem ik ze dan maar) heb uitgevonden.

Het verbaast mij dat AVO daar niet zelf op gekomen is.

Stukjes kunststof wat messing strip en weerstandjes van 500k en 1 meg.


zie de fotos.

[image][image][image][image]

Ik heb hiervan ook filmpjes en fotos geplaatst op https://www.facebook.com/groups/avometer/

--
groet Sander
[image]

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum